Beste mensen,
Als u belt met de Belastingtelefoon wordt er alleen antwoord op uw vraag gegeven verder niet. Als er elders nog wat fout in het systeem staat dan wordt u daarover niet over geïnformeerd. Dus als u belt vraag door! Ik belde bijvoorbeeld om welke reden de huurtoeslag niet meer werd uitbetaald: Het enige wat ze zeiden was door een wijziging. Niet meer niet minder.
Zie deze link wat de ervaring was van een ex collega van mij:
http://www.hgtax.nl/dnl/080407_zo_werkt ... lefoon.pdf
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Zo werkt de Belastingtelefoon
-
student538
Zo werkt de Belastingtelefoon
Laatst gewijzigd door student538 op 12 okt 2009 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Zo werkt de Belastingtelefoon
Heb je het over de belastingtelefoon of over de belastingdienst? Dat zijn nl. twee heel verschillende instanties.
-
student538
De Belastingtelefoon, excuus voor deze verwarring.
-
Bor Komorovski
Ik heb in 2007 en 2008 zowel voor werk als in prive inderdaad een en ander met ze te stellen gehad, en het inderdaad Kafkaiaans. Dat terwijl ik wel fiscale kennis heb en ook weet wat ik moet vragen. De contacten met de regiokantoren worden minder en minder, of ze sluiten zich af, terwijl de Belastingtelefoon de zaken slecht afhandelde. Ook is het inderdaad zeer veel voorgekomen dat er niet werd teruggebeld terwijl dat wel werd toegezegd.
Recent moet ik wel zeggen dat ik het idee heb dat ze verbeterd zijn. Ze geven beter en vlotter antwoord, ik word inderdaad opgebeld, en ze helpen echt de zaken beter op te lossen. Kortom, met de kritiek ben ik het grotendeels eens, maar ik heb de indruk dat de Belastingdienst zich die wel aantrekt en er iets aan probeert te doen.
Recent moet ik wel zeggen dat ik het idee heb dat ze verbeterd zijn. Ze geven beter en vlotter antwoord, ik word inderdaad opgebeld, en ze helpen echt de zaken beter op te lossen. Kortom, met de kritiek ben ik het grotendeels eens, maar ik heb de indruk dat de Belastingdienst zich die wel aantrekt en er iets aan probeert te doen.
De belastingtelefoon... Je belt ze 4x op met dezelfde vraag, en je krijgt 4x een ander antwoord. Het 'leukste' nog: het goede antwoord zit er niet bij.
In dit geval ging het over de bijtelling van een Ford Transit bestelbus met dubbele cabine. In de toenmalige regeling (we hebben het hier over 2000) was de regel dat je voor een bestelbus alleen de werkelijke prive-kilometers hoefde bij te tellen. De vraag was alleen of deze bus, vanwege zn dubbele cabine, voor deze regeling in aanmerking kwam. Niemand die dat bevestigend dan wel ontkennend kon beantwoorden, ze wisten het geen van vieren. Uiteindelijk maar nagevraagd bij een belastingadviseur bij een klant van ons, die wist het binnen 2 minuten haarfijn te vertellen: het antwoord was ja...
In dit geval ging het over de bijtelling van een Ford Transit bestelbus met dubbele cabine. In de toenmalige regeling (we hebben het hier over 2000) was de regel dat je voor een bestelbus alleen de werkelijke prive-kilometers hoefde bij te tellen. De vraag was alleen of deze bus, vanwege zn dubbele cabine, voor deze regeling in aanmerking kwam. Niemand die dat bevestigend dan wel ontkennend kon beantwoorden, ze wisten het geen van vieren. Uiteindelijk maar nagevraagd bij een belastingadviseur bij een klant van ons, die wist het binnen 2 minuten haarfijn te vertellen: het antwoord was ja...
-
student538
Er is na het verschijnen van dit artikel in HP de Tijd, bij de Belastingtelefoon e.e.a. verbeterd. Het lijkt mij wel lastig om wetten in Nederland goed te kunnen uitleggen aan de klanten. Dat blijkt wel dat je steeds andere antwoorden krijgt. De vraagstelling was wel precies hetzelfde?
Want het is wel zo, als je de vraag net even iets anders neerlegt er een heel ander antwoord kan komen.
http://www.belastingdienst.nl/organisat ... P115_12593
Check ook de beide video's rechtsonder. Zo zie je werkelijk hoe je aangifte verwerkt wordt.
Check ook de beide video's rechtsonder. Zo zie je werkelijk hoe je aangifte verwerkt wordt.