LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Afboeking OV-Chipkaart
Afboeking OV-Chipkaart
Er is 3 maal 10 Euro van mijn rekening afgeschreven, door het gebruik van de ov-chipkaart. Alleen maar omdat ik van de bushalte, via de stationshal (direct in- en uitchecken), naar het centrum gelopen ben. Nu heb ik zelf 2 maal 10 Euro terug geboekt. Ik heb dus nog steeds voldoende saldo op mijn ov-chipkaart, want ik heb 1 maal 10 Euro laten staan. Nu krijg ik in mijn mail een bericht van de ov, dat ik deze 20 Euro nog wel moet gaan betalen en dat er anders ook nog 2,50 Euro administratiekosten bij komen, wanneer dit niet binnen de gestelde termijn is. Naar mijn mening is dit een onjuiste handeling van de ov-chipkaart. Er staat namelijk voldoende geld op mijn ov-chipkaart.
Mijn vraag voorgelegd aan de administratie van de ov-chipkaart en zij vonden het geen onjuiste handeling van hun kant.
Nou, Lang leve de klantvriendelijkheid en de behulpzaamheid (beide niet) van de administratie van de ov chip kaart...
Hoe is het mogelijk, dat ik 30 Euro moet betalen voor een wandeling door de stationshal? Dus direct in- en uitchecken! En niet met de trein reizen, dat mag toch duidelijk zijn. Wanneer de techniek ziet, dat ik niet met de trein reis, hoeft ook het geld niet afgeschreven te worden.
De administratie zegt, dat dit geld al aan de NS is betaald. Dat lijkt mij onzin, want voor zover ik weet staat dit geld op mijn ov-chipkaart. En kan ik het saldo gewoon gebruiken voor de bus. Waarom heeft de NS dan geld gehad? Deze logica ontgaat mij.
Ook werd er bij de administratie geopperd, dat ik dan maar niet door de stationshal moest lopen, zodat dit probleem niet meer voor zou komen.
De enige oplossing is dus die 20 Euro betalen, terwijl er voldoende saldo op mijn kaart staat. Het komt er dus op neer, dat ik niet zelf mag beslissen om 20 Euro terug te boeken, omdat dit (zoals de administratie zegt) al aan de NS betaald is. En wanneer ik niet op tijd betaal, komt er ook nog 2,50 Euro aan administratiekosten bij.
Ben benieuwd of meer mensen hier mee te maken hebben gehad
Mijn vraag voorgelegd aan de administratie van de ov-chipkaart en zij vonden het geen onjuiste handeling van hun kant.
Nou, Lang leve de klantvriendelijkheid en de behulpzaamheid (beide niet) van de administratie van de ov chip kaart...
Hoe is het mogelijk, dat ik 30 Euro moet betalen voor een wandeling door de stationshal? Dus direct in- en uitchecken! En niet met de trein reizen, dat mag toch duidelijk zijn. Wanneer de techniek ziet, dat ik niet met de trein reis, hoeft ook het geld niet afgeschreven te worden.
De administratie zegt, dat dit geld al aan de NS is betaald. Dat lijkt mij onzin, want voor zover ik weet staat dit geld op mijn ov-chipkaart. En kan ik het saldo gewoon gebruiken voor de bus. Waarom heeft de NS dan geld gehad? Deze logica ontgaat mij.
Ook werd er bij de administratie geopperd, dat ik dan maar niet door de stationshal moest lopen, zodat dit probleem niet meer voor zou komen.
De enige oplossing is dus die 20 Euro betalen, terwijl er voldoende saldo op mijn kaart staat. Het komt er dus op neer, dat ik niet zelf mag beslissen om 20 Euro terug te boeken, omdat dit (zoals de administratie zegt) al aan de NS betaald is. En wanneer ik niet op tijd betaal, komt er ook nog 2,50 Euro aan administratiekosten bij.
Ben benieuwd of meer mensen hier mee te maken hebben gehad
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Lang verhaal, kort antwoord.
Schijnbaar heb je geen NS product op je OV chipkaart staan. Bij zo'n product op je kaart is passage station gratis.
Zonder product moet je eerst een gratis passagepas op je OV Chipkaart laden. Deze is 1 uur geldig om station te passeren en verloopt dan.
Dus klantenservice heeft het juist uitgelegd, je zult nu gewoon moeten betalen voor betreden station (geen openbaar terrein) en dat is inderdaad Euro 10.-
Schijnbaar heb je geen NS product op je OV chipkaart staan. Bij zo'n product op je kaart is passage station gratis.
Zonder product moet je eerst een gratis passagepas op je OV Chipkaart laden. Deze is 1 uur geldig om station te passeren en verloopt dan.
Dus klantenservice heeft het juist uitgelegd, je zult nu gewoon moeten betalen voor betreden station (geen openbaar terrein) en dat is inderdaad Euro 10.-
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Waaruit blijkt dat je 10E moet betalen voor het betreden van een station?BL2 schreef:Dus klantenservice heeft het juist uitgelegd, je zult nu gewoon moeten betalen voor betreden station (geen openbaar terrein) en dat is inderdaad Euro 10.-
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Daar ben ik ook benieuwd naar. Dat staat nergens.Student90 schreef:Waaruit blijkt dat je 10E moet betalen voor het betreden van een station?BL2 schreef:Dus klantenservice heeft het juist uitgelegd, je zult nu gewoon moeten betalen voor betreden station (geen openbaar terrein) en dat is inderdaad Euro 10.-
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Je mag alleen het station ( na de poortjes ) betreden met een geldig vervoerbewijs.
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Inderdaad.MichielFRL schreef:Als je door het poortje gaat boekt NS €20 af. Bij uitchecken wordt de reissom berekent en het teveel afgeboekte teruggestort.
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Het gaat mij om het principe. Ik kan in deze geen beslissing maken over mijn eigen geld. Technisch gezien moet het naar mijn idee mogelijk zijn (zeker wanneer ik van de ene kant naar de andere kant van het station loop) voor het systeem om te zien, dat ik niet met de trein reis. Dus dan hoeft er geen geld afgeboekt te worden.
Daar komt nog bij, dat de medewerker van de OV-Chipkaart mij niet verteld heeft om dan een NS reisproduct (passage product) aan te schaffen. Deze medewerker had alleen maar de opmerking, dat ik in het vervolg beter om kon gaan lopen. Dus ik had in het gesprek beter geïnformeerd kunnen worden.
In ieder geval zal ik nu een dergelijk product op mijn pas zetten, want voor mij werkt het niet om steeds extra geld op mijn ov pas te hebben staan.
Daar komt nog bij, dat de medewerker van de OV-Chipkaart mij niet verteld heeft om dan een NS reisproduct (passage product) aan te schaffen. Deze medewerker had alleen maar de opmerking, dat ik in het vervolg beter om kon gaan lopen. Dus ik had in het gesprek beter geïnformeerd kunnen worden.
In ieder geval zal ik nu een dergelijk product op mijn pas zetten, want voor mij werkt het niet om steeds extra geld op mijn ov pas te hebben staan.
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Er dient inderdaad voldoende saldo op te staan, maar het afgeboekte geld zou bij het uitchecken teruggeboekt moeten worden. Het wordt afgeboekt omdat men niet kan weten of je alleen door het station heen wilt lopen of een reis gaat maken. Check je op tijd uit, dan wordt het inchecken geannulleerd en het saldo teruggestort.Ilse52 schreef:Het gaat mij om het principe. Ik kan in deze geen beslissing maken over mijn eigen geld. Technisch gezien moet het naar mijn idee mogelijk zijn (zeker wanneer ik van de ene kant naar de andere kant van het station loop) voor het systeem om te zien, dat ik niet met de trein reis. Dus dan hoeft er geen geld afgeboekt te worden.
Daar komt nog bij, dat de medewerker van de OV-Chipkaart mij niet verteld heeft om dan een NS reisproduct (passage product) aan te schaffen. Deze medewerker had alleen maar de opmerking, dat ik in het vervolg beter om kon gaan lopen. Dus ik had in het gesprek beter geïnformeerd kunnen worden.
In ieder geval zal ik nu een dergelijk product op mijn pas zetten, want voor mij werkt het niet om steeds extra geld op mijn ov pas te hebben staan.
Re: Afboeking OV-Chipkaart
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Nee, want dan wordt de prijsstelling heel anders. Dan heb je bij NS niet uitgecheckt en ben je je incheckbedrag geheel kwijt.Mucha schreef:Als er verschillende vervoerders zijn, dan kan het ook een incheck/uitcheck fout zijn. Bijvoorbeeld incheck bij een NS paaltje en uitcheck bij een paaltje van Ariva.
Uitchecken bij Arriva zonder te hebben ingecheckt bij Arriva, dan wordt het instaptarief vol in rekening gebracht.
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Van de week nog op station Amsterdam Amstel. Inchecken, poortje gaat open. Uitchecken, toegang tot stationshal. OV chipkaart zegt netjes incheck geannuleerd. Incheck tarief wordt netjes teruggestort.
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Wat is het nu: het principe, of "het werkt niet voor mij"? Is die twee tientjes een probleem dan?Ilse52 schreef:Het gaat mij om het principe....
....In ieder geval zal ik nu een dergelijk product op mijn pas zetten, want voor mij werkt het niet om steeds extra geld op mijn ov pas te hebben staan.
-
- Berichten: 652
- Lid geworden op: 08 jun 2005 16:51
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Je bied je OVkaart aan bij een NSpaal.
Deze ziet dat u minder dan € 20 saldo heeft en geeft een automatische opdracht tot incasso van € 20.
Dit bedrag wordt bij uw saldo opgeteld.
Vervolgens wordt er het standaard "waarborgbedrag" van € 20 weer van de kaart afgeschreven
Aan de ander kant van het station ziet het systeem dat u niet gereisd hebt en stortget waarbirgbedrag netjes terug op het saldo van de kaart.
Geld wordt niet terug gestort op de bankrekening.
Wilt u geld van de kaart halen dan zult u deze moeten opheffen
Deze ziet dat u minder dan € 20 saldo heeft en geeft een automatische opdracht tot incasso van € 20.
Dit bedrag wordt bij uw saldo opgeteld.
Vervolgens wordt er het standaard "waarborgbedrag" van € 20 weer van de kaart afgeschreven
Aan de ander kant van het station ziet het systeem dat u niet gereisd hebt en stortget waarbirgbedrag netjes terug op het saldo van de kaart.
Geld wordt niet terug gestort op de bankrekening.
Wilt u geld van de kaart halen dan zult u deze moeten opheffen
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Dat is natuurlijk onzin !taxikemperman schreef: Wilt u geld van de kaart halen dan zult u deze moeten opheffen
Als het saldo van je persoonlijke OV-chipkaart tussen € 0 en € 30 is, kun je dit terugvragen bij een balie van een vervoerder. Je betaalt hiervoor € 1 administratiekosten. Maak je gebruik van automatisch opladen? Dan moet je dit stopzetten voordat je saldo bij een balie terugvraagt.
Wil je saldo terug van een anonieme OV-chipkaart? Vul dan je naam, adres, postcode, woonplaats en geboortedatum in op het formulier dat je van de baliemedewerker ontvangt. Lever het formulier in bij de baliemedewerker. Deze controleert je legitimatiebewijs (Nederlands paspoort, rijbewijs of ID-kaart) en vult daarna het kaartnummer van je OV-chipkaart in op het formulier. Vervolgens krijg je het saldo tot € 30 uitgekeerd. Je betaalt € 1 administratiekosten.
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Het is niet relevant wat er allemaal technisch mogelijk is. Een OV chipkaart is een kaart waar je niet zomaar weer zonder kosten saldo van af mag halen. Dat is iets wat je zou kunnen weten. Ook zou je kunnen weten dat voor het inchecken bij de NS er voldoende saldo op je chipkaart moet staan. Dus dat er bij het inchecken geld van je rekening naar de chipkaart zal worden gezet, wat vervolgens als incheck-bedrag naar NS gaat en bij uitchecken weer op de chipkaart zal worden teruggestort.Het gaat mij om het principe. Ik kan in deze geen beslissing maken over mijn eigen geld. Technisch gezien moet het naar mijn idee mogelijk zijn (zeker wanneer ik van de ene kant naar de andere kant van het station loop) voor het systeem om te zien, dat ik niet met de trein reis. Dus dan hoeft er geen geld afgeboekt te worden.
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Tsja dat is natuurlijk inmiddels voor iedereen duidelijk. Alleen is het raar dat een stationshal met vele winkels en restaurants niet betreden kan worden zonder daarvoor een ov-chipkaart te hebben met minstens 20 euro saldo.kweenie schreef:Het is niet relevant wat er allemaal technisch mogelijk is. Een OV chipkaart is een kaart waar je niet zomaar weer zonder kosten saldo van af mag halen. Dat is iets wat je zou kunnen weten. Ook zou je kunnen weten dat voor het inchecken bij de NS er voldoende saldo op je chipkaart moet staan. Dus dat er bij het inchecken geld van je rekening naar de chipkaart zal worden gezet, wat vervolgens als incheck-bedrag naar NS gaat en bij uitchecken weer op de chipkaart zal worden teruggestort.Het gaat mij om het principe. Ik kan in deze geen beslissing maken over mijn eigen geld. Technisch gezien moet het naar mijn idee mogelijk zijn (zeker wanneer ik van de ene kant naar de andere kant van het station loop) voor het systeem om te zien, dat ik niet met de trein reis. Dus dan hoeft er geen geld afgeboekt te worden.
Re: Afboeking OV-Chipkaart
Daar is weinig raar aan, maar heeft met regelgeving en klantengemak te maken.
De ruimte rond de poortjes moet aan bepaalde normen voldoen. Dit inpassen bij elk perron lukt vaak niet in bestaande situaties.
Doordat het gehele stationsgebied (hal en perrons) binnen de poortjes ligt hoeft een reiziger welke overstapt niet opnieuw door de poortjes. Voor overstappers naar een andere vervoerder zijn er overstappalen binnen de poortjes.
De ruimte rond de poortjes moet aan bepaalde normen voldoen. Dit inpassen bij elk perron lukt vaak niet in bestaande situaties.
Doordat het gehele stationsgebied (hal en perrons) binnen de poortjes ligt hoeft een reiziger welke overstapt niet opnieuw door de poortjes. Voor overstappers naar een andere vervoerder zijn er overstappalen binnen de poortjes.