LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] teruggave afvalstoffenheffing woonlastennota

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Talll

teruggave afvalstoffenheffing woonlastennota

Ongelezen bericht door Talll »

Hai allen,

Even een vraagje. Van de week heb ik de woonlastennota mogen ontvangen. Jippie!

Ik woon zelf in Hilversum waar een teruggave heeft plaatsgevonden van een gedeelte van de afvalstoffenheffing. Deze teruggave is over komend jaar vastgesteld. In januari stond ik met 3 mensen ingeschreven en krijg dus een teruggave voor een meerpersoonshuishouden, vanaf februari met twee mensen en krijg vanaf dan dus een teruggave voor twee personen.

Nu heb ik een begeleidende brief gekregen waarin staat vermeld dat mijn teruggave ten onrecht is opgedeeld in het aantal maanden dat ik gebruik heb gemaakt van een bepaald adres. Ik heb al gebeld maar van de meneer werd ik niet veel wijzer (ik ben ook niet zo technisch in dat opzicht).

Nu is mijn vraag: hebben meer mensen deze teruggave en hebben meer mensen deze begeleidende brief ontvangen?

Als ik het zelf interpreteer komt het er op neer dat de opdeling (eerst meer daarna twee persoonshuishouden) onjuist is. Dat ik dus over het hele jaar meerpersoonsvergoeding krijg. Maar ik ben uiteraard bevooroordeeld en interpreteer het dus in mijn voordeel :D
Mijns inziens is er eigenlijk niets mis met de aanslag.

Maar ik ga in ieder geval afwachten, ze zouden het bedrag dat ik van hun ontvang op de rekening storten maar ik wil eigenlijk wel duidelijkheid. Wel spannend dat ik geld krijg terwijl het geheel volgens mij klopt.

Weet iemand hier meer van?

alvast bedankt

Talll

Re: teruggave afvalstoffenheffing woonlastennota

Nog wel even toevoeging: er staat in de bijsluiter: men moet op 1 januari 2006 ingeschreven staan, wijzigingen nadien hebben geen invloed op de teruggave. Dus als ik inderdaad per februari met twee sta ingeschreven zou ik dan toch voor drie terugkrijgen? Zou wel vaag zijn, maar als het in mijn voordeel is ga ik uiteraard niet klagen...

osseworst

Ongelezen bericht door osseworst »

In de Verordening op de heffing en de invordering van afvalstoffenheffing 2006 (te vinden op internet), staat:

1. De bedragen van de eenmalige teruggave worden, conform artikel 3 eerste lid , verminderd met de volgende bedragen:
· bij gebruik daarvan door één persoon € 40,66
· bij gebruik daarvan door twee personen € 54,36
· bij gebruik daarvan door meer dan twee personen € 79,41
2. In afwijking van artikel 6 komt men in aanmerking voor deze teruggave indien men belastingplichtig is op 1 januari 2006, veranderingen nadien zijn niet van toepassing.

Voor de 1 kan dit positief uitvallen, voor een ander negatief.
Eigenlijk klopt er geen hout van. Het gaat om het teveel betaalde in voorgaande jaren, maar voor de teruggave wordt gekeken naar de situatie van 1 januari 2006. Stel dat je in de voorgaande jaren met 3 personen woonde, en dus jaren het hoogste tarief betaalde, en nu woon je nog met 2 personen, dan krijg je eigenlijk te weinig terug.
Of nog erger, in 2005 ben je verhuisd naar een andere gemeente, dan zie je geen cent terug van het teveel betaalde.

In jouw geval lijkt het mij juist geheel correct. Je hebt jaren voor 3 personen teveel betaald, en krijgt ook voor 3 personen terug.

priewjet

Ongelezen bericht door priewjet »

Afgaande op wat in het betreffende artikel in de verordening staat, is de situatie per 1 januari bepalend. Het is dus een zogeheten peildatum. Wijzigingen die zich na die datum voordoen, zijn niet van invloed.
Woon je op 1 januari met drie personen, dan wordt de teruggave over het hele jaar daar op gebaseerd. Informatie van medewerkers dat het anders is, klopt gewoon niet. Het staat nu eenmaal zo in hun eigen verordening.
Wanneer je in de loop van 2006 uit de gemeente vertrekt, dan betaal je tot en met het eind van de maand dat je je hebt laten uitschrijven. Uiteraard wordt dan de teruggaaf wel naar tijdevenredigheid berekend.

De slotopmerking van osseworst klopt niet, de bepaling geldt alleen over 2006. Situaties in voorgaande jaren zijn volstrekt niet van belang.

Groet, M@rtin

osseworst

Ongelezen bericht door osseworst »

Mijn slotopmerking is inderdaad niet duidelijk gesteld. In het stuk daarboven heb ik al duidelijk aangegeven dat voorgaande jaren niet meetellen, en alleen de peildatum telt.
Ik bedoelde dat in het geval van Talll de vermindering toevallig zo uitpakt, dat het in overeenstemming is met het teveel betaalde in de voorgaande jaren (voor 3 personen betaald, voor 3 personen vermindering).

Talll

Bedankt voor de reacties!

Heb inmiddels een mail gestuurd waarin ik nogmaals mijn vraag heb gesteld, hier heb ik helaas nog geen antwoord op. Wel geloof ik dat ik het inmiddels begrijp, ik heb nu gewoon geluk gehad.
Inderdaad wel vaag dat ze een teruggave ter compensatie over de voorgaande jaren geven maar dat ze het baseren op dit jaar. Maar in mijn geval pakt het dus goed uit.

Gesloten