Vandaag ontvingen wij een betalingsherinnering die eind 2008 is uitgevoerd.
Controle in de eigen administratie levert geen direct antwoord of we de factuur wel of niet voldaan hebben aangezien we over het algemeen de rekening of wel cash danwel met pin meteen voldoen over het algemeen.
Gezien echter de hoogte van het bedrag en de lange periode tussen de reparatie en betalingsherinnering vroeg ik me af of hoe een ander juridisch zit qua verplichting tot directe betaling etc.
Ik stuit hierbij op meerdere artikelen die ingaan op de verjaringstermijn van consumentenkoop (volgens mij in ons geval van toepassing aangezien het een particuliere auto betreft die we prive gebruiken) waarbij een termijn van 2 jaar genoemd wordt waarna de rechtspositie van de herinnering versturende instantie zou komen te vervallen.
Heeft er iemand ervaring met deze situatie? En heb ik gelijk als ik de reparatie als consumentenkoop herken?
Zou super zijn indien er mensen zijn die op dit onderwerp een antwoord hebben.
Mvg Ron
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Betalingsherinnering na 4 en half jaar voor reparatie
Re: Betalingsherinnering na 4 en half jaar voor reparatie
U kunt het ook eens navragen bij een juridisch loket, eerste advies is doorgaans gratis.Ron12345 schreef:Vandaag ontvingen wij een betalingsherinnering die eind 2008 is uitgevoerd.
Controle in de eigen administratie levert geen direct antwoord of we de factuur wel of niet voldaan hebben aangezien we over het algemeen de rekening of wel cash danwel met pin meteen voldoen over het algemeen.
Gezien echter de hoogte van het bedrag en de lange periode tussen de reparatie en betalingsherinnering vroeg ik me af of hoe een ander juridisch zit qua verplichting tot directe betaling etc.
Ik stuit hierbij op meerdere artikelen die ingaan op de verjaringstermijn van consumentenkoop (volgens mij in ons geval van toepassing aangezien het een particuliere auto betreft die we prive gebruiken) waarbij een termijn van 2 jaar genoemd wordt waarna de rechtspositie van de herinnering versturende instantie zou komen te vervallen.
Heeft er iemand ervaring met deze situatie? En heb ik gelijk als ik de reparatie als consumentenkoop herken?
Zou super zijn indien er mensen zijn die op dit onderwerp een antwoord hebben.
Mvg Ron
Volgens mij valt dit wel onder de consumentenkoop waarb de verjaringstermijn 2 jaar is. Mits de vordering niet in de tussentijd tijdig gestuit is. De eisende partij zou dan moeten bewijzen dat zij gestuit hebben en dan deze u bereikt hebben.
Misschien kunt u wel uw eigen administratie nog eens raadplegen, zoals de bankafschriften voor een betaling of de rekeningen, misschien staat daar "voldaan" op of iets dergelijks.
Re: Betalingsherinnering na 4 en half jaar voor reparatie
Dank voor je reactie en tips!
Re: Betalingsherinnering na 4 en half jaar voor reparatie
Ga zeker eens naar een Juridisch Loket.
Wat de verjaring betreft: voor consumentenkoop geldt een termijn van 2 jaar. Van een consumentenkoop is, eenvoudig gezegd, sprake als je als particulier van een `professsional´ (zoals een winkel, bedrijf, vrije beroepsbeoefenaar in hoedanigheid van dienst beroep) iets hebt gekocht.
Een garagerekening is sóms een nota voor de aankoop van een onderdeel, sóms een nota voor reparatiehandelingen, maar vaak een combinatie van beide.
Voor de aankoop van de onderdelen is, als je ´consument´ bent, de zaak verjaard, maar voor de reparatie (de arbeid) nog niet. Het is mij niet meteen duidelijk of bij een reparatieovereenkomst met een combinatie `aankoop van nieuwe onderdelen´ plus `verrichten van arbeid´ voor de gekochte onderdelen de consumentenverjaringstermijn ineens niet meer geldt.
Vecht gerust de nota aan, tenzij je zeker weet dat je nog niet hebt betaald. De bewijslast ligt bij het garagebedrijf, dat al heeft laten blijken er een slordige administratie op na te houden en dat wellicht zelf ook niet meer weet of betaald is.
Daarenboven kán sprake zijn van rechtsverwerking. Van rechtsverwerking is sprake als de wederpartij bij jou een gerechtvaardigde verwachting heeft gewekt niet meer op de zaak terug te komen. Extreem lang wachten voordat de nota - of een betalingsherinnering - pas wordt verstuurd, levert op zich nog geen rechtsverwerking, maar kan wel een sterke medebepalende factor zijn.
Wat de verjaring betreft: voor consumentenkoop geldt een termijn van 2 jaar. Van een consumentenkoop is, eenvoudig gezegd, sprake als je als particulier van een `professsional´ (zoals een winkel, bedrijf, vrije beroepsbeoefenaar in hoedanigheid van dienst beroep) iets hebt gekocht.
Een garagerekening is sóms een nota voor de aankoop van een onderdeel, sóms een nota voor reparatiehandelingen, maar vaak een combinatie van beide.
Voor de aankoop van de onderdelen is, als je ´consument´ bent, de zaak verjaard, maar voor de reparatie (de arbeid) nog niet. Het is mij niet meteen duidelijk of bij een reparatieovereenkomst met een combinatie `aankoop van nieuwe onderdelen´ plus `verrichten van arbeid´ voor de gekochte onderdelen de consumentenverjaringstermijn ineens niet meer geldt.
Vecht gerust de nota aan, tenzij je zeker weet dat je nog niet hebt betaald. De bewijslast ligt bij het garagebedrijf, dat al heeft laten blijken er een slordige administratie op na te houden en dat wellicht zelf ook niet meer weet of betaald is.
Daarenboven kán sprake zijn van rechtsverwerking. Van rechtsverwerking is sprake als de wederpartij bij jou een gerechtvaardigde verwachting heeft gewekt niet meer op de zaak terug te komen. Extreem lang wachten voordat de nota - of een betalingsherinnering - pas wordt verstuurd, levert op zich nog geen rechtsverwerking, maar kan wel een sterke medebepalende factor zijn.
Re: Betalingsherinnering na 4 en half jaar voor reparatie
Dank voor je inhoudelijke reactie en extra inzicht!Quisquid schreef:Ga zeker eens naar een Juridisch Loket.
Wat de verjaring betreft: voor consumentenkoop geldt een termijn van 2 jaar. Van een consumentenkoop is, eenvoudig gezegd, sprake als je als particulier van een `professsional´ (zoals een winkel, bedrijf, vrije beroepsbeoefenaar in hoedanigheid van dienst beroep) iets hebt gekocht.
Een garagerekening is sóms een nota voor de aankoop van een onderdeel, sóms een nota voor reparatiehandelingen, maar vaak een combinatie van beide.
Voor de aankoop van de onderdelen is, als je ´consument´ bent, de zaak verjaard, maar voor de reparatie (de arbeid) nog niet. Het is mij niet meteen duidelijk of bij een reparatieovereenkomst met een combinatie `aankoop van nieuwe onderdelen´ plus `verrichten van arbeid´ voor de gekochte onderdelen de consumentenverjaringstermijn ineens niet meer geldt.
Vecht gerust de nota aan, tenzij je zeker weet dat je nog niet hebt betaald. De bewijslast ligt bij het garagebedrijf, dat al heeft laten blijken er een slordige administratie op na te houden en dat wellicht zelf ook niet meer weet of betaald is.
Daarenboven kán sprake zijn van rechtsverwerking. Van rechtsverwerking is sprake als de wederpartij bij jou een gerechtvaardigde verwachting heeft gewekt niet meer op de zaak terug te komen. Extreem lang wachten voordat de nota - of een betalingsherinnering - pas wordt verstuurd, levert op zich nog geen rechtsverwerking, maar kan wel een sterke medebepalende factor zijn.
Re: Betalingsherinnering na 4 en half jaar voor reparatie
U heeft gelijk. De verjaringstermijn bedraagt 2 jaar. Wel is het zo dat de verjaringstermijn opnieuw gaat lopen bij elke factuur, herinnering of aanmaning die is verstuurd. Als dit het geval is moet dat ter bewijsvoering wel aangetekend zijn gebeurd (ander zeg je gewoon heb ik nooit ontvangen).Ron12345 schreef:Vandaag ontvingen wij een betalingsherinnering die eind 2008 is uitgevoerd.
Controle in de eigen administratie levert geen direct antwoord of we de factuur wel of niet voldaan hebben aangezien we over het algemeen de rekening of wel cash danwel met pin meteen voldoen over het algemeen.
Gezien echter de hoogte van het bedrag en de lange periode tussen de reparatie en betalingsherinnering vroeg ik me af of hoe een ander juridisch zit qua verplichting tot directe betaling etc.
Ik stuit hierbij op meerdere artikelen die ingaan op de verjaringstermijn van consumentenkoop (volgens mij in ons geval van toepassing aangezien het een particuliere auto betreft die we prive gebruiken) waarbij een termijn van 2 jaar genoemd wordt waarna de rechtspositie van de herinnering versturende instantie zou komen te vervallen.
Heeft er iemand ervaring met deze situatie? En heb ik gelijk als ik de reparatie als consumentenkoop herken?
Zou super zijn indien er mensen zijn die op dit onderwerp een antwoord hebben.
Mvg Ron
Is dit allemaal niet gebeurd dan hoeft u de rekening rechtens niet te betalen. U kunt volstaan een brief waarin u uitlegt dat de nota te oud is en u daarom niet hoeft en zal betalen.