LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Boete Arriva bij per ongeluk inchecken verkeerde poortje
-
- Contacteer:
Boete Arriva bij per ongeluk inchecken verkeerde poortje
Zeer per ongeluk checkte ik in bij een NS-poortje alwaar ik bij Arriva had moeten inchecken. Er waren nieuwe poortjes welke door elkaar stonden en in m'n haast vergiste ik me. Pas bij controle schrok ik van de misser. Desalniettemin kreeg ik een boete van €50,- bovenop de reiskosten, een bedrag van slechts €3.92.
De conductrice adviseerde me nog bezwaar aan te tekenen. Ik heb Arriva via het contactformulier een bezwaar toegezonden waarbij ik de situatie uitlegde en ook benadrukte dat het absoluut geen kwade intentie in zich droeg, maar puur een vergissing betrof. Ik reis niet vaak met de trein of het is van Leeuwarden naar Groningen, alwaar er enkel Arriva-poortjes zijn en Arriva-poortjes niet door elkaar staan met NS-poortjes.
Het bezwaar is tot twee keer toe niet gehonoreerd. Ik vind het in alle opzichten onredelijk. Zijn er meerderen die dit is overkomen? Is er een boete toegekend en zo ja, hoe bent u hiermee omgegaan? Heeft u bezwaar aangetekend?
Ik hoor uiteraard graag!
De conductrice adviseerde me nog bezwaar aan te tekenen. Ik heb Arriva via het contactformulier een bezwaar toegezonden waarbij ik de situatie uitlegde en ook benadrukte dat het absoluut geen kwade intentie in zich droeg, maar puur een vergissing betrof. Ik reis niet vaak met de trein of het is van Leeuwarden naar Groningen, alwaar er enkel Arriva-poortjes zijn en Arriva-poortjes niet door elkaar staan met NS-poortjes.
Het bezwaar is tot twee keer toe niet gehonoreerd. Ik vind het in alle opzichten onredelijk. Zijn er meerderen die dit is overkomen? Is er een boete toegekend en zo ja, hoe bent u hiermee omgegaan? Heeft u bezwaar aangetekend?
Ik hoor uiteraard graag!
-
Re: Boete Arriva bij per ongeluk inchecken verkeerde poortje
Tja, feit blijft dat u zonder geldig vervoersbewijs in de trein zat. En de sanctie daarop is een boete. Is jammer, maar ook begrijpelijk. Iedereen heeft een reden om niet of verkeerd in gechecked te zijn, maar daar kan geen onderscheid in gemaakt worden.
-
- Contacteer:
Vindt u? Daar ben ik het niet mee eens namelijk. Vindt u niet dat er altijd iets bestaat als billijkheid?
Nu wordt een bewuste zwartrijder in boete gelijk getrokken met een ongelukkige verkeerde incheck van een reiziger. De bereidheid om te betalen was er wel degelijk en het droeg niet, in geen enkel opzicht, de intentie om niet te betalen. Hier lijkt mij wel een duidelijk onderscheid in.
Nu wordt een bewuste zwartrijder in boete gelijk getrokken met een ongelukkige verkeerde incheck van een reiziger. De bereidheid om te betalen was er wel degelijk en het droeg niet, in geen enkel opzicht, de intentie om niet te betalen. Hier lijkt mij wel een duidelijk onderscheid in.
Het is even de vraag welke wetgeving van toepassing is en wat er precies in staat.
En hoe zou Arriva dat verschil in intentie moeten controleren? Dat onderscheid is in de praktijk onuitvoerbaar.elke.verwoerd schreef:
Even een parallel: ik heb haast, net als jij, en let niet op, net als jij. Ik blijf daarom 120km/u rijden in de 100-zone. Ik had helemaal niet de intentie om te hard te rijden, zoals al die verkeersaso's om me heen. En toch krijg ik dezelfde boete. Is dat ook niet eerlijk? Volgens jouw logica niet...
Weet je, het is heel simpel, het draait gewoon om verantwoordelijkheid. Jij bent verantwoordelijk om een geldig vervoersbewijs te hebben en bent daarin tekort geschoten. Net als ik die boete gewoon zal moeten betalen...
Laatst gewijzigd door Moneyman op 19 apr 2017 21:06, 1 keer totaal gewijzigd.
U zou het eens kunnen proberen via de site van OV-loket.nl. Dat is een soort landelijke ombudsman voor het Openbaar Vervoer. Als je daar de verslagen leest dan zie je maar al te vaak dat vervoerbedrijven tegen gewone mensen star en onbillijk zijn. Als OV-loket dan bemiddelt, vaak op basis van redelijkheid en billijkheid, lijkt die starre houding te verdwijnen als sneeuw voor de zon. U kunt altijd een poging wagen dit via genoemde site te spelen.
In geval van TS laat het systeem zien dat TS bij de verkeerde heeft ingechecked. En TS kan niet met op het zelfde tijdstip bij twee verschillende vervoerders zijn meegereisd. Dit is dus aantoonbaar. TS heeft dus een punt. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de boetes bedoeld zijn voor mensen die aantoonbaar een foutje hebben gemaakt.Moneyman schreef:En hoe zou Arriva dat verschil in intentie moeten controleren? Dat onderscheid is in de praktijk onuitvoerbaar.
Ik blijf parallellen trekken, heb nogal wat boete-ervaringalfatrion schreef:In geval van TS laat het systeem zien dat TS bij de verkeerde heeft ingechecked. En TS kan niet met op het zelfde tijdstip bij twee verschillende vervoerders zijn meegereisd. Dit is dus aantoonbaar. TS heeft dus een punt. Ik kan me moeilijk voorstellen dat de boetes bedoeld zijn voor mensen die aantoonbaar een foutje hebben gemaakt.Moneyman schreef:En hoe zou Arriva dat verschil in intentie moeten controleren? Dat onderscheid is in de praktijk onuitvoerbaar.
Ik had een parkeerkaartje gekocht voor zone X, terwijl achteraf middels een boete bleek dat ik in zone Y stond. Helaas, ondanks bezwaar en beroep moest ik betalen: ik had wel een kaartje, maar géén geldig parkeerkaartje. Dezelfde eigen verantwoordelijkheid...
Ik zeg ook niet dat TS dit gaat winnen. Daarvoor moet ken ik de wet niet op dit punt.
Dat had ik nooit achter jou gezocht En ik altijd maar denken dat je een keurige deurwaarder was.Moneyman schreef:Ik blijf parallellen trekken, heb nogal wat boete-ervaring
TS betaalt aan de verkeerde. De juiste vervoerder brengt alsnog de eigen kosten in rekening + een boete voor het "zwartrijden". Dit laatste wordt o.b.v. art. 48 Besluit personenvervoer 2000 in rekening gebracht.
Voor de vraag of de boete terecht is, lijkt mij de onderstaande artikelen van belang. Is de boete terecht dan kan Arriva besluiten uit coulance het bedrag alsnog terug te storten. Althans, indien zij hetzelfde beleid voeren als NS*. Bij NS geldt dat dit in beginsel maar 1x wordt gedaan, mogelijk geldt dit bij Arriva ook (heeft u al eerder een boete kwijt laten schelden?).
Voor de vraag of de boete terecht is, lijkt mij de onderstaande artikelen van belang. Is de boete terecht dan kan Arriva besluiten uit coulance het bedrag alsnog terug te storten. Althans, indien zij hetzelfde beleid voeren als NS*. Bij NS geldt dat dit in beginsel maar 1x wordt gedaan, mogelijk geldt dit bij Arriva ook (heeft u al eerder een boete kwijt laten schelden?).
Zijn de tarieven van NS en Arriva op dit traject gelijk? Heeft u bij NS het verschuldigd bedrag teruggevorderd?Artikel 44 Een reiziger is voor het vervoer een vervoerprijs verschuldigd overeenkomstig het daarvoor geldende tarief.
*Arriva heeft vast nog (aanvullende) eigen voorwaarden. Die heb ik nog niet geraadpleegd.Artikel 47 lid 2. Een elektronisch vervoerbewijs is geldig indien: a. het een nationaal elektronisch vervoerbewijs of een op grond van de concessie door of namens de concessiehouder afgegeven elektronisch vervoerbewijs betreft, b. de reismogelijkheden van het elektronisch vervoerbewijs toereikend zijn voor de te maken reis en het vertrekpunt elektronisch is geregistreerd, c. het elektronisch vervoerbewijs, voor zover het op naam is gesteld, overeenstemt met de identiteit van de houder daarvan en d. de te betalen vervoerprijs voor de reis ten minste gelijk is aan het tarief dat de gebruiker van het elektronisch vervoerbewijs daarvoor verschuldigd is.
Leeuwarden heeft poortjes van Arriva en NS (bedrijf staat duidelijk aangegeven en hebben verschillende kleuren)elke.verwoerd schreef:....Ik reis niet vaak met de trein of het is van Leeuwarden naar Groningen, alwaar er enkel Arriva-poortjes zijn en Arriva-poortjes niet door elkaar staan met NS-poortjes
Groningen heeft geen poortjes, alleen check in palen.
Het maakt in Leeuwarden niet uit van af welk perron je vertrekt, je moet eerst inchecken om bij de perrons te komen.
Tsja... veel op de eeg, dan krijg je dat deurwaarders zijn soms nét mensenalfatrion schreef:Ik zeg ook niet dat TS dit gaat winnen. Daarvoor moet ken ik de wet niet op dit punt.
Dat had ik nooit achter jou gezocht En ik altijd maar denken dat je een keurige deurwaarder was.Moneyman schreef:Ik blijf parallellen trekken, heb nogal wat boete-ervaring
Is mij ook een keer gebeurd (op station Lwd), normaliter ga ik altijd vanaf daar met een NS trein naar het zuiden, en net deze ene keer naar Buitenpost. Ik heb de boete betaald en er verder geen werk van gemaakt. Als ik gewoon eerlijk ben zijn die poortjes verschillend genoeg om dit op te kunnen merken, ik heb het dus geaccepteerd.elke.verwoerd schreef:Zeer per ongeluk checkte ik in bij een NS-poortje alwaar ik bij Arriva had moeten inchecken. Er waren nieuwe poortjes welke door elkaar stonden en in m'n haast vergiste ik me. Pas bij controle schrok ik van de misser. Desalniettemin kreeg ik een boete van €50,- bovenop de reiskosten, een bedrag van slechts €3.92.
Ik hoor uiteraard graag!
Hoe jaag je mij als Automobilist weg?
Als ik in instap en elders uit scan zie je toch achteraf welke firma ik had?
Naast genoemde 2 zijn er nog meer aanbieders en ik begreep dat in Limburg er kans was dat een andere op bepaalde lijn ging rijden.
Dan is datum invoer nieuwe vervoerder en ik weet niets van kleurtjes....
Ooit Tienertoer gehad en sinds dien zelden in trein.
Verder kan ik de Fyra & Thallys poortjes niet vinden of moet ik dan toch de NS hebben?
Ik vind dat bij aantoonbare vergissing ze tenminste 1x coulance moeten geven en geen boette.
Verder zie ik wel eens dure Trein reclame langs komen op TV en in de ondanks Nee/Nee sticker in bus.....
en op dit forum jagen ze me gelijk weer weg!
Ze mogen blij zijn dat ze werk hebben, want wij betalen en zij mogen blij zijn dat er nog voldoende mensen met hun mee willen!
Naast genoemde 2 zijn er nog meer aanbieders en ik begreep dat in Limburg er kans was dat een andere op bepaalde lijn ging rijden.
Dan is datum invoer nieuwe vervoerder en ik weet niets van kleurtjes....
Ooit Tienertoer gehad en sinds dien zelden in trein.
Verder kan ik de Fyra & Thallys poortjes niet vinden of moet ik dan toch de NS hebben?
Ik vind dat bij aantoonbare vergissing ze tenminste 1x coulance moeten geven en geen boette.
Verder zie ik wel eens dure Trein reclame langs komen op TV en in de ondanks Nee/Nee sticker in bus.....
en op dit forum jagen ze me gelijk weer weg!
Ze mogen blij zijn dat ze werk hebben, want wij betalen en zij mogen blij zijn dat er nog voldoende mensen met hun mee willen!
Laatst gewijzigd door stofzuigertje op 20 apr 2017 09:46, 1 keer totaal gewijzigd.
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Was aan tikken en per ongeluk, piep zij de muis.....
Desktop is beter, laptop kun je per ongeluk.......
Desktop is beter, laptop kun je per ongeluk.......
Nee, op best veel trajecten zie je dat niet. Daar kun je met twee verschillende vervoerders van het ene naar het andere station komen. Vandaar dat er niet met universele poortjes of paaltjes kan worden gewerkt.stofzuigertje schreef:Hoe jaag je mij als Automobilist weg?
Dat is dan blijkbaar volstrekte willekeur, collega van mij heeft dat ook 2 keer gehad en beide keren hoefde hij na bezwaar niet te betalen.Moneyman schreef:Ik had een parkeerkaartje gekocht voor zone X, terwijl achteraf middels een boete bleek dat ik in zone Y stond. Helaas, ondanks bezwaar en beroep moest ik betalen: ik had wel een kaartje, maar géén geldig parkeerkaartje. Dezelfde eigen verantwoordelijkheid...
Tarieven van die zones waren overigens gelijk en het parkeren aan-/afmelden ging via zo'n parkeerapp.
Maar dat zal waarschijnlijk niet opgaan als je in een andere plaats zou hebben betaald. Bijvoorbeeld als je (theoretisch) in Amsterdam parkeert en in Amstelveen betaalt. De situatie van twee verschillende vervoerders is namelijk beter te vergelijken met twee verschillende plaatsen dan met twee verschillende zones.
-
- Contacteer:
Ik rijd doorgaans van Leeuwarden naar Groningen. Hier staan ook poortjes, maar enkel Arriva poortjes, want: arriva trein. Richting het Zuiden heb je ook de treinen naar Den Haag / Rotterdam van NS én de Arriva treinen naar Harlingen en Sneek/Stavoren. Die poortjes staan door elkaar. Zijn overigens ook net nieuw.
Ik vind het zeker een kwestie waarin het gaat om billijkheid en dat er redelijkheidshalve kan worden gesteld dat het geen kwade wil / intentie was. Ik accepteer het niet. Een pak koffie zogenaamd 'per ongeluk' in je tas stoppen vind ik geen passend vergelijk in dezen, een hele rare overigens ook. Ik ben niet vergeten in te checken namelijk. Ik wilde betalen voor m'n reis. Dat bewijs is er.
Beduidend anders dan een verkeersbord missen. En als je dan nog met 120 de weg over scheurt en je niet afvraagt waarom iedereen zo traag rijdt, dan schort er toch ook wat aan je algehele gezichtsvermogen. Je had het dan kunnen corrigeren. Kon ik dat in de trein..? Neen. Incasseren kon ik. Of excasseren dus in dezen met €50,- boete.
En ik heb nog nooit een boete gehad bij Arriva, nee. Dank trouwens Student90 voor je info. En dank BreejKC voor de tip!
Ik vind het zeker een kwestie waarin het gaat om billijkheid en dat er redelijkheidshalve kan worden gesteld dat het geen kwade wil / intentie was. Ik accepteer het niet. Een pak koffie zogenaamd 'per ongeluk' in je tas stoppen vind ik geen passend vergelijk in dezen, een hele rare overigens ook. Ik ben niet vergeten in te checken namelijk. Ik wilde betalen voor m'n reis. Dat bewijs is er.
Beduidend anders dan een verkeersbord missen. En als je dan nog met 120 de weg over scheurt en je niet afvraagt waarom iedereen zo traag rijdt, dan schort er toch ook wat aan je algehele gezichtsvermogen. Je had het dan kunnen corrigeren. Kon ik dat in de trein..? Neen. Incasseren kon ik. Of excasseren dus in dezen met €50,- boete.
En ik heb nog nooit een boete gehad bij Arriva, nee. Dank trouwens Student90 voor je info. En dank BreejKC voor de tip!