LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Gabber76
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jun 2015 18:37

Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door Gabber76 »

Ik krijg sinds 2006 huurtoeslag. Behalve wanneer ik een baan had en genoeg inkomsten had. Echter kreeg ik gisteren een brief dat de belastingdienst ineens per januari 2014 tot heden mijn huurtoeslag gestopt is. Ik binnen kort de rekening krijg om het volledige bedrag terug te betalen. Als reden geven zij op dat ik niet in een zelfstandige woning zou wonen! Ik begrijp niet waar ze dit vandaan halen en zij zouden toch over deze gegevens moeten beschikken dat dit wel zo is.

In de brief geeft men aan dat ik telefonisch contact op kan nemen om dit op te lossen. Dit heb ik gedaan, maar krijg te horen dat ik hoe dan ook bezwaar moet indienen. Zij niets voor mij kunnen betekenen. Het gevolg is dat ik dus of niet de hele huur kan betalen (nog nooit een huurachterstand gehad) of niets te eten heb tot dat zij dit opgelost hebben.
In mijn ervaring met de belastingdienst duurt dit zeker wel 3 maanden! Wat als je in mijn geval dus niet om bijstand kan vragen bij familie?

Op de vraag die ik stelde kan ik bij jullie de schade verhalen die er zullen ontstaan doordat jullie een fout gemaakt hebben was haar antwoord: nee, want het is niet ons probleem!!!
Maar zij maken toch de fout???

Nergens waar je terecht kan om deze problemen kenbaar te maken. En een klacht indienen kan nog niet omdat ik eerst moet wachten op e uitslag van het bezwaar. Ook de ombudsman vertelde mij dat zij mij niet kunnen helpen.

Ik zit dus met mijn handen in het haar!

Waarom hebben zij zoveel macht en maken zij het de mensen alles behalve makkelijk!

bprosman
Berichten: 9935
Lid geworden op: 04 sep 2011 18:39

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door bprosman »

Kun je geen afspraak maken met de belastingdienst om langs te gaan en eea te bespreken ?

k2p
Berichten: 1193
Lid geworden op: 04 mar 2012 01:35

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door k2p »

Heel simpele vraag: woon je in een zelfstandige woning? En ben je er ook op ingeschreven volgens GBA?

witte angora
Berichten: 31041
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Gabber, misschien vreemd, maar ik zou even bij de gemeente langs lopen om te kijken of je nog wel als enige ingeschreven staat op dat adres.

Gabber76
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jun 2015 18:37

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door Gabber76 »

Ik had zelf ook voorgesteld om lang kantoor te gaan, maar ook hierop werd mij verteld dat dit geen zin heeft. Er maar 1 mogelijkheid is en dat is een bezwaarschrift sturen. Maar waarom moet dit zo moeilijk en moet ik ervoor krom liggen en of schulden moeten maken omdat zij dit niet sneller kunnen herstellen.

Wat ik zo raar vind is, stel dat ik idd niet een zelfstandige woonruimte zou betrekken dan hadden ze hier vanaf 2006 toch al melding van moeten maken. Ook vraagt de woningbouw elk jaar aan hen gegevens om mijn huurverhoging te kunnen bepalen. Ook hieruit zouden zij moeten op kunnen maken dat ik echt een zelfstandige woning betrek.

Ik woon dus idd in een zelfstandige woning. Als ik niet zo aangeschreven stond bij het GBA en stel dat bij de gemeente er meerdere personen op dit adres zouden wonen (wat niet het geval is, ik ben alleenstaand) dan had mijn ozb en wsb veel hoger moeten zijn.

Dit zijn de gegevens die bij de belastingdienst op de site staan over wat zij bedoelen met zelfstandige woning en niet.
Zelfstandige woningen
Voorbeelden van zelfstandige woningen zijn:

Eengezinswoningen (vrijstaande woningen, hoekwoningen, tussenwoningen);
Appartementen;
Portiekwoningen;
Maisonettes;
Galerijflats.

Onzelfstandige woningen (kamers)
Voorbeelden van onzelfstandige woningen zijn:

Kamers in studentenhuizen;
Hospitakamers (kamer in huis van hoofdbewoner).

Onvrije woning
Een onvrije woning of onvrije etage is een woning waarvan de vertrekken uitkomen op een gemeenschappelijke gang of hal. Maar met eigen keuken, douche en toilet. De vertrekken zijn afsluitbaar. Een onvrije woning is dus wel een zelfstandige woonruimte.

witte angora
Berichten: 31041
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door witte angora »

@ Gabber, je kunt je kwaad maken, en dat is ook wel logisch. Maar probeer je tot de feiten te beperken die tot je doel leiden. Wat wel of geen zelfstandige woonruimte is, hoef je niet uit te leggen. Niet aan ons, niet aan de BD.

Als een bezwaarschrift het enige is dat werkt, dan zul je dat moeten doen. Doe het vandaag, als het even kan, en beperk je ook hier tot de feiten. Je zou eventueel bij de woningbouw langs kunnen gaan om een bewijsje dat het inderdaad om een zelfstandige woning gaat. Ik weet niet wat er in je huurcontract staat trouwens?

Je zult inderdaad een aantal weken moeten wachten, maar het is zoals het is, en niemand kan dat veranderen.

Gabber76
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jun 2015 18:37

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door Gabber76 »

Omdat ik nu een loodzware trauma behandeling volg en ik tegen het randje van burnout/overspannenheid zit trek ik dit soort toestanden niet. Ik heb natuurlijk wel al mijn rechtsbijstand verzekering ingeschakeld en mocht dit niet onder mijn verzekeringspakket vallen heb ik volgende week dinsdag een afspraak met een jurist. Er is mij namelijk gezegd dit beter door een jurist af te laten handelen. In mijn huurcontract staat idd dat het om een zelfstandige woning gaat.

Het moeilijke is dat ik geen familie heb om op terug te vallen en dergelijke situatie en het probleem dus blijft bestaan dat ik de komende 3 maanden nog meer kop zorgen heb. Maar goed... ik wilde mijn verhaal kwijt omdat ik tegen een muur aan loop en ik me zorgen maak. En het is mij al lang duidelijk dat er niets anders op zit, maar dat zij hier continue mee wegkomen begrijp ik niet. Ik ben niet de enige.

Dank wel voor het reageren. ik zal er niets meer over zeggen. Sorry.

witte angora
Berichten: 31041
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door witte angora »

Ik snap je beter dan je denkt... Toch is het enige wat er op zit: even de kiezen op elkaar, dan is het bezwaarschrift weg, en heb je daar geen kopzorgen meer over. Dan rolt dat balletje vanzelf wel verder. Hoe langer je het versturen uitstelt, hoe meer koppijn je ervan krijgt.

Gabber76
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jun 2015 18:37

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door Gabber76 »

Nee klopt, alleen nog wel kopzorgen hoe ik deze maanden door moet komen zonder eten of verplicht een huur schuld te moeten krijgen.

witte angora
Berichten: 31041
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door witte angora »

Als het echt niet lukt kun je met de wbv een betalingsregeling proberen te treffen. Als ze daar aan meewerken zou dat al een hoop lucht geven voor je.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door langste adem »

Als je bezwaar aantekent, kun je meestal ook wel uitstel van betaling krijgen. En dan kun je netjes je huur blijven voldoen totdat deze zaak tot op de bodem is uitgezocht.

http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/c ... eschikking

Gabber76
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jun 2015 18:37

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door Gabber76 »

Ik kan wel de huur voldoen als er uitstel van betaling krijg, maar dan heb ik geen geld meer. Dus geen eten. Daar moet ik u dus tussen kiezen. En aangezien het hun fout is kom ik in de problemen. Maar ik geloof dat ik niet duidelijk ben geweest hier gezien jullie laatste reacties.

Ik legde dit namelijk ook voor aan de belasting en zij zei het geld is voor de huur. Waarop ik zei, dat klopt. Maar jullie hebben een fout gemaakt die hersteld moet worden en als ik nu de huurtoeslag niet krijg kan ik dus niet mijn huur volledig betalen. Doe ik dat wel heb ik geen eten. Mevrouw zette mij weer in de wacht en kwam weer terug met dat zij niets konden doen. En ik alleen maar bezwaar kon aantekenen.

langste adem
Berichten: 1258
Lid geworden op: 20 jan 2011 12:30

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door langste adem »

Je ontvangt dus al jaren huursubsidie en de belasting beweert dat je er vanaf 1 januari 2014 geen recht meer op hebt.
Ik dacht inderdaad dat je probleem meer ging over het bedrag wat je dan ineens terug moet betalen.


Is er wat verandert na 2013 ? heeft er soms iemand bij je ingewoond die ook huursubsidie ontving ?

Gabber76
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jun 2015 18:37

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door Gabber76 »

Klopt. Het gaat niet over het bedrag. Maar dat zij nu ineens zeggen dat ik niet zelfstandige woning heb. Er is niets veranderd sinds ik hier woon ben al die tijd alleen staand en ook niemand heeft hier ingewoond. Ik krijg al sinds 2006 huurtoeslag. Iemand heeft dus een foutje gemaakt bij de belastingdienst. Zou je kunnen zeggen kan gebeuren, maar ik moet er nu dus 3 maanden voor krom liggen! Ik moet hierdoor kiezen tussen of een huurschuld opbouwen of niet eten tot zij de fout hersteld hebben.

Gabber76
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jun 2015 18:37

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door Gabber76 »

Dat is ook wel zo, en zal er dus wel voor kiezen om niet te eten. Ik heb nog nooit in mijn leven een huurachterstand gehad en wil dit ook nu niet. Er komt toch een op en aanmerking achter je naam te staan. En dus buiten mijn schuld om! Maar dat komt er dan niet bij te staan. Ik zie wel hoe ik dit overleef.

zalmmetwijn
Berichten: 264
Lid geworden op: 26 mei 2006 14:48

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door zalmmetwijn »

Neem contact op met je woningbouwvereniging over dit probleem. Het is ook mogelijk dat zij onjuiste gegevens hebben doorgegeven. Zelfs als dit niet zo is beschikken zij vaak over kortere lijntjes om dit misschien snel op te lossen. Het is namelijk ook in hun belang dat het goed staat.

Gabber76
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jun 2015 18:37

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door Gabber76 »

Helaas, vandaag geprobeerd. Belastingdienst had mij terug gebeld en gezegd dat het slim is om gelijk een extra bewijs naast het huurcontract mee te zenden. Zij het zelf ook erg raar vond aangezien zij wel kunnen zien dat ik alleen op dit adres staat ingeschreven bij het GBA. ze gaf mij ook de tip om met de woningbouw te overleggen op mijn huur tijdelijk zonder consequenties te verminderen zodat ik het later als de belastingdienst het terug gedraaid heeft het alsnog in 1 keer kan terug betalen. Woningbouw vind het onzin om een apart document mee te sturen omdat ik hier al vanaf 2006 woon en er niets veranderd is. Ook hebben zij er nog nooit van gehoord en gaan dus geen extra document maken voor me. Ze vinden dat de belastingdienst genoegen moet nemen met het huurcontract. En de gegevens van het GBA. Zij zelf zullen geen contact opnemen met de belastingdienst omdat het niet hun probleem is zei hij.

Morgen dan maar een poging wagen of de woningbouw mijn huur tijdelijk in mindering wil brengen zodat ik het hen later terug kan betalen zonder aangemerkt te worden als wanbetaler. De man die ik vandaag sprak zei dat ik nog nooit een huur achterstand gehad heb dus ik misschien wel geluk heb dat ze het zullen doen. Dat hoop ik dan maar.

Dus de stress is er hier niet minder op geworden en heb nu alles uitgezocht wat ik kon.

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door moederslink »

Als je in een zgn " gesplitste " woning woont , allemaal zelfstandige woningen, allemaal 1 eigen huurcontract , maar wel met 1 huisnummer , kan de BD de bewoner(s) vd andere woonruimte(s) als medebewoners zien en misschien is dat het punt.
Als dat idd het punt is moet je in je bezwaarschrift aantonen dat die andere bewoner(s) niet tot jouw huishouden behoren.
Het bezwaarschrift moet je snel insturen! ( en bewaar een copie voor jezelf) Verder met hen bellen heeft m.i. geen zin.
Ondertussen ,wat Michiel FRL ook aangaf , de huur blijven betalen zoals voorheen, minus die toeslag ,en daarvoor morgen in conclaaf met de WB . Ik hoop dat dat allemaal lukt met de WB en dat ze begrip voor je tonen. Tenslotte woon je daar al 9 jaar zonder ooit huurachterstand te hebben gehad.
Ik wens je veel succes en sterkte in deze stressvolle tijd.

Gabber76
Berichten: 16
Lid geworden op: 15 jun 2015 18:37

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door Gabber76 »

Nee, is niet het geval. ik woon in een portiek/flat en ik woon op de eerste. Boven mij wonen nog 2 mensen. Ik op b, dan komt c en dan d. En ik ben de enige die dit heeft ontvangen.

Ik hoop idd dat de WB mee wil werken, maar heb er wel een hard hoofd in. Voor dat ik die man sprak werd mij al gezegd dat ze dit normaliter niet doen. Niet geschoten altijd mis denk ik maar. Ik vind het echt geen stijl dat dit zomaar kan. Zeker na 9 jaar. De belasting zou toch beter moeten weten. Maar goed..

Bezwaarschrift word of door mijn rechtsbijstand opgesteld en anders ga ik dinsdag naar een sociaal raadsvrouw. Is mij eerder aangeraden.

Dank voor jullie reacties!!

moederslink
Berichten: 12013
Lid geworden op: 11 jul 2014 21:30

Re: Onterecht huurtoeslag gestopt.

Ongelezen bericht door moederslink »

Ok dan is het helemaal duidelijk, je eigen flat en alleen jij woont daar. De BD moet dat dan ook weten dus.
( en er heeft niemand " tijdelijk " op jouw adres ingeschreven gestaan?)

Goed dat je hulp aanneemt om het bezwaarschrift op te stellen.
Het liefst zsm als dat kan!
En blijf gewoon de huur betalen , minus dat toeslagdeel desnoods, en nu maar hopen op enige coulance vd WB. Let op : pas bij 3 maanden helemaal geen huur betalen kun je er uit gezet worden, maar daar ga ik niet van uit. Neem de aanzegging vd BD mee nd WB . Nogmaals veel succes en sterkte!

Gesloten