Het is mijn eigen schuld dat ik het kwijt ben, en ook het fors hogere bedrag, daar kan ik vrede mee hebben. Eerst was het iets van 17 of 18 euro bij het Postkantoor, nu kost het bij het gemeentehuis in mijn woonplaats 43,50 euro. Dat komt, omdat er geen bromfiets-certificaat meer wordt uitgegeven, en dat het nu een brommer-rijbewijs is.
Waar ik echter moeite mee heb: ik heb dezelfde pasfoto's willen gebruiken, die ik kortgeleden voor het vernieuwen van mijn identiteitsbewijs heb gebruikt. Ik kreeg destijds (toen waren de richtlijnen dezelfde als nu......) probleemloos mijn paspoort.
Gisteren werden echter de ingeleverde pasfoto's afgekeurd. Reden: de achtergrond was te licht. Mij werd geadviseerd nieuwe exemplaren te laten maken, en de automaat op het gemeentehuis NIET te gebruiken omdat daar de achtergrond ook niet grijs zou worden weergegeven.
( Nu vraag ik me dus wel af, waarom die automaat dan nog in gebruik is, maar dat is een ander verhaal)
Bij de fotozaak liet men mij zien wat het verschil was: een nauwelijks afwijkende en waarneembare grijstint. De nieuwe foto's werden vervolgens wel geaccepteerd bij de balie in het gemeentehuis.
Nu snap ik wel, dat de regels streng zijn, en dat de richtlijnen zo gehanteerd worden om 1 lijn te trekken in de hele Europese Unie.
Wat ik me afvraag: is de veiligheid binnen de Europese Unie nou serieus gebaat bij een goed weergegeven achtergrond-grijstint op een pasfoto?
Men draaft hier wel erg door, ben ik van mening.