LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boete Arriva bij per ongeluk inchecken verkeerde poortje
Re: Boete Arriva bij per ongeluk inchecken verkeerde poortje
Dank voor uw compliment. U heeft een fout gemaakt door bij de verkeerde vervoerder in te checken. Dat staat vast, dat ontkent u ook niet. Doordat u echter ingecheckt heeft is uw bereidwilligheid tot betalen vaststaand aangetoond, alleen is uw betaling voor die reis in het verkeerde “potje” terecht gekomen. Dat zou toch makkelijk te corrigeren moeten zijn tussen de twee vervoerbedrijven, lijkt mij.
Helaas gaan sommigen er hier vanuit, net als Arriva: “u heeft een fout gemaakt, dus u zult betalen voor die fout”. Gezien echter het bovenstaande ligt die zaak toch iets genuanceerder. Iedereen heeft het recht fouten te maken, is mijn stelling. Sterker nog, iedereen maakt onbedoeld wel eens een fout. Erger wordt het als een fout niet toegegeven wordt en men niet bereid is zo’n fout te corrigeren. In uw geval is hiervan geen sprake, zoals u zelf toegeeft. Maar Arriva heeft ook een fout gemaakt door alleen naar de gemaakte fout en niet naar de omstandigheid te kijken. Als uw gedrag zodanig was dat deze fout vaker door u is gemaakt of ander foutief gedrag is geconstateerd, dan heeft Arriva een punt. Maar daar lijkt mij in uw geval geen sprake van. De fout toegeven door niet naar het totale gedrag te kijken van haar klant wil Arriva kennelijk niet tegenover u toepassen, waardoor zij niet op haar schreden terugkeert.
Dát is dus de reden dat ik u verwijs naar het OV-Loket. Als je enkele van de rapporten daar doorleest zie je dat vaak onbedoeld ergens een fout door een klant is gemaakt en de vervoerder onwillig is daar nog iets mee te doen. “De centen zijn binnen”, niet waar. Als degene die de fout een keer gemaakt heeft daartegen niet in het geweer komt, dan zijn die centen makkelijk verdient. Het OV-Loket denkt daar anders over en wel zoals ik hierboven heb verklaart. Daarom denk ik, door deze kwestie aan het OV-Loket voor te leggen, dat u goede kans maakt uw € 50,00 alsnog terug te krijgen. Ik wens u veel succes hiermee.
Helaas gaan sommigen er hier vanuit, net als Arriva: “u heeft een fout gemaakt, dus u zult betalen voor die fout”. Gezien echter het bovenstaande ligt die zaak toch iets genuanceerder. Iedereen heeft het recht fouten te maken, is mijn stelling. Sterker nog, iedereen maakt onbedoeld wel eens een fout. Erger wordt het als een fout niet toegegeven wordt en men niet bereid is zo’n fout te corrigeren. In uw geval is hiervan geen sprake, zoals u zelf toegeeft. Maar Arriva heeft ook een fout gemaakt door alleen naar de gemaakte fout en niet naar de omstandigheid te kijken. Als uw gedrag zodanig was dat deze fout vaker door u is gemaakt of ander foutief gedrag is geconstateerd, dan heeft Arriva een punt. Maar daar lijkt mij in uw geval geen sprake van. De fout toegeven door niet naar het totale gedrag te kijken van haar klant wil Arriva kennelijk niet tegenover u toepassen, waardoor zij niet op haar schreden terugkeert.
Dát is dus de reden dat ik u verwijs naar het OV-Loket. Als je enkele van de rapporten daar doorleest zie je dat vaak onbedoeld ergens een fout door een klant is gemaakt en de vervoerder onwillig is daar nog iets mee te doen. “De centen zijn binnen”, niet waar. Als degene die de fout een keer gemaakt heeft daartegen niet in het geweer komt, dan zijn die centen makkelijk verdient. Het OV-Loket denkt daar anders over en wel zoals ik hierboven heb verklaart. Daarom denk ik, door deze kwestie aan het OV-Loket voor te leggen, dat u goede kans maakt uw € 50,00 alsnog terug te krijgen. Ik wens u veel succes hiermee.
Mijn tarieven waren ook gelijk,alleen had ik een fysiek kaartje achter de voorruit liggen.GJS schreef:Dat is dan blijkbaar volstrekte willekeur, collega van mij heeft dat ook 2 keer gehad en beide keren hoefde hij na bezwaar niet te betalen.Moneyman schreef:Ik had een parkeerkaartje gekocht voor zone X, terwijl achteraf middels een boete bleek dat ik in zone Y stond. Helaas, ondanks bezwaar en beroep moest ik betalen: ik had wel een kaartje, maar géén geldig parkeerkaartje. Dezelfde eigen verantwoordelijkheid...
Tarieven van die zones waren overigens gelijk en het parkeren aan-/afmelden ging via zo'n parkeerapp.
Het is natuurlijk van de zotte dat het niet mogelijk is om 1 check in en uit poortje te hebben voor alle soorten vervoer en vervoerders...
Dat denk ik nou ook. Is het prijsverschil tussen de vervoerders zo de moeite waard om met opzet bij een verkeerd poortje in te checken? In het gedrang van haastige mensen wil je bijvoorbeeld, niet zo bekend met de logo's, niet ff de bril opzoeken... een foutje is zo gemaakt! In elk geval staat de boete niet in verhouding met het 'vergrijp'. Ik heb ook eens bij Arriva ingecheckt (blijkbaar, per ongeluk) om er een paar kilometer verderop achter te komen dat ik bij NS niet kon uitchecken. Kost je sowieso al 20 euro (of de moeite om het verschil terug te vragen), met de mazzel dus, dat ik onderweg niet gecontroleerd ben.olaf79 schreef:Het is natuurlijk van de zotte dat het niet mogelijk is om 1 check in en uit poortje te hebben voor alle soorten vervoer en vervoerders...
Dat lijkt me inderdaad logisch, er is immers ook één chipkaart.olaf79 schreef:Het is natuurlijk van de zotte dat het niet mogelijk is om 1 check in en uit poortje te hebben voor alle soorten vervoer en vervoerders...
Alle Fyra's zijn naar Ansaldo Breda in Italië teruggestuurd. Hoe kan men dan in Nederland nog in een Fyra instappen??????
Tja, er is ook maar één muntsoort; dat wil niet zeggen dat je bij de AH kunt afrekenen voor je aankopen uit de Lidl.Moneyman schreef:Dat lijkt me inderdaad logisch, er is immers ook één chipkaart.olaf79 schreef:Het is natuurlijk van de zotte dat het niet mogelijk is om 1 check in en uit poortje te hebben voor alle soorten vervoer en vervoerders...
Ik zou niet weten hoe zo'n poortje moet herkennen dat je met Arriva gaat reizen ipv NS (en vice versa).
Kan je misschien toelichten waar dit op slaat en wat het toevoegt?Costnix schreef:Alle Fyra's zijn naar Ansaldo Breda in Italië teruggestuurd. Hoe kan men dan in Nederland nog in een Fyra instappen??????
In de ministeriële regeling staat het volgende:
Bij het verkeerde paaltje in checken valt m.i. binnen de geest van coulance regeling.Reizigers die incidenteel vergeten in te checken
Een aantal participanten geeft aan dat het niet proportioneel is dat abonnementhouders een boete van € 50,00 opgelegd krijgen indien zij onbewust zwartrijden. Hierover kan het volgende worden opgemerkt.
Uitgangspunt bij het OV-chipkaartsysteem is dat iedereen in- en uit moet checken. Niet inchecken betekent dat er sprake is van een ongeldig vervoerbewijs voor de desbetreffende reis.3 Met deze wijzigingsregeling is niet beoogd daar wijzigingen in aan te brengen. Met deze wijzigingsregeling wordt enkel het boetebedrag en de administratiekosten verhoogd.
Evenwel dient er op gewezen te worden dat er aandacht is voor reizigers met een landelijk afgekocht reisrecht die vergeten in te checken. In het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad van 26 november 2015 is afgesproken dat de boete voor deze reizigers wanneer zij incidenteel vergeten in te checken wordt kwijtgescholden.4 NS verleent onbeperkt coulance en de overige vervoerders verlenen maximaal drie keer per jaar coulance. Het gaat daarbij om reizigers met de volgende reisrechten: OV-jaarabonnement/OV-vrij, NS-abonnement Altijd Vrij, Weekend Vrij en Dal Vrij gedurende de weekenddagen, studentenreisproduct, Kids Vrij en een netabonnement.
-
Er staat toch duidelijk bij het niet inchecken dat er sprake is van een ongeldig vervoersbewijs. Dat ts ergens anders heeft ingecheckt betekend dat ze dus geen geldig vervoersbewijs heeft voor de trein waar ze in zit. Nergens kan ik uithalen dat ts een reisrecht heeft waar u schijnbaar op doelt en dat ze bij Arriva nog niet eerder coulance geclaimd heeft.alfatrion schreef:In de ministeriële regeling staat het volgende:
Bij het verkeerde paaltje in checken valt m.i. binnen de geest van coulance regeling.Reizigers die incidenteel vergeten in te checken
Een aantal participanten geeft aan dat het niet proportioneel is dat abonnementhouders een boete van € 50,00 opgelegd krijgen indien zij onbewust zwartrijden. Hierover kan het volgende worden opgemerkt.
Uitgangspunt bij het OV-chipkaartsysteem is dat iedereen in- en uit moet checken. Niet inchecken betekent dat er sprake is van een ongeldig vervoerbewijs voor de desbetreffende reis.3 Met deze wijzigingsregeling is niet beoogd daar wijzigingen in aan te brengen. Met deze wijzigingsregeling wordt enkel het boetebedrag en de administratiekosten verhoogd.
Evenwel dient er op gewezen te worden dat er aandacht is voor reizigers met een landelijk afgekocht reisrecht die vergeten in te checken. In het Nationaal Openbaar Vervoer Beraad van 26 november 2015 is afgesproken dat de boete voor deze reizigers wanneer zij incidenteel vergeten in te checken wordt kwijtgescholden.4 NS verleent onbeperkt coulance en de overige vervoerders verlenen maximaal drie keer per jaar coulance. Het gaat daarbij om reizigers met de volgende reisrechten: OV-jaarabonnement/OV-vrij, NS-abonnement Altijd Vrij, Weekend Vrij en Dal Vrij gedurende de weekenddagen, studentenreisproduct, Kids Vrij en een netabonnement.
Volgens mij focus je op het ongeldige vervoersbewijs (al is dat wel zo), maar het gaat om het onbewust zwartrijdenNeoDutchio schreef:Er staat toch duidelijk bij het niet inchecken dat er sprake is van een ongeldig vervoersbewijs. Dat ts ergens anders heeft ingecheckt betekend dat ze dus geen geldig vervoersbewijs heeft voor de trein waar ze in zit.
16again schreef:Volgens mij focus je op het ongeldige vervoersbewijs (al is dat wel zo), maar het gaat om het onbewust zwartrijdenNeoDutchio schreef:Er staat toch duidelijk bij het niet inchecken dat er sprake is van een ongeldig vervoersbewijs. Dat ts ergens anders heeft ingecheckt betekend dat ze dus geen geldig vervoersbewijs heeft voor de trein waar ze in zit.
Indien TS niet zo'n reisrecht heeft, geldt bij NS dat eenmalig een verzoek tot kwijtschelding kan worden gedaan. Wellicht hanteert Arriva dezelfde coulance-regeling.Het gaat daarbij om reizigers met de volgende reisrechten: OV-jaarabonnement/OV-vrij, NS-abonnement Altijd Vrij, Weekend Vrij en Dal Vrij gedurende de weekenddagen, studentenreisproduct, Kids Vrij en een netabonnement.