LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Nooit geen problemen gehad als 90 km per uur op de snelweg rij , had toen wel de caravan erachter . Vrachtwagens rijden toch ook 80 km.
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Helaas leidt dat vaak tot onacceptabel gevaarlijke inhaalmaneuvres van mede weggebruikers die uberhaupt niet op de teller kijken en erg goed het pedaal weten in te drukken.BL2 schreef:Afgesleten banden zijn kleiner, dus de meter geeft meer aan. Niets aan de hand dus !
Rij gewoon 95 ipv van de toegestane 100 km/h. Heb je nooit een probleem en je bent echt niet later thuis.....
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Waar slaat dat nou weer op? Je kan gewoon 100-120 rijden zonder geflitst te worden.job45 schreef:Ik ga maar 80 rijden op de snelweg om een bekeuring te vermijden.
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
We hoeven niet roomser dan de paus te zijn, te hard is te hard. Het zou alleen wat prettiger zijn dat als je even niet oplet en slechts een paar km te hard rijdt je wat minder erg hard weer bij de les getrokken wordt. Trouwens veel later en dan is het effect Nmm al weer weg. Ik zit namelijk niet elk moment mijn snelheidsmeter te bekijken want ik vind op de overige verkeer en de weg letten Veel belangrijker.
Het zou dan ook fijn zijn als er voor die ene km te hard bv 10 euro werd gevraagd en niet het toch wel belachelijke (ik dacht) 36 euro. Vervolgens per km harder bv 2 euro per km erbij totdat de grens van 5 km te hard is bereikt en het tarief weer wat meer per km wordt. Dus een progressief systeem met lage instap dat 'lekker' oploopt voor degenen die het minder nauw met de limieten nemen. Bovendien een systeem met een stijgende herhalingspremie als je het vaker per in een jaar presteert.
Het zou dan ook fijn zijn als er voor die ene km te hard bv 10 euro werd gevraagd en niet het toch wel belachelijke (ik dacht) 36 euro. Vervolgens per km harder bv 2 euro per km erbij totdat de grens van 5 km te hard is bereikt en het tarief weer wat meer per km wordt. Dus een progressief systeem met lage instap dat 'lekker' oploopt voor degenen die het minder nauw met de limieten nemen. Bovendien een systeem met een stijgende herhalingspremie als je het vaker per in een jaar presteert.
-
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 22 dec 2005 14:04
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
130 km zou volgens TV ovj Koos met 1 km teveel beboet worden.
Voor andere snelheden is apparatuur op bijv 57, 87, 107 afgesteld. Rijdt u 58, dan wordt er 4 km afgetrokken en bekeurd voor 54 km p u. Inderdaad 1 km overschrijding, maar u reed wel 58 en op uw teller misschien wel 63 á 65 .
Voor andere snelheden is apparatuur op bijv 57, 87, 107 afgesteld. Rijdt u 58, dan wordt er 4 km afgetrokken en bekeurd voor 54 km p u. Inderdaad 1 km overschrijding, maar u reed wel 58 en op uw teller misschien wel 63 á 65 .
Laatst gewijzigd door Radar op 17 apr 2017 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bericht door Moderator verplaatst naar juiste topic. Bericht aangepast (wegens op de man spelen)
Reden: Bericht door Moderator verplaatst naar juiste topic. Bericht aangepast (wegens op de man spelen)
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
80 magangel1978 schreef:goed plan. Hopelijk nemen ze dan meteen het rijbewijs af ivm. gevaarlijk rijden. Wordt het veel veiliger van op de weg!job45 schreef:Ik ga maar 80 rijden op de snelweg om een bekeuring te vermijden.
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Het feit dat het mag maakt niet dat het niet gevaarlijk is. Onnodig 80 rijden op een snelweg is per definitie onveiliger dan je aan de snelheid houden.job45 schreef:80 magangel1978 schreef:goed plan. Hopelijk nemen ze dan meteen het rijbewijs af ivm. gevaarlijk rijden. Wordt het veel veiliger van op de weg!job45 schreef:Ik ga maar 80 rijden op de snelweg om een bekeuring te vermijden.
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Op de snelweg is ook een minimumsnelheid. Als ik het me goed herinner is dat 60.
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Er staat alleen een aanwijzing over voertuigen, die moet harder kunnen en mogen rijden dan 60 km/u, er is geen minimumsnelheid.alfatrion schreef:Op de snelweg is ook een minimumsnelheid. Als ik het me goed herinner is dat 60.
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Dat is niet de minimumsnelheid, dat is de minimumconstructiesnelheid. Oftewel: alleen als het voertuig minimaal 60 km/u kan rijden, mag je er de snelweg mee op.alfatrion schreef:Op de snelweg is ook een minimumsnelheid. Als ik het me goed herinner is dat 60.
-
- Berichten: 741
- Lid geworden op: 19 jan 2010 22:04
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Zeg dat nou niet tegen een vrachtwagenchauffeur....Moneyman schreef:[Het feit dat het mag maakt niet dat het niet gevaarlijk is. Onnodig 80 rijden op een snelweg is per definitie onveiliger dan je aan de snelheid houden.
(Ja, ik kan wel lezen, "onnodig" , maar dat vinden die truckers ook)
-
- Berichten: 5056
- Lid geworden op: 26 apr 2015 10:52
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Maar de kans dat je dan hinder veroorzaakt voor het overige wegverkeer lijkt me heel groot.Moneyman schreef:Dat is niet de minimumsnelheid, dat is de minimumconstructiesnelheid. Oftewel: alleen als het voertuig minimaal 60 km/u kan rijden, mag je er de snelweg mee op.alfatrion schreef:Op de snelweg is ook een minimumsnelheid. Als ik het me goed herinner is dat 60.
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Eens. Daarom zei ik al:sylvesterb schreef:Maar de kans dat je dan hinder veroorzaakt voor het overige wegverkeer lijkt me heel groot.Moneyman schreef:Dat is niet de minimumsnelheid, dat is de minimumconstructiesnelheid. Oftewel: alleen als het voertuig minimaal 60 km/u kan rijden, mag je er de snelweg mee op.alfatrion schreef:Op de snelweg is ook een minimumsnelheid. Als ik het me goed herinner is dat 60.
Moneyman schreef: Het feit dat het mag maakt niet dat het niet gevaarlijk is. Onnodig 80 rijden op een snelweg is per definitie onveiliger dan je aan de snelheid houden.
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Vergeet niet dat ze al meetcorrectie hebben van ongeveer 4 km/u doen, dus dit wordt afgetrokken.
Dat betekent dus eigenlijk dat als je 125 ipv 120 rijdt, krijg je te horen dat je 1 km/u te hard rijdt. Natuurlijk is 1 km/u beetje flauw en erg streng, ook al is de boete maar 20 Euro.
Laten we kijken naar verschillende zones:
- 30 km/u zone
Deze is meestal woonwijk, dus kans dat er kinderen kunnen zijn. Maar omdat het in de woonwijk is, hangen er vaak geen camera's. Door gedrag van gaspedaal en misschien zuiniger vooruit schakelen naar 3e versnelling rij je al snel 40 km/u... dus ja, hier spreek je al van 6 km/u te hard. Maar het is heel simpel met een kleine druk op gas al harder dan de bedoeling, zeker als je voet niet lekker staat en je steeds voet moet optillen. Maar in langzame zones is niet verstandig om iets harder te gaan rijden ivm grote kans op de spelende kinderen daar.
- 50 km/u zone
Bekende zone, dus binnen bebouwde kom, regelmatig camera's. Omdat je meestal in 3e versnelling rijdt zou het niet erg moeilijk zijn om op snelheid te houden. Maar op brede wegen rij je nogal makkelijk naar 60 km/u om met de verkeer mee te kunnen rijden. Met de flow mee, noemen we dat. Is met de flow meegaan strafbaar? Nee. Maar hier vallen wel veel boetes vanaf 1 km/u tot 5 km/u te hard...
- 60 / 70 / 80 km/u zone
Deze wegen zijn net aan de rand van de steden of op ringwegen, en plattelandswegen. Vaak ga je met de flow mee omdat het dan iets veilig aanvoelt en niemand aan je achterkant zit te dringen en of je wordt steeds ingehaald. Alleen plattelandswegen hebben iets minder camera's. Omdat je soms graag gelijk naar 4e versnelling wil om zuiniger te doen is kans wel mogelijk dat je iets sneller rijdt dan normaal. Maar toch zijn er weinig boetes omdat velen netjes rijden, ook omdat er veel camera's hangen.
- 100 km/u zone
Je mag optrekken binnen 300 meter voordat 100 km/u deel begint of erna om te vertragen. Juist hier lopen snelheden zoveel uiteen dat sommige nog 120 km/u rijden, vooral als men weet waar camera's zijn. Je kan wel voorstellen dat je hier veel boetes kan krijgen. Het is echt aparte deel, en ik ervaar dat veel mee als rijder.
Voor 120 km/u en hoger kunnen we vast wel mee eens zijn: meesten zullen netjes aan houden, maar er zullen mensen zijn die toch ietsje harder willen rijden, zeker als men iemand wil inhalen. Bedenk wel dat op 120 of 130 iets minder eenvoudiger is om sneller te gaan rijden omdat hier meer pedaal druk nodig is dan op 50 km/u, en ook dat motor meer moeite moet doen.
Boetes geven op 120 km/u en hoger is wel logischer omdat veiligheid door hard rijden veel meer afneemt. Maar boete op 50 km/u, 1 km/u te hard of wat dan ook, is niet erg logisch omdat veiligheid heel klein beetje verschilt, zeker op normale en brede wegen. Alleen harder rijden in de woonwijk, zoals 50 ipv 30, is niet goed. Voordat je remt, ben je alweer paar meters ver.... en dat kan al te veel zijn. Je hebt vast wel geleerd over actie-reactie tijd. Voordat je merkt dat je moet remmen leg je intussen al paar meters af.
Eerlijk gezegd zouden de boetes afgestemd moeten worden op de locatie. Zo wordt men op goede manier afgestraft in plaats van te mierenneuken terwijl veiligheid nog steeds binnen de veilige marges blijft.
Maar je moet weten dat camera's eigenlijk robots zijn. Geen gevoelens, gewoon perfect werk doen. Zelfs op makkelijke wegen met gescheiden fietspaden, je ziet de camera's staan. Gaan meteen klagen met 1 km/u te hard. Doe je helemaal niks fout mee, alleen maar beetje met de flow mee of je voet zakt per ongeluk beetje weg op gaspedaal... allemaal onschuldige zaken, maar wel bestraft. En ik denk dat men bewust op makkelijke wegen camera's plaatst... om extra geld binnen te harken. Strategisch bepaald. Je bent dus gewaarschuwd.
Hierdoor is niet goed aan te tonen dat veiligheid in de geding is, ook dat je zelf goede bedoelingen heeft om iets harder te rijden (zoals inhalen) zodat verkeer niet gehinderd wordt. Camera's kunnen niet denken wat je doet en dat kan wel vervelend zijn.
Dat betekent dus eigenlijk dat als je 125 ipv 120 rijdt, krijg je te horen dat je 1 km/u te hard rijdt. Natuurlijk is 1 km/u beetje flauw en erg streng, ook al is de boete maar 20 Euro.
Laten we kijken naar verschillende zones:
- 30 km/u zone
Deze is meestal woonwijk, dus kans dat er kinderen kunnen zijn. Maar omdat het in de woonwijk is, hangen er vaak geen camera's. Door gedrag van gaspedaal en misschien zuiniger vooruit schakelen naar 3e versnelling rij je al snel 40 km/u... dus ja, hier spreek je al van 6 km/u te hard. Maar het is heel simpel met een kleine druk op gas al harder dan de bedoeling, zeker als je voet niet lekker staat en je steeds voet moet optillen. Maar in langzame zones is niet verstandig om iets harder te gaan rijden ivm grote kans op de spelende kinderen daar.
- 50 km/u zone
Bekende zone, dus binnen bebouwde kom, regelmatig camera's. Omdat je meestal in 3e versnelling rijdt zou het niet erg moeilijk zijn om op snelheid te houden. Maar op brede wegen rij je nogal makkelijk naar 60 km/u om met de verkeer mee te kunnen rijden. Met de flow mee, noemen we dat. Is met de flow meegaan strafbaar? Nee. Maar hier vallen wel veel boetes vanaf 1 km/u tot 5 km/u te hard...
- 60 / 70 / 80 km/u zone
Deze wegen zijn net aan de rand van de steden of op ringwegen, en plattelandswegen. Vaak ga je met de flow mee omdat het dan iets veilig aanvoelt en niemand aan je achterkant zit te dringen en of je wordt steeds ingehaald. Alleen plattelandswegen hebben iets minder camera's. Omdat je soms graag gelijk naar 4e versnelling wil om zuiniger te doen is kans wel mogelijk dat je iets sneller rijdt dan normaal. Maar toch zijn er weinig boetes omdat velen netjes rijden, ook omdat er veel camera's hangen.
- 100 km/u zone
Je mag optrekken binnen 300 meter voordat 100 km/u deel begint of erna om te vertragen. Juist hier lopen snelheden zoveel uiteen dat sommige nog 120 km/u rijden, vooral als men weet waar camera's zijn. Je kan wel voorstellen dat je hier veel boetes kan krijgen. Het is echt aparte deel, en ik ervaar dat veel mee als rijder.
Voor 120 km/u en hoger kunnen we vast wel mee eens zijn: meesten zullen netjes aan houden, maar er zullen mensen zijn die toch ietsje harder willen rijden, zeker als men iemand wil inhalen. Bedenk wel dat op 120 of 130 iets minder eenvoudiger is om sneller te gaan rijden omdat hier meer pedaal druk nodig is dan op 50 km/u, en ook dat motor meer moeite moet doen.
Boetes geven op 120 km/u en hoger is wel logischer omdat veiligheid door hard rijden veel meer afneemt. Maar boete op 50 km/u, 1 km/u te hard of wat dan ook, is niet erg logisch omdat veiligheid heel klein beetje verschilt, zeker op normale en brede wegen. Alleen harder rijden in de woonwijk, zoals 50 ipv 30, is niet goed. Voordat je remt, ben je alweer paar meters ver.... en dat kan al te veel zijn. Je hebt vast wel geleerd over actie-reactie tijd. Voordat je merkt dat je moet remmen leg je intussen al paar meters af.
Eerlijk gezegd zouden de boetes afgestemd moeten worden op de locatie. Zo wordt men op goede manier afgestraft in plaats van te mierenneuken terwijl veiligheid nog steeds binnen de veilige marges blijft.
Maar je moet weten dat camera's eigenlijk robots zijn. Geen gevoelens, gewoon perfect werk doen. Zelfs op makkelijke wegen met gescheiden fietspaden, je ziet de camera's staan. Gaan meteen klagen met 1 km/u te hard. Doe je helemaal niks fout mee, alleen maar beetje met de flow mee of je voet zakt per ongeluk beetje weg op gaspedaal... allemaal onschuldige zaken, maar wel bestraft. En ik denk dat men bewust op makkelijke wegen camera's plaatst... om extra geld binnen te harken. Strategisch bepaald. Je bent dus gewaarschuwd.
Hierdoor is niet goed aan te tonen dat veiligheid in de geding is, ook dat je zelf goede bedoelingen heeft om iets harder te rijden (zoals inhalen) zodat verkeer niet gehinderd wordt. Camera's kunnen niet denken wat je doet en dat kan wel vervelend zijn.
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Er is geen minium snelheid op de autosnelwegen
-
- Berichten: 12823
- Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Aparte redenatie, bij 58 per uur minus correctie van 4 blijft er 54 over. Dus een bekeuring voor 54km/u en dat is 4 te hard, niet 1.fredgebhard schreef:130 km zou volgens TV ovj Koos met 1 km teveel beboet worden.
Voor andere snelheden is apparatuur op bijv 57, 87, 107 afgesteld. Rijdt u 58, dan wordt er 4 km afgetrokken en bekeurd voor 54 km p u. Inderdaad 1 km overschrijding, maar u reed wel 58 en op uw teller misschien wel 63 á 65 .
Ik weet nog steeds niet waar dat fabeltje vandaan komt, maar boetes voor het rijden van 51, 52 of 53pu bestaan niet. Zelfs bij het ingeven van 55 km/u op online rekentools krijg ik de volgende melding:
In uw geval is geen boetebedrag van toepassing.
Er zijn boetes voor gemeten snelheidsoverschrijdingen vanaf 7 km/u bij limieten onder de 100 km/u.
Bij de limieten 100 en 120 wordt beboet vanaf 8 km/u te hard.
Bij 130 volgt een boete als 136 km/u of sneller wordt gemeten.
Snelheidsbekeuringen van 1,2 en 3 kilometer te snel bestaan simpelweg niet.
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Je vergeet het woordje "mogen".puma73 schreef:Er staat alleen een aanwijzing over voertuigen, die moet harder kunnen en mogen rijden dan 60 km/u, er is geen minimumsnelheid.alfatrion schreef:Op de snelweg is ook een minimumsnelheid. Als ik het me goed herinner is dat 60.
Toegestane motorvoertuigen op autowegen en autosnelwegen
Voertuigen mogen alleen op autowegen als zij 50 kilometer per uur kunnen en mogen rijden. Voor autosnelwegen is dit 60 kilometer per uur. Deze snelheid heet ook wel de minimumconstructiesnelheid.
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
"Met de flow meegaan" is wél strafbaar als je daardoor meent 20% te hard te mogen rijden.mrdummy schreef:Maar op brede wegen rij je nogal makkelijk naar 60 km/u om met de verkeer mee te kunnen rijden. Met de flow mee, noemen we dat. Is met de flow meegaan strafbaar? Nee.
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Inderdaad, dat excuus van met de flow meegaan blijft een erg zwak excuus. Met de flow gaan is dat je op de teller op zijn hoogst ergens tussen de 55 en 60 rijdt. In werkelijkheid zit je dan waarschijnlijk een paar km boven de 50, maar nog wel binnen de marge.
Als 'de flow' 60 rijdt, dan betekent dat dat op de teller waarschijnlijk 65 staat en dat je dus bewust harder rijdt dan mag. Als je je in zo'n situatie niet aan de snelheid kunt of wilt houden, dan vraag ik mij af of je überhaupt wel zou moeten gaan rijden.
Als 'de flow' 60 rijdt, dan betekent dat dat op de teller waarschijnlijk 65 staat en dat je dus bewust harder rijdt dan mag. Als je je in zo'n situatie niet aan de snelheid kunt of wilt houden, dan vraag ik mij af of je überhaupt wel zou moeten gaan rijden.
Re: Flitscamera's boetes vanaf 1 km te hard onacceptabel
Exact. Er zijn bij mij in de buurt een aantal bruggen over de rivier waar je 50 mag, en de flow op bepaalde uren tussen de 70 en 100 rijdt.kweenie schreef:Inderdaad, dat excuus van met de flow meegaan blijft een erg zwak excuus. Met de flow gaan is dat je op de teller op zijn hoogst ergens tussen de 55 en 60 rijdt. In werkelijkheid zit je dan waarschijnlijk een paar km boven de 50, maar nog wel binnen de marge.
Als 'de flow' 60 rijdt, dan betekent dat dat op de teller waarschijnlijk 65 staat en dat je dus bewust harder rijdt dan mag. Als je je in zo'n situatie niet aan de snelheid kunt of wilt houden, dan vraag ik mij af of je überhaupt wel zou moeten gaan rijden.