Heb het nog niet binnen hoor
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] rente vragen
rente vragen
Hehe na 6 jr eindelijk teruggaaf van rioolrecht.
maar via de post bevestiging gehad nu vraag ik me af krijg ik dan ook rente erbij gestort, de eerste rek.was tenslotte al in 1999 ten onrechte betaald.
Re: rente vragen
De overheid is verplicht om rente te vergoeden. Dit is een wettelijk apart vastgesteld percentage. Het bedrag wordt berekend over de periode tussen het moment dat u de (laatste) betaling hebt gedaan en het moment van terugbetalen.
Dus hoef ik zelf niet achter aan te gaan
Eerste betaling is al vanaf 1999 t/m 2005dus een kleine 6jr zal er niet rijk van woorden maar recht is recht denk ik maar zo.
Eerste betaling is al vanaf 1999 t/m 2005dus een kleine 6jr zal er niet rijk van woorden maar recht is recht denk ik maar zo.
Je hebt er recht op, dus moet je het gewoon krijgen. Mocht de gemeente het vergeten, zeke reven aan het belletje trekken.
-
bodejosm43
Je hebt dus recht op de wettelijke rente.
Wettelijke rente moet je kunnen nazoeken op google, die verschilt overigens nogal eens.
Voor zover ik weet, heeft die de laatste jaren tussen de 4 en 7 proent geschommeld.
Let er ook op, dat ze je rente op rente dienen te vergoeden. Wanneer je weet hoeveel die jaarlijks was, je weet het basisbedrag, dan mag je ongeveer rekenen op anderhalf keer het bedrag wat je toen ten onrechte betaald hebt.
Ik zie dat de wettelijke rente in 1999 en 2000 6 procent was, en in 2001 verhoogd werd naar 8 procent. Verder kon ik het niet nagaan. Tel maar alvast uit, dan. Je komt hiermee al op 3 jaar inclusief rente.
Gesteld dat het basisbedrag 100 euro was, dan zit je na 3 jaar al op 121 euro.
Wettelijke rente moet je kunnen nazoeken op google, die verschilt overigens nogal eens.
Voor zover ik weet, heeft die de laatste jaren tussen de 4 en 7 proent geschommeld.
Let er ook op, dat ze je rente op rente dienen te vergoeden. Wanneer je weet hoeveel die jaarlijks was, je weet het basisbedrag, dan mag je ongeveer rekenen op anderhalf keer het bedrag wat je toen ten onrechte betaald hebt.
Ik zie dat de wettelijke rente in 1999 en 2000 6 procent was, en in 2001 verhoogd werd naar 8 procent. Verder kon ik het niet nagaan. Tel maar alvast uit, dan. Je komt hiermee al op 3 jaar inclusief rente.
Gesteld dat het basisbedrag 100 euro was, dan zit je na 3 jaar al op 121 euro.
Sorry, maar de wettelijke rente is hier absoluut niet van toepassing. Invorderingsrente, waar hier sprake van is, is iets geheel anders. De percentages daarvan worden elk kwartaal opnieuw vastgesteld en die liggen beduidend lager dan de wettelijke rente. dat is gedaan om "sparen bij de belastingdienst" te voorkomen. De lagere percentages worden overigens ook toegepast bij te laat betaalde belastingen. Werkt dus wel twee kanten op.
-
bodejosm43
Als het klopt wat jij zegt, dan zal het bedrag inderdaad lager uitvallen, maar ik begrijp iets niet: hoe kan hier theoretisch dan sprake zijn van ''sparen bij de belastingdienst''?
Het is toch een teveel betaald bedrag dat de topic-opener heeft moeten betalen, wat ten onrechte bleek te zijn?
Het is toch een teveel betaald bedrag dat de topic-opener heeft moeten betalen, wat ten onrechte bleek te zijn?
"Sparen bij de belastingdienst" wil zeggen: opzettelijk teveel belasting betalen, waardoor je bij teruggaaf net zoveel rente ontvangt als wanneer je dat bedrag gedurende die tijd op een spaarrekening had gezet. Het verschil is dat de rente van de bank belast is en dat wat je van de belastingdienst ontvangt niet.
-
bodejosm43
Ik had het jou niet beter kunnen uitleggen dan jij nu hebt gedaan.......
Maar daar is nu toch geen sprake van? Rioolrecht betaal je via de gemeentelijke belastingen, en daar ge je niet met opzet teveel van betalen.
Althans ik niet........
Maar daar is nu toch geen sprake van? Rioolrecht betaal je via de gemeentelijke belastingen, en daar ge je niet met opzet teveel van betalen.
Althans ik niet........
Klopt helemaal, ik wil niet eens proberen om daar op af te dingen.
Maar er zijn verschillende situaties denkbaar. Bijvoorbeeld: je geeft bewust en tegen beter weten in aan de belastingdienst op dat je verwachte inkomen volgend jaar veel hoger zal zijn. Dus krijg je een veel te hoge voorlopige aanslag en aan het eind van de rit een mooi bedrag terug. MET RENTE!! Op die manier zou je dus bij de belastingdienst heel aantrekkelijk kunnen beleggen. Om dat te voorkomen, heeft men de invorderingsrente ingesteld. Die is momenteel iets van 4% of daaromtrent. Op de site van de belastingdienst is daarover alle informatie te vinden.
In het voorbeeld wat ik gaf, is er sprake van een of meer voorlopige aanslagen, gevolgd door een definitieve aanslag. De renteberekening geldt echter voor alle tevel betaalde belasting, dus ook wanneer er sprake is van alleen een definitieve aanslag die uiteindelijk geheel of gedeeltelijk wordt terugbetaald. De regels die op dat punt voor het rijk gelden, gelden ook voor alle andere overheden, dzoals gemeenten. vandar de aanspraak op vergoeding van invorderingsrente.
Maar er zijn verschillende situaties denkbaar. Bijvoorbeeld: je geeft bewust en tegen beter weten in aan de belastingdienst op dat je verwachte inkomen volgend jaar veel hoger zal zijn. Dus krijg je een veel te hoge voorlopige aanslag en aan het eind van de rit een mooi bedrag terug. MET RENTE!! Op die manier zou je dus bij de belastingdienst heel aantrekkelijk kunnen beleggen. Om dat te voorkomen, heeft men de invorderingsrente ingesteld. Die is momenteel iets van 4% of daaromtrent. Op de site van de belastingdienst is daarover alle informatie te vinden.
In het voorbeeld wat ik gaf, is er sprake van een of meer voorlopige aanslagen, gevolgd door een definitieve aanslag. De renteberekening geldt echter voor alle tevel betaalde belasting, dus ook wanneer er sprake is van alleen een definitieve aanslag die uiteindelijk geheel of gedeeltelijk wordt terugbetaald. De regels die op dat punt voor het rijk gelden, gelden ook voor alle andere overheden, dzoals gemeenten. vandar de aanspraak op vergoeding van invorderingsrente.
Nog niks binnen maar dat komt misschien omdat ze de rente aan het berekenen zijn 
Ze zijn uitgerekend heb het binnen MET rente, heb ik trouwens niet voor hoeven vragen 
En dat vlak voor Kerst. Fijne dagen!!