LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Behoud de praatpaal
-
Behoud de praatpaal
Bron:ANWB, Kampioen nummer 6,pagina 4.
Waarom zouden wij zo'n betrouwbaar systeem wegdoen?
Wat als het gsmnetwerk uitvalt?
Of als je mobiele telefoon door het verkeersongeluk het niet meer doet?
De praatpalen kunnen ook gebruikt worden bij andere calamiteiten als het gsmnetwerk overbelast is.
En de wegenwachters kunnen de praatpalen gebruiken als er een storing is op hun eigen communicatie netwerk met hun meldkamer.
Dus ANWB en Rijksdienst Wegverkeer : een foute bezuiniging!
Re: Behoud de praatpaal
John denkt dat men niet nadenkt voordat er besluiten genomen worden. Ik denk dat er in de praktijk nauwelijks gebruik meer van gemaakt werd.
Als je pech hebt, ga je toch geen stuk lopen naar een paal als je een mobieltje in je zak hebt? En heb je een ongeluk dat zo erg is dat je mobiel het niet meer doet dan belt iemand anders 112 wel.
[Offtopic bewering verwijderd door moderatie]
Als je pech hebt, ga je toch geen stuk lopen naar een paal als je een mobieltje in je zak hebt? En heb je een ongeluk dat zo erg is dat je mobiel het niet meer doet dan belt iemand anders 112 wel.
[Offtopic bewering verwijderd door moderatie]
Laatst gewijzigd door Radar op 15 jun 2017 10:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Offtopic bewering verwijderd
Reden: Offtopic bewering verwijderd
-
Hoe vaak valt het gsm netwerk uit? Hoe vaak komt het voor dat u een ongeluk krijgt en uw telefoon kapot gaat en er niemand in de buurt is met ook een werkende telefoon?
Uw fantasie slaat behoorlijk door en is verre van realistisch.
Uw fantasie slaat behoorlijk door en is verre van realistisch.
Ik ken iemand die iemand kent die zichzelf heeft doodgereden tegen zo'n praatpaal. Als die paal daar niet had gestaan, dan had die persoon ook nog geleefd en zou zijn mobiele telefoon doordat er geen zwaar ongeluk was ook nog heel zijn. Dan had hij de wegenwacht of politie kunnen bellen en dat kon nu niet omdat die paal kapot was, zijn mobiele telefoon kapot was en hijzelf ook kapot was, allemaal door die praatpaal.
Het is maar goed dat ze verdwijnen. Dat gaat levens redden.
Het is maar goed dat ze verdwijnen. Dat gaat levens redden.
Het systeem gaat weg omdat bijna niemand er meer gebruik van maakt. En u bent een beetje laat, want de meeste praatpalen zijn al weggegeven of verkocht.
Er zijn nog best wat mensen die de praatpalen gebruikten. Maar dat aandeel wordt steeds minder, iets meer dan 10% van de meldingen. Omdat ook buitenlanders van binnen de EU binnenkort zonder extra kosten in Nederland met de gsm de Wegenwacht kunnen bellen, is het ook voor hen niet meer noodzakelijk om de palen in stand te houden. Dan kunnen ze misschien beter dat miljoen per jaar besparen door de palen af te schaffen.
(Misschien een idee als er dan een leuke gsm aanbieding voor ANWB-leden zou komen? Al kun je sowieso al voor minder dan 15 euro en toestel kopen.)
(Misschien een idee als er dan een leuke gsm aanbieding voor ANWB-leden zou komen? Al kun je sowieso al voor minder dan 15 euro en toestel kopen.)
-
Praatpalen graag behouden voor bijvoorbeeld mensen zoals ik, die nog steeds gebruik maken van een vaste telefoonlijn met antwoordapparaat en geen smartphone bezitten. Ik weet het, wij zijn onderhand witte raven, maar voelen ons hier goed bij.
De kosten voor het onderhoud en gebruik van de praatpalen bedraagt ruim 1 miljoen euro per jaar en het gebruik is gedaald tot +/- 82 meldingen per dag.
Dat geeft een gemiddelde van ruim € 33,00 per oproep.
Naar mijn inzien is het niet zo gek dat de ANWB en Rijkswaterstaat hiermee gaan stoppen.
Uiteraard zijn er vele redenen aan te geven om er niet mee te stoppen, maar die zagen geen van allen hout
Oh ja, vergeet ik bijna nog het volgende : praatpalen werken op een mobielnetwerk en daarmee wordt de argumentatie van @John....... volledig teniet gedaan.
Dat geeft een gemiddelde van ruim € 33,00 per oproep.
Naar mijn inzien is het niet zo gek dat de ANWB en Rijkswaterstaat hiermee gaan stoppen.
Uiteraard zijn er vele redenen aan te geven om er niet mee te stoppen, maar die zagen geen van allen hout
Oh ja, vergeet ik bijna nog het volgende : praatpalen werken op een mobielnetwerk en daarmee wordt de argumentatie van @John....... volledig teniet gedaan.
Laatst gewijzigd door scontra op 13 jun 2017 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Prima dat je je daar goed bij voelt. Maar je zult ook kunnen begrijpen dat bepaalde faciliteiten die behoorlijk duur zijn om te behouden, en waarvoor een prima (of zelfs beter) alternatief is, op een gegeven moment zullen worden gestopt.pieterenien schreef:Praatpalen graag behouden voor bijvoorbeeld mensen zoals ik, die nog steeds gebruik maken van een vaste telefoonlijn met antwoordapparaat en geen smartphone bezitten. Ik weet het, wij zijn onderhand witte raven, maar voelen ons hier goed bij.
Aan jou dan de keus of je alsnog een telefoon wilt aanschaffen, waarmee je ook de Wegenwacht kunt bellen op wegen waar nu geen praatpalen staan, of zonder eigen belmogelijkheid verder te rijden.
Dan zijn er ook nog niet-smartphone toestellen, die zijn net zo simpel te bedienen als de huidige toestellen voor thuis. En gezien het feit dat u/jullie wel op internet actief zijn, lijkt me dat zo'n toestel gebruiken wel zou moeten lukken ?pieterenien schreef:Praatpalen graag behouden voor bijvoorbeeld mensen zoals ik, die nog steeds gebruik maken van een vaste telefoonlijn met antwoordapparaat en geen smartphone bezitten. Ik weet het, wij zijn onderhand witte raven, maar voelen ons hier goed bij.
pieterenien schreef:Praatpalen graag behouden voor bijvoorbeeld mensen zoals ik, die nog steeds gebruik maken van een vaste telefoonlijn met antwoordapparaat en geen smartphone bezitten. Ik weet het, wij zijn onderhand witte raven, maar voelen ons hier goed bij.
@pieterenien,
Een langer snoertje misschien een oplossing of de werkelijke kosten van het "praatpaal gesprek" betalen.
Blijf vooral een "witte raaf" maar ik adviseer u toch om een simpel Gsm toestel met een prepaid Sim-kaartje aan te schaffen en voor die paar tientjes bent u verzekerd van telefonisch contact daar waar het onverhoopt nodig mocht zijn.
Meestal krijg je bij aanschaf van een prepaid kaartje hetzelfde beltegoed als het kaartje kost en soms zelfs nog meer zoals bijv. bij Simyo.
En zolang u het toestel niet gebruikt kost het verder ook nog niets en beiden kunt u er het gemak van hebben.
-
Maar stel nou,dat je beltegoed op is?
Ik heb geen abonnement.
Ik heb geen abonnement.
John, wat je hiermee feitelijk als voorstel doet is om een duur iets (de praatpalen) in stand te houden omdat jij niet voldoende in de gaten houdt of je nog genoeg beltegoed hebt.John van Drongelen schreef:Maar stel nou,dat je beltegoed op is?
Ik heb geen abonnement.
-
Hoe kom je aan die 10%? In 2012 was het aandeel 2,5% (39.000 meldingen). Zie http://nos.nl/artikel/705307-praatpaal- ... -2017.html.kweenie schreef:Er zijn nog best wat mensen die de praatpalen gebruikten. Maar dat aandeel wordt steeds minder, iets meer dan 10% van de meldingen.
Dan is diegen, zoals dat wel wordt gezegd, "een sukkel" die z'n eigen zaakjes niet voor elkaar heeft en het is net zo super stom als het niet zorgen voor een opgeladen batterij.John van Drongelen schreef:Maar stel nou,dat je beltegoed op is?
Ik heb geen abonnement.
M.A.W een drogreden om de praatpalen daarvoor te willen behouden, of de gebruiker moet bereidt zijn om de werkelijke kosten van € 33,00 per gesprek te willen betalen.
-
Hallo Scontra,
Hoe kom je erbij,dat de praatpalen op het gsmnetwerk werken?
Blijkt inderdaad dat die praatpalen gebruik maken van het mobiele netwerk en ook nog eens op een accu. Daar gaan de argumenten van de tegenstanders over uitvallende netwerken en lege telefoonaccu's.
Eigenlijk is zo'n praatpaal niet veel meer dan een grote en verankerde mobiele telefoon die iedereen mag gebruiken maar dan alleen om de ANWB mee te bellen en dat ook nog eens op kosten van de belastingbetaler.
Eigenlijk is zo'n praatpaal niet veel meer dan een grote en verankerde mobiele telefoon die iedereen mag gebruiken maar dan alleen om de ANWB mee te bellen en dat ook nog eens op kosten van de belastingbetaler.
-
Op kosten van de bb (belastingbetaler)?
Offtopic reacties verwijderd door moderatie. Gelieve enkel inhoudelijk reageren!
Als u inmiddels wakker bent en mijn antwoord nog steeds niet geloofd, dan moet u zelf maar even op zoek in de grote zoekmachines om op mijn antwoord een bevestiging te vinden en dat zal, naar ik mag hopen, niet al te moeilijk blijken en het kost waarschijnlijk minder tijd dan het openen van een topic over dit onderwerp.John van Drongelen schreef:Hallo Scontra,
Ik zuig nl. niets uit mijn duim en verzin ook niets om een topic zoals dit, geheel onnodig, gaande te houden.