I.v.m. met een grote studie schuld bij de voormalige IB-Groep heb ik hun verzocht om het peiljaar te laten verleggen. Standaard kijken ze naar je inkomen van 2 jaar terug. Dit omdat de Belastingdienst je inkomen dan definitief heeft berekend en dat gemakkelijker is om mee te rekenen. Nu is mijn inkomen volgens mij wel 15% gedaald. Op het internet kom ik niet heel veel informatie hierover tegen. We moeten elke maand dik € 150,= euro ophoesten. En met een hypotheek is het financieel wat lastig. Als je het standaard formulier invult kom je er al snel achter dat OCW DUO al meer informatie van je nodig bent.
De verlegging van peiljaar had ik in eerste instantie via het Internet doorgegeven via je DIGD code. Maar ik kreeg maar geen bericht. Uitgelegd hoe ik het gedaan had. Ze hebben meteen de website aangepast dat je verleggen van peiljaar niet via Internet kunt invullen. Lijkt me ook lastig i.v.m. de bewijzen die je dient op te sturen.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Studieschuld en peiljaar
-
verzendingen
Studieschuld en peiljaar
Laatst gewijzigd door verzendingen op 10 mar 2012 13:02, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: Studieschuld en peiljaar
Hai,
het peil jaar kan inderdaad verlegd worden MAAR let goed op, als u het peil jaar veranderd waardoor u minder betaald (herberekening aanvragen dus) vervalt het idee dat u na 15 jaar van uw schuld af bent. U moet dan dus door betalen totdat de schuld afgelost is.
De vraag is dus of u dit wel wilt.
Trudy
het peil jaar kan inderdaad verlegd worden MAAR let goed op, als u het peil jaar veranderd waardoor u minder betaald (herberekening aanvragen dus) vervalt het idee dat u na 15 jaar van uw schuld af bent. U moet dan dus door betalen totdat de schuld afgelost is.
De vraag is dus of u dit wel wilt.
Trudy
-
verzendingen
Hallo Trudy,
Volgens mij is dat alleen het geval dat je partner buiten beschouwing laat in de berekening. Als je partner mee laat tellen met het inkomen dan gaat de 15 jaar termijn gewoon door. Ik had gehoord dat als je studie schuld niet meer kunt betalen en het overgedragen wordt naar een deurwaarder dat je dan altijd het volledig bedrag terug moet betalen.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... rlagen.asp
http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... schuld.asp
Website IB-groep (DUO)
Inkomen partner telt mee
Het inkomen van uw partner telt mee bij de berekening van de verlaging van het maandbedrag. U kunt ervoor kiezen om het inkomen van uw partner buiten beschouwing te laten. Voor elke maand dat u het inkomen van uw partner niet laat meetellen, wordt de aflosfase met een maand verlengd.
Wat ook nog een mogelijkheid is:
Aflosvrije maanden
Vanaf 1 januari 2012 krijgt u de mogelijkheid om het terugbetalen van uw studieschuld tijdelijk stop te zetten. U kunt het terugbetalen van uw studieschuld in totaal maximaal vijf jaar (zestig maanden) stopzetten. De rente over uw schuld blijft wel lopen tijdens de aflosvrije periode. Bovendien geldt dat de maximale terugbetalingstermijn van vijftien jaar wordt verlengd met het aantal aflosvrije maanden dat u inzet.
In totaal heeft u de mogelijkheid om zestig aflosvrije maanden aan te vragen. U moet per keer minimaal een aflosvrije periode van drie aaneengesloten maanden opnemen. Woont u in het buitenland, dan geldt een minimale periode van één jaar. Op dit moment kunt u nog geen aflosvrije periode aanvragen. Deze nieuwe regeling gaat pas per 1 januari 2012 in.
En ik verdien het minimum loon dus dit is ook nog een optie zag ik maar niet voor mij, geldt alleen voor alleenstaanden.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... nkomen.asp
Volgens mij is dat alleen het geval dat je partner buiten beschouwing laat in de berekening. Als je partner mee laat tellen met het inkomen dan gaat de 15 jaar termijn gewoon door. Ik had gehoord dat als je studie schuld niet meer kunt betalen en het overgedragen wordt naar een deurwaarder dat je dan altijd het volledig bedrag terug moet betalen.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... rlagen.asp
http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... schuld.asp
Website IB-groep (DUO)
Inkomen partner telt mee
Het inkomen van uw partner telt mee bij de berekening van de verlaging van het maandbedrag. U kunt ervoor kiezen om het inkomen van uw partner buiten beschouwing te laten. Voor elke maand dat u het inkomen van uw partner niet laat meetellen, wordt de aflosfase met een maand verlengd.
Wat ook nog een mogelijkheid is:
Aflosvrije maanden
Vanaf 1 januari 2012 krijgt u de mogelijkheid om het terugbetalen van uw studieschuld tijdelijk stop te zetten. U kunt het terugbetalen van uw studieschuld in totaal maximaal vijf jaar (zestig maanden) stopzetten. De rente over uw schuld blijft wel lopen tijdens de aflosvrije periode. Bovendien geldt dat de maximale terugbetalingstermijn van vijftien jaar wordt verlengd met het aantal aflosvrije maanden dat u inzet.
In totaal heeft u de mogelijkheid om zestig aflosvrije maanden aan te vragen. U moet per keer minimaal een aflosvrije periode van drie aaneengesloten maanden opnemen. Woont u in het buitenland, dan geldt een minimale periode van één jaar. Op dit moment kunt u nog geen aflosvrije periode aanvragen. Deze nieuwe regeling gaat pas per 1 januari 2012 in.
En ik verdien het minimum loon dus dit is ook nog een optie zag ik maar niet voor mij, geldt alleen voor alleenstaanden.
http://www.ib-groep.nl/particulieren/st ... nkomen.asp
Hai,
Bij het buitenbeschouwing laten van de partner is het inderdaad ook zo.
Hier staat verder ook alle info:
http://www.ib-groep.nl/Images/8528-11_tcm7-20197.pdf
Er staat inderdaad niet dat bij een draagkracht meting de 15 jaren termijn vervalt. Ik was stellig onder de impressie dat dat wel zo was. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Het beste kunt u even in het tabelletje kijken wat de beste optie voor u is. (let op het verzamelinkomen is dus loon voor een jaar + vakantiegeld en eindejaarsuitkering: zoals het op de jaaropgave staat)
Trudy
Bij het buitenbeschouwing laten van de partner is het inderdaad ook zo.
Hier staat verder ook alle info:
http://www.ib-groep.nl/Images/8528-11_tcm7-20197.pdf
Er staat inderdaad niet dat bij een draagkracht meting de 15 jaren termijn vervalt. Ik was stellig onder de impressie dat dat wel zo was. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn.
Het beste kunt u even in het tabelletje kijken wat de beste optie voor u is. (let op het verzamelinkomen is dus loon voor een jaar + vakantiegeld en eindejaarsuitkering: zoals het op de jaaropgave staat)
Trudy
-
verzendingen
Ik heb ook een e-mail verzonden naar de Ib-Groep zij geven mij de volgende informatie (wellicht ook nuttig voor andere terug betalers)
Wij willen de lening binnen 15 jaar (180 maanden) terugbetaald hebben.
Als er in een jaar minder wordt afgelost vanwege een draagkrachtmeting, al dan
niet met een verlegging van het peiljaar, dan berekenen we een nieuwe termijn
waarbij we nog steeds de totale schuld binnen het totaal van 15 jaar terug
willen hebben. Dat betekent inderdaad dat de maandtermijn daarna hoger wordt.
Pas als na 15 jaar blijkt dat er nog een schuld openstaat dan wordt die
kwijtgescholden. (Uitzondering daarop is als we het inkomen van de partner niet
mogen meetellen in de berekening van de draagkrachtmeting).
Alsa gedurende een jaar de draagkrachtmeting niet meer van toepassing blijkt dan
kan de debiteur zelf natuurlijk altijd extra aflossingen doen. Wij berekenen
voor dat jaar echter geen nieuwe termijn.
Als er een daling van 15% is kan een debiteur altijd draagkrachtmeting
aanvragen. Of dat zin heeft kunnen we niet bepalen; het ligt namelijk aan de
hoogte van de termijn. Als de terug te betalen maandtermijn EUR 1000,- zou bedragen en de
draagkrachtmeting zou uitkomen op EUR 990,- dan heeft de draagkrachtmeting op dat
moment dus al zin.
Wij willen de lening binnen 15 jaar (180 maanden) terugbetaald hebben.
Als er in een jaar minder wordt afgelost vanwege een draagkrachtmeting, al dan
niet met een verlegging van het peiljaar, dan berekenen we een nieuwe termijn
waarbij we nog steeds de totale schuld binnen het totaal van 15 jaar terug
willen hebben. Dat betekent inderdaad dat de maandtermijn daarna hoger wordt.
Pas als na 15 jaar blijkt dat er nog een schuld openstaat dan wordt die
kwijtgescholden. (Uitzondering daarop is als we het inkomen van de partner niet
mogen meetellen in de berekening van de draagkrachtmeting).
Alsa gedurende een jaar de draagkrachtmeting niet meer van toepassing blijkt dan
kan de debiteur zelf natuurlijk altijd extra aflossingen doen. Wij berekenen
voor dat jaar echter geen nieuwe termijn.
Als er een daling van 15% is kan een debiteur altijd draagkrachtmeting
aanvragen. Of dat zin heeft kunnen we niet bepalen; het ligt namelijk aan de
hoogte van de termijn. Als de terug te betalen maandtermijn EUR 1000,- zou bedragen en de
draagkrachtmeting zou uitkomen op EUR 990,- dan heeft de draagkrachtmeting op dat
moment dus al zin.