LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Motorrijtuigenbelasting

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
GraceBL

Motorrijtuigenbelasting

Ongelezen bericht door GraceBL »

Een vraag aan andere gebruikers van deze Forum.

In april kochten wij een andere auto, tweedehands, kregen een aanslag van de Motorrijtuigenbelasting, waarbij wij een bedrag ad € 14,- moesten betalen, daarna niets ontvangen, die hebben we netjes betaald, maar wij hadden al gedacht dat het bedrag nooit goed kon zijn.

En ja hoor, na een paar maanden, kregen wij weer bericht van bovengenoemde belastingdienst met de mededeling dat wij € 86,00 met een boete van € 22,- omdat wij het bedrag van € 86,- niet hadden betaald, maar daar hadden wij geen aanslag van gekregen.

Een brief gezonden kreeg antwoord, dat de zaak in behandeling is genomen, maar tot onze verbazing kregen niet lang daarna een antwoord, waarin gewoon werd verondersteld dat de aanslag op ons adres is gezonden en dat wij het maar moeten hebben ontvangen. Dan zou ik als ik hier niet mee was, maar in beroep moeten gaan bij de Belastingrechter.

Is dit een normale gang van zaken? Of wordt er veel gelogen aan het adres van de Belastingdienst, dat eerlijke mensen gewoonweg niet meer worden geloofd. Zij staan erom bekend veel fouten te hebben gemaakt en nog zullen maken, dit vind ik wel zo brutaal!

Je gaat niet in beroep als je er het geld niet voor hebt, dan wordt zeker gedacht, ze bekennen hun fout. En een Belastingrechter is hij wel onpartijdig in deze?

priewjet

Re: Motorrijtuigenbelasting

Ongelezen bericht door priewjet »

Hallo Grace,

De eerste rekening motorrijtuigenbelasting was € 14 en daarna bleek het € 86 voor een kwartaal te zijn. Die eerste rekening was zo laag, omdat die niet de volle drie maanden betrof. Als je die rekening nog hebt, moet je daar maar eens op kijken. Linksboven staat de periode vermeld waarover die € 14 is berekend.

De discussie over de vraag of je de rekening over de volle drie maanden nou wel of niet hebt ontvangen, is altijd lastig. Het zal ongetwijfeld zo zijn dat die naar het juiste adres is gestuurd. De eerste rekening heb je immers wel ontvangen. Natuurlijk kan het bij de postbezorging fout zijn gegaan en, zonder daarbij te twijfelen aan jouw eigen zorgvuldigheid, kan e.e.a. natuurlijk ook bij jou zelf in het ongerede zijn geraakt.

Dat in de schriftelijke reactie simpelweg werd gesteld dat de aanslag naar het juiste adres was gestuurd, zal ongetwijfeld de waarheid zijn. En dat men zo reageert, kan ik me best voorstellen. We krijgen vrijwel dagelijks telefoontjes van mensen die een aanmaning hebben ontvangen voor een aanslag waarvan ze stellig beweren die nooit te hebben ontvangen. Wanneer dan echter blijkt dat de aanmaning niet het volledige bedrag, maar een deel daarvan betreft omdat ze al een gedeelte hebben betaald of dat ze er een bezwaarschrift tegen hadden ingediend, krijgt hun stellige bewering van nooit ontvangen toch een iets andere dimensie. Hopelijk kun je je hierdoor ook wel een beetje inleven in de reactie van de Belastingdienst.

Al met al lijkt het me te kort door de bocht om dit als de zoveelste fout van de Belastingdienst te bestempelen.

Het bedrag van de boete van € 22 klopt. Dat is in de wet zo geregeld. Op de site van de Belastingdienst staat hier over:

"Naheffingsaanslag
Een naheffingsaanslag is een rekening voor een tijdvak waarover u al eerder een rekening heeft ontvangen. U krijgt een naheffingsaanslag als u een eerdere rekening niet, niet volledig of te laat heeft betaald. Voor elke naheffingsaanslag krijgt u een verzuim. De Belastingdienst registreert het aantal verzuimen dat u krijgt. Een verzuim blijft 24 maanden geregistreerd.
Op de naheffingsaanslag staat het bedrag dat u nog moet betalen. Bij de naheffingsaanslag kan ook een boete zijn inbegrepen. Of u inderdaad een boete krijgt, hangt af van het aantal verzuimen dat u in de afgelopen 24 maanden heeft gehad. Als u in de afgelopen 24 maanden geen verzuim heeft gehad dan krijgt u geen boete. Bij een tweede naheffingsaanslag betaalt u € 22 boete, bij een derde € 45 en bij een vierde of volgende € 113. Wel geldt altijd dat het bedrag van de boete nooit hoger is dan het bedrag dat niet, niet volledig of te laat is betaald.
Als u een naheffingsaanslag heeft ontvangen, kunt u eerst een bezwaarschrift en vervolgens een beroepschrift indienen."

De gang naar de belastingrechter is inderdaad het enige wat je kunt doen. En over zijn onpartijdigheid moet je je geen zorgen maken. Ik weet uit eigen ervaring dat de belastingrechter het de overheid in dit soort procedures niet makkelijk maakt. Ik heb zelf nogal eens de indruk dat hij al snel op de hand van de belastingplichtige is.
Om je beroepschrift ook behandeld te krijgen, moet je griffierecht betalen. Wanneer je in het gelijk wordt gesteld of wanneer je toch ongelijk hebt, mar de rechter heeft begrip voor je mening (je hebt dan een “pleitbaar standpunt”), dan zal de rechter de Belastingdienst gelasten om je het griffierecht te vergoeden.
Succes, M@rtin

GraceBL

Ongelezen bericht door GraceBL »

Bedankt voor de uitleg, maar ik blijf erbij dat ik de nota met het bedrag van € 86,- nooit heb gekregen, als ik het daarna heb ontvangen, dan had ik het betaald, omdat ik weet dat er Nederland toch een boete komt als je niet op tijd betaald, maar goed ik heb het nu betaald.

De oneerlijken hebben niet de halve wereld, maar de hele wereld.
De eerlijken tja...............

Walter van V

Ongelezen bericht door Walter van V »

gewoon toestemming voor automatische incasso geven. wordt met wegenbelasting alles goed verwerkt, ook bij verkoop van de auto en koop van een ander, met ander tarief..

Gesloten