LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] senioren werkeloos!!!

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Gast

senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Ben je 51 jaar en werkeloos dan ziet het er voor je niet goed uit. In deze tijd van enorme werkeloosheid is het voor iedereen moeilijk om weer aan een baan te komen. Als 51 jarige met nog zo´n 14 jaar graag
"willen werken" voor de boeg speelt je leeftijd echt parten. Ze vinden je te oud of te duur terwijl je bruist van de energie en heel graag wil werken. Liever vandaag dan morgen.

Hoevaak kom je in een vacature niet tegen:" gezien de huidige samenstelling van het team gaat de voorkeur uit naar bv. 20-35 jaar". Ik vind dit leeftijdsdiscriminatie maar schrijf dan toch. Na een afwijzing bel ik altijd. Ze zullen niet zeggen: op grond van je leeftijd ben je afgewezen maar krijg dan meestal te horen:"er was een geschiktere kandidaat".

Dagelijks bekijk ik vacatures op internet, pluis ik div. kranten na, benader ik bedrijven, schrijf ik open sollicitaties, outplacementbureau in de arm genomen, netwerken en ga zo maar door. Zelfs de straal wonen/werken is behoorlijk uitgebreid t.a.v. reistijd.

Helaas, tot op heden zonder succes.Ook mijn sollicitatiebrief eens onder de loep genomen, door anderen laten lezen maar daar is niets mis mee. Ik ben een HBO´er.Ook heb ik mezelf afgevraagd" ben ik niet te veeleisend", nee dus. Ben zelfs bereid een stap terug te doen in salaris en functie.

Reageer ik op een mbo functie krijg ik weer te horen als ik bel i.v.m. met een afwijzing: De sollicitatiebrief zag er goed uit maar voor de functie bent u te zwaar bevonden.

Ook jongeren komen moeilijk aan een baan. Maar wat mij opvalt is dat voor jongeren meer gedaan wordt dan voor senioren. bv.actiedag jeugdwerkeloosheid of speciale jongeren banenmarkten.

Wie heeft er nog tips voor mij zodat dat de kansen op het vinden van een werk vergroot worden.Want met het verstrijken van de tijd wordt het er niet makkelijker op. Ik ben al geruime tijd op zoek naar een baan.

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Pff, de enige tip die ik kan bedenken zijn senioren uitzendbureaus.

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

gast 15.48

Dank u wel voor de reactie.

Ik kijk ook dagelijks naar de sites van senioren uitzendbureaus. Maar helaas, wat valt dat tegen!!!
Het aanbod is daar minimaal. Sommigen hebben zelfs geen vacature.

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Mijn vader heeft dit ook meegemaakt, triest maar waar. Uiteindelijk is ie via een normaal uitzendbureau toch aan de bak gekomen

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ben net zo oud als U,,ik denk er wel eens aan wat zou je doen als dit je overkomt.

Ben nog nooit werkeloos geweest maar toch !!

Ik zou als niemand mij hielp,en als ik overal afgewezen werd ook boos worden.

Ik begon direct voor me zelf(toch niks meer te verliezen)erop of er onder.

Maar toch zie ik je probleem in,en zou zeggen laat je niet kisten

Succes..

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Ik ken het probleem. Als je vijftig of ouder bent is solliciteren in feite zinloos. Je kunt honderden brieven versturen, maar niemand wil je nog hebben. Daarom zijn al die initiatieven voor verplicht solliciteren tot je 65e volkomen zinloos. De mensen die dat bedenken staan volledig buiten de werkelijkheid. Het gevolg is dat er alleen maar tijd en energie wordt verspild met onzinsollicitaties. De enige mogelijkheid is nog zelf een (éénmans)bedrijfje te beginnen, daar zijn gelukkig nog geen leeftijdsgrenzen voor. Ik heb dat vijf jaar geleden ook gedaan, en het bevalt me uitstekend.

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

DE belangrijkste tip is dat u gemotiveerd blijft. En enthousiast. De standaard regeld voor solliciteren gelden. Onthoud solliciteren is een fulltime baan!!!

Enthousiasme en motivatie geven de doorslag, dat blijkt uit de praktijk.

Op leeftijd kan en mag alleen onderscheid gemaakt worden voor jonkies tot 23 jaar omdat de jeugdwerkloosheid hoog is.

Zoek eens wat tips op op internet. via werk.nl of cwinet, of monsterboard. ook op de site van het LBL staat info

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

[DE belangrijkste tip is dat u gemotiveerd blijft. En enthousiast.]

Gelukkig ben ik nog steeds gemotiveerd want ik wil graag werken.

Maar het valt niet altijd mee want je maakt je ook zorgen over de toekomst. (gezin, 3 studerende kinderen enz.).

Wat ik nog wel even kwijt wil is het volgende:

Wat ik heel vervelend vind is dat ik regelmatig vacatures tegen kom die al lang ingevuld zijn. Het betreft dan oude vacatures. (Enkele waren zelfs maanden oud).
Is het dan niet netjes naar de sollicitant toe die er veel energie en tijd instopt dat deze vacatures op de site verwijderd worden.
Nu bel ik eerst op (als er gegevens van het bedrijf vermeld zijn) met de vraag of de vacature nog open staat.

Bovendien komt het regelmatig voor dat je na het schrijven van een brief helemaal niets meer verneemt. Als het bedrijf bekend is en ik bel met de vraag hoe het er met de sollicitatieprocedure voor staat krijg je te horen dat deze al ingevuld is. Waarom dan niet even een simpel berichtje/mailtje naar de sollicitant????? Argumenten zoals: daar kunnen we niet aan beginnen, geen tijd voor of te veel reacties of hebben ze u dan niet gebeld enz. gaan er bij mij niet in.

Ik heb wel eens het gevoel dat je als werkeloze 50+ in deze werkende maatschappij niet meer meetelt voor het krijgen van een nieuwe baan. Puur door je leeftijd. Jammer dat menig werkgever er zo tegen aankijkt,
terwijl je wel de "nodige bagage" hebt.

Ik ga nu weer aan de slag, opzoek naar een baan. Tips zijn nog altijd welkom.

Herrieman

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Herrieman »

Ik ben 39 en voel me geen senior, maar ook ik heb last van dezelfde problemen.
De jaren van ervaringen die je hebt opgedaan tellen niet meer mee, men kiest liever jongere (lees goedkopere) kandidaten.
Omdat ik niet doelloos thuis wil zitten, en ik vrijwilligerswerk gaan doen om zo toch bezig te blijven.
Het vreemde is dat je als vrijwilliger overal aan de bak komt, men wil je graag hebben.
Ik hoop dat het binnenkort ook zo gaat met betaalde banen.

Tens

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Tens »

Sterker nog:
Ik ben bijna 23 en heb die problemen ook.
Het is echt niet meer zo senioren gebonden als men je vaak in klaagliederen wilt doen geloven:
22% van de studenten zit dit jaar verplicht thuis zonder uitzicht op werk (bron: NOS) en komt in de problemen bij destart van hun leven.
Ik heb dus, al klinkt dit egoistisch, niet echt veel medelijden met u.
Werkervaring zou u zelfs moeten helpen, daar waar veel jongeren geen kans krijgen om deze op te doen als ze van school komen als ze minimaal 16 jaar zijn.
Het werkelijke probleem zit hem in de ruime werktijden voor mensen uit bijvoorbeeld Polen of Nederlandse jongeren die onder het minimumloon mogen zitten, het ontbreken van een minimum op proefcontracten waardoor vaak niet verlengen van contracten heel goedkoop kan uitpakken, en spijtig genoeg zelfs de huisvrouwen, die als extraatje bijvoorbeeld pompstations runnen, vrij willen in het weekend, maar vervolgens geen uren af willen staan omdat ze dan niet twee keer per jaar op vakantie kunnen.
Zelfs als je alleen een studieacceptatie wilt hebben kun je als jnogere maanden (bij je ouders) thuis zitten.

Dilbert29
Berichten: 2509
Lid geworden op: 31 mar 2005 15:08

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

En dat wordt alleen nog maar erger als we een Europese Grondwet hebben en iedereen uit heel Europa hier mag komen werken. De vooruitzichten zijn niet goed voor als ik eenmaal afgestudeerd ben.

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Dat is nu al zo, hoor Dilbert.
Neemt niet weg dat ook wij overal in Europa kunnen werken, alleen doen Nederlanders dat niet zo snel....

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Hoezo Nederlanders doen dat niet noem mij eens een
land op waar geen Nederlander zit.
Werk zelf ook over de hele wereld en ik ben nog altijd Nederlanders
tegen gekomen.

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

En dat wordt alleen nog maar erger als we een Europese Grondwet hebben en iedereen uit heel Europa hier mag komen werken. De vooruitzichten zijn niet goed voor als ik eenmaal afgestudeerd ben.
Dat is al heeeeeeel lang zo, de grondwet verandert er niets aan.

Soldaatje

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Soldaatje »

Ik denk dat het niet een kwestie van leeftijd en/of opleiding is, dat men niet aan de bak komt, maar dat het alleen met de mentaliteit van de werkgevers te maken heeft.
Zij willen een hoge productie met een grote omzet die veel opbrengt, maar met lage kosten, zodat ze snel binnen zijn en kunnen gaan rentenieren.

Daarom lijkt het mij enorm ellendig om afgeschreven worden, om welke reden dan ook.
Niet meer mee tellen in het arbeidsproces. En wat nog erger is, door de werkende massa nog niet met de nek aangekeken worden.

Ik behoor zelf ook tot de groep van 50-tigers.
Alleen ik heb het geluk dat ik, op dit moment, met mijn 53 jaar keurig van m'n vervroegde pensioen mag genieten, zonder enige sollicitatie verplichting.

Ik had namelijk een beroep waarvan veel van mijn leeftijdgenoten toen walgden. Ik was beroepsmilitair............

Ik wil beslist niet zeggen dat ik het goed gedaan heb. Maar als ik mijn situatie vergelijk met de situatie van werkloze leeftijd genoten, dan heb ik het lang zo slecht nog niet gedaan.

Ik wens alle werklozen heel veel succes bij hun volgende sollicitatie.
Bedenk daarbij: "NIET GESCHOTEN IS ALTIJD MIS".

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Ben het ermee eens dat de oorzaak indirect bij de werkgevers van vandaag ligt.

Laten we alleen niet vergeten dat deze werkgevers een product van dezelfde samenleving zijn en hun doen en laten (zouden moeten) motiveren op economische gronden.

Op het moment dat vaststaat, of zelfs maar het vermoeden bestaat dat een 50-plusser een hoger risico op langdurig ziekteverzuim heeft, valt de 50 plusser als optie af. De regering heeft het risico voor arbeidsuitval (net als vele vele andere risico's) grotendeels bij de werkgever willen neerleggen. Dat betekent dat als het misgaat, is dat een grote strop voor zo'n werkgever in toch al een uiterst ongunstig economisch klimaat. Veel (kleinere) wergevers zouden zo'n klap nooit weer te boven kunnen komen. Bovendien kom je als werkgever haast niet van je personeel af op het moment dat het wat minder gaat, en daardoor zal een werkgever ook alleen maar iemand willen aannemen als het echt niet anders kan.

De verdergaande bescherming van werknemers (hiep hiep hoera voor de PVDA) in combinatie met een terugtredende overheid (lees: meer betalen, geen voorzieningen; hier hierp hoera voor het CDA/VVD) is de primaire oorzaak van de moeite die het mensen in het algemeen, en 50-plussers in het bijzonder kost om werk te vinden.

Onder deze regering hoeven we daarin geen verbetering te verwachten, dus hou nog een tijdje vol, zet het van je af, en blijf je best doen. Wacht tot de bom barst of stem in 2007 voor vrijheid.

Succes.

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

misschien een tip voor de regering ben 66 jaar en al een jaar met pesioen kan niet binnen zitten dus werk bij een uitzendbureau voor
65 plus betaal 19% aan lasten had binnen een week werk.
Dus regering voor die senioren schaf af al die sociale lasten de mensen hebben zo werk hoeven geen ww meer met het gevolg overhouden van
geld van de ww die dan gebruikt kunnen worden voor de sociale lasten
die minder is als de uitkering.iedereen aan het werk iedereen blij.

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Niet geschoten is altijd mis.
Hey soldaatje: Zo heb je toch nooit over je bereop gedacht toch? :wink:

Eigenlijk wou ik alleen maar zeggen dat een goed functionerende groep bestaat uit kleinere groepen die inleveren om de andere groepen op te vangen, een groep kan immers alleen uit problemen groeien als het zijn capaciteiten op bepaalde vlakken vergroot.
Dit is niet een kwestie van kunnen of moeten, maar een kwestie van prioriteiten stellen.
En gezien er meerdere wegen naar Rome leiden, wordt heteen kwestie van preferentie.
Zolang de overheid prefereert andere groepen gezond in stand te houden zullen we op dit vlak, nationale arbeidskracht, moeten inleveren als we bijvoorbeeld economische handelsgroei willen laten plaatsvinden.
Ik ben ook een witwerk werkloze.
Ik zou graag eisen willen stellen, maar die zullen onredelijk bevonden worden.
Vandaar dat ik liever naar een oplossing zoek om als doelgroep de preferentie van de overheid te vergroten.

Wat ik daarmee bedoel?
Niet lopen zeuren over allochtonen die werken:
Er wonen in ons land allang al niet enkel blanke christenen.
Niet lopen zeuren over verveling omdat u thuis zit als u oud bent:
Zoek een hobby.
Niet lopen zeuren als u niet kunt leven van uw uitkering:
U krijgt waarschijnlijk meer dan ik in de toekomst zal krijgen als jongere, en als u uw pensioen te laag vindt om leuk van te leven dan heeft u uw kans gehad, wat velen van ons niet zeggen kunnen.

Wat blijft er dan over?
Degene die terecht een klacht hebben over het negeen van arbeidscapaciteit.
Dus die mensen die inbreng hebben, die aantrekkelijk zijn voor de arbeidsmarkt vanwege hun kwaliteiten, maar die desondanks niet geprefereert worden omdat ze te duur zijn of bijvoorbeeld een stoornis in het autistich spectrum of een ander eng klinkende eigenschap hebben.

Als u namelijk niet over de capaciteiten beschikt die u een aantrekkelijke aanvulling maakt, boven de alternatieven, dan is het logisch dat u zonder werk zit en doet u leeftijd of uw geschiedenis er echt niet meer aan toe.
Het gaat om geld verdienen.
Net als in de liefde, zul je als vette zeurende frietfrituurder nu eenmaal minder kans hebben op wat je graag hebben wilt:
Er is een kleine kans dat iemand zal gaan zeggen:
"Kijk eens wat een leuke dikke man die daar de frituurpan staatte beroeren!"

U moet kwaliteiten hebben.
Dat is misschien niet leuk om te horen, maar realistisch.
U kunt na deze zin nu dus ook vanalles gaan zeggen over moraal etc.
Maar bedenk ook dat werkgevers logischerwijs kiezen voor hun eigen geluk en dat van de mensen om hun heen, boven die van iemand die ze niet kennen.

Daarom stel ik voor dat u óf op gaat vallen, of iets gaat leren dat maakt dat uw ervaring er toe doen kan. beide doormiddel van bijvoorbeeld een cursus of iets dergelijks.
Een ander alternatief is er gewoonweg niet als de overheid haar prioriteiten op u als doelgroep werkloze in gaat stellen.
Zelfs Radar kan daar niets aan doen, en moeilijkere ontslagmethodes of het sluiten van grenzen ook niet.

Als u nu gaat denken dat de prijs van buitenlandse of jognere werknemers ertoe doet, dan moet u eens hard na gaan denken over welke prioriteiten uw overheid heeft:
Is het het verbeteren van de kwaliteiten van jonge werknemers, het oplossen van migratie of inter-economische problemen, of het aan het werk helpen van senioren of mensen met een beperking tegen een hoog tarief?
Stel zelf u moraal af op uw politiek correct oorden en zie hoe het onze markt zal vergaan ten gevolgen van het kiezen van wat u prefereert en u zult het hele land en de toekomst van ieder die hier leeft in gevaar brengen.

Het is realiteit dat wij allen thuis zitten te wachten, en dat is niet leuk en niet rechtvaardig, net als het leven soms wel vaker is.
Maar de meeste van u hebben beschikking over een computer en een internetverbinding, dus over een onleefbaar verlies van inkomen gaat het ook niet in de meeste reacties.

Nu wil ik dat mensen stoppen met de schuld schuifen op jongeren, want u kunt zelf ook als u gezond bent achter een lopende band gaan staan of iets dergelijks.
Bedenk dat jongeren ook veel bijdragen aan uw pensioen en die hebben het echt niet allemaal makkelijk.
Voor degene die wel het maatschappelijk probleem kent in z`n volle volledigheid heb ik diep respect, omdat Nederlanders vaak zoveel klagen dat er van enig onderbouwde arguementen vaak geen sprake meer is.
Deze mensen wens ik dan ook veel sterkte.
Bedenk maar dat het altijd erger kan.

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

er is geen een jongere die ook maar iets aan mijn pensioen
bijdraagd allemaal zelf betaald ze betalen voor de aow en dat
is weer iets anders.

Gast

Re: senioren werkeloos!!!

Ongelezen bericht door Gast »

Ja de VVD in de regering (bazen-partij)Die gaan de werkgevers wel vertellen dat het personeel te duur is. AH gouda zijn 16 jarige gewijgerd te duur voor vakken vullen?Ouderen weten te veel van en over veiligheid.En dat is niet goed voor de werkgevers dat kost te veel.
Als de werkgevers zich aan de regels houden kost het meer en dan ben jij te duur.
Kranen die valllen ,stijgers die vallen, vrachtwagens die kantelen.
Maar dat is blijkbaar goedkoper dan vakmensen (komt door ervaring )
Jong personeel is flexibel en kan je nog alles wijs maken ook al denken zij van niet.en de jeugd alleen maar Ikke Ikke Ikke is lachen de bazen zich rot.De bazen denken alleen maar zosnel mogelijk rijk worden en dan zo snel moelijk uit dit land vandaan. 2004 60.duizend gezinnen hebben nederland verlaten
nu 2005 op dit moment 40 duizend gezinnen die het land verlaten.
Men neemt jeugd aan en rekend het volle loon(volwassen loon ) naar de klant dat is goud verdienen en dan zo snel mogelijk weg.

Gesloten