LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Wijzigingen basispakket 2013

Ben je het niet eens met de regelgeving of de overheid? Ventileer hier jouw mening.
Emmy75

Re: Wijzigingen basispakket 2013

Ongelezen bericht door Emmy75 »

vogels schreef:In principe heb je natuurlijk helemaal gelijk. Maar deze plannen zijn wel goedgekeurd door de Kunduz partijen, dus VVD, CDA, D66, GroenLinks en ChristenUnie. Net als de plannen voor een btw-verhoging, die toch ook lijkt door te gaan, al vind de verhoging er van NA de verkiezingen plaats.
Dat ben ik zeker met u eens en maakt de kans alweer groter dat dit soort punten ook wel doorgaan. Aan de andere kant een partij als de SP doet het niet slecht in de peilingen en die zit nu net niet in dat 5-partijen akkoord. Als zij meegaan in de regeringscoalitie moet waarschijnlijk weer elk punt herkauwd worden en dan wordt het weer onderhandelen en spelletjes "als jij dat wil, wil ik er dat voor terug enz".

Overigens de verkiezingen zijn pas in september de BTW verhoging gaat 1 oktober al in naar alle waarschijnlijkheid ruim voordat een nieuwe regering geformeerd is. De laatste jaren wil dat ook niet zo vlotjes. Dus ze krijgen de kans bijna niet dat weer terug te draaien. Dan gaat er in ieder geval weer een hoop tijd overheen. Bovendien zal ondernemend nederland en de belastingdienst daar niet zo vrolijk van worden. Vrees dus dat het voorlopig een blijvertje is.

rozemarijntje

Ongelezen bericht door rozemarijntje »

idd we moeten nog maar zien wat er allemaal gaat gebeuren...

ze willen zoveel,thuiszorg eruit...absurd!!!
dat mens die het verzint,die moet eens dagje in de zorg mee gaan lopen..

btw zie ik zo snel niet terug gedraaid worden....eerlijk vind ik dat nog het minst erge,de zorg is gewoon een heftig punt

Emmy75

Van rollators en scootmobielen kan ik me best wel voorstellen dat ze niet meer vergoed worden.

Mensen met een aandoening kregen bijvoorbeeld wel een scootmobiel vergoed terwijl mensen die geen aandoening hebben gewoon hun eigen fiets / scooter / auto enz, moeten betalen. Mensen die afhankelijk zijn van een scootmobiel zullen niet zo snel op een fiets / scooter stappen. Ergens is het dan vreemd dat de scootmobiel wel vergoed wordt.

Van rollators is ook flink misbruik gemaakt. Velen die zo'n ding kon krijgen, hebben het gelijk aangevraag maar ze liggen bij de massa's ongebruik op allerlei plekken. Als mensen die ineens zelf moeten gaan betalen denk ik dat ze massaal op marktplaats verschijnen en voor een appel en een ei gekocht kunnen worden. Wat heet al schrijvende even gezocht en ze zijn al bij de bosjes te vinden tussen de 10 en 20 euro. Dus waar praten we over ?

De bedrijven die dit soort spullen allemaal leveren hebben ook flink misbruik gemaakt van het feit dat dit soort hulpmiddelen vanuit de WMO verstrekt worden. Zij hebben ook dingen veel te duur "gemaakt" en verkocht. Een voorbeeldje uit eigen omgeving. Een gezin met een gehandicapt kind vroeg een paar offertes aan voor het leveren van een buggy. Dit moest een speciale buggy zijn omdat het kind niet meer in de "normale buggyleeftijd" zit en dus ook te groot en te zwaar is voor een normale buggy. Het bedrijf stelde de vraag of ze de aanschaf als particulier wilden gaan doen of dat het vanuit het WMO vergoed werd. Als particulier kostte de buggy 1200,- als het via de WMO ging 1600,-. Een prijsverschil van 400,- voor dezelfde buggy.Het is dat ik de offertes gezien heb, want anders geloof je het toch zelf niet.
Ik neem aan dat ze op die 1200 al geen verlies lijden, dus da's lekker gewoon 400 euro extra winst die de belastingbetaler mag ophoesten.

Dus dat dit soort vergoedingen er zijn prima kan ik inkomen. Maar het wordt wel eens hoog tijd om te onderzoeken of de producten ook daadwerkelijk allemaal moet kosten wat gevraagd wordt. Daarna een aantal maximum bedragen instellen, geheid dat het daarvoor ineens allemaal wel kan voor dat bedrag.

rozemarijntje

groot deel heb je gelijk...

vind alleen de scootmobiel niet,je vraagt niet om gehandicapt te zijn en laten we wel zijn,als je gehandicapt ben,kan je qua inkomen nog niet eens een auto kopen..

betreft dat er eens goed gekeken moet worden aan wat erop verdient wordt ,zeer zeker,maar dat geld voor alles,
ziekenhuizen etc...

ik ben 3 dg opgenomen geweest in ziekenhuis ,werd 4 dagen gerekend :shock: zeg je er wat van...ja dat is de procedure...
procedure..scheelt ff niks...als je dat bij elke patient doet?

die geintjes moeten ze dus niet gaan doen met liggeld!

je hebt ook gelijk betreffende bepaalde hulpmiddelen..
ik heb bv een tens,die krijg je in bruikleen,hij is van mij,maar als ik ooit beter wordt9was dat maar zo)dan moet hij terug,oftwel moet hem niet verkopen,heb ik voor getekend,nou komt dat bij mij niet eens in mijn botte hersens op..

maar ik ken dus iemand die heeft dat wel gedaan,ach ik wordt toch nooit meer beter,vergeten ze wel en ik ben hem zo kwijt via mp,is ook zo! is een goed ding.
maar dan de tens electroden elke maand krijg ik die kost 90 euro! die dingen worden gewoon te koop aangeboden op mp!
dat moet echt aangepakt worden vind ik...
maar ja geld ook voor medicatie...mensen krijgen medicatie slikken niks en verkopen de diazepam en andere middelen via internet,niet tegen te houden.

zo krijg je dus wel een dure zorg.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

scootmobielen kan ik me best wel voorstellen dat ze niet meer vergoed worden.
Ik dus niet , en al helemaal niet met de vergelijking van een fiets of auto.

Zoals wat discovery hier al schreef , door ziekte een scootmobiel, je wil niet weten hoeveel mensen liever zouden lopen.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

ciske schreef:

Zoals wat discovery hier al schreef , door ziekte een scootmobiel, je wil niet weten hoeveel mensen liever zouden lopen.
Dames nog een keer, Scootmobielen worden verstrekt via de WMO en komen bij geen enkele zorgverzekeraar voor in welk pakket dan ook.

Dus de hele discussie hier over scootmobielen is offtopic.

Wil je over scootmobielen discussiëren open dan een nieuw topic.

Emmy75

ciske schreef:Ik dus niet , en al helemaal niet met de vergelijking van een fiets of auto.

Door velen worden afstandjes afgelegd met die scootmobielen die mensen die wel "normaal" kunnen lopen vaak met een gewone fiets of scooter doen.

ciske

puma73 schreef:
ciske schreef:

Dames nog een keer, Scootmobielen worden verstrekt via de WMO en komen bij geen enkele zorgverzekeraar voor in welk pakket dan ook.

Dus de hele discussie hier over scootmobielen is offtopic.

Wil je over scootmobielen discussiëren open dan een nieuw topic.

@Puma , ik weet dat ze niet verstrekt worden, maar ik word misselijk als mensen met zoveel gemakzucht over een beperking van anderen praten.

Emmy75

rozemarijntje schreef:ik ben 3 dg opgenomen geweest in ziekenhuis ,werd 4 dagen gerekend :shock: zeg je er wat van...ja dat is de procedure...
procedure..scheelt ff niks...als je dat bij elke patient doet?

die geintjes moeten ze dus niet gaan doen met liggeld!
Ik denk echt dat als dit gebeurd en er moet liggeld betaald worden heel veel mensen gaan klagen over die extra (niet genoten ligdag). Waarschijnlijk zullen ze daar dan ook wel iets aan moeten gaan doen.

Emmy75

ciske schreef:@Puma , ik weet dat ze niet verstrekt worden, maar ik word misselijk als mensen met zoveel gemakzucht over een beperking van anderen praten.
Als u eens niet zoveel zou aannemen werd u ook niet zo misselijk. Het gaat helemaal niet om de beperking het gaat om de logica van een vergoeding. Het is ook enkel uw mening dat het gemakszucht is. Het is niet gemakszuchtig want ik denk er niet licht over, ik heb gewoon een andere mening en dat mag.

@Puma,
Ik dacht dat we de discussie eigenlijk wel iets breder mochten trekken naar zorgkosten (in zijn algemeenheid) en de bezuinigingen daarop. Zover als ik weet zijn er geen bomen die geld aangroeien speciaal voor de WMO. De WMO kampt met soortgelijke vraagstukken als het basispakket van de zorgverzekeraar. Als dat niet mag sorry daarvoor en vooral aan TS.

ciske

Het gaat helemaal niet om de beperking het gaat om de logica van een vergoeding. Het is ook enkel uw mening dat het gemakszucht is.
Logica gaat samen met beperking, kan geen mens die voor zijn/haar lol in zo'n ding zit.

Het is gemakzuchtig om zo te denken.

Emmy75

ciske schreef:Logica gaat samen met beperking, kan geen mens die voor zijn/haar lol in zo'n ding zit.

Het is gemakzuchtig om zo te denken.
Nee het is zakelijk benaderd dat is heel wat anders. Ik zie de logica niet om een vervoermiddel in het ene geval wel te vergoeden en in het andere geval niet. Waarmee ik wel vind dat er bijvoorbeeld meerkosten vergoed mogen worden, maar er mag best een flinke eigen bijdrage zijn wat normale mensen ook kwijt zijn aan een vervoermiddel.

Nee, het is niet zo omdat ciske het zegt. Het is en blijft uw mening.

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Vroeger kreeg je een stok van een tientje , het is de techniek die de zorg duur maakt :wink:

ciske

bprosman schreef:Vroeger kreeg je een stok van een tientje , het is de techniek die de zorg duur maakt :wink:
:lol: Met een stok kom je niet ver meer.

Misschien Emmy heb ik meer gevoel voor de medemens? Geld kan mij op dat gebied weing schelen.

puma73

Ongelezen bericht door puma73 »

Emmy75 schreef:
ciske schreef:@Puma , ik weet dat ze niet verstrekt worden, maar ik word misselijk als mensen met zoveel gemakzucht over een beperking van anderen praten.
Als u eens niet zoveel zou aannemen werd u ook niet zo misselijk. Het gaat helemaal niet om de beperking het gaat om de logica van een vergoeding. Het is ook enkel uw mening dat het gemakszucht is. Het is niet gemakszuchtig want ik denk er niet licht over, ik heb gewoon een andere mening en dat mag.

@Puma,
Ik dacht dat we de discussie eigenlijk wel iets breder mochten trekken naar zorgkosten (in zijn algemeenheid) en de bezuinigingen daarop. Zover als ik weet zijn er geen bomen die geld aangroeien speciaal voor de WMO. De WMO kampt met soortgelijke vraagstukken als het basispakket van de zorgverzekeraar. Als dat niet mag sorry daarvoor en vooral aan TS.
Dan opent u toch een nieuw topic met als titel bezuinigingen WMO

De topictitel hier is wijzigingen basispakket 2013.

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Ja dat is altijd lastig.

Denk dat ik dan nog snel ff voor het eind van het jaar een rollator aanschaf, alvast voor als ik m ooit nodig heb. Nu istie nog gratis :lol:

Emmy75

Tuurlijk, het draait eigenlijk om wisselgeld (figuurlijk gesproken). Wisselgeld om terug te kunnen geven bij het onderhandelen, maar als men niet van te voren voor wisselgeld zorgt, heeft men niet te wisselen.

rozemarijntje

Ja saphora ik doe het ook maar vast!
Mag je kiezen uit de kleur,ik wil eentje waar ik ook op kan ztten...zover lope lukt me niet.. :oops: zet hem we, vast op zolder voor 2040... Is hij vintage :lol:

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

vogels schreef: - Gehoortoestellen krijgen mensen vanaf 2013 slechts gedeeltelijk vergoed. Er is een eigen bijdrage nodig van 25 procent van het aankoopbedrag. In 2012 vergoedt de verzekeraar gehoortoestellen tot 500 euro, het bedrag daarboven betaalt de consument zelf. Vanaf 2013 gaan mensen ook de eigen bijdrage betalen. Ongeveer eenderde van de mensen met een gehoortoestel weet onder de 500 euro te blijven. Ook gehoortoestellen kunt u dus het voordeligst in 2012 kopen.
Ik heb eigenlijk nooit zo begrepen waarom gehoorapparaten wel gedekt worden door de basisverzekering, maar brillen niet. Beide zijn net zo onmisbaar, in de huidige, visueel ingestelde, tijd is een goed gezichtsvermogen misschien nog wel belangrijker dan een goed gehoor.

Emmy75

GJvdZ schreef:Ik heb eigenlijk nooit zo begrepen waarom gehoorapparaten wel gedekt worden door de basisverzekering, maar brillen niet. Beide zijn net zo onmisbaar, in de huidige, visueel ingestelde, tijd is een goed gezichtsvermogen misschien nog wel belangrijker dan een goed gehoor.
Wel en niet eigenlijk. Met een slechter gehoor raken mensen sneller in een sociaal isolement dan kleinere lettertjes niet meer kunnen lezen. Computers zijn ook zo in te stellen dat de letters groot worden en wel te lezen zijn ook al zou iemand eigenlijk een bril nodig hebben.

Gesloten