LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] VROM vindt GFT en Rest-splisting te kostbaar

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
p.k.m. van eijnatten

VROM vindt GFT en Rest-splisting te kostbaar

Ongelezen bericht door p.k.m. van eijnatten »

VROM gaat met zijn eigen SenterNovem onderzoeken hoe het de burger uit te leggen valt dat GFT niet meer apart moet worden aangeleverd. In veel gemeentes komt men van gedifferentieerde tarieven terug.

VROM is bang dat de burger zich jarenlang bedrogen zal voelen en in het geheel niet meer bereid zal zijn afval gescheiden (glas, papier e.d.) aan te bieden.

Gilze en Rijen heeft pas onlangs een begin gemaakt met diftar op de rails te zetten. De bedoelingen van VROM kennende zou ik als beleidsmaker pas-op-de-plaats maken.Er zéker niet mee doorgaan! Maar een democratisch tot stand gekomen besluit moet worden uitgevoerd . De trein laat men voortrollen. Kosten? € 1.000.000 om te beginnen.

Graag beredeneerd reageren. Ik heb niets aan gescheld op wie of wat dan ook.
Wat vindt u ervan en zijn er nog mogelijkheden het tij te keren?
Hulp van politieke partijen met invloed misschien?

[/b]

mr T.

Re: VROM vindt GFT en Rest-splisting te kostbaar

Ongelezen bericht door mr T. »

Volgens mij heeft diftar vooral betrekking op de hoeveelheid afval die wordt aangeboden en niet op afvalscheiding. Het lijkt me dat de burger bij het hanteren van diftar wel degelijk bereid zal zijn om afval te scheiden. Dit enkel en alleen om de reden dat voor het afzonderlijk gescheiden afval niets (direct) in rekening zal worden gebracht. Bovendien: wat maakt het voor het milieu eigenlijk uit of afval vooraf door de burger of achteraf (door de verwerker) wordt gescheiden?

p.k.m. van eijnatten

Ongelezen bericht door p.k.m. van eijnatten »

mr T dank voor uw reactie. U hebt gelijk met de vaststelling, dat het niets uitmaakt afval thuis dan wel achteraf te scheiden. Wij verschillen van mening bij uw veronderstelling dat de burger nog best bereid is te blijven scheiden als GFT en restafval samengevoegd dienen te worden.
Dat is ook de angst van VROM.. Ik heb ook hier, in dit forum, elders gelezen hoe men in het algemeen over scheiden denkt. U en ik zullen dat waarschijnlijk blijven doen, maar wij vormen met andere goedwillenden een grote minderheid.
En dan de "hoeveelheid" die u noemt. Er moet onderscheid gemaakt worden tussen hoeveel kg en hoeveel keer, gewicht en frequentie.
In het systeem Diftar zijn zoveel oplossingen nodig (ik heb daarvan een studie gemaakt) voor uitzonderlijke gevallen, dat van eerlijkheid geen spaander overblijft
Maar ook de plastic zak wint het van de Diftarcontainer , vooral qua hygiëne. In onze gemeente wordt straks het aantal keren geteld en gefactureerd. Dat leidt tot aanbieden als de bak vol is. Die keuze heeft tot gevolg , vooral 's zomers, dat er veel stankoverlast zal zijn
Omdat we met z'n allen per persoon rond de 560 kg vuil per jaar aanleveren lijkt het mij dat gegeven te respecteren en daarvoor een vast tarief per jaar in rekening te brengen. Voorkomt een heleboel rompslomp en veel extra personeels- en administratiekosten. Het sociale aspect binnen onze, steeds meer individualistisch wordende, samenleving mag m.i. meegewogen worden

hoffie

Ongelezen bericht door hoffie »

Omdat we met z'n allen per persoon rond de 560 kg vuil per jaar aanleveren lijkt het mij dat gegeven te respecteren en daarvoor een vast tarief per jaar in rekening te brengen.
Tja en zolang een 1persoons huishouden vrijwel net zo veel betaald als een groot gezin aan afvalkosten zal het denk ik nooit gaan werken..
Bij mij gaat alles gewoon in 1 zak, zolang de verdeling van de kosten op deze manier geregeld is

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Bij mij gaat alles in dezelfde zak en verdwijnt in dezelfde koker. Het afval scheiden heeft geen enkele zin als het aan het eind van de lijn weer net zo hard op dezelfde hoop terecht komt. Afval scheiden en diftar zijn alleen manieren om extra inkomsten te creeren voor de overheid.

En zolang 1 persoon net zo veel betaald als een gezin van 10 personen gaat het never nooit niet werken.

L.Rozenwater

Ongelezen bericht door L.Rozenwater »

En zolang 1 persoon net zo veel betaald als een gezin van 10 personen gaat het never nooit niet werken.
Bij de waterschapsbelasting gebeurt al jaren iets vergelijkbaars:
OF je hebt een 1 persoons huishouden (1 vervuilingseenheid) OF je hebt een meerpersoonshuishouden (van 2 tot "zeg het maar") - (3 vervuilingseenheden)
M.a.w. Een tweepersoonshuishouden betaalt voor 3 maar ook b.v. een 10 persoonshuishouden betaalt voor 3 !!!
Lekker eerlijk he ?

Gesloten