LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Avis - exorbitante admin kosten na verkeersovertreding

Andere onderwerpen over auto en vervoer
BvanT

Avis - exorbitante admin kosten na verkeersovertreding

Ongelezen bericht door BvanT »

Ik ontvang net een brief van Avis, elk met de notificatie dat ik tijdens de huurperiode een verkeersovertreding heb begaan. Dat zij mijn gegevens netjes doorzetten naar het CJIB is bijzonder behulpzaam, zo ontvang ik enkele dagen later de boete op mijn naam.
Dat Avis hiervoor wat admin kosten in rekening wil brengen begrijp ik ook - iemand moet daar de boete ontvangen en de gegevens doorzetten. Maar €42,35 hiervoor vragen - bijna meer dan de boete zelf - is onbegrijpelijk en buiten alle proporties.
Is hier een limiet aan te stellen voor verhuurbedrijven? Ik lees online van andere maatschappijen bedragen tussen de €10-20. Ook best prijzig in vergelijk met de €9,- van het CJIB.

Brahms

Re: Avis - exorbitante admin kosten na verkeersovertreding

Ongelezen bericht door Brahms »

Of de boete nu E 9,- is of E 900,-, voor het administratieve extra werk wat Avis er aan heeft maakt dat natuurlijk niets uit.
Het is gewoon extra bijkomend werk, en dat moet extra betaald worden.
Als je zelf extra werk moet doen wil je toch ook graag wat extras ontvangen.
Na aftrek van kosten en belastingen blijft er amper iets over voor Avis als "winst", terwijl Avis toch graag commercieel bezig is.
Meer kan ik er niet over zeggen.

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

De enige relevante vraag is of deze kosten onderdeel uitmaakten van de door jou gesloten overeenkomst.

Dirkie

Ongelezen bericht door Dirkie »

BvanT schreef:Maar €42,35 hiervoor vragen - bijna meer dan de boete zelf - is onbegrijpelijk en buiten alle proporties.
Is hier een limiet aan te stellen voor verhuurbedrijven? Ik lees online van andere maatschappijen bedragen tussen de €10-20. Ook best prijzig in vergelijk met de €9,- van het CJIB.
Ten eerste zou ik eens in de huurvoorwaarden gaan kijken die U ongetwijfeld wel ontvangen maar niet gelezen hebt. En ten tweede heeft AVIS niets te maken met de voorwaarden van andere maatschappijen. Dus wat stond er in uw voorwaarden?

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman »

https://docs.abgcarrental.com/location/avis/NL/NL/nl
Ik ben geflitst voor te hard rijden en heb parkeerkosten niet betaald, wat moet ik betalen? U bent verantwoordelijk voor alle boetes en heffingen als gevolg van het gebruik van het huurvoertuig door u of een andere bestuurder. Boetes en heffingen kunnen zijn: • Alle parkeerboetes of heffingen • Tolkosten • Sleepkosten • Wielklemkosten • Verkeersboetes of heffingen • Snelheidsboetes • Andere boetes of heffingen Als wij een boete of heffingen ontvangen die u niet hebt betaald of doordat u de wet hebt overtreden, brengen wij kosten in rekening voor: • Onze administratiekosten van £ 30 voor elke boete of heffing wordt in rekening gebracht in het Verenigd Koninkrijk om onze kosten te dekken voor de verwerking van de boete of heffing, of • Onze administratiekosten van € 24 tot € 45 voor elke boete of heffing wordt in andere landen in rekening gebracht, en wordt in de valuta van het land waar de overtreding plaatsvond doorberekend. • Plus de boete of heffing zelf, als wij die moeten betalen.

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

BvanT schreef:Ik ontvang net een brief van Avis, elk met de notificatie dat ik tijdens de huurperiode een verkeersovertreding heb begaan. Dat zij mijn gegevens netjes doorzetten naar het CJIB is bijzonder behulpzaam, zo ontvang ik enkele dagen later de boete op mijn naam.
Dat Avis hiervoor wat admin kosten in rekening wil brengen begrijp ik ook - iemand moet daar de boete ontvangen en de gegevens doorzetten. Maar €42,35 hiervoor vragen - bijna meer dan de boete zelf - is onbegrijpelijk en buiten alle proporties.
Het CJIB is een instelling welke helemaal toegespitst is op het verwerken van boetes, Avis een bedrijf wat in een concurrerende markt auto's verhuurd. Dat geeft een paar forse verschillen, het CJIB maakt om te beginnen al geen winst, die moeten het doen voor die 9 euro, ook als er incasso's achterweg komen etc. Dat is best strak georganiseerd daar, weet ik van een vriend die er werkt. Als zij auto's erbij zouden gaan verhuren, zouden ze een stuk duurder zijn dan Avis. Avis daarentegen is een bedrijf wat zo rendabel mogelijk auto's wil verhuren, administratie is dáár een noodzakelijk kwaad, en iets wat ze erbij doen. Dat de een het voor 9 euro kan, en het bij de ander veel meer kost, is dus niet zo vreemd.

Dan de kosten, een MBO opgeleide kantoormedewerker met alle hulpmiddelen, dus IT infrastructuur, fatsoenlijk pand, arbo verantwoorde stoel en bureau etc, kost ~60 euro/uur in totaal. Met wat uitzoeken, een actie van de postkamer etc. ben je wel een 30 minuten verder. Da's ~30 euro, en dan is er nog wat ze er op zetten voor de moeite, want hey, het is een bedrijf, en die werken niet voor niks.

Al met al is het een aardig bedrag, maar exorbitant zou ik het ook niet met droge ogen durven te noemen, zeker als je weet dat het te vermijden kosten zijn..

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Elk verhuurder heeft dit in de voorwaarden staan.

Vooral mensen die gaan bellen en klagen kosten nog meer dus eigenlijk redelijk tarief.
Tijd = geld en voortaan netjes aan de regels houden.

Alex E

Ongelezen bericht door Alex E »

Avis zal dagelijks vele bekeuringen ontvangen van overtredingen die gemaakt zijn met hun verhuurde auto's. De bewering/veronderstelling van Sjohie dat een medewerker daar toch gauw 30 minuten aan kwijt is aan administratieve handelingen is natuurlijk uit de lucht gegrepen. Het is uiteraard een geautomatiseerd proces, het kenteken hoeft enkel ingevoerd te worden en de gestandaardiseerde brief hoeft alleen nog verzonden te worden. Dat daar € 42,35 administratiekosten voor worden berekend vind ik ook aan de hoge kant maar, zoals Moneyman terecht opmerkt, gaat het erom wat daarover vermeld is in het huurcontract. Niettemin goed dat TS dit vermeld, kan een overweging zijn bij de beslissing met welke verhuurder in zee te gaan. De € 9,= die het CJIB standaard in rekening brengt staan hier los van. Sommigen reageren dat zij de administratiekosten van het CJIB normaal vinden, nou ik deel die mening niet. Het CJIB int boetes in opdracht van en ik zou het normaal vinden als de opdrachtgever de kosten daarvan voor eigen rekening neemt, zoals het in het verleden ook gebruikelijk was. En, zoals in feite met alles, worden de administratiekosten met enige regelmaat verhoogd en daarmee worden de naar mijn mening toch al zeer hoge boetes voor bepaalde simpele en niet ernstige overtredingen extra duur.

Gesloten