LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Kind wel of niet laten erkennen
-
Kind wel of niet laten erkennen
Goedenavond,
Graag zou ik advies willen betreft het volgende.
Ik ben 7 maanden in blijde verwachting. Nu is de situatie als volgt, mijn vriend
(vader van de baby) en ik wonen niet samen. Voorlopig zijn we dit ook nog niet van plan i.v.m dat de vader niet helemaal stabiel is. Vader heeft een GGZ verleden en is ooit opgenomen geweest.
Hij ontvangt een WAO uitkering met aanvulling van de bijstand.
Zelf ontvang ik bijstand, ik werk niet wegens ziekte.
Nu vraag ik me af of het in onze situatie verstandig is als ik de vader ons kind laat erkennen gezien zijn ggz verleden en instabiliteit. ( horen van stemmen )
En, of dit mogelijk gevolgen zal hebben voor mijn uitkering? Van horen zeggen heb ik begrepen dat de gemeente allimentatie zal eisen van de vader en dit gaat inhouden op mijn uitkering, en dat dit ingaat na erkenning.
Is dit juist? Vader heeft volgens mij geen draagkracht en hier zal toch onderzoek naar gedaan moeten worden lijkt me alvorens ze mij gaan moeten. Ik kan echt niets missen, want het is al zo moeilijk rond komen.
En is de kans sterk aanwezig dat er na erkenning ( ivm vader) melding gedaan wordt bij instanties? Want hier hoor ik ook verschillende verhalen over. Dit is erg belangrijk te weten want ik wil koste wat kost mijn kind hier tegen beschermen.
Graag eerlijk en serieus advies.
Hartelijke dank hiervoor.
Ik ben 7 maanden in blijde verwachting. Nu is de situatie als volgt, mijn vriend
(vader van de baby) en ik wonen niet samen. Voorlopig zijn we dit ook nog niet van plan i.v.m dat de vader niet helemaal stabiel is. Vader heeft een GGZ verleden en is ooit opgenomen geweest.
Nu vraag ik me af of het in onze situatie verstandig is als ik de vader ons kind laat erkennen gezien zijn ggz verleden en instabiliteit. ( horen van stemmen )
En, of dit mogelijk gevolgen zal hebben voor mijn uitkering? Van horen zeggen heb ik begrepen dat de gemeente allimentatie zal eisen van de vader en dit gaat inhouden op mijn uitkering, en dat dit ingaat na erkenning.
Is dit juist? Vader heeft volgens mij geen draagkracht en hier zal toch onderzoek naar gedaan moeten worden lijkt me alvorens ze mij gaan moeten. Ik kan echt niets missen, want het is al zo moeilijk rond komen.
En is de kans sterk aanwezig dat er na erkenning ( ivm vader) melding gedaan wordt bij instanties? Want hier hoor ik ook verschillende verhalen over. Dit is erg belangrijk te weten want ik wil koste wat kost mijn kind hier tegen beschermen.
-
Re: Kind wel of niet laten erkennen
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-gevolgenmaria55555 schreef: ↑28 okt 2018 23:06Goedenavond,
"U moet het kind onderhouden (onderhoudsplicht) totdat het 21 jaar wordt".
De vraag is echter wie u beschermt het kind of de vader hiermee?
Het is vervelend dat het gevolgen kan hebben voor zijn uitkering maar daar had hij 7 maanden geleden dan over moeten nadenken.
Echter de kans dat hij nu moet betalen is klein, wanneer hij een baan krijgt en hoger inkomen dan wel. U moet wel de vraag aan uzelf stellen of u dan ook nog zo erover denkt? Hoe denkt u als de relatie ooit overgaat? etc etc.
Gezien u niet met de vader samenwoont is er geen rede om melding te maken bij het GGZ. Ook als hij stabiel (uitbehandeld) is zal er geen melding komen. Ook hier moet u de vraag stellen als de behandeld arts het een gevaarlijke situatie vind en daarom melding moet maken, in wie ze belang handel je dan om hem niet het kind te laten erkennen? Die van jezelf (of partner) of die van het kind?
De hulpverlening is er immers om incidenten met het kind te voorkomen, jij zegt dat je hetzelfde doel hebt.
BreejKC
vindt dit leuk
Lees eens hier over “erkennen”.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-gevolgen
Zoals u kunt lezen krijgt uw vriend door het erkennen niet automatisch het ouderlijk gezag. Uiteraard erkennen, hij is toch de vader?
Het komt mij voor dat u zich meer zorgen maakt over uw en zijn financiën dan over de status van het kind straks.
[passage verwijderd door moderator]
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... n-gevolgen
Zoals u kunt lezen krijgt uw vriend door het erkennen niet automatisch het ouderlijk gezag. Uiteraard erkennen, hij is toch de vader?
Het komt mij voor dat u zich meer zorgen maakt over uw en zijn financiën dan over de status van het kind straks.
Laatst gewijzigd door Radar op 30 okt 2018 10:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Off-topic passage verwijderd door moderator
BreejKC
, thecure
, Dorfje
, witte angora
en NeoDutchio
vinden dit leuk
Mijn dochter heeft ongeveer hetzelfde. Vriend heeft haar zwanger gemaakt en moeder weigerde te aborteren. Vriend wil er vervolgens niets meer mee te maken hebben. Ondanks dat het haar door velen ontraden is heeft zij er toch een juridische procedure van gemaakt om haar zoon officieel door de vader te laten erkennen, evt. DNA-onderzoek, omgangsregeling, kinderalimentatie (tot het 18e jaar of zolang uw kind studeert) etc. etc.
Een lang verhaal zal ik hier zeer kort houden. Wendt u zich zo snel mogelijk tot een familierecht advocaat in uw omgeving en de zaak gaat lopen. U heeft recht op kinderalimentatie vanaf het moment dat de zaak bij de rechtbank is ingediend, maar het kind moet dan wel eerst geboren zijn. Maar voordat het kind geboren is kunt u wel alvast de familierecht advocaat raadplegen, zodat de voorbereidingen al in gang gezet kunnen worden.
Er hangt dus veel van af of u een juridische procedure tegen de vader start, of niet. Weliswaar duurt de hele procedure wat lang, maar ik adviseer u hierin niet de moed te verliezen en standvastig te zijn, ondanks dat het, net als bij mijn dochter, ontraden zal worden, veelal door mensen die het maar veel gedoe vinden en er veelal weinig verstand van hebben.
Tot slot de kosten van zo'n zaak. Die hangen af van uw inkomen. Is dit laag dan betaald u een kleine eigen bijdrage. Alle overige kosten worden dan betaald vanuit een toevoeging. Maar in het eerste gesprek met de familierecht advocaat zult u ook hierover uitgebreid geïnformeerd worden.
Een lang verhaal zal ik hier zeer kort houden. Wendt u zich zo snel mogelijk tot een familierecht advocaat in uw omgeving en de zaak gaat lopen. U heeft recht op kinderalimentatie vanaf het moment dat de zaak bij de rechtbank is ingediend, maar het kind moet dan wel eerst geboren zijn. Maar voordat het kind geboren is kunt u wel alvast de familierecht advocaat raadplegen, zodat de voorbereidingen al in gang gezet kunnen worden.
Er hangt dus veel van af of u een juridische procedure tegen de vader start, of niet. Weliswaar duurt de hele procedure wat lang, maar ik adviseer u hierin niet de moed te verliezen en standvastig te zijn, ondanks dat het, net als bij mijn dochter, ontraden zal worden, veelal door mensen die het maar veel gedoe vinden en er veelal weinig verstand van hebben.
Tot slot de kosten van zo'n zaak. Die hangen af van uw inkomen. Is dit laag dan betaald u een kleine eigen bijdrage. Alle overige kosten worden dan betaald vanuit een toevoeging. Maar in het eerste gesprek met de familierecht advocaat zult u ook hierover uitgebreid geïnformeerd worden.
@BreejKC
Ellendige zaak voor uw dochter.
Ellendige zaak voor uw dochter.
-
Over alimentatie en alles zou ik me geen zorgen maken. Als je 'vriend' op bijstandsniveau zit is er niks te halen, en valt er dus niks te betalen. Je zult dus ook niet gekort worden.
Mocht de 'soos' iets willen verhalen, dan kunnen ze zich ook rechtstreeks tot je 'vriend' richten.
Mocht de 'soos' iets willen verhalen, dan kunnen ze zich ook rechtstreeks tot je 'vriend' richten.
Je zegt dat je zelf niet werkt wegens ziekte. Maar waarom krijg je dan geen WAO ipv bijstand?
En staat deze ziekte het opvoeden van je kind niet in de weg?
Laatst gewijzigd door Radar op 30 okt 2018 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.
-
U schrijft: "We wonen niet samen"
Heeft U er ook al eens aan gedacht, dat als uw vriend dat kind erkend, en U niet op een en hetzelfde adres woont,
dat hij later ook gaat eisen dat zijn kind ook zoveel dagen per week bij hem is ? Zou U het kunnen om iemand met een
GGZ verleden alleen te laten zijn met uw kind ??? Echter kijk niet vreemd op als er dan later iets gebeurd onder het motto van:
"Ik hoorde een stem die vertelde dat ik dat moest doen" Dit soort zaken komen regelmatig in het nieuws waar dit vreselijk
mis is gegaan. Zoek goede hulp. Helaas weet ik niet waar U hiervoor moet zijn, maar ik verwacht dat er hier wel mensen
zijn op dit forum die wel weten waar U hiervoor het beste naar toe kan om goede raad te vragen.
Veel sterkte gewenst met het vinden van de juiste weg.
Heeft U er ook al eens aan gedacht, dat als uw vriend dat kind erkend, en U niet op een en hetzelfde adres woont,
dat hij later ook gaat eisen dat zijn kind ook zoveel dagen per week bij hem is ? Zou U het kunnen om iemand met een
GGZ verleden alleen te laten zijn met uw kind ??? Echter kijk niet vreemd op als er dan later iets gebeurd onder het motto van:
"Ik hoorde een stem die vertelde dat ik dat moest doen" Dit soort zaken komen regelmatig in het nieuws waar dit vreselijk
mis is gegaan. Zoek goede hulp. Helaas weet ik niet waar U hiervoor moet zijn, maar ik verwacht dat er hier wel mensen
zijn op dit forum die wel weten waar U hiervoor het beste naar toe kan om goede raad te vragen.
Erkenning geeft geen ouderlijk gezag. En hoeveel kinderen wordt niet iets aangedaan door ouders zonder “GGZ verleden”. ?
BreejKC
vindt dit leuk
-
Nou inderdaad. Toevallig afgelopen zaterdag iemand uit een zeer ver verleden gesproken. Met een verhaal dat je niet wil weten. Niet alleen dat: moeder geeft vader de schuld, terwijl het in de herinnering van diegene de moeder was. En voor mijn gevoel, en dat heeft ook zijn redenen, was het ook de moeder. Terwijl zowel die moeder als de vader geen GGZ-verleden hebben/hadden.
Niettemin: als iemand een GGZ-verleden heeft, is er toch een bepaald extra risico. Ik denk eerlijk gezegd dat het beter is om dit met de huisarts te bespreken. En via de huisarts professionele begeleiding aan te vragen. Dit is niet iets voor leken, en zeker niet voor anonieme leken op een forum die ook al geen enkele inzage in de dossiers van beide ouders hebben.
-
Nee piet om eerlijk te zijn moet ik er niet aan denken. Ondanks dat het een hele lieve man is die geen gevaar is voor anderen, toch zint het me voor geen meter die stemmen van hem en zou ik geloof ik ook geen tel rust hebben mocht hij alleen zijn met het kindje.piet987654 schreef: ↑29 okt 2018 11:17U schrijft: "We wonen niet samen"
Kan je nagaan hij is nog niet eens geboren en ik wil hem nu al beschermen daarvoor.
-
Misschien is het beter dan om niet te erkennen maar alleen de naam in te vullen van de vader? Of helemaal niets?
Je moet je gewoon goed voor laten lichten door een deskundige. Ga niet alleen af op wat forumtips. Daarvoor staat er teveel op het spel.
BreejKC
vindt dit leuk
@Moneyman: 100% mee eens. Dat is de reden waarom ik TS adviseer z.s.m. contact op te nemen met een familierecht advocaat.
Een van de zaken in de juridische procedure is ook een omgangsregeling die aan de orde komt. Gezien de hele problematiek, niet alleen vanwege genoemde GGZ betrokkenheid, wordt in dit soort zaken altijd de Kinderbescherming erbij betrokken.
Het gaat in dergelijke zaken om de belangen van beide ouders maar vooral om de belangen van het kind. Beide ouders nemen / krijgen een advocaat, maar zelfs voor het kind wordt een curator, zijnde een kinderrechten-advocaat aangewezen, die de belangen van het kind bewaakt.
sterker nog: dat hoeft hij niet te eisen, daar heeft de vader als hij het kind ook erkent als vader zijnde, gewoon recht op.. . . . . dat als uw vriend dat kind erkend, . . . . ., dat hij later ook gaat eisen dat zijn kind ook zoveel dagen per week bij hem is ?
Een van de zaken in de juridische procedure is ook een omgangsregeling die aan de orde komt. Gezien de hele problematiek, niet alleen vanwege genoemde GGZ betrokkenheid, wordt in dit soort zaken altijd de Kinderbescherming erbij betrokken.
Het gaat in dergelijke zaken om de belangen van beide ouders maar vooral om de belangen van het kind. Beide ouders nemen / krijgen een advocaat, maar zelfs voor het kind wordt een curator, zijnde een kinderrechten-advocaat aangewezen, die de belangen van het kind bewaakt.
-
Wel of niet erkennen hangt af welke "waarde" je eraan geeft.
Zorg er wel voor dat als je kind erom vraagt je zijn/haar vader kan benoemen en dat dat het geen speurtocht wordt voor je kind. Zeker als de geestelijke problemen een erfelijk karakter hebben
Wat betreft het financiële plaatje. Vaak is zonder beter dan met. Mede omdat de verantwoording dan bij een persoon blijft. Zet wel alles juridisch vast en denk vanuit de positie van het kind.
Zorg er wel voor dat als je kind erom vraagt je zijn/haar vader kan benoemen en dat dat het geen speurtocht wordt voor je kind. Zeker als de geestelijke problemen een erfelijk karakter hebben
Wat betreft het financiële plaatje. Vaak is zonder beter dan met. Mede omdat de verantwoording dan bij een persoon blijft. Zet wel alles juridisch vast en denk vanuit de positie van het kind.
moederslink
vindt dit leuk
Een van de zaken in de juridische procedure is ook een omgangsregeling die aan de orde komt. Gezien de hele problematiek, niet alleen vanwege genoemde GGZ betrokkenheid, wordt in dit soort zaken altijd de Kinderbescherming erbij betrokken
Als moeder het goed vindt dat vader het kind erkent, wordt de kinderbescherming daar helemaal niet bij betrokken en is er ook geen juridische procedure.
Als moeder het goed vindt dat vader het kind erkent, wordt de kinderbescherming daar helemaal niet bij betrokken en is er ook geen juridische procedure.
Het is maar welke waarde je eraan hecht. Houdt er echter wel rekening mee dat het niet om een financieel plaatje van 1 of enkele jaren is, maar dat het geldt vanaf de geboorte van het kind tot het 18e levensjaar en in sommige gevallen t/m de duur van de studie van het kind. Het kan dus zomaar tot 2 decennia oplopen. Als de moeder dan met het financiële plaatje er al die jaren geheel alleen voor komt te staan dan krijgt zij het financieel zeer zwaar.Wat betreft het financiële plaatje. Vaak is zonder beter dan met.
Laat ik er even een grof rekenvoorbeeld aanhangen, waarbij ik de wettelijke jaarlijkse verhoging voor het gemak maar even niet meeneem, dat maakt het bedrag nog veel hoger.
0 - 18 jaar = 18 jaar. Toegekend maandelijkse kinderalimentatie (afhankelijk van de afgesproken omgangsregeling) € 100,00. Dat is: 100 x 12 x 18 = € 21.600,00. Als het kind zou studeren tot het 24e jaar dan wordt dit: € 28.800,00. Reken in een Excel-rekenblad eens uit wat dit betekent als een jaarlijkse wettelijke verhoging van het alimentatiebedrag van, zeg maar: 4% wordt toegepast. Ik denk dat je dan ver over de € 30.000,00 uitkomt.
Helaas Lady1234. Maar hier moet ik u ongelijk in geven. Zoals eerder aangegeven heb ik als (groot)vader dit hele juridische proces van zeer nabij en recent meegemaakt.
In de juridische procedure zijn: vader, moeder, twee advocaten, curator van het kind, de kinderbescherming en uiteraard de rechter betrokken. Als de vader het kind erkent, dan wordt de juridische procedure wel eenvoudiger. Het voorkomt bij een weigerachtige vader namelijk een DNA-test die door de rechter opgelegd kan worden. Desondanks wordt door de curator (onafhankelijk advocaat voor het kind) in het belang van het kind, ook de kinderbescherming ingeschakeld en staat dit voorgeschreven in de procedure die de rechtbank voorschrijft. Een vertegenwoordiger van de kinderbescherming is zelfs bij de zittingen aanwezig en wordt door de rechter om een advies of mening gevraagd of in de gelegenheid gesteld iemand die niet handelt in de belangen van het kind deze duidelijk toe te spreken.
WAO/WIA alleen voor afgekeurd werkenden maar niet voor afgekeurd bijstandsgerechtigden!thecure schreef: ↑29 okt 2018 10:54Je zegt dat je zelf niet werkt wegens ziekte. Maar waarom krijg je dan geen WAO ipv bijstand?
Klinkt hard maar dit is idd niet de meest ideale situatie zoals eerder gezegd. Is dit echt het juiste moment?
-
Dan moet die kind alimentatie wel te innen zijn. Los van de gewone financiële bijdragen die een vader hoort te leveren.BreejKC schreef: ↑29 okt 2018 15:40Het is maar welke waarde je eraan hecht. Houdt er echter wel rekening mee dat het niet om een financieel plaatje van 1 of enkele jaren is, maar dat het geldt vanaf de geboorte van het kind tot het 18e levensjaar en in sommige gevallen t/m de duur van de studie van het kind. Het kan dus zomaar tot 2 decennia oplopen. Als de moeder dan met het financiële plaatje er al die jaren geheel alleen voor komt te staan dan krijgt zij het financieel zeer zwaar.Wat betreft het financiële plaatje. Vaak is zonder beter dan met.
Laat ik er even een grof rekenvoorbeeld aanhangen, waarbij ik de wettelijke jaarlijkse verhoging voor het gemak maar even niet meeneem, dat maakt het bedrag nog veel hoger.
0 - 18 jaar = 18 jaar. Toegekend maandelijkse kinderalimentatie (afhankelijk van de afgesproken omgangsregeling) € 100,00. Dat is: 100 x 12 x 18 = € 21.600,00. Als het kind zou studeren tot het 24e jaar dan wordt dit: € 28.800,00. Reken in een Excel-rekenblad eens uit wat dit betekent als een jaarlijkse wettelijke verhoging van het alimentatiebedrag van, zeg maar: 4% wordt toegepast. Ik denk dat je dan ver over de € 30.000,00 uitkomt.
Verder wordt de financiële afhandeling in veel gevallen een drama, denk aan een sociale dienst die koste wat het kost bij de vader probeert innen en voor het gemak de moeder even vergeet. (geen grapje)