LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] teveel ontvangen huurtoeslag

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
emveha

teveel ontvangen huurtoeslag

Ongelezen bericht door emveha »

Beginnen bij het begin.

Afgelopen jaar hebben we dus via internet een gecombineerde aanvraag ingediend voor huur en zorgtoeslag. Vantevoren nooit geen huursubsidie aangevraagd, want wij ( ik en mijn vrouw samen) zaten elk jaar net boven de inkomensgrens. Maarja, nieuwe meesters/nieuwe wetten, dus misschien dat we er nu net wel in vielen, ik had destijds ongeveer 1,5 tot 2 maanden geen loon ontvangen, omdat ik zelf ontslag had genomen bij mijn oude baas. ( ja ik weet het, dat was een gruwelijke ramp, zeker als je een gezin met 4 kinderen te eten moet geven.) dus ik denk, die twee maanden tellen niet mee met de inkomstenbepaling van dat jaar, dus ik zal wel huurtoeslag krijgen.

Wonderwel, het geschiedde, een paar weken later, de eerste bijstorting van 150 euro huurtoelsag. Geweldig.

Net voor de vakantie, dit jaar dus, een aanslag in de bus, of ik effe 960 euro teveel betaalde huurtoeslag wilde ophoesten. tof, net voor de vakantie, dus mijn vrouw klimt in de telefoon, op zoek naar antwoorden. Willen jullie een berekening opsturen, waarom kreeg ik het eerst wel, en nu niet?????, dat soort dingen.

"Wij kunnen niet zomaar berekeningen gaan opsturen mevrouw !!!!" was het antwoord, tof, dan maar een aanvraag tot gespreide betaling in elk geval, want zomaar ineens ophoesten ging gewoonweg niet. Komt in orde mevrouw, u krijgt binnen 10 dagen bericht van ons !!!!. Oke, dus geregeld.

FOUT DUS, wel krijg in in de vakantie te horen via de media, dat er een jurisprudentie is geweest over de belastingdiens, wat wilde zeggen dat fouten die bij de belastingdienst gemaakt werden ten gevolge van de automatisering, niet door de burger betaald hoeven te worden !!!!! HOERA, het is een fout geweest, en ze hebben alsnog geprobeerd ons het geld afhandig te maken, voordat dit openbaar werd. Dus vakantie ging voorbij, herfst ging voorbij, Sinterklaas komt eraan, dus inkopen gedaan voor 4 kinderen, bankrekening weer zo rood als een kreeft......brief op de mat 13 November, of ik toch effe de achterstallige betaling van 960 euro effe voor 29 November wil ophoesten GEWELDIG !!!!!stelletje ^$#)(*&%&$#, net voor de sint en kerst. Dus maar weer effe bellen.

Nee meneer, u moet gewoon betalen hoor, het is UW verantwoordeloijkheid, dan had u maar alvast moeten beginnen met een x bedrag over te maken.

Dus, mijn vraag, want ik ben maar een domme monteur, ( en mijn vrouw toch maar een achtelijke poetsjuf ) die met hun handen de kost moeten verdienen. Wat is er waar van die jurisprudentie, kan ik die ergens inzien.
Kunnen ze dit überhaupt wel maken, om net voor de dure maanden dit soort grappen uit te halen, want van gespreid betalen is er nu dus geen sprake meer.
Is er echt geen andere mogelijkheid om met een gezin met 4 kinderen uit de rode cijfers te blijven ???, de enige mogelijkheid die ik hiertoe zie is om gewoon als tuinman bij de Dienst Sociale Werkvoorziening te gaan werken, want waarschijnlijk komen ze mij het geld dan met BAKKEN brengen.
Wij werken gewoon te veel en te hard, en daarom worden we gestraft.

Groeten Marcel

tienepien

Re: teveel ontvangen huurtoeslag

Ongelezen bericht door tienepien »

Even terzijde: het komt blijkbaar nooit goed uit om een toeslag terug te moeten betalen: eerst is het vakantie, dan is het bijna december, dan zijn de kinderen jarig, dan is opa ziek, dan is etc. etc. Je begrijpt hopelijk wel dat de overheid (en in andere gevallen bedrijven) daar niet allemaal rekening mee kunnen en gaan houden?

komijntje

Ongelezen bericht door komijntje »

elke cent die je meer ontvangt als de grens van 27.175 euro bruto betekent dat je de huurtoeslag kunt terugbetalen, dus let op,
zelfs een kleine inkomensverhoging kan vervelende gevolgen hebben

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Als je huurtoeslag aanvraagt en achteraf blijkt dat je teveel inkomen hebt genoten maakt de overheid geen fout. Ze kennen je huurtoeslag toe op de gegevens die jij hen aanlevert, en als bij controle blijkt dat je toch teveel verdient kunnen ze dit terugvragen en dat doen ze dan ook.

Als je "via de media" wat hoort wil dat nog niet direct zeggen dat je niks hoeft te betalen. De "media" kunnen wel zoveel zeggen, niet voor niets spreken we van "liegen dat het gedrukt staat".

Ik ben dus bang dat je gewoon had moeten betalen en dat nu alsnog zal moeten.

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Ik ben het met voorgaande sprekers eens. Het al dan niet toekennen van subsidie gebeurt op basis van wat jij aanlevert. Als achteraf blijkt dat de gegevens niet kloppen, dan moet je dus gewoon terugbetalen.

Smoezen als feestdagen, ziekte etc worden te vaak gebruikt en dus terecht ook niet geaccepteerd. En om niet te betalen op basis van iets "wat je in de media gehoord hebt" is natuurlijk helemaal te zot voor woorden.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Het al dan niet toekennen van subsidie gebeurt op basis van wat jij aanlevert. Als achteraf blijkt dat de gegevens niet kloppen, dan moet je dus gewoon terugbetalen.
Daar kunnen ze dan toch wel de onderliggende berekening bij verstrekken, of is dat nou écht teveel gevraagd? Hoe word je anders geacht te controleren of e.e.a. klopt??

Bor Komorovski

Daar kunnen ze dan toch wel de onderliggende berekening bij verstrekken, of is dat nou écht teveel gevraagd? Hoe word je anders geacht te controleren of e.e.a. klopt??
Je wordt geacht daar van te voren met je inkomen rekening mee te houden. De berekening vragen kan natuurlijk, maar dat doet aan het besluit niet af. Tenzij hun berekening niet overeenkomt met je eigen berekening.

Bovendien leid ik uit het stukje van emveha af dat hij ervan uit was gegaan dat er een fout was gemaakt en dat verder zonder navraag of -controle had aangenomen, op basis van "de media". En op basis daarvan heeft besloten gewoon maar niet te betalen. Als je dat zomaar gaat besluiten wegens een TV-, radio- of krantenbericht vind ik dat voor eigen risico.

Er wordt ook gesproken over een tijdsspanne van een half jaar. Dan ben je zeker door eventuele bezwaartermijnen heerschoten dus je kan er ook niets meer tegen doen.

bodejosm43

Ongelezen bericht door bodejosm43 »

Je zou toch verwachten, dat het vergelijken van de gegevens die jij verstrekt, en de gegevens die bij de overheid bekend zijn, een stuk eenvoudiger zou zijn, door het nummer dat in de plaats is gekomen van het sofinummer.

Je kan dan aan gegevens verstrekken wat jij wil, wanneer het overeenkomt met wat de overheid van je weet, zul je aan de hand daarvan wel of niet recht hebben op een toeslag (zorg- of huurtoeslag, dat maakt dan even niet uit).

Je bent echter altijd verantwoordelijk voor de juistheid van de gegevens. Met andere woorden, als jij een toeslag krijgt terwijl je op basis van je (gezamenlijke) inkomen daar geen recht op hebt, dien je terug te betalen. Helaas denken mensen vaak: foutje van de belastingdienst in JOUW voordeel, zie maar dat je het terugkrijgt.........

Je hebt er pas recht op, zodra de voorlopige aanslag een definitieve aanslag wordt. Maar dan is het nodige vergelijkingswerk inmiddels al gedaan.

Toevallig is het zo, dat door een fout van de belasting aan mij een te hoge zorgtoeslag is toegekend. Ik weet dat, ik heb maar recht op 192 euro op jaarbasis, maar krijg er in totaal 375. Het teveel betaalde geld betaal ik eind december terug, en dat is conform de afspraak met de belastingdienst. Een geluk is dat ik het inderdaad weet, en niet in de problemen kom nu ik het terugbetaal.

kiz

Ongelezen bericht door kiz »

Je wordt geacht daar van te voren met je inkomen rekening mee te houden. De berekening vragen kan natuurlijk, maar dat doet aan het besluit niet af. Tenzij hun berekening niet overeenkomt met je eigen berekening.
Voor de goede orde... ik heb zorg- noch huurtoeslag. Maar ik neem aan dat je eerst een opgave doet bij de Belastingdienst, en dat die -onderbouwd door een berekening- een besluit neemt over het recht op en de hoogte van de toeslag. Die berekening bedoel ik dus.
Topicstarter geeft aan om een berekening gevraagd te hebben en als antwoord te krijgen "daar kunnen we niet aan beginnen". Dát lijkt me vreemd. Ik ga er inderdaad vanuit dat iemand z'n correcte gegevens/bedragen opgeeft, maar vergeet (ook) niet dat je geacht wordt je inkomen over het komend jaar in te schatten, die inschatting kan om diverse redenen niet blijken te kloppen, vandaar dus dat het me normaal lijkt dat de belastingdienst motiveert waarom ze van de oorspronkelijke bedragen afwijkt.
Over het op z'n beloop laten van dergelijke terugbetalingsverplichtingen op basis van "de media" kunnen we kort zijn... da's op z'n zachtst gezegd niet verstandig.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Wat is er waar van die jurisprudentie, kan ik die ergens inzien.
Ik denk dat 99,99% van jullie probleem in de vermeende jurisprudentie zit.
Jullie hebben klakkeloos aangenomen dat die bestond, zonder je zelf ook maar te overtuigen of dat zo was.
Daarnaast was je voor de vakantie al gewaarschuwd dat het eventueel fout kon lopen. En die waarschuwing hebben jullie gewoon in de wind geslagen.
Is er echt geen andere mogelijkheid om met een gezin met 4 kinderen uit de rode cijfers te blijven ???,
Als je eerst verklaart dat je Sinterklaas inkopen hebt gedaan tot je bankrekening zo rood was als een kreeft om er daarna achter te komen dat je uit de rode cijfers wilt blijven, tja dan kom je niet bijster slim over.

roro25

Ongelezen bericht door roro25 »

even een nuancering aanbrengen in de bedragen.
Vraag & antwoord
« Terug

Vraag:
Hoeveel mag ik verdienen om huurtoeslag te krijgen?

Huurtoeslag Voorwaarden Huurtoeslag Hoogte inkomen
Antwoord:
Om huurtoeslag te krijgen, gelden de volgende richtlijnen.

Als u jonger bent dan 65:

- mag uw inkomen maximaal € 20.000 bedragen als u alleen woont;

- mag het inkomen per huishouden maximaal € 27.175 bedragen als u een toeslagpartner en/of medebewoners heeft.

Als u 65 jaar of ouder bent:

- mag uw inkomen maximaal € 17.950 bedragen als u alleen woont;

- mag het inkomen per huishouden maximaal € 23.825 bedragen als u een toeslagpartner en/of medebewoners heeft.

Als u wilt weten of u in aanmerking komt voor huurtoeslag, raadpleeg dan de Proefberekening
Mij is dus het bedrag door de Belastingdienst doorgegeven van een samenwonend stel, terwijl ik alleenwonend ben. Beetje zuur nu ik terug meot betalen. Maar wat een geluk. Je mag gespreid betalen bij de bealstingdienst.

Bor Komorovski

Dan moet je Mr. T.'s stukje maar eens lezen over de medewerkers bij de belastingtelefoon die niets maar dan ook niets weten van belastingen.

M.a.w. ze weten niet waar ze over adviseren en je kan dus altijd beter zelf of via een belastingadviseur op onderzoek uit.

Chrisje1

Ongelezen bericht door Chrisje1 »

Wij hebben hetzelfde probleem gehad,

Belastingdienst kwam er achter dat ze door de fout van de dienst zelf ons te veel huurtoeslag toe schoof!,

M.a.w. geen huurtoeslag meer, tot volgend jaar bij de nieuwe aanvraag!.

seagoing racer2

Ongelezen bericht door seagoing racer2 »

Beste Topicstarter,

U produceert wel een hoop letters, maar de zaken waar het om draait worden niet beantwoord.

1. Is er een fout door de belastingdienst gemaakt waardoor U teveel huurtoeslag heeft gekregen, of is U inkomen boven de zorgtoeslag grens uitgekomen en heeft de belastingdienst niks fout gedaan.
2. U geeft niet aan waarom U in de periode augustus-december niks aan deze schuld heeft afbetaald terwijl U wel om gespreide betaling heeft verzocht.

Nu lijkt het erop alsof de belastingsdienst de kwaaie pieren zijn, terwijl dat best anders kan zijn

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Bij sommige instanties schijnt het moeilijk, zo niet onmogelijk te zijn om een fout recht te zetten!
14 Dagen geleden een brief ontvangen van VROM of ik voor 28 December even de huurtoeslag over 2004 en 2005 wil terug betalen.
Nu ben ik er al 3 jaar mee bezig om te trachten om de door de SVB in Leiden gemaakte fout te corrigeren.
Eerst heb ik gelijk gekregen en is mij alsnog een huurtoeslag toegekend, die ik dus nu weer mag inleveren.
Ik heb wederom een inkomsten berekening gemaakt en ook aantoonbaar heb berekend dat mijn inkomsten 1045 euro beneden het minimum zitten op jaarbasis.
Als ik de opgave plus de toeslagen erbij neem en dat verdubbel, kom ik nog niet aan het bedrag waarover ik sta geregistreerd!
Daarvoor ben ik verleden week nog bij de Belastingdienst geweest en daar viel de balie medewerker om van verbazing en zei: Dit is onmogelijk.
Hij adviseerde mij om maar naar Leiden te gaan om het daar even te laten corrigeren. Dat heb ik dus verleden week gedaan, maar kost weer een dag en ook het OV rijdt niet voor niets, dus dat zijn weer extra kosten die ik gewoon niet kan hebben.
De moraal van dit verhaal is, schrijven heeft geen zin, dat heb ik al vele malen gedaan.
Bellen werkt ook niet, ook dat is vele malen geschiedt. Nu hoop ik dat het nu eindelijk eens wordt recht getrokken, want vandaag ontving ik wederom een aanslag inkomsten belasting waar je echt niet goed van wordt!
Als alle vaste lasten zijn betaald zonder de toeslagen waar ik wel recht op heb, dan blijft er precies 137.30 euro over om 3 weken van rond te komen.
Wie doet mij dat na? Mijn vrouw heeft inmiddels een hartkwaal van de stress en staat onder dokters behandeling, dus dat hebben ze wel bereikt. Probleem is dat niemand wil meewerken en ik hoop dat het nu eindelijk eens een keertje ophoudt.

Vr. Gr. Hans.

Chrisje1

Ongelezen bericht door Chrisje1 »

Beste Resp00112469,

Bij ons is precies hetzelfde gebeurd, en handelde ook met dezelfde bedragen!, :(

Wij zitten met dezelfde problemen met de huurtoeslag!, en daarbij een Sociale uitkering die nog beneden de uwe zit!, terwijl ik in een reïntegratie project zit van 25 uur werken!, hierbij verdien ik een paar ***centen waar driekwart van Nederland niet voor wil werken!, :cry:

De rest wordt bijgestuiverd door de Sociale zaken, alles met elkaar een bedrag van onder de €1000,-! :oops:

M.a.w. sappelen, en overleven!, :cry:

Gelukkig kunnen we goed met geld omgaan, anders waren we al lang vastgelopen!,

Wij hebben uiteraard ook contact opgenomen met de Belastingdienst, maar dezelfde verhalen die u ook hoorde!, m.a.w. doe maar even een paar maanden met minder!, want u heeft uw "deel" gehad!, sorry voor het ongemak!, :evil:

Volgend jaar kunnen we weer aanvragen!, en dan maar hopen dat ze zich niet weer verrekenen!, :roll:

Vriendelijke groeten van Chrisje.

Gesloten