venantius hoe moet het dan met het spreekwoord;
"Dom volk en varkens laten zich slecht drijven."
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] opwaardering van VOLK naar BURGER
Re: opwaardering van VOLK naar BURGER
ik kan me ook niet aan de indruk onttrekken dat "volksoproer" meer indruk maakt dan "burgerlijke ongehoorzaamheid""Dom volk en varkens laten zich slecht drijven."
1. waar baseer je dat op?Het lijkt mij aannemelijk, dat dit tevens conform de wens is/was van HM.
2. wat heeft dat te maken met de benaming "burger" dan wel "volk"?
En maar vast blijven houden aan je eigen gelijk he, zelfs nadat iemand geprobeerd heeft je vriendelijk te corrigere. Wat ben jij toch stronteigenwijs.Volgens mij, was het Hans Wiegel en niet Ed van Thijn degene, die in juli 2000, in de eerste kamer, het wetsvoorstel torpedeerde inzake o.a. de gekozen burgemeester.
Nou, effe de feiten:
1. Het was geen juli 2000, maar maart 2005
2. Het was niet Hans Wiegel, maar Ed van Thijn die tegen de gekozen burgemeester stemde.
(Hans Wiegel zat toen al jaaaarenlang - 5 jaar - niet meer in de Eerste Kamer!)
Niet alleen Van Thijn stemde tegen, maar de HELE PvdA fractie, en trouwens ook de SP en GL,Dit klemde in democratisch opzicht destemeer, daar er in de 1e kamer een 2/3 meerderheid vereist is, dus om dan met je ene stem, die 2/3 te gaan blokkeren, getuigt m.i. van minachting voor burgers cq het volk
En de politici van Groen Links en de SP behoren natuurlijk in jouw ogen ook tot die club, want die stemden in maart 2005 ook TEGEN de gekozen burgemeester.tot de 'aanzienlijken' in de zin van 1813, die 'het volk' te dom vinden om ZELF hun plaatselijke leider te kiezen, maar dat liever via politieke spelletjes te blijven doen
Waar is geregeld dat volksmeesters worden gekozen?Burgemeesters worden dus benoemd en Volks-meesters gekozen.
Wat ik wel zeker weet, is dat HM een duidelijke mening over de gekozen burgemeester heeft.Of HM burgemeesters-benoemingen ook kan beinvloeden weet ik niet
De nacht van Wiegel ging over het correctief referendum, en daar had jij het helemáál niet over! Jij sprak over de gekozen burgemeester. Zal ik je geheugen effe opfrissen met je eigen citaten:Ik had het over de nacht/macht van Wiegel , 18/19 mei 1999, waarbij een belangrijke grondwetswijziging werd doorkruist.
Volgens mij, was het Hans Wiegel en niet Ed van Thijn degene, die in juli 2000, in de eerste kamer, het wetsvoorstel torpedeerde inzake o.a. de gekozen burgemeester.
Kortom: je sprak duidelijk over de gekozen burgemeester (en dat ging niet door door de nacht van Van Thijn), maar je had zin om op Hans Wiegel te mopperen, en dus klets je je er nu (op een uiterst ongeloofwaardige wijze) uit.Helaas beslissen de 'aanzienlijken' van 1813 nog steeds over onze volks-vaders (o.a. door de nacht/macht van Wiegel)
Tja, wat dat betreft pas je goed bij linkse politici, die hebben altijd een zeer selectief geheugen, wat ze niet uitkomt zijn ze gauw "vergeten".Als PvdA, GL en SP in mrt 2005 inderdaad tegen een gekozen burgemeester hebben gestemd (dat debat is mij ontgaan)
Vreemd dat dat debat jou ontgaan is. Zo ongeveer de hele avond was het op TV.
Dus blijft de spreuk "Geef het volk brood en spelen" nog steeds van toepassingLinksom of Rechtsom, in BEIDE kwesties, staat 'het volk' cq 'de burger' dus nog steeds met lege handen..
DAT KAN NAK