Overheid wil vervolgen voor kopen orchideën

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
AlteregoJ

Overheid wil vervolgen voor kopen orchideën

Ongelezen bericht door AlteregoJ »

Hi allemaal

Hoop dat hier mensen mij kunnen helpen met het volgende:

Tijdens het browser op Etsy kreeg ik een suggestie van "interessante items voor jou", waaronder orchideeën (Pleione's die je hier in Nederland overal kunt krijgen, deze waren alleen andere kleurstellingen). Geen particulier maar een kweker uit Thailand met een webshop. Ik heb daarop 4 bolletjes(helaas dus met plantjes eraan) besteld voor mijn vader.

Paar weken geleden kreeg ik een brief van de post dat mijn pakket was onderschept en ik het niet krijg omdat het blijkbaar verboden is orchideeën te kopen in het buitenland. Schrok hier enorm van maar accepteerde dat ik het pakket niet kreeg.

Paar dagen later aangetekende brief van 7 pagina's van de Rijksdienst Van Ondernemend Nederland waarin werd gezegd dat ik een strafbaar feit had gepleegd, verantwoordelijk zal worden gehouden voor heel veel kosten en de planten worden of geschonken(met kosten hiervoor) of vernietigd.

Hier schrok ik enorm van en wilde een paar dagen nadenken om mijzelf te herpakken en kijken hoe verder. 3 dagen later NOG een keer dezelfde brief aangetekend ontvangen(dit weekend).
Hierop maandag rechtsbijstand gemailed en zullen met 5 dagen uitsluitsel geven of ze mijn zaak gaan behandelen.

Nu 3 dagen later een brief van Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur met groot WAARSCHUWING op de brief en dat een document ontbreekt (dat alleen de KWEKER kan verstrekken) en als ik dit bij de volgende controle nog niet hebt verstrekt ze overgaan tot "bestuurlijke sanctie en/of strafrechtelijk traject".

Heeft iemand een goed advies hiervoor en wat ik mogelijk kan verwachten want ik kan niet meer nadenken en slapen van de stress die dit veroorzaakt.

Sorry voor het lange bericht en alvast bedankt

BL2

Re: Overheid wil vervolgen voor kopen orchideën

Ongelezen bericht door BL2 »

CITES-vergunning: Je hebt een CITES-vergunning nodig voor het importeren van Pleione. Deze vergunning moet aangevraagd worden bij de Nederlandse autoriteiten voordat de planten Nederland binnenkomen.
Aangifte bij de douane: Zodra je in Nederland aankomt, moet je de planten aangeven bij de douane door de rode uitgang te nemen. Hierbij moet je de CITES-vergunning en de benodigde certificaten kunnen tonen.
Inbeslagname en straf: Als je de planten niet aangeeft of niet de juiste vergunningen hebt, neemt de douane de planten in beslag. Dit kan leiden tot strafrechtelijke maatregelen.

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Juridisch Loket of Rechtsbijstand inschakelen

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Er worden al jaren tv programma's gemaakt over het al dan niet opzettelijk importeren van groene of eetbare zaken die niet zomaar het land in mogen en wat de gevolgen zijn.
Dit werkt alle kanten uit .
Etsy is een wereldwijd platform voor kleine ondernemers.
Enige advies is JB inschakelen.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

AlteregoJ schreef:
26 nov 2025 20:40
Hierop maandag rechtsbijstand gemailed en zullen met 5 dagen uitsluitsel geven of ze mijn zaak gaan behandelen.
Voor het moment zou ik eerst de reactie van de rechtsbijstand afwachten.
Nu 3 dagen later een brief van Ministerie van Landbouw, Visserij, Voedselzekerheid en Natuur met groot WAARSCHUWING op de brief en dat een document ontbreekt (dat alleen de KWEKER kan verstrekken) en als ik dit bij de volgende controle nog niet hebt verstrekt ze overgaan tot "bestuurlijke sanctie en/of strafrechtelijk traject".
Je zou contact kunnen opnemen, en de situatie uitleggen.
Heeft iemand een goed advies hiervoor en wat ik mogelijk kan verwachten want ik kan niet meer nadenken en slapen van de stress die dit veroorzaakt.
Eerlijk gezegd is dit voor het eerst dat ik van een dergelijke casus hoor. En laten we eerlijk zijn, er worden dagelijks vele duizenden dingen in het buitenland besteld, en dan zijn dit soort formulieren allemaal niet nodig. Ik denk dat maar zeer weinig mensen van dit soort dingen op de hoogte zijn.

En ja: je kan ook binnen Nederland planten bestellen en laten bezorgen, dus heel onlogisch is het niet om in het buitenland planten te bestellen.

Mijn advies is contact op te nemen met de contactpersoon/afdeling in de brief, en uit te leggen dat je geen aanwijzingen had dat je aan bepaalde voorwaarden moest voldoen om dit te bestellen, en dat je graag informatie wil hoe je kan voorkomen dat je een volgende keer weer problemen krijgt. Ook kun je vragen hoe je de kweker zover krijgt dat hij de vereiste formulieren alsnog verstuurd.

Arizonakid

Ongelezen bericht door Arizonakid »

Dit zijn nou typisch van die dingen waardoor mensen in de problemen raken, even makkelijk op internet bestellen zonder de regels te weten of op te zoeken.
Ik zou mijn zaak netjes uitleggen, en hopen op coulance, met 4 bolletjes is echt wel duidelijk dat je geen professionele importeur van illegale planten bent.

Sira

Ongelezen bericht door Sira »

Dit is altijd al zo geweest, zowel bij planten als (dode) dieren.

Douane moet weten of het geen beschermde soort is, of de plant geen invasieve exoot is en of de plant geen ziekten of insecten bevat.

Deze regel geldt zelfs voor bepaalde planten uit het ene EU-land naar een ander EU-land.

En daar dient het fytosanitair certificaat voor.

De vraagsteller moet een keer naar die programma's kijken over luchthavens in de wereld.

BL2

witte angora schreef:
27 nov 2025 09:41
.....Mijn advies is contact op te nemen met de contactpersoon/afdeling in de brief, en uit te leggen dat je geen aanwijzingen had dat je aan bepaalde voorwaarden moest voldoen om dit te bestellen.....
Als je zaken importeert vanuit een ander land is het verstandig eerst zelf na te gaan of dit wel is toegestaan.
Nu dit hoog wordt opgepakt zal coulance wel een moeilijk verhaal worden, immers er is geen grond voor.

Morgan le Fay

Ongelezen bericht door Morgan le Fay »

Sira schreef:
27 nov 2025 10:48
Dit is altijd al zo geweest, zowel bij planten als (dode) dieren.

Douane moet weten of het geen beschermde soort is, of de plant geen invasieve exoot is en of de plant geen ziekten of insecten bevat.

Deze regel geldt zelfs voor bepaalde planten uit het ene EU-land naar een ander EU-land.

En daar dient het fytosanitair certificaat voor.

De vraagsteller moet een keer naar die programma's kijken over luchthavens in de wereld.
En dan vooral die onschuldige postegels als ze nee zeggen op de vraag wist u dat niet :lol:

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Terwijl ze in veel gevallen al een vragenlijst hebben gekregen en er toen over na konden denken.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar heeft TS dan die vragenlijst gehad? Waarschijnlijk niet.

Voor mijn gevoel is dit net zoiets als de vele duizenden die er pas achter komen dat ze bij een dropshipper besteld hebben als het te laat is.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik vind met planten in m'n rugzak door de douane gaan toch echt wel van een andere orde dan een bestelling online doen. Bij het eerste ben je veel alerter dan bij het tweede.

Ik zou het advies van Witte Angora opvolgen en zo coöperatief mogelijk zijn.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

BL2 schreef:
27 nov 2025 11:15
Nu dit hoog wordt opgepakt zal coulance wel een moeilijk verhaal worden, immers er is geen grond voor.
Integendeel, het zijn geen bolletjes verdovende middelen, en het aantal is verwaarloosbaar.
Sira schreef:
Dan wordt eea verbeurd verklaard, meestal zonder boete of kleine boete.

Sira

16again schreef:
27 nov 2025 11:49
BL2 schreef:
27 nov 2025 11:15
Integendeel, het zijn geen bolletjes verdovende middelen, en het aantal is verwaarloosbaar.
Sira schreef:
Dan wordt eea verbeurd verklaard, meestal zonder boete of kleine boete.
In Australië en Nieuw-Zeeland krijgen ze een flinke boete.

BL2

16again schreef:
27 nov 2025 11:49
Integendeel, het zijn geen bolletjes verdovende middelen, en het aantal is verwaarloosbaar
Dan had men toch direct geseponeerd, zonder er een zaak van te maken.
Om één of andere reden heeft de toezichthoudende instantie toch deze weg gekozen.

Sira

Ik zag een paar jaar geleden bij AliExpress Lotusbloemzaden staan en overwoog die te kopen, omdat me dat wel leuk leek. Maar toen ik op internet ging zoeken wat daar voor nodig was, heb ik het niet gedaan. Dat was me teveel werk, ook omdat de zaden flink hoger in prijs waren dan deze link: https://nl.aliexpress.com/item/10050065 ... in_prod%3A

Ik wilde niet het risico lopen dat ze de douane niet door zouden komen.

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Welke vragen komen er nog meer naar aanleiding van de vakantie van dagkoers?

sergio1963

Ongelezen bericht door sergio1963 »

juliomariner schreef:
27 nov 2025 13:18
Was ook mijn eerste gedachte :D

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

juliomariner schreef:
27 nov 2025 13:18
Welnee. Totaal ander taalgebruik. Laten we niet overal Dagkoers bij gaan halen...

juliomariner

Ongelezen bericht door juliomariner »

Volgens mij 100% zeker DK, "Hi allemaal etc. en een onwaarschijnlijk verhaal, 1+1= 2

Plaats reactie