Op de ID kaart die mijn dochter laatst moest halen staat op de voorkant de (achter)naam wel goed maar op de achterkant staat ipv een o met puntjes (ö) een oe.
Volgens de ambtenaar waar ik de volgende dag was, kan het niet anders en moest ik het zo maar accepteren.
Toen ik hem om een begeleidende brief vroeg om bij een grenscontrole ingedekt te zijn weigerde hij dat (te veel werk?).
We gaan dit jaar naar polen en tsjechie ivm met een sportevenement maar ik vraag me af of ze er wel inkomt.
Wie weet hier meer over?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] ID-kaart
-
Re: ID-kaart
Verkeerd document, de ö is geen o dus in theorie zou het document niet kloppen. Ga terug en eis een goed document, het kost genoeg en is belangrijk genoeg om goed te hebben. Ik zou in ieder geval geen genoegen nemen met "het kan niet anders..." dat kan het namelijk wel... kost wel tijd, maar dat is de probleem van de ambtenaar in deze.
Zeker niet accepteren. Het is geen geldig identiteitsbewijs. Het valt mij laatste tijd wel vaker op dat ambtenaren slapen bij het maken van identiteitsbewijzen. Mensen met 4 achternamen en zonder voornaam??
En waarom rijgen buitenlanders geen geboortedatum? Wat moet je met 00-00-1974? Geef die mensen een geboortedatum en niet allemaal 1 juli of 1 januari.
En waarom rijgen buitenlanders geen geboortedatum? Wat moet je met 00-00-1974? Geef die mensen een geboortedatum en niet allemaal 1 juli of 1 januari.
De ö mag ook als oe geschreven worden.
Dat gebeurd heel vaak en ik denk dat je dat nergens een probleem zal opleveren.
Wel is het natuurlijk zaak om hierin eenduidig te zijn.
Dus aan beide kanten van het ID bewijs gelijke spelling.
Dat gebeurd heel vaak en ik denk dat je dat nergens een probleem zal opleveren.
Wel is het natuurlijk zaak om hierin eenduidig te zijn.
Dus aan beide kanten van het ID bewijs gelijke spelling.
Toevallig ben ik ambtenaar.
Het is helemaal niet zo moeilijk. De strook op de achterkant is een machineleesbare strook. De machine kan echter geen leestekens 'lezen' daarom is er in plaats van een ö een oe gezet. Je ziet dit vooral in Duitsland wel meer, zoals de ü wordt ue.
In Polen of waar dan ook weten ze dit ook en ze zullen er dus nergens moeilijk over doen.
Het document kan dus ook niet worden aangepast en is niet fout. Sterker nog: dit soort dingen kunnen praktisch gezien niet fout gaan, want deze zaken worden rechtstreeks overgenomen uit het GBA.
Verder is het niet zo dat overal ter wereld dezelfde data van toepassing zijn en dat overal een Burgelijke Stand is zoals hier in Nederland. Dit betekend dat er bij sommige mensen die vanuit het buitenland komen gewoonweg geen naam en/of geboortedatum vastgesteld kan worden. Dit gebeurd meestal pas wanneer men ook de Nederlandse Nationaliteit heeft.
Het is helemaal niet zo moeilijk. De strook op de achterkant is een machineleesbare strook. De machine kan echter geen leestekens 'lezen' daarom is er in plaats van een ö een oe gezet. Je ziet dit vooral in Duitsland wel meer, zoals de ü wordt ue.
In Polen of waar dan ook weten ze dit ook en ze zullen er dus nergens moeilijk over doen.
Het document kan dus ook niet worden aangepast en is niet fout. Sterker nog: dit soort dingen kunnen praktisch gezien niet fout gaan, want deze zaken worden rechtstreeks overgenomen uit het GBA.
Verder is het niet zo dat overal ter wereld dezelfde data van toepassing zijn en dat overal een Burgelijke Stand is zoals hier in Nederland. Dit betekend dat er bij sommige mensen die vanuit het buitenland komen gewoonweg geen naam en/of geboortedatum vastgesteld kan worden. Dit gebeurd meestal pas wanneer men ook de Nederlandse Nationaliteit heeft.
Er is op dit moment nog geen irisscanner bij de gemeenten in gebruik. Er zullen wel binnenkort (maar wanneer precies ???) biometrische gegevens op de ID-kaart en het paspoort komen. En dan later nog vingerafdrukken, maar dat heeft met het topic volgens mij niets te maken.