LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Aanbod ontvangen maar auto verkocht
-
Aanbod ontvangen maar auto verkocht
Hallo allemaal,
Ik ben net nieuw hier, dus ik hoop dat dit stuk onder het juiste kopje staat.
Zaterdag ben ik naar een mooie auto wezen kijken met vermelding dat ik mijn motor wil inruilen als ik de auto zou kopen.
Vandaag (5 januari) heb ik omstreeks 13.00 een aanbieding ontvangen van deze officiële auto dealer. Zie hiervoor onderstaande gegevens:
Ons voorstel zou als volgt zijn.
€ 4.450,- Auto
€ 695,- Rijklaarmaakkosten
€ 5.145,-
€ 2.245,- -/- Honda
€ 2.900,- Bij te betalen
Ik had de auto dealer op de hoogte gebracht dat ik vandaag slechter bereikbaar zou zijn wegens werkzaamheden. Om 17.00 vandaag ontving ik de melding dat de auto aan iemand anders verkocht is. Mag dit wel, aangezien ze mij een aanbieding hebben gedaan? De dealer heeft geen contact met mij opgenomen dat er iemand in de zaak was in die korte tijd die de auto ook zou willen hebben. Waren ik en de dealer niet juridisch gezien in onderhandeling?
Hopende dat jullie mij verder kunnen helpen.
Zaterdag ben ik naar een mooie auto wezen kijken met vermelding dat ik mijn motor wil inruilen als ik de auto zou kopen.
Vandaag (5 januari) heb ik omstreeks 13.00 een aanbieding ontvangen van deze officiële auto dealer. Zie hiervoor onderstaande gegevens:
€ 4.450,- Auto
€ 5.145,-
€ 2.245,- -/- Honda
€ 2.900,- Bij te betalen
Ik had de auto dealer op de hoogte gebracht dat ik vandaag slechter bereikbaar zou zijn wegens werkzaamheden. Om 17.00 vandaag ontving ik de melding dat de auto aan iemand anders verkocht is. Mag dit wel, aangezien ze mij een aanbieding hebben gedaan? De dealer heeft geen contact met mij opgenomen dat er iemand in de zaak was in die korte tijd die de auto ook zou willen hebben. Waren ik en de dealer niet juridisch gezien in onderhandeling?
Re: Aanbod ontvangen maar auto verkocht
Helaas voor je maar dit is toegestaan. Wie het eerst komt.....
Ik weet niet wat voor rechten je kunt ontlenen aan "juridisch in onderhandeling zijn", maar van een overeenkomst was zeker nog geen sprake.
Ik denk dat de dealer de auto gewoon mocht verkopen aan de eerste klant die wel ja zei.
De dealer verdient zijn brood met verkopen, het kan toch niet zo zijn dat hij klanten de showroom uit moet sturen omdat hij een aanbod aan een andere potentiële koper heeft gedaan die nog geen ja of nee heeft gezegd?
Ik denk dat de dealer de auto gewoon mocht verkopen aan de eerste klant die wel ja zei.
De dealer verdient zijn brood met verkopen, het kan toch niet zo zijn dat hij klanten de showroom uit moet sturen omdat hij een aanbod aan een andere potentiële koper heeft gedaan die nog geen ja of nee heeft gezegd?
Als je nu een optie van 2 dagen was overeengekomen (via mail) dan had je recht van spreken gehad.Lex30103010 schreef:Hallo allemaal,
€ 4.450,- Auto
€ 5.145,-
€ 2.245,- -/- Honda
€ 2.900,- Bij te betalen
-
En wat had je nu willen bereiken? Een schadevergoeding? Dat we met zijn allen met knuppels en zwepen naar die handelaar toegaan om hem onder het zingen van het Wilhelmus af te tuigen zodat hij dit nooit meer doet?Lex30103010 schreef:=
Volgens mij is er verschil tussen een aanbod en een vrijblijvend aanbod.
Bij aanvaarding van een aanbod komt overeenkomst tot stand, met bijbehorende verplichtingen voor auto bedrijf.
Bij een vrijblijvend aanbod is het auto bedrijf niet gebonden.
Bij aanvaarding van een aanbod komt overeenkomst tot stand, met bijbehorende verplichtingen voor auto bedrijf.
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Dat ben ik met je eens, maar ik lees nergens dat ts het (niet vrijblijvende) aanbod geaccepteerd heeft. Een geaccepteerd aanbod schept verplichtingen en geeft rechten, maar daar is mijns inziens geen sprake van.16again schreef:Volgens mij is er verschil tussen een aanbod en een vrijblijvend aanbod.
Als de ts niet op het aanbod in zou zijn gegaan en de verkoper had de huidige koper de deur moeten wijzen, had de verkoper niets gehad. Dat is natuurlijk het risico voor een ondernemer, maar zonder overeenkomst, is er nog niets.
Het is in ieder geval niet netjes, ze hadden op zijn minst ts kunnen bellen met de melding dat ze een andere koper hadden en op die manier de keuze bij ts neerleggen.
-
Waarom moesten ze bellen? Als ze al een telefoonnummer hadden? Er is een aanbod gedaan, niets meer en niets minder. Zolang er niet op in wordt gegaan heeft het bedrijf geen enkele verplichting. Net als de klant die in 9 van de 10 keer het aanbod bekijkt en vervolgens drie dorpen verderop gaat shoppen zonder ooit nog iets van zich te laten horen.berndv schreef:
Het is in ieder geval niet netjes, ze hadden op zijn minst ts kunnen bellen met de melding dat ze een andere koper hadden en op die manier de keuze bij ts neerleggen.
"meneer, meneer, meneer, als u het niet erg vind, de auto is verkocht hoor".
"och geeft niet, ik had toch al een andere".
Hij was toch slecht bereikbaar?berndv schreef:16again schreef:Volgens mij is er verschil tussen een aanbod en een vrijblijvend aanbod.
Ik vind het nog netjes dat ze iets hebben laten weten, in mijn branch beginnen we daar niet eens meer aan met de mentaliteit van de moderne consument. Als je belt zijn ze beledigd of je bent te opdringerig.
En nogmaals ja dit mag.
Ik had de auto dealer op de hoogte gebracht dat ik vandaag slechter bereikbaar zou zijn wegens werkzaamheden. Om 17.00 vandaag ontving ik de melding dat de auto aan iemand anders verkocht is. Mag dit wel,