LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Terugbetalen van voorschot (Euro 1576) belastingdienst door

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Rob Beelen

Terugbetalen van voorschot (Euro 1576) belastingdienst door

Ongelezen bericht door Rob Beelen »

Leuker kunnen we het niet maken wel makkelijker?

In december 2000 werd iedereen opgeroepen die geen inkomen had om bij de belasting dienst een voorschot te vragen op de algemene heffingskorting. Omdat men daar recht op had.

Dit heeft mijn vader ook netjes gedaan. Hij had een bijstandsuitkering en mijn moeder (nooit gewerkt) had geen inkomen. Iedere maand kreeg mijn moeder netjes ongeveer 300 gulden op de gezamelijke girorekening.

Nu bij de aangifte over 2001 blijkt dat de uitkeringsinstantie loonheffing verrekend heeft over client en over partner. (Nu blijkt dat van de 2500 gulden bijstand, er maar 200 gulden belasting betaald werdt.) Ze hebben dus onterecht die teruggave gekregen. Dit is hun echter nooit verteld. Ze moeten dus over anderhalve maand een belasting aanslag van 1576 Euro (ruim 3400 gulden) tegemoed zien.

Dit bedrag doet wel een hele aanslag op het budget van een bijstandsrechtigde.

Mijn vraag is zijn er meerder personen die in deze situatie terecht gekomen zijn en is daar (verkiezingsjaar?) iets aan te doen om deze groep gedupeerde tegemoet te komen? (door de belastingdienst of uitkeringsinstantie)

Gesloten