LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Robert999

Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door Robert999 »

Ik bestel regelmatig voer voor mijn Maine Coon cattery bij het bedrijf Zooplus. Zooplus hanteert verschillende prijzen per land en wel als volgt;

Het product Royal Canin Maine Coon Kitten dubbelpakket (2*10 kg) kost bij;

Zooplus.DE 89,99 Euro
Zooplus.NL 102,99 Euro
Zooplus.com 109,99 Euro

Ik mag van Zooplus niet (meer) bestellen bij Zooplus.de Ik vraag me af of zij opdrachten uit andere EU lidstaten mogen weigeren.......

Ben benieuwd naar de juridische (!) antwoorden.

Robert

sjohie

Re: Verbod om te bestellen vanuit ander EU-land, mag dat?

Ongelezen bericht door sjohie »

Robert999 schreef:Ik bestel regelmatig voer voor mijn Maine Coon cattery bij het bedrijf Zooplus. Zooplus hanteert verschillende prijzen per land en wel als volgt;

Zooplus.DE 89,99 Euro
Zooplus.NL 102,99 Euro
Zooplus.com 109,99 Euro

Ik mag van Zooplus niet (meer) bestellen bij Zooplus.de Ik vraag me af of zij opdrachten uit andere EU lidstaten mogen weigeren.......

Robert
Waarom bel je niet het juridisch loket? Eerste telefonische consult is gratis.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Zooplus hanteert verschillende prijzen per land en wel als volgt;
Zeker weten dat het niet ligt aan de verschillen in btw tarief ?
Kan me wel voorstellen dat het logistiek wat ingewikkelder ligt, voor NL heeft Zooplus een magazijn in NL (Tilburg), zal voor DE misschien niet zo zijn.
Bovendien is een bedrijf niet verplicht om aan je te leveren.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Vanuit Duitsland wordt aan een heleboel Europese landen geleverd, maar niet aan Nederland, omdat er een Zooplus.nl is.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

In Duitsland is geen 21 maar 19% BTW.... en de porto vanuit Duitsland is hoger als het hier naartoe moet.
Daar bestellen en zelf bij grens ophalen mag wel.

Ook kan een importeur in NL de markt van plaatselijke winkels op deze manier beschermen.

arvandongen

Ongelezen bericht door arvandongen »

Als je een juridisch antwoord wilt, zal je je vraag 100% correct moeten stellen.

Bestellen mag je in ieder EU land doen. Je mag ook een bestelling opgeven aan een bedrijf in enig ander EU land. Juridisch is er geen enkel probleem.

De ondernemer bij wie je de bestelling plaatst, hoeft de order niet te accepteren. Ook dat mag zonder enig beletsel. De ondernemer mag zijn eigen regels opstellen waaronder zij de order zou willen accepteren. Zolang de order niet geaccepteerd is, is er geen overeenkomst ontstaan en is er geen enkele reden om te veronderstellen dat er iets niet zou mogen (of wel zou moeten) tussen beide partijen.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Robert999 schreef:Ik bestel regelmatig voer voor mijn Maine Coon cattery bij het bedrijf Zooplus. Zooplus hanteert verschillende prijzen per land en wel als volgt;

Zooplus.DE 89,99 Euro
Zooplus.NL 102,99 Euro
Zooplus.com 109,99 Euro

Robert
Als u het in Duitsland zou bestellen en een Nederlands adres als afleveradres ingeeft, kost het geen €89,99, maar €91,50. Dit vanwege het verschil in btw tarief. Bezorgen is ook niet gratis en daarmee zit u al verdomd dicht in de buurt van de Nederlandse prijs. Wat voor een nut heeft het dan?
Alles valt en staat met vraag en aanbod. Duitsland is groter en veel artikelen zijn daar goedkoper. Nederland is een kleiner afzetgebied, dus om dezelfde marge te houden wordt de prijs hoger.
Buiten deze zaken hebben wij een regelgeving in Nederland die bepaald dat de etikettering in het Nederlands moet. Er mogen in Nederland geen voedingsmiddelen verkocht worden zonder Nederlandse etikettering. Zooplus.de mag dus niet in Nederland leveren. Hoe dat in andere Europese landen geregeld is, daar zal u de desbetreffende wetboeken voor moeten openslaan. Misschien mag je in Frankrijk wel Duitse etiketten op voeding hebben. Hier iig niet.

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Zooplus.de verkoopt niet in NL.
Etiketteringels gelden dus niet
Verder gaat het om dierenvoer en dieren kunnen niet lezn dus het zal hun worst wezen in welke taal het etiket is

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

taxikemperman schreef:Zooplus.de verkoopt niet in NL.
Etiketteringels gelden dus niet
Verder gaat het om dierenvoer en dieren kunnen niet lezn dus het zal hun worst wezen in welke taal het etiket is
En toch hoort op alle artikelen die in Nederland verkocht worden een Nederlands etiket te zitten. Een dier kan niet lezen, maar voor een dierenarts of controlerende instantie zou het handig zijn om te weten wat de inhoud van een verpakking is.

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

https://www.eccnederland.nl/

Is van de Europese Unie zélf. Daar zou je toch het juiste antwoord moeten krijgen. Ben benieuwd.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Buiten deze zaken hebben wij een regelgeving in Nederland die bepaald dat de etikettering in het Nederlands moet. Er mogen in Nederland geen voedingsmiddelen verkocht worden zonder Nederlandse etikettering
Gaat om Royal Canin, dat staat er sowieso in 68 talen op.

Lady1234

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Zooplus.de gaat natuurlijk niet concureren met Zooplus.nl.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Robert999 schreef:Ik mag van Zooplus niet (meer) bestellen bij Zooplus.de Ik vraag me af of zij opdrachten uit andere EU lidstaten mogen weigeren.......
Nee, hoewel er contractuele vrijheid is, mag er niet worden gediscrimineerd, is er één interne markt en komt een overeenkomst tot stand op het moment dat jij het aanbod hebt geaccepteerd.

tttlocke

Ongelezen bericht door tttlocke »

alfatrion schreef:....
Nee, hoewel er contractuele vrijheid is, mag er niet worden gediscrimineerd, is er één interne markt en komt een overeenkomst tot stand op het moment dat jij het aanbod hebt geaccepteerd.
Geldt dat nu al? Op basis van de huidige Europese regelgeving?

Ik lees over een verordening die is aangenomen, maar die pas eind 2018 in werking treedt:

http://www.consilium.europa.eu/nl/press ... -commerce/

Bob Schurkjens

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Vanaf 3 december 2018 mag Zooplus dit niet meer doen. Negen maanden na publicatie treedt deze verordening dus in werking:

https://eur-lex.europa.eu/legal-content ... 02&from=EN

16again

Ongelezen bericht door 16again »

NeoDutchio schreef:Alles valt en staat met vraag en aanbod. Duitsland is groter en veel artikelen zijn daar goedkoper. Nederland is een kleiner afzetgebied, dus om dezelfde marge te houden wordt de prijs hoger.
Dit rammelt echt aan alle kanten.

Vraag en aanbod: Er is nu geen aanbod op nl markt vanuit Zooplus. Dit is een gebrek aan concurrentie en een tariefmuur. Marktwerking? Juist niet.
NeoDutchio schreef:Duitsland is groter en veel artikelen zijn daar goedkoper.
is er een oorzakelijk verband?
NeoDutchio schreef:Nederland is een kleiner afzetgebied, dus om dezelfde marge te houden wordt de prijs hoger.
En rechtvaardigt dat een prijsverschil van meer dan 10% ?

De grootste Duitse haven is.....Rotterdam, dat is een reden dat spul hier eigenlijk goedkoper hoort te zijn

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

16again schreef:Vraag en aanbod: Er is nu geen aanbod op nl markt vanuit Zooplus. Dit is een gebrek aan concurrentie en een tariefmuur. Marktwerking? Juist niet.
Ehm, er is een hoop concurrentie en marktwerking op de Nederlandse markt. Ook is het niet bepaald een tariefmuur, daar is namelijk slechts sprake van als het om (beschermende) overheidsregelingen gaat die ertoe leiden dat producten uit het buitenland duurder zijn.

Er zijn trouwens heel veel aanbieders die geen producten aan het buitenland leveren, of slechts aan een enkel buitenland (bijvoorbeeld Oostenrijk). Moet je voor de lol eens een Duitse prijsvergelijker of veilingsite gebruiken.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

tttlocke schreef:Geldt dat nu al? Op basis van de huidige Europese regelgeving?
Ja, "dat" geldt nu al. Als je doelt op het discriminatie gedeelte van mijn antwoord, zie EVRM.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

16again schreef:
NeoDutchio schreef:Alles valt en staat met vraag en aanbod. Duitsland is groter en veel artikelen zijn daar goedkoper. Nederland is een kleiner afzetgebied, dus om dezelfde marge te houden wordt de prijs hoger.
Dit rammelt echt aan alle kanten.

Vraag en aanbod: Er is nu geen aanbod op nl markt vanuit Zooplus. Dit is een gebrek aan concurrentie en een tariefmuur. Marktwerking? Juist niet.
NeoDutchio schreef:Duitsland is groter en veel artikelen zijn daar goedkoper.
is er een oorzakelijk verband?
NeoDutchio schreef:Nederland is een kleiner afzetgebied, dus om dezelfde marge te houden wordt de prijs hoger.
En rechtvaardigt dat een prijsverschil van meer dan 10% ?

De grootste Duitse haven is.....Rotterdam, dat is een reden dat spul hier eigenlijk goedkoper hoort te zijn
Ik denk dat je je iets meer moet verdiepen in marketing en logistiek en dan nog eens je antwoord moet formuleren.

Gesloten