LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] handtekening

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
plotiemoos
Berichten: 16
Lid geworden op: 22 nov 2006 18:22

handtekening

Ongelezen bericht door plotiemoos »

Als je zelf een contract opstelt, en iemand tekent die, is het contract dan rechtsgeldig?

Ik zou graag een antwoord willen hebben met waar ik de uitleg kan vinden. Dit ter onderbouweing in een eventuele discussie.

Het gaat om de verkoop van een hond, waarbij een contract getekend wordt.

Bor Komorovski
Berichten: 1718
Lid geworden op: 05 jul 2006 10:13

Re: handtekening

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Natuurlijk ik dat rechtsgeldig.

Zelfs als ik een afspraak op mijn reet laat tatoeren en iemand anders en ik tatoeeren onze handtekening eronder dan is dat evengoed een geldsig contract.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: handtekening

Ongelezen bericht door bot321 »

Geplaatst op 22 Nov 2006 18:49 door Bor Komorovski


--------------------------------------------------------------------------------

Natuurlijk ik dat rechtsgeldig.

Zelfs als ik een afspraak op mijn reet laat tatoeren en iemand anders en ik tatoeeren onze handtekening eronder dan is dat evengoed een geldsig contract
.

Zou ik best wel eens willen zien Bor hoe
jij je handtekening op je reet krijgt :wink:

roro25
Berichten: 791
Lid geworden op: 18 mei 2006 16:28

Re: handtekening

Ongelezen bericht door roro25 »

het gaat erom dat partijbedoelingen duidelijk uit de overeenkomst blijken. Daarom sluit je een ovk.
Heb al eerder gemeld dat je er zelfs een bierviltje voor kan gebruiken.

Maar ik begrijp nu ook dat het op de reet van Bor kan.... :D

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: handtekening

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

Je hebt in Nederland in het Private Recht (in bijna de gehele westerse wereld overigens) contractsvrijheid. Je mag alles regelen wat je wil, tenminste als dit in overeenstemming is met de algemene norm, en deze in vrijheid is gesloten, en deze niet schadelijk is voor een derde partij.

Artikel 6:248 lid 1 BW
Artikel 248
1.

Een overeenkomst heeft niet alleen de door partijen overeengekomen rechtsgevolgen, maar ook die welke, naar de aard van de overeenkomst, uit de wet, de gewoonte of de eisen van redelijkheid en billijkheid voortvloeien.
2.

Een tussen partijen als gevolg van de overeenkomst geldende regel is niet van toepassing, voor zover dit in de gegeven omstandigheden naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn.
Vanuit de regel van contractsvrijheid mag je dus alles regelen.

Als je dus bij de verkoop van fikkie wil regelen dat er een riem bij hoort, dan kan dat.

Maar op grond van maatschappelijke maatstaven mag je niet overeenkomen dat je een hond koopt en hem zonder poten geleverd wil hebben.

Wat er ook staat (lid 1)is dat er ook rechtsgevolgen zijn die impliciet zijn in het maatschappelijke verkeer zonder dat dat in de overeenkomst als zodanig geregeld is. Bij de verkoop van een hond dus dat hij gezond is, en doet wat je van een normale hond mag verwachten, blaffen bijten en poepen.

bot321
Berichten: 3170
Lid geworden op: 05 okt 2004 14:30

Re: handtekening

Ongelezen bericht door bot321 »

normBij de verkoop van een hond dus dat hij gezond is, en doet wat je van een ale hond mag verwachten, blaffen bijten en poepen
.

Zou mijn Indian Dog dan een miskoop zijn want hij pist ook nog?

mr T.
Berichten: 976
Lid geworden op: 02 sep 2005 14:50

Re: handtekening

Ongelezen bericht door mr T. »

Vanuit de regel van contractsvrijheid mag je dus alles regelen.
Niet pre definitie mag alles worden geregeld. Kan in z'n algemeenheid zo niet worden gesteld. Daarnaast zijn er overeenkomsten die schriftelijk moeten worden vastgelegd omdat de wet dit eist.
Als je zelf een contract opstelt, en iemand tekent die, is het contract dan rechtsgeldig?
In beginsel wel, maar mogelijk kan de overeenkomst in strijd zijn met de openbare orde of de goede zeden. Hangt er vanaf wat je precies bent overeengekomen en hebt vastgelegd.

wallybally
Berichten: 139
Lid geworden op: 11 okt 2006 07:59

Re: handtekening

Ongelezen bericht door wallybally »

Soms kan het ook handig zijn de ovk's even ergens te laten registreren. Anders kan er later veel ellende ontstaan.

Bierviltje en sigarenkistje worden nog veel gebruikt voor contracten.

Fac ut vivas !!!
Berichten: 125
Lid geworden op: 21 aug 2005 20:29

Re: handtekening

Ongelezen bericht door Fac ut vivas !!! »

Niet pre definitie mag alles worden geregeld. Kan in z'n algemeenheid zo niet worden gesteld.
Moeilijk he lezen, wat schrijf ik nou? tenminste als dit in overeenstemming is met de algemene norm, en deze in vrijheid is gesloten, en deze niet schadelijk is voor een derde partij.
Daarnaast zijn er overeenkomsten die schriftelijk moeten worden vastgelegd omdat de wet dit eist.
Er zijn slechts enkele overeenkomsten en juist vooral NIET in het private recht die perse schriftelijk opgesteld moeten zijn.
overeenkomst in strijd zijn met de openbare orde
Kan je mij arresten noemen uit het private recht waar nakoming van een overeenkomst niet redelijk werd geacht omdat de openbare orde in het geding zou zijn? Ik heb de hele Data juridica doorzocht op allerlei termen, maar op openbare orde + overeenkomsten kom ik geen match tegen.

Gesloten