LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] taxatie n.a.v. bezwaar WOZ-waarde

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
imkevg

taxatie n.a.v. bezwaar WOZ-waarde

Ongelezen bericht door imkevg »

Afgelopen januari heb ik op de vrije markt via een makelaar een woning en losstaande garagebox gekocht voor €180.000,-

Kort na de aankoop heeft de gemeente heeft de WOZ-waarde vastgesteld op €195.000,- De ingangsdatum van de WOZ-waarde is 1-1-2005, de waardepeildatum is 1-1-2003.

Uiteraard heb ik bezwaar tegen de vastgestelde WOZ-waarde ingediend. Vandaag krijg ik bericht van de gemeente dat ze een taxateur sturen om de waarde vast te stellen.

De afgelopen maanden heb ik de voormalige huurwoning met achterstalling onderhoud volledig verbouwd en gerenoveerd(nieuwe keuken, badkamer, kozijnen, dubbel glas, schuifpui, electra, etc). De waarde van de woning is inmiddels dus behoolijk toegenomen, en zal waarschijnlijk boven de €200.000,- liggen.

Kan de gemeente nu zomaar de huidige waarde aanhouden, of moet men vasthouden aan de eerdere gebruikte waardepeildatum en ingangsdatum?

hansop

Re: taxatie n.a.v. bezwaar WOZ-waarde

Ongelezen bericht door hansop »

peildatum is 2003, dus als je kunt aantonen dat toen de verbouwing nog niet was geweest, moet die waarde aangehouden worden.
nog makkelijker is natuurlijk te verwijzen naar je aankoopdatum in 2005 voor 180.000. Dan kan de gemeente nooit komen aan een taxatie van 190.000 in 2003. Dat lijkt met het meest steekhoudende argument. Kijk even in het kadaster naar vergelijkbare woningen in je buurt en die verkoopwaardes.
Dat wordt een makkie.

Succes

SJZ

Re: taxatie n.a.v. bezwaar WOZ-waarde

Ongelezen bericht door SJZ »

Voor de volledigheid: je moet aantonen dat de verbouwing op 1.1.2005 nog niet had plaatsgevonden (dus niet 1.1.2003).
Verbouwing tussen 01-01-2003 en 01-01-2005
Een verbouwing tussen 1 januari 2003 en 1 januari 2005 heeft altijd invloed op de WOZ-waarde van een pand. De waarde wordt bepaald naar het prijspeil op de peildatum 1 januari 2003. Dus wat zou de waarde van het pand zoals het er op 1 januari 2005 bij staat, op de peildatum 1 januari 2003 zijn geweest.
Denk ook hieraan:
Verbouwing na de waardepeildatum
Volgens de Wet WOZ moet de invloed van een verbouwing gedurende een tijdvak worden beoordeeld naar de toestand op 1 januari van het belastingjaar volgend op het jaar waarin de verbouwing klaar is (dat is ook de ingangsdatum van de waarde). Om de waarde te bepalen, wordt het prijspeil op de peildatum gehanteerd, dus wat zou de waarde op de peildatum zijn geweest als de verbouwing toen klaar zou zijn geweest.
Een nieuwe WOZ-waarde wordt alleen vastgesteld als de waardeverandering boven een drempel uitkomt. Alleen wanneer een pand door de verbouwing met meer dan vijf procent is gestegen, met een minimum van € 11.345,-, wordt een nieuwe WOZ-waarde vastgesteld

Gesloten