LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] CBR handelt onjuist!

Andere onderwerpen over auto en vervoer
remcoz94

CBR handelt onjuist!

Ongelezen bericht door remcoz94 »

Voor de tweede keer heb ik mijn rijexamen verricht. De eerste keer dat ik mijn praktijk examen deed was mijn instructeur het er totaal niet mee eens dat ik gezakt was. Het was immers een route kwestie en de veiligheid gaat boven alles. Zoals mijn examinator gehandeld heeft was levensgevaarlijk wat ze zelf ook aangaf na afloop. Ik had dus ook niet de mogelijkheid om op dezelfde manier de handeling uit te voeren als mijn examinator heeft gedaan, aangezien ze aangaf dat dit levensgevaarlijk was. Het verloop van de rest van dit examen is goed verlopen, geeft de examinator aan. Alleen op dit ene punt ben ik niet geslaagd. Op het uitslag formulier stond een hele andere verklaring dan de genoemde verklaring die de examinator heeft medegedeeld.
Mijn tweede praktijkexamen gaat vrijwel het zelfde. Mijn instructeur is het weer totaal niet mee eens dat ik gezakt ben voor dit examen. De reden voor het zakken is dat ik te snel moest handelen op een rotonde, 'ik had me beter moeten voorbereiden als je de rotonde nadert,' zegt de examinator. Vervolgens rijden we nog 4 rotondes op waarbij de handeling wel goed word uitgevoerd, dit geeft de examinator na afloop ook aan. Hierbij is te zien dat de ik de beheersing en de controle over de auto heb. Deze examinator voert zijn beroep nog sinds kort uit.

Na de uitslag gehoord te hebben, heb ik een verzoek gedaan om met de manager van het CBR Arnhem in gesprek te gaan. Nu vraag ik mij af of er mensen zijn die zo'n situatie van onmacht herkennen bij het CBR. En of iemand weet waar ik een vervolg procedure in gang kan zetten, buiten het CBR om. Ik wil de klacht zowel bij het CBR indienen, maar ik wil dit ook naar buiten brengen. Heeft iemand een tip?

Jolijn

Re: CBR handelt onjuist!

Ongelezen bericht door Jolijn »

Op het uitslag formulier stond een hele andere verklaring dan de genoemde verklaring die de examinator heeft medegedeeld.
Geen antwoord op je vraag, maar dit lijkt me een gemiste kans bij je eerste examen, hier had je tegen in moeten gaan.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

Het ligt er aan wat er precies is misgegaan tijdens het examen.
Dat u op 1 rotonde in problemen bent gekomen en de andere 4 wel goed heeft gedaan, heeft te maken met overzicht.
En dan kan 1x fout voldoende zijn om u niet te laten slagen.

Als je eenmaal door rood rijdt ben je ook gezakt, ondanks dat je tijdens je examen voor de andere 100 wel netjes bent gestopt.

Uw bent natuurlijk wel vrij om bezwaar in te dienen bij het CBR.

remcoz94

Brainless schreef:Het ligt er aan wat er precies is misgegaan tijdens het examen.
Dat u op 1 rotonde in problemen bent gekomen en de andere 4 wel goed heeft gedaan, heeft te maken met overzicht.
En dan kan 1x fout voldoende zijn om u niet te laten slagen.

Als je eenmaal door rood rijdt ben je ook gezakt, ondanks dat je tijdens je examen voor de andere 100 wel netjes bent gestopt.

Uw bent natuurlijk wel vrij om bezwaar in te dienen bij het CBR.
Klopt inderdaad. Het gaat er in eerste instantie om dat de situatie veilig is. Door rood rijden is geen veilige situatie. Maar zijn argumentatie was: 'stel dat het drukker op de weg was, dan had het fout af kunnen lopen.' Maar is dit te doen gebruikelijk? Dat er een situatie vervormd word met dat er meer weggebruikers aanwezig konden zijn. Je bekijkt een situatie toch op dat moment. Anders zal je ook niet kunnen halen etc.
Maar ik begrijp uw punt.

remcoz94

Jolijn schreef:Op het uitslag formulier stond een hele andere verklaring dan de genoemde verklaring die de examinator heeft medegedeeld.
Geen antwoord op je vraag, maar dit lijkt me een gemiste kans bij je eerste examen, hier had je tegen in moeten gaan.
Ja daar heb je gelijk in. Alleen had het idee dat een klacht indienen bij het CBR weinig zin heeft, aangezien ze bij voorbaat al aangeven dat het herzien van de beslissing niet mogelijk is.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

Vraag me af wat voor levensgevaarlijk ze je dan liet doen? Denk niet dat bezwaar maken veel zin heeft.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Denk ook niet dat je bezwaar serieus genomen gaat worden, en hou er rekening mee, neem aan dat je nog wil afrijden? dat het wel tegen je gaat werken.

tufima

Ongelezen bericht door tufima »

De frustratie van het zakken voor je examen is begrijpelijk.

Om nou te zeggen dat het CBR onjuist handelt ben ik echter niet met je eens.

Jouw rij-instructeur is niet objectief. Hij heeft jou weken/maanden lesgegeven op zijn manier en vind waarschijnlijk dat je daarom veilig rijdt. Hij is jouw instructeur en niet de examinator. Uiteraard wordt hij geacht de regels te kennen en te weten hoe het CBR bestuurders beoordeelt. Uit je verhaal maak ik op dat tot twee maal toe een examinator echter vindt dat je nog niet klaar bent om zelfstandig de weg op te gaan. En hij moet hier uiteindelijk over beslissen niet je instructeur. Had je overigens twee keer dezelfde examinator?

Wellicht is het een optie om bij een andere CBR-locatie je volgende examen te doen aangezien je blijkbaar geen vertrouwen meer heb in CBR Arnhem.
Laatst gewijzigd door tufima op 27 jul 2012 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

Ik begrijp werkelijk niet hoe jonge gasten met slechts 20 of 30 uur rijervaring zich een oordeel kunnen aanmatigen dat de examintor van het CBR onjuist heeft gehandeld.

Tot 2 keer toe gezakt, (ik neem aan bij 2 verschillende examinatoren) en beide keren snapt de rijinstructeur het niet. Het lijkt me eerder verstandig om van rijschool te wisselen , want klaarblijkelijk weet uw instructeur niet wat de examenvereisten zijn.

Chocomelk

Ongelezen bericht door Chocomelk »

Denk dat bezwaar indienen weinig zin zal hebben.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Leo The Emperor schreef:Ik begrijp werkelijk niet hoe jonge gasten met slechts 20 of 30 uur rijervaring zich een oordeel kunnen aanmatigen dat de examintor van het CBR onjuist heeft gehandeld.

Tot 2 keer toe gezakt, (ik neem aan bij 2 verschillende examinatoren) en beide keren snapt de rijinstructeur het niet. Het lijkt me eerder verstandig om van rijschool te wisselen , want klaarblijkelijk weet uw instructeur niet wat de examenvereisten zijn.

Ik denk dat het de terleurstelling is, dat jonge gasten dit hier neerplempen.

Daar bereikt TS dus niks mee.

boef530

Ongelezen bericht door boef530 »

Ik heb niet het idee dat je buiten de eigen CBR regio het rij examen mag afleggen. Als dat zo was dan werd Tietjerskadeel de hoofdstad van alle rijexamens. Ts begaat bij beide examens een fout die met verkeersinzicht en anticiperen te maken hebben, dit weegt bij een examen zwaar mee voor de punten.
De reden voor het zakken is dat ik te snel moest handelen op een rotonde, 'ik had me beter moeten voorbereiden als je de rotonde nadert,' zegt de examinator. Vervolgens rijden we nog 4 rotondes op waarbij de handeling wel goed word uitgevoerd,
Met wat pech was het bij de eerste al mis gegaan. De instructeur kan wel zeggen dat het CBR fout zit maar eigenlijk zit hij zelf helemaal fout, waarom heeft hij geen extra aandacht besteed aan de fouten in het eerste examen.

Brainless

Ongelezen bericht door Brainless »

@Boef530
Je mag (als je wilt) in elke willekeurige plaats afrijden.
Maar je bent vaak wel afhankelijk van je rijinstructeur, deze moet nl mee.
Of je zal een andere instructeur en auto moeten regelen.

Gesloten