LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Hypotheekrente aftrek als ouder komt inwonen.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
MaikeCEC

Hypotheekrente aftrek als ouder komt inwonen.

Ongelezen bericht door MaikeCEC »

Beste allen,

Misschien dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag. Mijn zus wil graag onze moeder in huis nemen ivm zorg die zij nodig heeft.

Zij is getrouwd en heeft 2 kinderen onder de 18 in huis. Onze moeder komt bij haar inwonen en betaalt geen huur of iets dergelijks, ook heeft zij verder geen vermogen.

Gaat mijn zus minder hypotheekrenteaftrek hier door krijgen. Want we hebben heel wat gegoogled maar kunnen niks concreets vinden?

Alvast bedankt voor alle hulp!

Zombiemaster

Re: Hypotheekrente aftrek als ouder komt inwonen.

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

Voor de hypotheek aftrek zal dat geen consequenties hebben, waarom wel? Het is een aftrek op het inkomen waarover belasting betaald wordt.
Moeders AOW als ze die heeft, kan omlaag worden gebracht, nu ze mogelijk geen alleenstaande meer is. Vraag dat na bij SVB.
Laatst gewijzigd door Zombiemaster op 24 feb 2017 12:12, 2 keer totaal gewijzigd.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

MaikeCEC schreef:Beste allen,

Misschien dat iemand mij kan helpen met de volgende vraag. Mijn zus wil graag onze moeder in huis nemen ivm zorg die zij nodig heeft.

Zij is getrouwd en heeft 2 kinderen onder de 18 in huis. Onze moeder komt bij haar inwonen en betaalt geen huur of iets dergelijks, ook heeft zij verder geen vermogen.

Gaat mijn zus minder hypotheekrenteaftrek hier door krijgen. Want we hebben heel wat gegoogled maar kunnen niks concreets vinden?

Alvast bedankt voor alle hulp!
Wat betreft gevolgen voor hypotheekrenteaftrek, gaat het er om of jullie fiscale partners, zijn, dus dan zou ik even bij de belastingdienst kijken.

Zombiemaster

Ongelezen bericht door Zombiemaster »

@sjohie, als het fiscale partners zouden zijn, hoe wordt dan de hypotheekaftrek beïnvloed? Zie ik iets over het hoofd? Je kunt de rente toch aftrekken van het inkomen van de zus of haar echtgenoot.

Overigens:
Als u getrouwd bent of een geregistreerd partnerschap hebt, bent u altijd fiscale partners met uw echtgenoot of partner. Als er andere personen op uw adres ingeschreven staan, kunt u met hen geen fiscale partners zijn, zelfs al voldoet u met deze personen ook aan de voorwaarden.

Alleen voor een huurtoeslag telt ook het toetsingsinkomen van eventuele medebewoners mee. Maar aangezien er sprake is van hypotheekrente zal het geen huurhuis zijn, dus niet van toepassing in dit geval.

MaikeCEC

Ongelezen bericht door MaikeCEC »

Oke iedereen bedankt voor de antwoorden! Ze zijn inderdaad geen fiscale partners van elkaar omdat mijn zus getrouwd is. En haar aow gaat er ook niet op achter uit aangezien er in totaal 3 of meer volwassenen in het huis wonen, dan word je weer niet gekort op de aow. (rare regel eigenlijk!)

Dus het maakt gelukkig niet uit :-)

BL2

Ongelezen bericht door BL2 »

MaikeCEC schreef:Mijn zus wil graag onze moeder in huis nemen ivm zorg die zij nodig heeft.
Zij is getrouwd en heeft 2 kinderen onder de 18 in huis. Onze moeder komt bij haar inwonen en betaalt geen huur of iets dergelijks, ook heeft zij verder geen vermogen
Iets off topic, maar ik hoop waar dat je zus (en gezinsleden) zich realiseren waar ze aan beginnen.
Moeders wordt een deel van het gezin, met eigen wensen en behoeften. Bij alles zal je daar mee rekening moeten gaan houden, en dat blijft niet beperkt tot de zender waar de TV de hele dag op staat......

Gesloten