LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Schade en overlast van boom gemeente

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
dadragon

Schade en overlast van boom gemeente

Ongelezen bericht door dadragon »

Sorry als dit niet in dit forum thuishoort maar zou toch graag hulp willen.

Op 2,4 meter afstand van mijn erf groeit een boom die alsmaar groter en breder wordt.
er zijn 3 problemen

1) de boom heeft veel overhangende takken boven mijn erf. deze mag ik zelf niet snoeien volgens de gemeente maar zij willen zelf ook niet snoeien. wat kan ik hiertegen doen? Misschien een artikel uit het wetboek die mij kan helpen?

2) de bladeren en van die friemels aan de boom zorgen voor enorme mosgroei op mijn schuurdak. Dit is onmogelijk om schoon te houden omdat dit als kool groeit.
Ik weet niet of het voor veel schade aan mijn dak kan zorgen maar wat is eventueel mogelijk bij toch schade?

3) het grootste probleem is dat er een dikke wortel (7 cm diameter) door mijn terras naar boven komt. Dit zorgt voor de meeste schade. Het terras gaat langzaamaan bol staan en hij drukt de stenen kapot waar hij naar boven komt.
De gemeente zegt jammer dan. doen we niets aan want dan kunnen we bij heel de gemeente wel aan het werk gaan.
Ik zit dus met de schade en last aan mijn terras.
Om dit te verwijderen moet ik dus een bedrijf laten komen om het terras open te halen, de wortel verwijderen, de boel egaliseren en dan weer het terras leggen.
Aangezien ik niet zelf de oorzaak ben, en de gemeente het nalaat om de wortel af te steken is de wortel nu dus al 7 cm dik. Wel heb ik em afgezaagt waar hij naar boven komt om het groeiproces te vertragen. maar dit maakt helaas niets uit.

Wie kan mij helpen?
ik zit echt in nood.

Lieske1958

Re: Schade en overlast van boom gemeente

Ongelezen bericht door Lieske1958 »

De gemeente is helaas fout bezig.

Gegoogled en gevonden op www.bosinfo.nl:

Overhangende takken van de buurman

Volgens het Burgerlijk Wetboek heeft iemand het recht om zelf de overhangende takken van een naburige boom te verwijderen. Het gaat dan om de takken die hangen over de denkbeeldige lijn recht omhoog vanaf de erfgrens. Dit kan pas nadat de eigenaar van de beplanting schriftelijke is aangemaand en nadat de daarin gestelde termijn is verstreken. Dit recht geldt zowel voor beplanting binnen als buiten de 2-meter zone (zie vorige paragraaf).

Er zitten echter grenzen aan dit snoeirecht. Het snoeirecht is geen vrijbrief om de beplanting onherstelbaar te beschadigen. De mate van ingreep moet ook in verhouding zijn tot de reden van de ingreep. Vaak is er bij rigoureuze snoei sprake van overtreding van andere regels, bijvoorbeeld het kapverbod. Voor stevig snoeien is meestal een kapvergunning nodig. Misbruik van dit recht kan optreden wanneer men dusdanig kapt of snoeit dat het voortbestaan van de boom of beplanting in gevaar komt.

Bron: Mr. Bas M. Visser, Bomen en wet, 2001.
Art.5:44 BW geeft iemand het recht om na schriftelijke aanmaning met termijnstelling aan zijn nabuur zelf de over de erfgrens overhangende takken die buiten de 2 m zone staan te kappen of te snoeien. De rechten op grond van Art.5:44 BW worden recht omhoog gemeten op de erfgrens. Hetzelfde is van toepassing op buurman's wortels die doorschieten op het eigen erf. De verplichting tot schriftelijke aanmaning is hiervoor niet nodig. Dit laatste is uiteraard sterk aanvechtbaar.
Bron: www.neerlandstuin.nl
Ga naar een rechtswinkel of Juridisch loket en laat hen kijken hoe de brief er uit moet zien om de gemeente te manen.
Vraag tevens wat je moet doen als de gemeente niet reageert.

Succes, Lieske

dadragon

bedankt voor je info.

datzelfde stukje had ik ook gevonden. echter geldt dit wel voor buiten de bebouwde kom (staat er bij)

het snoeien mag ik wel zelf doen inderdaad. maar ja, ik heb geen mogelijkheid om zo hoog in de boom te klimmen :(

De gemeente heb ik schriftelijk aansprakelijk gesteld voor alle schade die voortkomt vanuit de boom. heb de specifieke dingen aangehaald zoals de schade aan het terras.

echter geven ze mondeling aan dat het eigenlijk een beetje mijn probleem is.

Bor Komorovski

Ongelezen bericht door Bor Komorovski »

Beetje vergif in de wortel stoppen waardoor boompje dood gaat misschien?

dadragon

dat zou teveel opvallen he.
bovendien.. als de boom nu dood gaat gaan ze em toch controleren op zuur en gif in de grond.

en omdat ik als enigste klaag over die boom, lijkt het logisch dat ik de schuldige ben.

gjvisser

Ongelezen bericht door gjvisser »

of gewoon 3 verroeste spijkers in de boom slaan op een onzichtbare plek 8)

kazana

Ongelezen bericht door kazana »

Misschien een vraagje voor de rijdende rechter :wink:

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Misschien een vraagje voor de rijdende rechter
Is al meerdere malen bij de rijdende rechter behandeld.

oplossingen:
Koperen schroeven in de de boom draaien of kleine gaatjes boren en vol laten lopen met round-up.
Zit wel het risico aanvast dat de boom, wanneer hij van binnenuit weggerot is, op je huis kan storten.

dadragon

als hij op mijn huis donderd, is de gemeente toch ook aansprakelijk?
haha

Gesloten