LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] extra achterbank

Andere onderwerpen over auto en vervoer
fvanderschans

extra achterbank

Ongelezen bericht door fvanderschans »

Hallo,

Ik heb een vraag en kan er eigenlijk nergens antwoord op vinden. Eerst als ik even kort uitleggen wat er aan de hand is.

Ik ben vader van 2 kinderen (5 en 4 jaar oud) en wij verwachten binnenkort een tweeling. Op dit moment bezitten wij een Opel Astra Stationwagen. Daarin kan ik niet 2 kinderen en 2 maxi cosi's vervoeren. Een andere auto kopen is in deze tijden niet echt een optie voor ons. Dus ben ik op zoek gegaan naar alternatieven.

Op de site www.grootgezin.nl vond ik een onderwerp over het inbouwen van een extra achterbank in de kofferbak: http://www.grootgezin.nl/vervoer271099.php

Nu is mijn vraag, mag dat? is er wetgeving over? gaan verzekeringen
moeilijk doen? en hoe zit het met de veiligheid?

Ik heb inmiddels kontakt gehad (per email) met de firma Garage Geurtsen (http://www.garagegeurtsen.nl/) en firma H. Kleinsmit (http://www.autobedrijfklijnsmit.nl/).

De tweede, H. Kleinsmit, heeft jaren lang achterbanken in stationwagens ingebouwd, maar is de laatste jaren ermee gestopt omdat de auto's na 2002 minder geschikt waren hiervoor, aldus de persoon die ik gesproken heb. aangezien mijn opel astra uit 2001 is kon deze garage er wel een bank inzetten. Was volgens hun geen probleem met wetgeving en veiligheid.

De eerste, garage geurtsen, heb ik alleen per email contact gehad. Maar zij adverteren op hun website met de "uniklap-bank" en de "univast-bank". 2 type banken die ze zelf hebben ontwikkeld en die in de achterbak van een stationwagen zijn te plaatsen. Volgens de email was hun ontwerp sinds april 2008 algemeen geaccepteerd. het is veilig en volgens de wet.

Mijn vraag is eigenlijk... hoe zit dit? kan dit? mag dit? en hoe veilig is
het...

Ik hoop dat iemand een antwoord hierop kan geven.

Met vriendlijke groet,

F. van der Schans
Ridderkerk

franck846

Re: extra achterbank

Ongelezen bericht door franck846 »

Even contact met de rdw opnemen, dan weet je alles

The Sandman

Ongelezen bericht door The Sandman »

Ja, het mag. Er zitten regels aan, maar het mag.

1 ding moet je echter niet vergeten. Een Opel uit 2001 is helaas nog niet zo goed in de botsproeven. Als je nu je kofferbak gaat opofferen zal je bij een kopstaart-botsing misschien een hele slechte afloop kunnen krijgen.

Overigens is dit ook altijd het nadeel geweest van het later inbouwen van een 3de bank.

Verder zou ik je eerst aan willen raden om met je kinderen in de tram va R'dam of A'dam te gaan zitten. Laat hen dan 2-3 uur lang met de rug in de rijrichting mee rijden. Op die manier kom je er dan ook achter of ze er überhaupt tegen kunnen. Gewoon uit voorzorg, om niet achterad geld voor niets uit te hebben gegeven.

fvanderschans

Hartstikke bedankt voor jullie reacties.
dat van het achteruit rijden is zeker een goede tip.

wat ik begrepen heb na wat surfen op internet is dat je je kinderen in de kreukelzone (als die aanwezig is) plaatst. Maar dat dit ook het geval is bij de renault espace met de achterste rij. het blijft natuurlijk koffiedik-kijken want in 99 van de 100 gevallen gebeurd er niets, maar voor de ene keer, kan het toch erg naar uitpakken...

dus ik twijfel nog wel.

Zijn er misschien mensen die ervaringen met een extra achterbank hier willen delen?

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Hoewel een Opel uit 2001 nog best een leuke restwaarde heeft, inruil is soms mogelijk.
Als je een site als www.gaspedaal.nl zou bezoeken vind je via alle die auto's aanbieden de aanbieders, dus je hoeft niet meer 7 verschillende te bezoeken.

Probeer daar eens of een 7 zitter er tussen zit.
Omdat Uw Opel Niet RDW gekeurd word zit er een risico in, dit is bij aanpassing namelijk wettelijk verplicht maar omdat er zelden controle plaats vind....

Verder is de echte 7 zitter langer te gebruiken dan een omgebouwde Opel en je moet tenslotte jarenlang met 6 personen rijden.

Dus ook de 6 zittters mag je meenemen, hoewel ik ze niet mooi vind, de Multipla van Fiat is wel ruimer, en je houd nog bagage ruimte over die je straks zult missen.

Mitsubishi, Honda, Nissan Seat/VW/Ford hadden auto's die meer zitplaatsen hadden, ook Volvo maar ik weet niet of U een ruim 30 jaar oude wilt en of ze nog steeds leverbaar zijn.

fvanderschans

Bedankt voor je reactie.
Ik heb inderdaad nog gezocht op 6-7 sitters.
maar ze zijn allemaal vrij duur in onderhoud, wegenbelasting en verbruik.
ik kan bijvoorbeeld mijn Astra inruilen met 500 euro extra voor een Chrysler Voyager uit '98. maar dan gaat mijn wegenbelasting bijna 2x zoveel kosten en het verbruik is ook slechter dan mijn Astra.
Met een extra achterbankje achterin verwacht ik met mijn Astra nog zeker 3-4 jaar te kunnen rijden. en dan zijn het wellicht andere tijden. kwa automarkt maar ook wellicht in de persoonlijke situatie.
Dan kan er altijd nog een 6-7 zitter komen.

ik heb besloten om voor de 675 euro bij garage geurtsen een univastbank te laten plaatsen. dit is een eenmalige uitgaven, terwijl in het voorbeeld van de Chrysler mijn maandlasten ongeveer 110 euro zullen stijgen in vergelijking met mijn huidige Opel Astra. na 7-8 maanden is deze oplossing dus goedkoper dan een andere auto....

The Sandman

Maar inderdaad,

je kinderen zitten vol in de kreukelzone van jouw voertuig. De bouw van een echter 6/7 zitter is gewoon anders.

Mijn mening (papa van 2); DOE HET NIET!

1 Keer een dwaas vol achterin jouw wagen en je bent 2 kinderen kwijt. Daar kom je echt nooit, nooit meer overheen. Kinderen zijn waardevoller dan een paar sch*tcenten!!!!

The Sandman

Ik kan niet in jouw binnenzak kijken.

Maar ga eens op zoek naar een Dacia Logan MCV 7 persoon.

Goede wagen voor een lage prijs (natuurlijk nog steeds duur).

Bijvoorbeeld deze:
http://www.autokopen.nl/occasion/Dacia/ ... 94601.html

Dan heb je een bijkant nieuwe wagen met bijna geen kilometers gereden. Tuurlijk het blijft (veel) geld. Maar je kinderen zijn veilig. Je heb voorlopig weinig tot geen onderhoud. APK hoef je je voorlopig ook geen zorgen over te maken.

Volvo745Driver

Ongelezen bericht door Volvo745Driver »

hoi,

zelf ben ik de gelukkige bezitter van een volvo 740 estate 2.3 uit 1986.
één van de laatste achterwiel aangedreven draken...ehh volvo's :lol:
deze heeft voor 7 personen plaats.
als ik de 3e bankje niet nodig heb, kan ik de 3e bankje plat leggen, en heb weer een glad vloertje.
kofferbak is achterin ook van binnen uit te openen.

dus ja. een 3e bankje mag mits de achterklep van binnenuit te openen is. ook moet er 2 gordels aanwezig zijn en hoofdsteunen. dit is namelijk erg noodzakelijk als met een frontale botsing zou krijgen. immers, door de klap kunnen de langere passagiers achterin hun nek breken. ( als die hoofdsteunen er niet aanwezig zijn)

dus wanneer mag een 3e bankje?
als de kofferbakklep van binnenuit te openen is! anders als men aan gehouden word krijgt men een fikse bekeuring :shock:

Gesloten