Dat betwijfel ik, volgens mij wordt overal duidelijk gezegd dat je bij het stoppen met een studie, zowel de stufi als de ov-jaarkaart moet stoppen. Dat kom je in die procedure meerdere malen tegen, en op elk van die momenten had jij kunnen beslissen/bedenken om de 6 maanden eerder gedane uitspraak van die medewerker voor de zekerheid even te verifiëren, of om tenminste de tijd, datum en naam te bewaren. Je geeft zelf al aan wat voor een zootje het bij DUO kan zijn, dus aannemen dat dit dan nét wel goed gaat is wel wat naïef in mijn ogen.Goldkiwi schreef:Ruim een jaar geleden ben ik mijn ov-chipkaart kwijt geraakt. Een paar maanden daarna heb ik gebeld om een nieuwe kaart aan te vragen. Ik kreeg te horen dat m’n kaart was gevonden, gedeactiveerd, en mijn reisproduct was stopgezet. Dus ik moest de hele aanvraag opnieuw gaan doen. Ik koos er bewust voor om dit niet te doen, ik woon in Zwolle en mijn studie was ook in Zwolle, en ik had de kaart niet per se nodig… en door geen studentenreisproduct aan te vragen, kon ik mijn recht hierop ‘bewaren’. Een half jaar later ben ik gestopt met die studie (voor een jaar), en mijn studiefinanciering netjes stopgezet. Mijn reisproduct niet, aangezien ik in de veronderstelling was dat dit al was gedaan, want dat was mij aan de telefoon verdeld door een medewerkster. Wat ik niet wist, is dat ze mijn studentenreisproduct al die tijd gewoon door hebben laten lopen! Dus twee maanden later krijg ik doodleuk te horen dat ik 388 euro boete moet betalen wegens het niet stopzetten van mijn reisproduct. Ik heb het meteen alsnog stopgezet natuurlijk, om een hogere boete te voorkomen. Ik heb bezwaar ingediend, en mijn bezwaar is ongegrond verklaard omdat ik de naam niet meer wist van de medewerkster waarmee ik toendertijd heb gesproken. Ik vind het bizar dat DUO op zo’n eenzijdige manier een bezwaar ongegrond kan verklaren, en op deze manier op grote schaal kan frauderen… want mensen zijn bang en betalen toch wel, voordat er nog meer kosten van een incassobureau en/of deurwaarder bij komen.
Daarnaast hebben ze 2 verschillende rekeningen gestuurd van 194 euro, waarvan eentje naar mijn adres is gestuurd, en de andere naar mijn oude adres met een deurwaardersbrief er achteraan, ook naar mijn oude adres... terwijl ik het afgelopen jaar al 3 keer een adreswijziging heb ingevoerd via 'mijn duo' maar die steeds niet goed word ingevoerd. En ze hebben mijn juiste adres wel, want 1 van de rekeningen is gewoon naar mijn eigen adres gestuurd.
edit: ik zie net dat ze op 1 dag een 'verzoek tot betaling' hebben gestuurd naar mijn goede adres, en op dezelfde dag een aanmaning naar mijn oude adres.
of hun administratie ligt helemaal overhoop, of er is opzet in het spel...
De enige manier om in beroep te gaan is via de rechter, en dat kost me ook nog eens geld... en dat moet voor beide rekeningen dus apart!
Is het nuttig om dit toch te doen?
En wat betreft die adreswijzigingen, als jij 3 keer merkt dat het niet goed gaat, trek je toch aan de bel? Nu komt het op mij over dat je je eigen reactieve gedrag gebruikt om hun gebrek aan proactief gedrag te kunnen verwijten, en dat zelfs als argument voor je beschuldiging van fraude ziet.
Het is een hele kluif om dit voor een rechter te krijgen, en of dat ultimo succesvol zal zijn, is nog maar zeer de vraag.