LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Taxatie eigen woning ivm bijstand

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
pippan

Taxatie eigen woning ivm bijstand

Ongelezen bericht door pippan »

Als je in de bijstand belandt wordt o.a. gekeken over er sprake is van overwaarde op de eigen woning. Echter voor de waardebepaling van de woning hanteert de gemeente waarin ik woon de WOZ-waarde van dat jaar. Ik belandde in september 2011 in de bijstand en de gemeente waardeerde mijn woning op basis van de WOZ-waarde in 2011. Deze WOZ-waarde heeft echter een waardepeildatum van 01-01-2010. Deze waarde lag toen nog aanzienlijk hoger dan in september 2011. Gevolg: een volgens mij onterechte taxatie van de woning en daardoor een aanzienlijk bedrag aan krediethypotheek.
Bij het aanvragen van de bijstand is niet in mij opgekomen dat dit een onjuiste taxatie was. Hier kwam ik pas achter toen ik - gelukkig - uit de bijstand kwam en de gemeente haar geld kwam opeisen. Ik heb bezwaar gemaakt maar de gemeente wijst dit af omdat ik bezwaar had moeten maken binnen 6 weken na aanvraag bijstand.

Had ik als 'leek' zo kien moeten zijn om dat toen al in de gaten te hebben? Enig google-werk laat zien dat andere gemeenten keurig een taxateur de woning laten taxeren op het moment van in de bijstand komen. Zo niet mijn gemeente.

GJvdZ

Re: Taxatie eigen woning ivm bijstand

Ongelezen bericht door GJvdZ »

De WOZ waarde is altijd van het jaar daarvoor en niet de actuele waarde.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

pippan schreef:Als je in de bijstand belandt wordt o.a. gekeken over er sprake is van overwaarde op de eigen woning. Echter voor de waardebepaling van de woning hanteert de gemeente waarin ik woon de WOZ-waarde van dat jaar. Ik belandde in september 2011 in de bijstand en de gemeente waardeerde mijn woning op basis van de WOZ-waarde in 2011. Deze WOZ-waarde heeft echter een waardepeildatum van 01-01-2010. Deze waarde lag toen nog aanzienlijk hoger dan in september 2011. Gevolg: een volgens mij onterechte taxatie van de woning en daardoor een aanzienlijk bedrag aan krediethypotheek.
Bij het aanvragen van de bijstand is niet in mij opgekomen dat dit een onjuiste taxatie was. Hier kwam ik pas achter toen ik - gelukkig - uit de bijstand kwam en de gemeente haar geld kwam opeisen. Ik heb bezwaar gemaakt maar de gemeente wijst dit af omdat ik bezwaar had moeten maken binnen 6 weken na aanvraag bijstand.

Had ik als 'leek' zo kien moeten zijn om dat toen al in de gaten te hebben? Enig google-werk laat zien dat andere gemeenten keurig een taxateur de woning laten taxeren op het moment van in de bijstand komen. Zo niet mijn gemeente.
Die waarde klopt, voor het jaar 2011 gold de waarde per 01-01-2010, conform de Wet WOZ. Dat heeft er oa mee te maken dat ze niet op 1 dag alle ~6 miljoen panden in Nederland kunnen taxeren.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Had ik als 'leek' zo kien moeten zijn om dat toen al in de gaten te hebben?
Eerlijk gezegd, ja, dat had je. Op het moment dat je bv bijstand aanvraagt, dan moet je inderdaad nagaan of je ervoor in aanmerking komt en onder welke voorwaarden dat is. En aangezien de nuances in de voorwaarden voor bijstand van gemeente tot gemeente kunnen verschillen, zou je dat het beste bij je eigen gemeente kunnen nagaan.

Verder is het in het algemeen zo dat als je van een instelling een beslissing krijgt en je reageert daar niet binnen een bepaalde tijd op, dan ga je impliciet ermee akkoord. En dan kun je dus niet na een paar jaar er op terug kome.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Door de regeling, worden, zeker in een volatile markt, huizen getaxeerd op waardes die zeer ver buiten de werkelijkheid zitten. Men zou daarom een voorlopige WOZ waarde moeten handteren, waarbij je tot 3 jaar de tijd hebt dit gemotiveerd aan te passen (maar de gemeente natuurlijk ook).

Doordat de woz meer dan 1 jaar achterloopt op de werkelijke waarde is er flinke scheefgroei en daar verdienen gemeentes en den haag flink aan.

kweenie

olaf79 schreef: Doordat de woz meer dan 1 jaar achterloopt op de werkelijke waarde is er flinke scheefgroei en daar verdienen gemeentes en den haag flink aan.
dan 'vergeet' je voor het gemak dat door deze methodiek de overheden dus vele jaren juist een verlies hebben geleden. Nu het na vele jaren een keer zo is dat de woz-waardes dalen, zouden de overheden daar flink aan verdienen en zou het 'dus' moeten veranderen? Beetje kortzichtig, niet?

olaf79

kweenie schreef:
olaf79 schreef: Doordat de woz meer dan 1 jaar achterloopt op de werkelijke waarde is er flinke scheefgroei en daar verdienen gemeentes en den haag flink aan.
dan 'vergeet' je voor het gemak dat door deze methodiek de overheden dus vele jaren juist een verlies hebben geleden. Nu het na vele jaren een keer zo is dat de woz-waardes dalen, zouden de overheden daar flink aan verdienen en zou het 'dus' moeten veranderen? Beetje kortzichtig, niet?
Nee want deze regeling geldt pas sinds 2010

olaf79

kweenie schreef:
De wet gaat uit van de werkelijke waarde op het moment dat de belasting verschuldigd werd. De overheid heeft zelf gekozen om via oneigenlijke regelingen een waarde vast te stellen van ruim een jaar eerder.

kweenie

Andere belastingen e.d. worden ook al enige tijd op de zelfde waarde gebaseerd. Ik vind het alleen maar goed dat de gebruikte waardebepaling op een consequente methode gebeurt.

Erwin uit Oosterhout

Ongelezen bericht door Erwin uit Oosterhout »

Sommige gemeentes (waaronder mijn gemeente) neemt zelfs huisprijzen mee van twee jaar voor de peildatum. Bij het dalen van de huisprijs ijlt de WOZ dan nog verder achteraan. De huizen, die laag verkocht, sluiten ze uit ivm achterstallig onderhoud en zo. Een actuele taxatie is altijd het beste.

ArneLH
Contacteer:

Ongelezen bericht door ArneLH »

olaf79 schreef:Nee want deze regeling geldt pas sinds 2010
Zelfs wikipedia zegt van niet.
Erwin uit Oosterhout schreef:Sommige gemeentes (waaronder mijn gemeente) neemt zelfs huisprijzen mee van twee jaar voor de peildatum.
En dat is volledig toegestaan zolang men voldoet (in bestuursrecht excl. fiscaal recht) of kan voldoen aan het motiveringsbeginsel.

Gesloten