De wegen van het wettelijk verplichte consumentenklachtloket Kifid zijn ondoorgrondelijk. Op basis van uitspraken van de Hoge Raad op 2 september 2016 vorderen gedupeerden bij Aegon inleg + wettelijke rente. Aegon wil echter alleen schikken als hun SprintPlan in 2000 een onaanvaardbaar zware last vormde, dus stapt een enkeling naar het tot dan toe onbekende Kifid.
Helaas, te vroeg. Na wat schermutselingen over en weer, wordt de klacht heropend.
Helaas, beleidswijziging! Maar hoe zit het dan met de nog lopende collectieve actie van Platform Aandelenlease PAL?
ClaimConcept schreef: ↑15 jul 2019 17:24
Waarom verzwijgt Kifid de nog lopende collectieve actie van Platform Aandelenlease bij gerechtshof Den Haag?
Uitspraak 2019-473 van 4 juli 2019 (gepubliceerd op 11 juli 2019)
In rechtsoverweging 4.4 laatste alinea, Kifid schreef:Een uitspraak als zojuist genoemd, staat aan behandeling van de klacht door de Commissie in de weg, tenzij de Consument aannemelijk maakt dat hij zich definitief en onvoorwaardelijk uit de elders gevoerde procedure had teruggetrokken, en daarin geen partij of belanghebbende meer was, op het moment waarop de uitspraak werd gedaan.
Klager is uiteraard belanghebbende bij PAL, dus opnieuw naar Kifid
Helaas, het secretariaat van de Geschillencommissie blijft standvastig! Dan maar bezwaar maken, conform artikel 8.1 Reglement
bij de Voorzitter van de Geschillencommissie
In het Bezwaarformulier, Kifid schreef:Stuur het volledig ingevulde bezwaarformulier met eventuele bijlagen naar:
Kifid
t.a.v. de voorzitter van de Geschillencommissie
Postbus 93257
2509 AG Den Haag
In het Reglement Geschillencommissie artikel 8, Kifid schreef:
Artikel 8 Bezwaar tegen de beslissing de Klacht niet in behandeling te nemen
8.1 Consument kan tegen de beslissing dat de Klacht niet in behandeling wordt genomen binnen vier weken na dagtekening van die beslissing Schriftelijk gemotiveerd
bezwaar maken bij de Voorzitter.
8.2
Als de Voorzitter het bezwaar gegrond acht, neemt de Geschillencommissie de Klacht alsnog in behandeling. De beslissing van de Voorzitter is een voorlopig, in de zin van artikel 9.
8.3
Als de Voorzitter het bezwaar ongegrond acht, of als Consument binnen de in artikel 8.1 genoemde termijn geen bezwaar heeft gemaakt, blijft de Klacht verder buiten behandeling en sluit de Geschillencommissie het dossier.
Artikel 9 Klacht wordt in behandeling genomen
De beslissingen die zijn genoemd in artikel 7.2 en artikel 8.2 zijn voorlopig. Dit betekent dat de Commissie in een later stadium van de procedure alsnog tot het definitieve oordeel kan komen dat de Klacht niet voor behandeling in aanmerking komt.
Deze beslissingen zijn voorlopig, omdat het verweer van de Financiële dienstverlener nog niet bekend is op het moment van beslissen.
De Beslissing op bezwaar, niet van de Voorzitter maar van de aanstaande behandelend Secretaris...
Conform artikel 8 van het reglement heb ik het bezwaar beoordeeld. Ik acht het bezwaar gegrond.
(..)
Verder merk ik op nu uw bezwaar gegrond is, dit niet betekent dat de klacht behandelbaar is. Dit is een voorlopig oordeel op grond van artikel 8.2 van het reglement. De klacht kan nog steeds op andere gronden niet behandelbaar worden verklaard.
De klacht zal nu opgepakt worden door de behandelend secretaris mr. A.C. de Bie. Deze zal contact met u opnemen, waarbij hij u conform artikel 4.2 van het reglement zal verzoeken om de ontbrekende feiten te vermelden waarop de Klacht betrekking heeft, onder verwijzing naar bewijsstukken waaruit deze feiten blijken. Deze ontbreken op dit moment in het klachtformulier.
U zult binnen een termijn van twee weken bericht krijgen van de behandelend secretaris.
Met vriendelijke groet,
Klachteninstituut Financiële Dienstverlening
mr. A.C. de Bie
Secretaris Geschillencommissie Financiële Dienstverlening