| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Premie AOW
Premie AOW
In juli 2012 werd ik 65 jaar. Vanaf dat moment hoef ik geen AOW premie af te dragen. Voor juli 2012 had ik geen inkomen, na juli kreeg ik pensioen en AOW. Bij het invullen van de digitale aangifte over 2012 blijkt dat over het pensioen en de AOW toch een AOW premie wordt geheven, nl. een aangepast percentage over het jaarinkomen. Dit is tegenstrijdig want in de wet staat dat ik geen AOW premie hoef te betalen vanaf het moment dat ik 65 werd. En toch betaal ik nu over de maanden waarop ik geen inkomen had wel premie, want het wordt berekend over het totale jaarinkomen. Ik heb gesproken met de belastingdienst maar die beweren dat in de belastingwet staat dat dit de regel is. En dat ik geen bezwaar kan maken. Het lijkt mij dat hier twee wetten met elkaar in strijd zijn. Er zijn natuurlijk ook andere mensen in de zelfde situatie en het gaat om veel geld. Kan Radar hier aandacht aan besteden? Groeten, Lia
Re: Premie AOW
De Belastingdienst heeft helaas gelijk. Er wordt een gemiddeld percentage over het jaar berekend, in evenredigheid met wanneer in het jaar je verjaardag valt. Je mag dus het jaar niet opsplitsen in een periode 'voor' en 'na' je verjaardag. In sommige gevallen is dat voordelig voor je, en in andere nadelig. Waarom dat niet op de dag nauwkeurig kan worden uitgerekend is me een raadsel.
Als je er verder over nadenkt zie je hoe doortrapt dit gedaan is: in het geval van Lia zou je eigenlijk over het deel van het jaar tot je verjaardag niks hoeven te betalen omdat je geen inkomen hebt, en daarna niet omdat je 65 bent. Twee maal niks is niks, zou je zeggen. Maar door dat rekenen met het jaarinkomen troggelt de overheid de burger toch weer geld af.
Helaas is deze regeling voor u in uw nadeel.
Vele anderen die wel inkomen hadden tot hun 65e hebben hier wel voordeel van.
In hun geval krijgen ze de te veel betaalde premie terug.
Jantje
Vele anderen die wel inkomen hadden tot hun 65e hebben hier wel voordeel van.
In hun geval krijgen ze de te veel betaalde premie terug.
Jantje
Belasting en premies gaan altijd en voor iedereen over het jaarinkomen. Zo vreemd is dat niet. En het geld wat de overheid "aftroggelt" wordt weer gebruikt voor het hele land. Als je een andere constructie zou kiezen zouden de tarieven gewoon anders zijn.wieljn schreef:Als je er verder over nadenkt zie je hoe doortrapt dit gedaan is: in het geval van Lia zou je eigenlijk over het deel van het jaar tot je verjaardag niks hoeven te betalen omdat je geen inkomen hebt, en daarna niet omdat je 65 bent. Twee maal niks is niks, zou je zeggen. Maar door dat rekenen met het jaarinkomen troggelt de overheid de burger toch weer geld af.
de vraag is of er 2 wetten zijn die elkaar tegenspreken
als er ergens een wet is die zegt dat je over je AOW geen belasting hoeft te betalen zou die naar mijn gevoel inderdaad in tegenspraak zijn met een wet die het inkomen over een jaar middelt, waardoor je over je AOW wel belasting betaalt
of er een wet is die dit letterlijk zegt weet ik echter niet
als er ergens een wet is die zegt dat je over je AOW geen belasting hoeft te betalen zou die naar mijn gevoel inderdaad in tegenspraak zijn met een wet die het inkomen over een jaar middelt, waardoor je over je AOW wel belasting betaalt
of er een wet is die dit letterlijk zegt weet ik echter niet