LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Paspoort en vingerafdrukken

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door Creatura »

Sinds de invoering van de nieuwe paspoortwet moeten er vingerafdrukken worden genomen. Nederland gaat hierbij wel heel erg ver, door i.p.v. 2 vingerafdrukken er 4 te vragen (er komen er slechts 2 in het paspoort), en deze ook nog eens in een centrale database op te slaan. Die centrale database is er nog niet eens, de vingerafdrukken worden nu lokaal opgeslagen bij de gemeente in afwachting van nadere richtlijnen. Protesteren is eigenlijk onmogelijk, bij weigering vingerafdrukken te geven verstrekken ze geen paspoort :evil:

Vandaag heb ik mijn paspoort opgehaald. Volgens de EU-verordening 2252 - artikel 4.1 moeten ze mij in staat stellen de gegevens op de RFID-chip te controleren.
Art. 4 – 1: Onverminderd de bepalingen betreffende de gegevensbescherming hebben de personen aan wie een paspoort of reisdocument wordt afgegeven, het recht de daarin vermelde persoonsgegevens te verifiëren en zo nodig te verzoeken dat deze worden gerectificeerd dan wel geschrapt.

Of, zoals het ministerie het zelf zegt:
Mag ik de gegevens die in de chip van mijn reisdocument zijn opgeslagen inzien?
Ja. U heeft recht op inzage in de gegevens die zijn opgeslagen in de chip. De gegevens in de chip kunnen worden getoond door de chip in het reisdocument uit te lezen. Dit kan met behulp van apparatuur die aanwezig is op de plek waar u het reisdocument aanvraagt en ophaalt. Als u dat wilt kan daarbij ook een verificatie van de vingerafdrukken plaatsvinden.


Bij het afhalen van mijn paspoort heb ik verzocht de gegevens op de RFID-chip voor mij zichtbaar te maken ter verificatie. Zegt men bij de (deel)gemeente doodleuk: "Dat kunnen wij niet, want daar hebben wij de apparatuur niet voor. Dat kan alleen de douane op Schiphol."

Kortom: ik moet wél voldoen aan alle bepalingen, toestaan dat mijn biometrische kenmerken worden opgeslagen in een database (volgens de EU-verordening niet verplicht), maar als ik mij wil beroepen op dezelfde rechten die in deze wet staan geeft men niet thuis omdat ze "de apparatuur niet hebben...."

Er is inmiddels een (aangetekende) brief in duplo onderweg naar de burgemeester. Die mag zijn handtekening zetten onder het volgende:

Hierbij verzoek ik u door ondertekening van de deze brief te verklaren dat de gemeente kennis heeft genomen van mijn bezwaren en mijn vingerafdrukken alleen in overeenstemming met de Wbp zal verwerken. Dit houdt onder meer in dat de gemeente mijn vingerafdrukken:
1. Op behoorlijke en zorgvuldige wijze zal verwerken;
2. Niet verder zal verwerken op een wijze die onverenigbaar is met de doeleinden waarvoor de vingerafdrukken zijn verkregen (te weten het verstrekken van een paspoort);
3. Niet aan derde partijen zal verstrekken zonder mijn uitdrukkelijke toestemming;
4. Niet langer zal bewaren dan noodzakelijk is voor de verwerkelijking van de doeleinden waarvoor de vingerafdrukken worden verzameld of verwerkt (te weten het verstrekken van een paspoort en/of identiteitskaart); en
5. Beveiligt tegen verlies of enige vorm van onrechtmatige verwerking door middel van passende technische en organisatorische maatregelen.


En nu maar afwachten wat er voor reactie komt........
Laatst gewijzigd door Creatura op 04 aug 2010 20:40, 1 keer totaal gewijzigd.

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door tennis »

Creatura schreef:En nu maar afwachten wat er voor reactie komt........

Er komt geen reactie, omdat dit niet van de burgemeester afkomstig is, maar wettelijk geregeld is.
Je had natuurlijk ook kunnen weigeren en gewoon een identiteitskaart kunnen nemen!

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door Creatura »

Er komt geen reactie, omdat dit niet van de burgemeester afkomstig is, maar wettelijk geregeld is.
even lezen.... zolang de vingerafdrukken in de gemeentelijke database zitten, is de gemeente (i.q. de burgemeester) verantwoordelijk voor het juiste beheer van die database. En daar mag hij voor tekenen :lol:
Je had natuurlijk ook kunnen weigeren en gewoon een identiteitskaart kunnen nemen!
Nogmaals even lezen, op http://www.paspoortinformatie.nl/nederl ... en/Opnemen

Ben ik verplicht mijn vingerafdrukken af te geven wanneer ik een paspoort of Nederlandse identiteitskaart aanvraag?
Ja. Dat staat in de wet. Het is niet mogelijk om een aanvraag voor een reisdocument in behandeling te nemen als u niet toestaat dat uw vingerafdrukken worden opgenomen. U kunt een bezwaarschrift indienen tegen het niet in behandeling nemen van uw aanvraag. In bezwaar wordt dan bekeken of de aanvraag terecht niet in behandeling is genomen.


Die vingerafdrukken gelden ook voor een nieuwe identiteitskaart!

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door tennis »

Hier staat het toch, wat er wettelijk is geregeld:
Ben ik verplicht mijn vingerafdrukken af te geven wanneer ik een paspoort of Nederlandse identiteitskaart aanvraag?

Ja. Dat staat in de wet. Het is niet mogelijk om een aanvraag voor een reisdocument in behandeling te nemen als u niet toestaat dat uw vingerafdrukken worden opgenomen. U kunt een bezwaarschrift indienen tegen het niet in behandeling nemen van uw aanvraag. In bezwaar wordt dan bekeken of de aanvraag terecht niet in behandeling is genomen.

Waar kan ik bezwaar indienen tegen het verplicht opnemen van mijn vingerafdrukken?

Tegen het opnemen van uw vingerafdrukken bij de aanvraag van een reisdocument kan als zodanig geen bezwaar worden gemaakt, omdat hier sprake is van een wettelijk voorschrift waarvan niet kan worden afgeweken. Hetzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor de verplichting om bij de aanvraag een foto in te leveren. Tegen het besluit van het bestuursorgaan om een aanvraag niet in behandeling te nemen kan ingevolge de Algemene wet bestuursrecht bezwaar worden gemaakt. Dit bezwaar moet worden ingediend bij het bestuursorgaan dat het besluit heeft genomen. In de bezwaarprocedure wordt dan bekeken of de aanvraag terecht niet in behandeling is genomen.

Creatura
Berichten: 208
Lid geworden op: 04 okt 2007 21:46

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door Creatura »

Mogelijk begrijp je de essentie van mijn verhaal niet. Lees het nog eens door zou ik zeggen.
Dat er vingerafdrukken moeten worden genomen kan ik weinig tegen doen, dat staat in de wet.
Waar ik wel bezwaar tegen heb is:
- de opslag in een database (lokaal of centraal)
- het feit dat de centrale database er nog niet is, zodat elke willekeurige gemeentecomputer als opslag kan fungeren en iedereen er bij kan
- er nog geen enkele waarborg c.q. beveiliging is voor de (lokale) database
- er nog geen enkele richtlijn is voor de gemeente behalve dat de vingerafdrukken tijdelijk moeten worden opgeslagen
- ik volgens de wet mijn gegevens moet kunnen controleren op de RFID, maar de deelgemeente dit niet kan wegens ontbreken van apparatuur

Snap je het nu?

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door tennis »

Er is toch een civielrechtelijke procedure tegen de nieuwe paspoortwet aan gespannen.
Dus je zou moeten wachten, wat er door de rechter wordt uitgesproken.
Verder lees ik dat de database niet bij de gemeente is, maar de gegevens bij een frans bedrijf worden opgeslagen!

S.
Berichten: 2164
Lid geworden op: 22 mei 2005 23:52

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door S. »

De essentie van het verhaal is naar mijn idee dat er al wel een wet is die vingerafdrukken verplicht maakt, maar geen mogelijkheid voor de burger om die chip op een eenvoudige wijze te kunnen checken, namelijk bij de balie zelf, want ze hebben het uitleesapparaat hiervoor - nog- niet.
En al die vingerafdrukken liggen nogal vaag ergens in een gemeente-archief wat mogelijk ook niet optimaal beveiligd is zodat jut en jul hierin rond kunnen neuzen. Ook de burgervader wil zijn billen niet aan deze verantwoording branden, opdat hij ook in de toekomst zonder pijn wil kunnen zitten.
Dat is wat de TS bedoelt.

Weet je wat ik gedaan had: mijn vingertoppen over schuurpapier gehaald of lekker in de motorolie gestoken. Als ze eerst een wet maken voordat ze aan de voorwaarden hiervan kunnen voldoen, dan krijgen ze als dank vage vingers waar ze weinig mee kunnen. :wink:

En nu neem ik een kopje thee met een lange vinger. 8)

tennis
Berichten: 3089
Lid geworden op: 10 apr 2010 22:52

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door tennis »

S. schreef: Weet je wat ik gedaan had: mijn vingertoppen over schuurpapier gehaald of lekker in de motorolie gestoken. Als ze eerst een wet maken voordat ze aan de voorwaarden hiervan kunnen voldoen, dan krijgen ze als dank vage vingers waar ze weinig mee kunnen. :wink:
Dat is natuurlijk een goed advies! :mrgreen:
Zonder vingerafdrukken ook geen paspoort!

mje
Berichten: 178
Lid geworden op: 21 jul 2010 21:37

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door mje »

Je kunt ook zelf een legitimatie document maken.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door tiptoo »

mje schreef:Jij snapt het tenminste :D
:mrgreen: yeps

witte angora
Berichten: 30845
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door witte angora »

:wink:
Laatst gewijzigd door witte angora op 11 dec 2010 21:18, 1 keer totaal gewijzigd.

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door comeyer »

vingerafdrukken afgeven is juist goed, als je niks te verbergen hebt is er niks aan de hand, voor de aanpak van criminaliteit is dit juist goed.

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door tiptoo »

comeyer schreef:vingerafdrukken afgeven is juist goed, als je niks te verbergen hebt is er niks aan de hand,

wat een onzin , niet iedereen heeft wat te verbergen daarvoor hoeven ze je vingerafdruk nog niet dus in jouw ogen heeft iemand die het niet wilt wat te verbergen?

comeyer
Berichten: 95
Lid geworden op: 10 jan 2010 14:16

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door comeyer »

waarom doen mensen moeilijk om een vingerafdruk? je lengte staat toch ook wel op je paspoort?

tiptoo
Berichten: 2345
Lid geworden op: 14 apr 2010 11:58

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door tiptoo »

comeyer schreef:waarom doen mensen moeilijk om een vingerafdruk? je lengte staat toch ook wel op je paspoort?
das heel wat anders dan in een databank te komen, waarom vinden mensen zoals jou het zo normaal?

Ericman
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 sep 2010 13:42

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door Ericman »

comeyer schreef:waarom doen mensen moeilijk om een vingerafdruk?
Daar zijn heel veel redenen voor:
1. RFID chips zijn te kraken.
2. De gegevens worden niet alleen op de chip opgeslagen, maar ook in een gemeentelijke en straks ook een landelijke database.
3. Databases zijn te kraken.
4. De databases zijn benaderbaar door mensen. Mensen (welke positie zij ook hebben) zijn per definitie corrumpeerbaar. Iedereen heeft zijn prijs.

Dus de feiten (geen complottheorieën) zijn:
1. Deze biometrische gegevens zijn niet veilig.
2. Biometrische gegevens lenen zich voor misbruik. Criminelen kunnen er bijvoorbeeld gebruik van maken om identiteitsfraude te plegen.

Het is dus erg aantrekkelijk voor kwaadwillenden om toegang te forceren tot de databases of de RFID chip van argeloze voorbijgangers uit te lezen.

Oftewel:
1. Het is 100% zeker dat er op enig moment misbruik van deze gegevens gemaakt zal worden. Op welke manier en op welke schaal is alleen onzeker.
2. De database met vingerafdrukken is per definitie onbetrouwbaar, want op enig moment in de toekomst toegankelijk voor derden, dus mogelijk vervuild.

Het is dus theoretisch mogelijk dat je als onschuldig burger van je bed gelicht wordt, omdat er een "match" is, die door kwaadwillenden gefabriceerd is. Zie jezelf dan maar eens te verdedigen.

Het is echt geen gelul, er zijn in de geschiedenis zat voorbeelden waarbij door de overheid opgeslagen gegevens misbruikt zijn. Wat maakt dat we het nu dan wel moeten vertrouwen?

En als je het om bovenstaande redenen al niet oneens bent met het opslaan van vingerafdrukken van gewone burgers, wellicht dan wel door onderstaande beweegredenen: in Nederland heeft men er een handje van om in het kader van de veiligheid sterk in te grijpen in het privéleven van de burger. Denk maar eens aan de welbekende exorbitante afluistercijfers, hoger dan in enig ander democratisch land. Blijkbaar is het makkelijk voor rechercheurs en andere overheidsfunctionarissen (mensen, dus corrumpeerbaar) om bij privégegevens te komen, want het is overduidelijk dat de criteria om in iemands privéleven te duiken een stuk lager liggen dan in andere westerse landen.

Dit terwijl de criminaliteitscijfers niet zo gek verschillen met andere westerse landen. Oftewel: deze ingrepen in het privéleven zijn dus totaal niet effectief in het bestrijden van criminaliteit.

De geschiedenis leert ons dat overheden die hun burgers bespioneren niet te vertrouwen zijn. Eerst verdwijnt er een stukje privacy, daarna verdwijnen er stukjes vrijheid.
Daarnaast wordt je als gewoon burger door de overheid beschouwd als potentieel crimineel (de database dient immers een opsporingsdoel). Dat is de omgekeerde wereld. De overheid hoort ten dienste te staan van de burger, niet de burger te bespioneren en deze als mogelijke crimineel te beschouwen.

"Maar ik heb toch niks te verbergen?" Jawel, je lichamelijke integriteit en je leven achter je voordeur. Dat is een fundamenteel recht.
Daarnaast heb je opeens heel veel te verbergen als de overheid een kwaadwillend regime blijkt te zijn (na een wereldoorlog of staatsgreep) en er op je politieke voorkeur of seksuele geaardheid (opgeslagen in allerlei overheids- en commerciële archieven) opeens de doodstraf blijkt te staan.

stofzuigertje

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

De ogen of Iris is beter en betrouwbaarder.
Naast jou handen, als ik metsel zijn ze ruw...
En bij afwas dus gerimpeld..
En bejaarde hebben nog meer problemen.
Ook koude of warme handen is niet zelfde...
Dus ik ben tegen deze vinger afdruk want bij controle is de situatie weer anders dan in gemeente bij aanvraag.

En waarom moet ik geen vinger geven bij afhalen?
Waardeloos systeem en ik moest wel erg veel vingeren, want ik metselde de fundering van mijn nieuwe huis dus erg ruw geworden van stenen en cement!

Mendoza
Berichten: 512
Lid geworden op: 16 jul 2007 03:21

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door Mendoza »

Daar zijn heel veel redenen voor:
1. RFID chips zijn te kraken.
2. De gegevens worden niet alleen op de chip opgeslagen, maar ook in een gemeentelijke en straks ook een landelijke database.
3. Databases zijn te kraken.
4. De databases zijn benaderbaar door mensen. Mensen (welke positie zij ook hebben) zijn per definitie corrumpeerbaar. Iedereen heeft zijn prijs.
Tja databases zijn te kraken. De overheid heeft echter geen Accesdatabase draaien.

Waarom is de database waar de vingerafdrukken worden opgeslagen zo makkelijk te kraken?
Welk softwarepakket gebruikt de overheid hiervoor?
Kun je ook voorbeelden noemen van bij de overheid gekraakte databases?
Er zijn inmiddels al behoorlijk wat mensen die hun vingerafdrukken hebben laten registreren. Zijn er al gevallen bekend waar kwaadwillende hier misbruik van hebben gemaakt.
Dus de feiten (geen complottheorieën) zijn:
Op dit moment spreken we hier over een niet onderbouwde mening (drogreden) , geen feit.
1. Deze biometrische gegevens zijn niet veilig.
Tot op heden zijn er nog geen voorvallen geweest.
2. Biometrische gegevens lenen zich voor misbruik. Criminelen kunnen er bijvoorbeeld gebruik van maken om identiteitsfraude te plegen.
Kun je voorbeelden noemen waar zij vingerafdrukken voor nodig hebben? Als je een moord wil plegen kun je nog altijd beter geen vingerafdrukken achterlaten.
Het is dus erg aantrekkelijk voor kwaadwillenden om toegang te forceren tot de databases of de RFID chip van argeloze voorbijgangers uit te lezen.
Waarom is dat zo aantrekkelijk? Noem eens voorbeelden wat ze er mee zouden kunnen doen?

Oftewel:
1. Het is 100% zeker dat er op enig moment misbruik van deze gegevens gemaakt zal worden. Op welke manier en op welke schaal is alleen onzeker.
Er was een tijd terug ook een ING topic, de TS garandeerde dat er veel misbruik zo worden gemaakt van het nieuwe systeem waar je je wachtwoord via je telefoon kan opvragen. Zie topic http://forum.www.trosradar.nl/viewtopic ... 30&t=78852
Tot op heden is er nog geen enkel fraudegeval bekend.
2. De database met vingerafdrukken is per definitie onbetrouwbaar, want op enig moment in de toekomst toegankelijk voor derden, dus mogelijk vervuild.
Op welk moment is dit toegankelijk en welke personen gaan hier mee aan de haal? Waarom zouden criminelen zo omslachtig handelen? Het is toch veel makkelijk om gewoon de pasjes e.d. te stelen en daar persoonsfraude mee te plegen.
Het is dus theoretisch mogelijk dat je als onschuldig burger van je bed gelicht wordt, omdat er een "match" is, die door kwaadwillenden gefabriceerd is. Zie jezelf dan maar eens te verdedigen.
Inderdaad, net zoals in CSI, NCIS, Criminal Minds etc.
Het is echt geen gelul, er zijn in de geschiedenis zat voorbeelden waarbij door de overheid opgeslagen gegevens misbruikt zijn. Wat maakt dat we het nu dan wel moeten vertrouwen?
Kun je een concreet voorbeeld geven?
En als je het om bovenstaande redenen al niet oneens bent met het opslaan van vingerafdrukken van gewone burgers, wellicht dan wel door onderstaande beweegredenen: in Nederland heeft men er een handje van om in het kader van de veiligheid sterk in te grijpen in het privéleven van de burger. Denk maar eens aan de welbekende exorbitante afluistercijfers, hoger dan in enig ander democratisch land. Blijkbaar is het makkelijk voor rechercheurs en andere overheidsfunctionarissen (mensen, dus corrumpeerbaar) om bij privégegevens te komen, want het is overduidelijk dat de criteria om in iemands privéleven te duiken een stuk lager liggen dan in andere westerse landen.
Dit terwijl de criminaliteitscijfers niet zo gek verschillen met andere westerse landen. Oftewel: deze ingrepen in het privéleven zijn dus totaal niet effectief in het bestrijden van criminaliteit.

De geschiedenis leert ons dat overheden die hun burgers bespioneren niet te vertrouwen zijn. Eerst verdwijnt er een stukje privacy, daarna verdwijnen er stukjes vrijheid.
Daarnaast wordt je als gewoon burger door de overheid beschouwd als potentieel crimineel (de database dient immers een opsporingsdoel). Dat is de omgekeerde wereld. De overheid hoort ten dienste te staan van de burger, niet de burger te bespioneren en deze als mogelijke crimineel te beschouwen.

"Maar ik heb toch niks te verbergen?" Jawel, je lichamelijke integriteit en je leven achter je voordeur. Dat is een fundamenteel recht.
Daarnaast heb je opeens heel veel te verbergen als de overheid een kwaadwillend regime blijkt te zijn (na een wereldoorlog of staatsgreep) en er op je politieke voorkeur of seksuele geaardheid (opgeslagen in allerlei overheids- en commerciële archieven) opeens de doodstraf blijkt te staan.
Je verhaal zit vol met drogredenen. Door Koos Spee wordt dit ook wel borrelpraat genoemd. Probeer eens met staafbare feiten te komen. Tot die tijd beschouw ik je verhaal als een lading onzin.

Pindakaaspotje
Berichten: 1672
Lid geworden op: 02 jan 2009 19:01

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Ericman
Berichten: 73
Lid geworden op: 20 sep 2010 13:42

Re: Paspoort en vingerafdrukken

Ongelezen bericht door Ericman »

@Mendoza.
Waarom is de database waar de vingerafdrukken worden opgeslagen zo makkelijk te kraken?
Ik zeg nergens "makkelijk".
Overigens is de RFID chip op het paspoort wel makkelijk te lezen en te kraken. Zie: http://www.trouw.nl/nieuws/economie/article1247160.ece en bijvoorbeeld:
http://tweakers.net/nieuws/45621/rfid-p ... tware.html
En nog vele andere voorbeelden.
Kun je ook voorbeelden noemen van bij de overheid gekraakte databases?
Niet databases per se, wel database-gevoede systemen (zoals overheidswebsites): http://www.trouw.nl/achtergrond/deverdi ... ite__.html en
http://www.joop.nl/leven/detail/artikel ... onderzoek/. Et cetera.
Zijn er al gevallen bekend waar kwaadwillende hier misbruik van hebben gemaakt.
Ik zei letterlijk "op enig moment in de nabije toekomst". Verder wel voorbeelden van kwaadwillenden die misbruik maken van overheidsgegevens: http://www.security.nl/artikel/31042/1/ ... steem.html
Een database vol met biometrische gegevens geeft alleen maar meer openingen voor identiteitsfraude: http://www.security.nl/artikel/31089/%2 ... de%22.html
Kun je voorbeelden noemen waar zij vingerafdrukken voor nodig hebben?
Vingerafdrukken zijn uit de database te kopiëren en met een eenvoudige procedure op je eigen vinger over te brengen. Zie: http://www.rtl.nl/%28/actueel/rtlnieuws ... afdruk.xml en bijvoorbeeld een uitzending van de Mythbusters, die ermee state-of-the-art beveiligingssystemen wisten te foppen.

Kopieer een vingerafdruk van een willekeurige burger uit de database, vraag daarmee een paspoort aan en gebruik naar hartelust dat paspoort om onder een valse identiteit misdrijven te plegen. Voor vele economische handelingen heb je een paspoort nodig. Met een vals paspoort leiden economische delicten niet naar jou maar naar het onschuldige slachtoffer van de identiteitsfraude.
Waarom zouden criminelen zo omslachtig handelen?
Gewoon even een functionaris met toegang tot de database omkopen. Omslachtig?
Inderdaad, net zoals in CSI, NCIS, Criminal Minds etc.
En net als in de realiteit: http://www.websitevoordepolitie.nl/arch ... t-607.html, zie daarin de diverse vermeldingen van personen die werden aangehouden voor misdaden die een ander in hun naam gepleegd hadden.
Kun je een concreet voorbeeld geven?
Een wat minder heftig voorbeeld is: http://webwereld.nl/nieuws/63004/overhe ... yvers.html, maar misbruik is misbruik. Er wordt door vele deskundigen gewaarschuwd voor misbruik van gegevens door de overheid, o.a. http://www.nwo.nl/nwohome.nsf/pages/NWOA_7GADHE.
Je verhaal zit vol met drogredenen.
Nou goed, wellicht was mijn verhaal wat over the top. Ikzelf ben ook iemand die graag met beide benen op de grond staat. Maar er is een verschil tussen met beide benen op de grond staan en je kop in het zand steken.

Gesloten