LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Foutje van de SVB

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
AppieUitDelft
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jan 2014 18:15

Foutje van de SVB

Ongelezen bericht door AppieUitDelft »

Hallo Allemaal,

Ik mag sinds februari 2012 van de AOW en partnertoeslag genieten.
Ik hoefde niks te overleggen qua inkomen, de SVB kreeg de gegevens van de belasting dienst.
Nu na ruim twee en halfjaar, zit er toch een fout in de berekening.
Mijn vrouw krijgt al ruim 4 jaar een klein nabestaandepensioentje wat ook bekend is bij de belastingdienst.
Alleen de SVB heeft het niet gezien of niet goed gekeken.
Nu wordt er van ons verwacht dat we dat even terug betalen, niet leuk. [€5500]
Ergens snap ik best dat het gecorrigeerd moet worden, maar aan de andere kant we zijn gewend geraakt aan dit inkomen, zal gewoonterecht hier ook gelden?
Wie heeft er raad of adviezen voor ons?
Vast bedankt voor het meedenken.

Groetjes van Appie&Joke, uit Delft.
Laatst gewijzigd door AppieUitDelft op 06 dec 2014 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Foutje van de SVB

Ongelezen bericht door kokka »

tja hoe naar het ook is, teveel ontvangen geld zal terug moeten worden betaald.
groot kans dat ze ook nog heffingsrente rekenen.
het vervelende is dat je zelf verantwoordelijk ben voor het controleren van je belasting aangifte.
zelfs als zij een foutje maken, ben jij er nog verantwoordelijk voor.
je kan volgens mij wel een betalingsregeling treffen.

puma73
Berichten: 5876
Lid geworden op: 28 nov 2003 13:41

Re: Foutje van de SVB

Ongelezen bericht door puma73 »

AppieUitDelft schreef:Hallo Allemaal,

Ik mag sinds februari 2012 van de AOW en partnertoeslag genieten.
Ik hoefde niks te overleggen qua inkomen, de VSB kreeg de gegevens van de belasting dienst.
Nu na ruim twee en halfjaar, zit er toch een fout in de berekening.
Mijn vrouw krijgt al ruim 4 jaar een klein nabestaandepensioentje wat ook bekend is bij de belastingdienst.
Alleen de VSB heeft het niet gezien of niet goed gekeken.
Nu wordt er van ons verwacht dat we dat even terug betalen, niet leuk. [€5500]
Ergens snap ik best dat het gecorrigeerd moet worden, maar aan de andere kant we zijn gewend geraakt aan dit inkomen, zal gewoonterecht hier ook gelden?
Wie heeft er raad of adviezen voor ons?
Vast bedankt voor het meedenken.

Groetjes van Appie&Joke, uit Delft.


En als het goed is wil het SVB dit bedrag bruto terug hebben, De teruggevorderde belasting kunt u via de aangifte bij de belastingdienst terug vorderen.

Helaas, gewoonterecht wordt tegenwoordig zelden toegepast en is hier niet van toepassing.

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Foutje van de SVB

Ongelezen bericht door berndv »

AppieUitDelft schreef: Nu wordt er van ons verwacht dat we dat even terug betalen, niet leuk. [€5500]
Ergens snap ik best dat het gecorrigeerd moet worden, maar aan de andere kant we zijn gewend geraakt aan dit inkomen
Als ik het dus goed lees wilt u dus liever én niet terugbetalen, én het inkomen zo houden als het was, dus zonder het pensioen van uw vrouw meegeteld?

kokka
Berichten: 3579
Lid geworden op: 30 mei 2012 10:32

Re: Foutje van de SVB

Ongelezen bericht door kokka »

berndv schreef: Als ik het dus goed lees wilt u dus liever én niet terugbetalen, én het inkomen zo houden als het was, dus zonder het pensioen van uw vrouw meegeteld?
je moet toch toegeven dat dat niet vreemd is.. ik wil graag mijn huidige inkomen vasthouden als ik met pensioen ga. dat het niet gaat gebeuren is iets anders

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Foutje van de SVB

Ongelezen bericht door berndv »

kokka schreef:
berndv schreef: Als ik het dus goed lees wilt u dus liever én niet terugbetalen, én het inkomen zo houden als het was, dus zonder het pensioen van uw vrouw meegeteld?
je moet toch toegeven dat dat niet vreemd is.. ik wil graag mijn huidige inkomen vasthouden als ik met pensioen ga. dat het niet gaat gebeuren is iets anders
Dat deel snap ik. Maar ts vraagt hier dus eigenlijk of ze hij recht heeft op het huidige inkomen, dus dat en de fout niet hersteld wordt, en niet met terugwerkende kracht verrekend wordt. Dat er een fout gemaakt is, is natuurlijk al vervelend.

pietjeplus
Berichten: 88
Lid geworden op: 04 jul 2014 01:13

Re: Foutje van de SVB

Ongelezen bericht door pietjeplus »

AppieUitDelft schreef:Hallo Allemaal,

Ik mag sinds februari 2012 van de AOW en partnertoeslag genieten.
Ik hoefde niks te overleggen qua inkomen, de SVB kreeg de gegevens van de belasting dienst.
Nu na ruim twee en halfjaar, zit er toch een fout in de berekening.
Mijn vrouw krijgt al ruim 4 jaar een klein nabestaandepensioentje wat ook bekend is bij de belastingdienst.
Alleen de SVB heeft het niet gezien of niet goed gekeken.
Nu wordt er van ons verwacht dat we dat even terug betalen, niet leuk. [€5500]
Ergens snap ik best dat het gecorrigeerd moet worden, maar aan de andere kant we zijn gewend geraakt aan dit inkomen, zal gewoonterecht hier ook gelden?
Wie heeft er raad of adviezen voor ons?
Vast bedankt voor het meedenken.

Groetjes van Appie&Joke, uit Delft.

Ergens snap ik best dat het gecorrigeerd moet worden, maar aan de andere kant we zijn gewend geraakt aan dit inkomen, zal gewoonterecht hier ook gelden?


Gewoonterecht is wetrecht geworden persoonlijk vind ik dat u recht heeft op een terugbetaling van € 1000 per jaar zodat u langzaam kunt wennen aan minder inkomen :D

AppieUitDelft
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 jan 2014 18:15

Re: Foutje van de SVB

Ongelezen bericht door AppieUitDelft »

Hallo Allemaal,

Iedereen bedankt voor het meedenken.
We hadden best begrepen dat we moesten terug betalen, maar je hoopt altijd op een wonder ofzo.
We gaan het regelen.

Groetjes van Appie uit Delft.

Van mij mag er een slotje op..................

Gesloten