LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Toetsinginkomen

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
bushalte

Toetsinginkomen

Ongelezen bericht door bushalte »

Hallo,

Als ik het toestinginkomen wil berekenen op toeslagen.nl dan worden er twee dingen gevraagd:

- bruto maandinkomen en
- het bedrag dat maandelijks bij of eraf gaat (overwerk, bonussen)

Maar wat ik niet snap is de loon voor loonheffing. Dit bedrag, Loon v LH, is hoger dan de berekening toetsinginkomen.
Snapt iemand dit?

gr.

Mendoza

Re: Toetsinginkomen

Ongelezen bericht door Mendoza »

Loon voor loonheffing is je bruto inkomen.

Maar wat ik niet snap is de loon voor loonheffing. Dit bedrag, Loon v LH, is hoger dan de berekening toetsinginkomen.
Snapt iemand dit?
Ik denk dat je iets fout doet, ik krijg het toeslagen rekenmodule niet voor elkaar in ieder geval.

In werkelijkheid zou je bruto inkomen lager worden door aftrekposten, maar die kun je daar niet invullen.

Heb je een sterk wisselend inkomen?

bushalte

Bedankt voor je reactie Mendoza, :lol:

Wat je zegt over loonheffing klopt gedeeltelijk. Het is het brutoinkomen+vergoeding ZVW+ bonussen, overwerk etc etc.

Ik adviseer iedereen ook om niet naar je bruto inkomen te kijken maar naar je loonstrook en in het vakje Loon voor LH.
Want in December staat gelijk je Jaarinkomen vermeld bij Loon voor LH.
Je krijgt wel een apart jaaropgaaf, maar toch.

In werkelijkheid zou je bruto inkomen lager worden door aftrekposten, maar die kun je daar niet invullen.
Aftrekposten? deze spelen geen rol bij berekening van toetsinginkomen wel bij voorlopige teruggaaf, totaal 2 verschillende dingen.
Je moet gewoon bovenstaand advies goed doorlezen.
Vergeet je overwerk niet bij op te tellen.....

Successs

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

Aftrekposten? deze spelen geen rol bij berekening van toetsinginkomen
Echt wel, want uiteindelijk word je afgerekend op je verzamelinkomen, en daar spelen de aftrekposten een rol in.

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

Idd het had moeten zijn fiscaal loon, het is ook maar net welke naam je werkgever het beestje geeft. Het makkelijkste is om te zeggen dat je het hoogste getal moet pakken.
Aftrekposten? deze spelen geen rol bij berekening van toetsinginkomen wel bij voorlopige teruggaaf, totaal 2 verschillende dingen.
Je moet gewoon bovenstaand advies goed doorlezen.
Vergeet je overwerk niet bij op te tellen.....
Zoals SJZ al zegt spelen de aftrekposten wel degelijk een rol, kies bij de proefberekening maar eens voor de optie "doet u aangifte"
dan mag je het verzamelinkomen invullen.

Dat houdt dus in dat iemand met een te hoog inkomen maar wel met hoge aftrekposten van bv. eigen woning toch in aanmerking kan komen voor toeslagen.

bushalte

dan mag je het verzamelinkomen invullen.
Het blijft een schatting.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Aftrekposten kunnen een grote invloed hebben op je toetsingsinkomen, dus het afdoen met 'het blijft een schatting' is niet echt nuttig.

Het is nogal relevant dat je bijvoorbeeld de hypotheekrente van het inkomen mag aftrekken. Dat kan vele duizenden euro's in het inkomen schelen. En dat kan dus ook tot honderden euro's verschil in de toeslagen leiden.

Gesloten