LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Stilzwijgende verlenging regelgeving Stichting Help

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Johannazoekt

Stilzwijgende verlenging regelgeving Stichting Help

Ongelezen bericht door Johannazoekt »

Beste dames en heren,

Aangezien ik mijn financiën wat nauwkeuriger moest gaan bijhouden ben ik begonnen met mijn donaties stop te zetten. WNF en KWF deden hier gelukkig niet zo moeilijk over, helaas gold dit niet voor Stichting Help.

In conclusie weigeren ze mijn donateurlidmaatschap op te zeggen voor mei 2013 omdat ik hun lidmaatschap ben aangegaan voor dec 2011. Dat de stilzwijgingsverlenging regeling niet geldt voor lidmaatschappen van voor die tijd.

Ik trek nogal in twijfel over juist deze regel is; dat lidmaatschappen aangegaan voor dec 2011 niet onder de stilzwijgingsverlenging wetgeving valt. Dus dat ik het abonnement wel per maand zou moeten kunnen opzeggen.
Echter voordat ik hierin verdere maatregelen in durf te nemen en ze in principe van valse inlichting durf te beschuldigen zoek bevestiging van mensen die daar meer ervaring en kennis in hebben. Daarbij staat er op het inschrijvingsformulier wel hetvolgende (gedateerd van mei 2010)
Rechten en plichten als donateur gelden voor de duur van een jaar en worden automatisch verlengd met een volgend jaar tenzij drie maanden voor afloop schriftelijk wordt opgezegd.
Sta ik in mijn recht wanneer ik het abonnement op zeg en vervolgens de tegenrekening blokkeer? Of is het mogelijk dat ik nog gedoe ga krijgen met een incasso bureau omdat ik hen een bedrag beschuldigd ben?

Hieronder zal ik mijn correspondentie met deze instantie toevoegen voor eventuele verhelderende aspecten. Daarbij wil ik ook de minder galante kant van deze stichting tonen. In het blauw de ontvangen berichten en in het zwart wat ik heb verstuurd.
Op hun redelijk dubieuze website kan men via een webformulier hun donateurschap opzeggen. Hierop kreeg ik vrij snel antwoord:

Naar aanleiding van uw schrijven zetten wij uw bijdrage
stop met ingang van 19. mei 2013
Een en ander volgens voorwaarden vermeld op het inschrijf-
formulier. Uw ondersteuning is begonnen in mei 2010
en zal eindigen op 19. mei 2013

Tot nu toe hebben wij dit jaar uw bijdrage voor 1 periode
ontvangen. De laatste 3 periodes worden automatisch geïncasseerd
We gaan er van uit dat u van het belang van onze werkzaamheden
goed bent geïnformeerd.
Er is nog veel te doen!

Naar aanleiding van een reactie van de heer******** voel ik mij genoodzaakt contact met u op te zoeken. Het eerder ontvangen bericht van uw administratie is onderaan deze e-mail toegevoegd.
Ik wil mijn donateurschap voor de Stichting Help graag stopzetten, echter wees de heer ***** mij erop dat dit niet zal gebeuren tot in mei 2013. Hierbij verwijst hij naar voorwaarden op het inschrijfformulier die ik toentertijd ondertekent zou hebben. Helaas biedt uw website of de heer ****** mij geen mogelijkheid deze voorwaarden in te zien. Dus verzoek ik bij deze een kopie/inzicht van deze voorwaarden te ontvangen, indien mogelijk graag het exemplaar dat ik ondertekent heb!
Bovendien moet ik aangeven dat ik onaangenaam verrast ben door het antwoord dat ik ontvangen heb van de heer *******. Allereerst omdat ik in persoon niet was ingelicht over een minimale contractperiode van drie jaar. Indien er helemaal geen sprake is van een contractperiode van drie jaar, geeft de wetgeving toch duidelijk aan dat stilzwijgende contractverlening per maand opzegbaar is. Deze regeling geldt ook voor donateurslidmaatschappen.
Ten tweede vind ik het niet erg stijlvol mensen ongewenst te verplichten als donateur giften te geven aan uw instantie. Hopelijk ziet u dat controversiële concept zelf ook in.
In ieder geval ontvang ik graag de voorwaarden. Hierin zou ik graag meer leren over mijn rechten en plichten bij de instantie Stichting Help.

Graag hoor ik van u welke activiteiten u onderneemt omtrent deze e-mail.

Naar aanleiding van uw mail sturen wij u hierbij uw inschrijving toe.
Het klopt dat er een nieuwe wetgeving is alleen deze geld voor inschrijvingen die zijn afgesloten na 1 december 2011 en dan ook pas na 1 jaar donateurschap.
Donateurschappen die voor 1 december 2011 zijn afgesloten daar gelden nog de normale opzegtermijn voor die de stichtingen hanteren.

Hopend u zo voldoende te hebben geïnformeerd

alfatrion

Re: Stilzwijgende verlenging regelgeving Stichting Help

Ongelezen bericht door alfatrion »

Johannazoekt schreef:Ik trek nogal in twijfel over juist deze regel is; dat lidmaatschappen aangegaan voor dec 2011 niet onder de stilzwijgingsverlenging wetgeving valt. Dus dat ik het abonnement wel per maand zou moeten kunnen opzeggen.
Het is een grijs gebied, ben ik bang. De bedoeling van de wetgever was dat per 1 december 2012 de wetgeving voor iedereen van toepassing was, maar ze heeft steken laten vallen. Sommige juristen vinden dat er een (extra) overgangstermijn geld van een jaar, terwijl anderen menen dat de regelgeving via een omweg toch al van toepassing zou zijn.
Johannazoekt schreef:Sta ik in mijn recht wanneer ik het abonnement op zeg en vervolgens de tegenrekening blokkeer?
Je staat in je recht als je de machtiging opzegt, maar ik zou wel doorgaan met betalen. Gedoe met een incassobureau zul je anders zeker krijgen. Daarna gaat men naar de rechter en zul je verweer moeten houden. Als je dit aan laat komen op een rechtszaak, dan heb je 50% kan dat je de zaak wint maar ook 50% kans dat je hem verliest. Als je de zaak wint dan ben je er per mei 2012 vanaf.

Loos (niet de minste) meent dat een anticiperende interpretatie van de wet voor de hand ligt en is ook zeker mogelijk, maar er zijn geen garanties te geven.
http://blog.iusmentis.com/2011/09/20/pe ... ontracten/

De overheid denkt er anders over dan het geen Van Dam bedoelde.
http://ictrecht.nl/factsheets/factsheet ... en-gelegd/

Gesloten