LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] vraagje over een fout v.d. belastingdienst mbt huurtoeslag

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
kiemchong

vraagje over een fout v.d. belastingdienst mbt huurtoeslag

Ongelezen bericht door kiemchong »

ik ben een student en krijg maandelijks een voorschot huur en zorg toeslag op mn rekening.
Vandaag kreeg ik van de belastingdienst een overzicht met voorschotten die ik tot nu toe heb gehad. Mijn zorgstoeslag komt overeen met wat ik tot nu toe gehad heb..maar op m'n overzicht voor huurtoeslag staat 0 euro aangegeven..terwijl ik maandelijks wel een voorschot krijg op mn rekening(en dat vind ik hardstikke leuk).:lol:
Mijn vraag is nu: als de belastingdienst over een jaar toch nog erachter komt dat ik deze voorschotten heb gehad, terwijl ik er geen recht op had; kunnen ze dan toch nog met terugwerkende kracht dat geld terug vorderen? of kan ik mij beroepen op hun fout? want als ze recht hebben om ondanks hun fout toch nog geld terug te vorderen, dan zal ik hen liever vandaag dan morgen bellen om de fout recht te zetten.:(

please let me know!!
thanx,

Miles79

Re: vraagje over een fout v.d. belastingdienst mbt huurtoeslag

Ongelezen bericht door Miles79 »

edit
Laatst gewijzigd door Miles79 op 02 jul 2007 20:59, 1 keer totaal gewijzigd.

kiemchong

dat dacht ik ook al....maar had ergens een beetje hoop dat een fout vd belasting soms ook in je voordeel mag werken, aangezien ze meestal in ons nadeel werken.
maar bedankt for the reply. ik zal ze morgen wel bellen, want dat kan me heel erg duur komen te staan aan het eind vh jaar.

Frankkk

Ongelezen bericht door Frankkk »

@Miles79: Allemaal mooi en aardig dat je geen geld mag houden als je er geen recht op hebt. Maar de belastingdienst stort het ongevraagd; ben je dan verplicht om er werk van te maken? Dat lijkt me van niet.

Zonder enige kennisgeving terugvorderen? Dat lijkt me niet bepaald netjes. De belastingdienst stort ongevraagd een bedrag en er zou zomaar beslag op kunnen worden gelegd? Lijkt me van niet.

Het lijkt me eerder dat ze je gewoon een net briefje zullen sturen met het verzoek het bedrag voor een bepaalde datum terug te storten. Doe je dit niet, ja, dan kunnen ze makkelijk hun maatregelen treffen, maar een net briefje lijkt me stap 1.

Feit blijft wel dat als je het terug moet betalen, dat je dan wel in staat moet zijn om het terug te betalen.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om er niet al te veel werk van te maken en het geld op een spaarrekening te parkeren tot het moment komt dat ze het terug willen hebben. Dan heb je er ook nog eventjes rente van getrokken :).

Ten slotte is de Belastingdienst nou ook niet de allersnelste; ik zou ze lekker wat moeite laten doen voor hun centjes. De kans lijkt me ook heel groot dat het je nog heel veel tijd gaat kosten voordat je het kunt terugstorten.

"Niet te goeder trouw"? Hij krijgt ongevraagd een bedrag gestort, is hij dan te kwader trouw als hij geen actie onderneemt? Lijkt me van niet.

Miles79

edit
Laatst gewijzigd door Miles79 op 02 jul 2007 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

kiemchong

jij lijkt me echt goed in je vak, joh.
je bent zeker een (fiscaal) jurist, of niet?
of werk je toevallig ook voor de belastingdienst?
maar t lijkt me echt goed dat er professionals in deze forum rondkijken om hulp zoekenden van advies te dienen...bedankt, jonge!
volgende keer weet ik wel waar ik moet zijn bij een juridisch vraagstuk waar ik geen raad mee weet. is er trouwens naast deze site ook een ander site of forum, waar ook interessante vraagstukken graag beantwoord worden door profesionals...leuk om wat kennis op te doen buiten mn vakgebied.

maar de sofinumber op de overzicht van huurtoeslagen komt wel overeen met m'n eigen sofinummer; dus ik denk niet dat iemand anders persoonlijk, hiervan de dupe wordt. alleene wordt maar eenpiepklein gedeelte door de gemeenschap gedragen. maar ik neem wel contact met ze op, om te voorkomen dat ik na mn studie met een nog groeter schuld kom te zitten naast mn ibg lening :wink:

greetz,

Miles79

edit

Gesloten