Ik had even een vraag, hoop dat ik hier antwoord kan krijgen
Ik ga in april in budgetbeheer, nou las ik ergens dat je naam dan ook in de krant komt?
En staan de gegevens en het bedrag er dan ook bij? Dat was ik hun vergeten te vragen en daarom probeer ik het eerst zo even.
Misschien zijn er hier mensen die dat weten,
wil met de tijd ook weer gaan samenwonen en begreep dat dat wel gewoon mag als je in de wsnp zit.
Als je echt in de WSNP zit, kan je niet zomaar gaan samenwonen. Dit moet je melden bij je curator, omdat samenwonen van invloed kan zijn op het inkomen wat onder de WSNP valt.
In het verleden is iemand, die ongemeld getrouwd is, de WSNP uitgegooid.
Wanneer je in budgetbeheer komt is het zinvol om, wanneer je wilt gaan zamenwonen, daarvan nu al melding te doen zodat daarmee rekening kan worden gehouden op het moment waarop je start.
Budgetbeheer is geen WSNP of schuldbemiddeling al kan dat wel samen gaan. In het kader van budgetbeheer worden uw gelden beheerd en krijgt u weekgeld voor uzelf dan wel uw gezinssituatie.
De wijzigingen daarin moet u opgeven zodat men daarop kan inspelen anders komt u dadelijk geld tekort.
Als er budgetbeheer is dan ga je eerst het minnelijke traject in, schuldeisers krijgen een voorstel en als ze accoord gaan hoeft er geen wsnp te volgen. Mocht dit niet tot een accoord leiden dan komt de wsnp in beeld. Als u dan wordt toegelaten komt u met naam en adres in de krant is niet anders, ook de naam van de bewindvoerder wordt vermeldt, maar geen bedragen. Een bewindvoerder is anders dan een curator die gaat enkel over faillisementen en behartigt de belangen van de schuldeisers. Bewindvoering is anders deze houdt ook rekening met u zoals aflossings capaciteit en het naleven van de regels die nu eenmaal bij die wsnp horen. Wel wordt bij toelating wsnp een jaar lang uw post naar de bwv gestuurt, dus veel privé is er dan niet. Drie jaar lang een laag inkomen daar is overheen te komen 95 tot 100 % van de bijstandsnorm.
Nb als u wilt samen wonen en uw partner is niet in de wsnp maar enkel u kan de bwv dat niet tegenhouden. Toch is het verstandiger even af te wachten. Ik ben niet echt op de hoogte van de regels die daar voor gelden maar inkomen van een partner die niets met de wsnp van doen heeft mogen ze niet aanpakken.