LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Android TomTom Europa binnen 3 jaar end of lifetime
Android TomTom Europa binnen 3 jaar end of lifetime
Op 12 december 2012 heb ik TomTom Europa voor Android via Google Play gekocht. Hoewel 59,99 euro uitzonderlijk veel is voor een app, en er ook gratis offline alternatieven bestaan, heb ik bewust gekozen voor TomTom. Ik wilde een kwaliteitsproduct en verder was het aanbod interessant omdat ik “life-time” kaarten en -updates zou krijgen.
Ik heb destijds nog gevraagd hoelang lifte-time duurde en mij werd aangegeven dat ik de app op tot wel 10 telefoons kon gebruiken.
Maart / april dit jaar lanceert TomTom een nieuwe Android app, genaamd Go. Deze werkt volgens het abonnementssysteem, namelijk 20 euro per jaar.
De huidige app stopt per 1 oktober 2015. Daarna zijn er geen updates en geen nieuwe kaarten meer.
Life-time betekent, volgens de kleine letters, de life time van de app en blijkbaar is deze BINNEN 3 jaar gestopt. Weg 60 euro.
Weliswaar krijg ik de mogelijkheid voor 0,50 over te stappen voor 3 jaar, maar ik zit dan ineens wel met een jaarabonnement van 20 euro.
Dit is dus een heel ander product.
Samengevat, eenmalig heb ik de TomTom Europa app gekocht en binnen 3 jaar is deze investering weg.
Ik wordt dus naast de eenmalige aanschaf nu voortaan ook nog geconfronteerd met 20 euro jaarlijkse kosten.
Mag dit zomaar? Is dit redelijk?
Het komt bij mij heel oneerlijk en onredelijk over. Dit had ik totaal niet verwacht, zeker niet van een Nederlands A-merk .
Het kan toch niet zo zijn dat een fabrikant mij een auto of wasmachine verkoopt en als er een nieuwe versie komt zegt, we maken geen nieuwe onderdelen meer. Koop maar een nieuwe.
Ik heb al naar support van TomTom gemaild, maar daar kom ik geen meter verder. "Dit is wat het management heeft besloten".
Graag advies hoe hiermee om te gaan.
Ik heb destijds nog gevraagd hoelang lifte-time duurde en mij werd aangegeven dat ik de app op tot wel 10 telefoons kon gebruiken.
Maart / april dit jaar lanceert TomTom een nieuwe Android app, genaamd Go. Deze werkt volgens het abonnementssysteem, namelijk 20 euro per jaar.
De huidige app stopt per 1 oktober 2015. Daarna zijn er geen updates en geen nieuwe kaarten meer.
Life-time betekent, volgens de kleine letters, de life time van de app en blijkbaar is deze BINNEN 3 jaar gestopt. Weg 60 euro.
Weliswaar krijg ik de mogelijkheid voor 0,50 over te stappen voor 3 jaar, maar ik zit dan ineens wel met een jaarabonnement van 20 euro.
Dit is dus een heel ander product.
Samengevat, eenmalig heb ik de TomTom Europa app gekocht en binnen 3 jaar is deze investering weg.
Ik wordt dus naast de eenmalige aanschaf nu voortaan ook nog geconfronteerd met 20 euro jaarlijkse kosten.
Mag dit zomaar? Is dit redelijk?
Het komt bij mij heel oneerlijk en onredelijk over. Dit had ik totaal niet verwacht, zeker niet van een Nederlands A-merk .
Het kan toch niet zo zijn dat een fabrikant mij een auto of wasmachine verkoopt en als er een nieuwe versie komt zegt, we maken geen nieuwe onderdelen meer. Koop maar een nieuwe.
Ik heb al naar support van TomTom gemaild, maar daar kom ik geen meter verder. "Dit is wat het management heeft besloten".
Graag advies hoe hiermee om te gaan.
Re: Android TomTom Europa binnen 3 jaar end of lifetime
Ik zou het aanbod accepteren. Zoals ik het hier lees, krijg jij voor 50 cent, 3 jaar lang de nieuwe app, waar dit een nieuwe klant 20 euro per jaar kost. Met jouw betaalde 60 euro voor die oude app 3 jaar geleden, heb je als je dit aanbod accepteert, dus 6 jaar lang een navigatie-app, voor onder de streep 10 euro/jaar.Piet1506 schreef:Op 12 december 2012 heb ik TomTom Europa voor Android via Google Play gekocht. Hoewel 59,99 euro uitzonderlijk veel is voor een app, en er ook gratis offline alternatieven bestaan, heb ik bewust gekozen voor TomTom. Ik wilde een kwaliteitsproduct en verder was het aanbod interessant omdat ik “life-time” kaarten en -updates zou krijgen.
Ik heb destijds nog gevraagd hoelang lifte-time duurde en mij werd aangegeven dat ik de app op tot wel 10 telefoons kon gebruiken.
Maart / april dit jaar lanceert TomTom een nieuwe Android app, genaamd Go. Deze werkt volgens het abonnementssysteem, namelijk 20 euro per jaar.
De huidige app stopt per 1 oktober 2015. Daarna zijn er geen updates en geen nieuwe kaarten meer.
Life-time betekent, volgens de kleine letters, de life time van de app en blijkbaar is deze BINNEN 3 jaar gestopt. Weg 60 euro.
Weliswaar krijg ik de mogelijkheid voor 0,50 over te stappen voor 3 jaar, maar ik zit dan ineens wel met een jaarabonnement van 20 euro.
Dit is dus een heel ander product.
Samengevat, eenmalig heb ik de TomTom Europa app gekocht en binnen 3 jaar is deze investering weg.
Ik wordt dus naast de eenmalige aanschaf nu voortaan ook nog geconfronteerd met 20 euro jaarlijkse kosten.
Mag dit zomaar? Is dit redelijk?
Het komt bij mij heel oneerlijk en onredelijk over. Dit had ik totaal niet verwacht, zeker niet van een Nederlands A-merk .
Het kan toch niet zo zijn dat een fabrikant mij een auto of wasmachine verkoopt en als er een nieuwe versie komt zegt, we maken geen nieuwe onderdelen meer. Koop maar een nieuwe.
Ik heb al naar support van TomTom gemaild, maar daar kom ik geen meter verder. "Dit is wat het management heeft besloten".
Graag advies hoe hiermee om te gaan.
Voor wat het waard is, ik vind dit een redelijk aanbod van TomTom.
Re: Android TomTom Europa binnen 3 jaar end of lifetime
daar ben ik het deels mee eens, dat het een goede oplossing is. maar helemaal klopt het natuurlijk niet. life time updates kopen en dan na een paar jaar de app veranderen. zodat jij weer moet gaan betalen. dan heeft de life time ineens geen functie meersjohie schreef:Ik zou het aanbod accepteren. Zoals ik het hier lees, krijg jij voor 50 cent, 3 jaar lang de nieuwe app, waar dit een nieuwe klant 20 euro per jaar kost. Met jouw betaalde 60 euro voor die oude app 3 jaar geleden, heb je als je dit aanbod accepteert, dus 6 jaar lang een navigatie-app, voor onder de streep 10 euro/jaar.Piet1506 schreef:Op 12 december 2012 heb ik TomTom Europa voor Android via Google Play gekocht. Hoewel 59,99 euro uitzonderlijk veel is voor een app, en er ook gratis offline alternatieven bestaan, heb ik bewust gekozen voor TomTom. Ik wilde een kwaliteitsproduct en verder was het aanbod interessant omdat ik “life-time” kaarten en -updates zou krijgen.
Ik heb destijds nog gevraagd hoelang lifte-time duurde en mij werd aangegeven dat ik de app op tot wel 10 telefoons kon gebruiken.
Maart / april dit jaar lanceert TomTom een nieuwe Android app, genaamd Go. Deze werkt volgens het abonnementssysteem, namelijk 20 euro per jaar.
De huidige app stopt per 1 oktober 2015. Daarna zijn er geen updates en geen nieuwe kaarten meer.
Life-time betekent, volgens de kleine letters, de life time van de app en blijkbaar is deze BINNEN 3 jaar gestopt. Weg 60 euro.
Weliswaar krijg ik de mogelijkheid voor 0,50 over te stappen voor 3 jaar, maar ik zit dan ineens wel met een jaarabonnement van 20 euro.
Dit is dus een heel ander product.
Samengevat, eenmalig heb ik de TomTom Europa app gekocht en binnen 3 jaar is deze investering weg.
Ik wordt dus naast de eenmalige aanschaf nu voortaan ook nog geconfronteerd met 20 euro jaarlijkse kosten.
Mag dit zomaar? Is dit redelijk?
Het komt bij mij heel oneerlijk en onredelijk over. Dit had ik totaal niet verwacht, zeker niet van een Nederlands A-merk .
Het kan toch niet zo zijn dat een fabrikant mij een auto of wasmachine verkoopt en als er een nieuwe versie komt zegt, we maken geen nieuwe onderdelen meer. Koop maar een nieuwe.
Ik heb al naar support van TomTom gemaild, maar daar kom ik geen meter verder. "Dit is wat het management heeft besloten".
Graag advies hoe hiermee om te gaan.
Voor wat het waard is, ik vind dit een redelijk aanbod van TomTom.
Re: Android TomTom Europa binnen 3 jaar end of lifetime
Maar je moet ook wel realistisch blijven. Als een bepaald product of dienst niet goed loopt dan moet een leverancier natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om zaken te veranderen. Als dat niet zou mogen dan krijg je ook hele rare situaties. Dan zou een bedrijf bijvoorbeeld verplicht verliesgevende activiteiten tot in lengte van dagen moeten blijven leveren. Dat kan nooit de bedoeling zijn.aarie25 schreef: daar ben ik het deels mee eens, dat het een goede oplossing is. maar helemaal klopt het natuurlijk niet. life time updates kopen en dan na een paar jaar de app veranderen. zodat jij weer moet gaan betalen. dan heeft de life time ineens geen functie meer
Re: Android TomTom Europa binnen 3 jaar end of lifetime
Dan hadden we anders nu nog wel laserdiscs kunnen kopen, en V2000 banden.GJvdZ schreef:Maar je moet ook wel realistisch blijven. Als een bepaald product of dienst niet goed loopt dan moet een leverancier natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om zaken te veranderen. Als dat niet zou mogen dan krijg je ook hele rare situaties. Dan zou een bedrijf bijvoorbeeld verplicht verliesgevende activiteiten tot in lengte van dagen moeten blijven leveren. Dat kan nooit de bedoeling zijn.aarie25 schreef: daar ben ik het deels mee eens, dat het een goede oplossing is. maar helemaal klopt het natuurlijk niet. life time updates kopen en dan na een paar jaar de app veranderen. zodat jij weer moet gaan betalen. dan heeft de life time ineens geen functie meer
Re: Android TomTom Europa binnen 3 jaar end of lifetime
Nee, ik denk niet dat dat mag. Lifetime suggereert dat het om de levensduur van het apparaat gaat waarop je tomtom installeert. Dat is immers ook zo bij de stand-alone tomtom navigatiesystemen.Piet1506 schreef:Graag advies hoe hiermee om te gaan.
Dit is suggestief en als jij had geweten hoe het werkelijk zat, dan had je de aankoop niet gedaan. Op basis daarvan kun je de aankoop ontbinden en een deel van je geld terug vragen.
Re: Android TomTom Europa binnen 3 jaar end of lifetime
Dat is niet zo relevant. Tomtom koos destijds bewust voor de lifetime garantie om klanten te binden. Ze hebben prima de mogelijkheid voor bestaande klanten met lifetime garantie een uitzondering te maken, bijvoorbeeld nog eens 3 jaar gratis abbonnement.GJvdZ schreef:Maar je moet ook wel realistisch blijven. Als een bepaald product of dienst niet goed loopt dan moet een leverancier natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om zaken te veranderen. Als dat niet zou mogen dan krijg je ook hele rare situaties. Dan zou een bedrijf bijvoorbeeld verplicht verliesgevende activiteiten tot in lengte van dagen moeten blijven leveren. Dat kan nooit de bedoeling zijn.
Re: Android TomTom Europa binnen 3 jaar end of lifetime
dit kan ik begrijpen, maar dan vind ik het wel makkelijk om dan maar een abonnement van 3 jaar gratis te geven, terwijl je een life time produkt hebt gehad, dan moeten ze in plaats van 3 jaar iets meer bieden, bijvoorbeeld 10 jaar.GJvdZ schreef:Maar je moet ook wel realistisch blijven. Als een bepaald product of dienst niet goed loopt dan moet een leverancier natuurlijk wel de mogelijkheid hebben om zaken te veranderen. Als dat niet zou mogen dan krijg je ook hele rare situaties. Dan zou een bedrijf bijvoorbeeld verplicht verliesgevende activiteiten tot in lengte van dagen moeten blijven leveren. Dat kan nooit de bedoeling zijn.aarie25 schreef: daar ben ik het deels mee eens, dat het een goede oplossing is. maar helemaal klopt het natuurlijk niet. life time updates kopen en dan na een paar jaar de app veranderen. zodat jij weer moet gaan betalen. dan heeft de life time ineens geen functie meer
Re: Android TomTom Europa binnen 3 jaar end of lifetime
Lifetime geldt voor het apparaat waarop het is gekocht. Bij een stand-alone navigatiesysteem dus tot die kaduuk gaat, bij een smartphone tot de smart-phone kaduuk gaat.snuffel1 schreef:Nu wordt voor 50 cent de life time opgerekt naar 6 jaar 3 jaar in het verleden tot 3 jaar in de toekomst omdat de ooit aangekochte app hopeloos veroudert is. Life time is een breed begrip want geldt dat voor de app of de life time van de gebruiker. Stel dat de gebruiker op twintige jarige leeftijd de app aanschaft tot aan het moment van hemelen recht heeft op alle updates zoja dan zal tom tom deze app tot wel 80 jaar in stand moeten houden. Zo werkt het natuurlijk niet want dan verkoopt de fabrikant geen nieuwe producten meer en gaat uiteindelijk op de fles.dit kan ik begrijpen, maar dan vind ik het wel makkelijk om dan maar een abonnement van 3 jaar gratis te geven, terwijl je een life time produkt hebt gehad, dan moeten ze in plaats van 3 jaar iets meer bieden, bijvoorbeeld 10 jaar.