| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Probleem met de gemeente over uitkering
-
Ridder777
Probleem met de gemeente over uitkering
Goede avond beste forumgenoten,
Wie kan mij advies geven over het volgende probleem?
Mijn advocaat is er ook al mee bezig.
Ik kreeg in juli 2014 een bijstandsuitkering van 774,91 euro.
Dat is een basis bedrag en een toeslag van tien procent voor de gehuwdennorm.
Ik Ben het hier dus mee eens, want Ik ben niet getrouwd. Ik ben dus alleenstaand!
Nu komt het probleem:
Ik huur een kamer, en Ik krijg van de gemeente geen toeslag van 10 procent omdat Ik de woonkosten deel. Ik ben al een tijdje met hun bezig want Ik denk dat Ik er wel recht op heb:
http://www.lelystad.nl/4/Hoogte-bijstan ... rhuur.html
Mijn contactpersoon van de gemeente zegt: we hebben het laten uitzoeken maar je heat er geen recht op. Er werd verteld dat elke gemeente de Zelfde regels heeft.
Wie kan mij advies geven?
Advocaat is er ook mee bezig.
Excuses voor de typefouten.
Ps de regels voor 2015 Gaan voor mij pas op 1-7-2015 in, dus de regels van 2014 gelden nu nog voor mij.
Wie kan mij advies geven over het volgende probleem?
Mijn advocaat is er ook al mee bezig.
Ik kreeg in juli 2014 een bijstandsuitkering van 774,91 euro.
Ik Ben het hier dus mee eens, want Ik ben niet getrouwd. Ik ben dus alleenstaand!
Nu komt het probleem:
Ik huur een kamer, en Ik krijg van de gemeente geen toeslag van 10 procent omdat Ik de woonkosten deel. Ik ben al een tijdje met hun bezig want Ik denk dat Ik er wel recht op heb:
http://www.lelystad.nl/4/Hoogte-bijstan ... rhuur.html
Mijn contactpersoon van de gemeente zegt: we hebben het laten uitzoeken maar je heat er geen recht op. Er werd verteld dat elke gemeente de Zelfde regels heeft.
Wie kan mij advies geven?
Advocaat is er ook mee bezig.
Excuses voor de typefouten.
Ps de regels voor 2015 Gaan voor mij pas op 1-7-2015 in, dus de regels van 2014 gelden nu nog voor mij.
Laatst gewijzigd door Radar op 20 jan 2015 15:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd.
Reden: Persoonsgegevens verwijderd.
Re: Probleem met de gemeente over uitkering
Het is beter om niet je persoonlijke informatie en telefoonnummer op internet achter te laten.Ridder777 schreef:Ik kreeg in juli 2014 een bijstandsuitkering van 774,91 euro.
Ik Ben het hier mee eens, want Ik Ben Niet getrouwd.
Nu komt het probleem:
Ik huur een kamer, en Ik krijg van de gemeente geen toeslag van 10 procent omdat Ik de woonkosten deel. Ik ben al een tijdje met hun bezig want Ik dunk dat Ik er wel recht op heb:
Wat betreft de vraag.
Je krijgt een toeslag van 10% op de bijstand omdat je geen partner/samenlevingscontract hebt?
Maar je woont wel samen met een partner en deelt de woonlasten?
Dan zou je er toch helemaal geen recht op hebben?
-
Ridder777
Ik betaal 450 euro voor de kamer en Ik woon met 1 huisgenoot.
Of Ik er nou met 1 of 2 of 3 woon, Ik blijf 450 euro betalen.
Lijkt me dat het punt is dat je als alleenstaande een toeslag krijgt.Ridder777 schreef:Ik betaal 450 euro voor de kamer en Ik woon met 1 huisgenoot.
Met een huisgenoot ben je geen alleenstaande en gaat men ervan uit dat de baten en/of lasten gedeeld worden. Ergo, je bent niet alleenstaand en dus heb je geen recht op de bonus van een alleenstaande.
In de link staan twee dingen die van belang kunnen zijn:
Het lijkt mij dus dat het relevant is of je formeel een kamer huurt, of dat het alleen zo is dat je met twee personen de woning huurt. Misschien dat de woning officieel niet voor kamerbewoning is en dat de gemeente er daarom vanuit gaat dat het alleen om het delen van de woonlasten gaat?
Maar om neem aan dat je advocaat een en ander ook al heeft uitgezocht?
enDe bijstandsnorm voor een alleenstaande van 23 tot de pensioengerechtigde leeftijd is 50% van het wettelijk minimumloon.
Als u de woonlasten niet kunt delen met één of meerdere personen ontvangt u 10% of 20% van het wettelijk minimumloon extra.
Merk hierbij op dat er in de eerste situatie helemaal geen sprake hoeft te zijn van samenwonen of een relatie.Wanneer u een kamer huurt ontvangt u de van toepassing zijnde bijstandsnorm met een extra toeslag van 10%. U heeft dan namelijk wel woonlasten, maar deze bedragen minder dan wanneer u een hele woning huurt
Het lijkt mij dus dat het relevant is of je formeel een kamer huurt, of dat het alleen zo is dat je met twee personen de woning huurt. Misschien dat de woning officieel niet voor kamerbewoning is en dat de gemeente er daarom vanuit gaat dat het alleen om het delen van de woonlasten gaat?
Maar om neem aan dat je advocaat een en ander ook al heeft uitgezocht?
-
Ridder777
http://www.juristenweblog.nl/artikelen.asp?aid=211
Ik heb hier nog iets gevonden.
Denken jullie dat Ik er kans op maak.
Ik heb hier nog iets gevonden.
Denken jullie dat Ik er kans op maak.
Je gaf aan dat volgens de regels van 2014 je er geen recht op hebt. Waarom zouden verouderde regels uit 2012 dan daar ineens verandering in brengen?
Lijkt me nogal onlogisch.
Misschien dan toch maar eens kijken naar de mogelijkheden voor het vinden van een baan?
Lijkt me nogal onlogisch.
Misschien dan toch maar eens kijken naar de mogelijkheden voor het vinden van een baan?
-
Ridder777
Je Weet inks over mijn situatie dus met het vinden van een baan kan Jij niet over oordelen.
Ik heb gezegd dat de gemeente het Niet wil geven omdat ze het uitgezocht hebben.
Ik heb het nooit over regels gehad.
http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 602_1.html
Ik heb gezegd dat de gemeente het Niet wil geven omdat ze het uitgezocht hebben.
http://decentrale.regelgeving.overheid. ... 602_1.html
Antwoord daar mss eens op? Enkel door je woonsituatie heel precies te beschrijven, kunnen er relevante antwoorden komen. Lijkt mij dat de gemeente toch vindt dat je voordeel doet met de woning te delen en dan vervalt de toeslag. Aan jou dan om dat te weerleggen.Misschien dat de woning officieel niet voor kamerbewoning is en dat de gemeente er daarom vanuit gaat dat het alleen om het delen van de woonlasten gaat?
Ik oordeel helemaal niet. Is aan jouw om dat zo op te vatten.Ridder777 schreef:Je Weet inks over mijn situatie dus met het vinden van een baan kan Jij niet over oordelen.
Uit je eerste post:Ridder777 schreef:Ik heb gezegd dat de gemeente het Niet wil geven omdat ze het uitgezocht hebben.
Ridder777 schreef:Ik huur een kamer, en Ik krijg van de gemeente geen toeslag van 10 procent omdat Ik de woonkosten deel.
Ridder777 schreef:Mijn contactpersoon van de gemeente zegt: we hebben het laten uitzoeken maar je heat er geen recht op. Er werd verteld dat elke gemeente de Zelfde regels heeft.
En blijkbaar heeft de gemeente gekeken naar deze regels en is tot de conclusie gekomen dat je er geen recht op hebt omdat je de woonkosten deelt. Het is aan jou om zeer expliciet aan te tonen dat dit niet het geval is, maar als je een woning deelt deel je vaak ook kosten, dus weerleg dat eerst maar eens.Ridder777 schreef:Ps de regels voor 2015 Gaan voor mij pas op 1-7-2015 in, dus de regels van 2014 gelden nu nog voor mij.
Verder is het misschien een idee om naar bovenstaande post van kweenie te kijken, want die citeert het één en ander uit die links die je hier postte. Lijkt me relevant.
-
Ridder777
Ik zal het proberen uit te leggen.
Het pand staat bij de gemeente geregistreerd Als kamerbewoning.
Ik betaal 450 euro voor de kamer en dat is inclusief gas, water, licht, tv aansluiting en de belastingen voor de RBG GRoep.
Ik Woon er op dit moment met 1 huisgenoot.
Ik deel met hem 1 wc, 1 doche en 1 keuken.
Of Ik er nu Alleen woon of met mijn huisgenoot, Ik blijf 450 euro betalen.
Ik betaal 450 euro voor de kamer en dat is inclusief gas, water, licht, tv aansluiting en de belastingen voor de RBG GRoep.
Dus jullie wonen samen in een huis, waarvan jij 1 kamer huurt en voorzieningen deelt? Dan deel je dus de kosten voor de gedeelde voorzieningen (gas, stroom, e.d.), dus deel je woonkosten tenzij uit het huurcontract expliciet blijkt dat deze kosten niet gedeeld zijn. Dat lijkt me echter onwaarschijnlijk.Ridder777 schreef:Ik zal het proberen uit te leggen.
Die bron die je eerder aanhaalde zegt het volgende:
Je deelt woonkosten, dus hebt hier geen recht op.Als u de woonlasten niet kunt delen met één of meerdere personen ontvangt u 10% of 20% van het wettelijk minimumloon extra.
-
Ridder777
Ik deel dat Niet want Als Ik er Alleen Zou wonen betaal Ik ook 450 euro.
-
Ridder777
Beste julie444 Ik heb een huur contract en mijn huisgenoot Niet.
Er staat in mijn contract dat 450 euro betaal incl gas water etc etc.
Er staat in mijn contract dat 450 euro betaal incl gas water etc etc.
-
witte angora
Het blijft een beetje vaag eerlijk gezegd, en misschien is dat de reden van de afwijzing? Dat je niet duidelijk de woonsituatie weergeeft?Ridder777 schreef:Ik zal het proberen uit te leggen.
Woon je nu alleen in die kamer, of heeft je huisgenoot een andere kamer waarvoor hij/zij apart betaalt? In dat geval is het namelijk helemaal geen huisgenoot of wat dan ook. Ook al wonen jullie in hetzelfde huis. Je huurt een kamer, en je woont daar alleen in, en dat je douche, keuken en wc deelt met anderen heeft daar niets mee te maken. Dat is nu eenmaal inherent aan kamerbewoning.
-
Ridder777
Ik woon in mijn kamer alleen.
In het pand Zijn in totaal 5 kamers, waarvan er nu twee bewoond Zijn.
In het pand Zijn in totaal 5 kamers, waarvan er nu twee bewoond Zijn.
-
witte angora
Dan kan ik je alleen maar adviseren dit duidelijker aan te geven naar de gemeente. Je woont niet samen, je hebt geen huisgenoot, helemaal niks, je huurt een kamer met gebruik van gemeenschappelijke voorzieningen. Met die anderen heb je niets te maken, behalve dat er afspraken gemaakt moeten worden over gebruik en schoonhouden van die gemeenschappelijke voorzieningen.