LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Geschil na aankoop op Marktplaats

Andere onderwerpen over auto en vervoer
bazo

Geschil na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door bazo »

Hallo,

kan iemand mij adviseren in onderstaand?
Op internet vind ik wel sites waar ik "oplichting" (betaald, geen product) kan melden, maar niet waar ik een "geschil" kan melden (betaald, ondeuglijk product):

Op 18 april 2012 heb ik via Marktplaats gereageerd op een setje wielen voor de racefiets.
Het volgende wordt aangegeven:

Hallo Bas,
Ik had er graag 450 euro voor gehad. Maar voor 400 euro mogen ze ook weg. Voor minder gaan ze niet weg.
De set is 1 jaar lichtjes gebruikt en aangekocht voor 1250 euro.
Vriendelijke groet,
Robert

Ik ben de wielen gaan ophalen en op het eerste gezicht waren de wielen in goede staat (geen slag of iets dergelijks). Alleen slechte banden zaten op de velgen.
Deze wielen wil ik gebruiken als wedstrijdwielen. Vandaar dat ik de wielen alleen datzelfde weekend heb gebruikt tijdens een wedstrijd van 12 km.
Daarna heb ik de wielen op zolder geplaatst, wachtend op een volgende wedstrijd. Anderhalve maand geleden heb ik de wielen naar “mijn” fietsmaker gebracht om hier nieuwe banden op de laten leggen.
En toenw erd aangegeven dat het levensgevaarlijk was om met deze wielen te rijden. Er zaten flinke scheuren in het carbon!

Direct darana (op 29/6) heb ik de verkoper van de wielen benaderd. Maar helaas geen reactie. Ook na een aantal herhaalde pogingen (op 17/7 en 31/7) geen reactie. Ik kan helaas niets anders doen dan de conculsie trekken dat de wielen zijn verkocht met verborgen gebreken.

sjohie

Re: Geschil na aankoop op Marktplaats

Ongelezen bericht door sjohie »

bazo schreef:Hallo,

kan iemand mij adviseren in onderstaand?
Op internet vind ik wel sites waar ik "oplichting" (betaald, geen product) kan melden, maar niet waar ik een "geschil" kan melden (betaald, ondeuglijk product):

Op 18 april 2012 heb ik via Marktplaats gereageerd op een setje wielen voor de racefiets.
Het volgende wordt aangegeven:

Hallo Bas,
Ik had er graag 450 euro voor gehad. Maar voor 400 euro mogen ze ook weg. Voor minder gaan ze niet weg.
De set is 1 jaar lichtjes gebruikt en aangekocht voor 1250 euro.
Vriendelijke groet,
Robert

Ik ben de wielen gaan ophalen en op het eerste gezicht waren de wielen in goede staat (geen slag of iets dergelijks). Alleen slechte banden zaten op de velgen.
Deze wielen wil ik gebruiken als wedstrijdwielen. Vandaar dat ik de wielen alleen datzelfde weekend heb gebruikt tijdens een wedstrijd van 12 km.
Daarna heb ik de wielen op zolder geplaatst, wachtend op een volgende wedstrijd. Anderhalve maand geleden heb ik de wielen naar “mijn” fietsmaker gebracht om hier nieuwe banden op de laten leggen.
En toenw erd aangegeven dat het levensgevaarlijk was om met deze wielen te rijden. Er zaten flinke scheuren in het carbon!

Direct darana (op 29/6) heb ik de verkoper van de wielen benaderd. Maar helaas geen reactie. Ook na een aantal herhaalde pogingen (op 17/7 en 31/7) geen reactie. Ik kan helaas niets anders doen dan de conculsie trekken dat de wielen zijn verkocht met verborgen gebreken.
Die verkoper moet je maar op je eerlijke blauwe ogen geloven dat ze 6 weken op zolder hebben gelegen, en dat jij ze niet hebt gebruikt die tijd, dit nadat je er al 12km mee gereden had, nog tijdens een wedstrijd ook? Bij een wedstrijd denk ik toch aan extreme omstandigheden, op het scherpst van de snede, zegmaar de momenten dat je materiaal goed op z'n donder krijgt.. :wink:

Dofolo

Ongelezen bericht door Dofolo »

Particulier -> particulier koop neem ik aan?

Op zich heb je zelf de verplichting de boel goed te inspecteren voor je tot koop over gaat. Daar het niet bedrijfsmatig is heb je in feite letterlijk garantie tot de deur.

Wil je de verkoper gaan aanspreken op het verkopen onder valse voorwendselen dan heb je een probleem; je kan geen ruk aantonen. En dan nog zul je via een rechter je gelijk moeten halen wat je meer dan het aankoopbedrag gaat kosten in geld, en in tijd alleen.

Mgoed, vorig jaar 1250, - nu 400, dat zou mij ook aan het denken zetten.

bazo

Hallo,
dank voor de reacties tot nu toe.

Hmhm...klopt inderdaad. Het is een particuliere verkoop.
Zelf heb ik de wielen gecontroleerd: zitten er hoogte slagen in? Slagen in de breedte? Zijn de spaken nog spannen? Kortom...de visuele inspectie heb ik gedaan.

Scheuren in het carbon kun je niet zien. Mijn inziens moet dit bij een verkoop verteld worden, want deze komen uiteraard niet vanzelf in de wielen. De wielen moeten een flinke klap (lees: valpartij) hebben gehad.

Ik snap jullie reactie qua prijs (maar op Marktplaats is dit een normale prijs) en ook qua "garantie". Blijft een feit dat hij geen enkele reactue stuurt op mijn mededeling. Alleen dat al vind ik zeer vreemd.

Leojes30

Ongelezen bericht door Leojes30 »

Bazo,

Misschien heb je helemaal gelijk, maar dat valt echt niet meer aan te tonen.
Ten eerste heb je er zelf mee gefietst, ten tweede is de aankoop al even geleden...
Je zal rechtshulp moeten zoeken (veel meer dan 400e) en zeer waarch zal de rechter jou niet in het gelijk stellen....

Wie eist (jij in dit geval!) bewijst, en dan kun je helaas niet

Gelijk hebben is een ding, gelijk krijgen is heel anders.

SHS_Inc

Ongelezen bericht door SHS_Inc »

Scheuren in Carbon kun je niet zien.... hoe moet de verkoper dat dan gezien hebben ?

Maar dit is gewoon vette pech lullig maar helaas en zeker als ze eerst 6 weken op zolder liggen ja jammer dan..

Volgende keer toch in winkel kopen he weet je dat je goed zit op MP is het altijd afwachten dus...

sephora30

Ongelezen bericht door sephora30 »

Bij aan-en verkopen via Marktplaats............garantie tot aan de deur :arrow:

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Scheuren in het carbon kun je niet zien. Mijn inziens moet dit bij een verkoop verteld worden, want deze komen uiteraard niet vanzelf in de wielen. De wielen moeten een flinke klap (lees: valpartij) hebben gehad.
Als je scheuren in het carbon niet kunt zien, hoe moet de verkoper ze dan kunnen zien?

En zoals eerder gezegd, je bent er zelf ook mee in de pedalen geweest, kan het niet zijn dat de scheuren toen zijn ontstaan?

*Edit: tijdens het schrijven van dit bericht waren er meer op dezelfde gedachte gekomen, zie ik...

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Goh, volgens mijn vriendin die bij Shimano werkt en van die dingen verkoopt, en het even heeft gecheckt bij een ex-prof wielrennende collega, kan je structurele scheuren wél waarnemen in carbon, en dat heeft je fietsenmaker blijkbaar ook kunnen doen, dus dan zou ik het, hoe sneu ook, eerder in een hiaat in je eigen kennis/kunde zoeken in dit geval.

Daarnaast kan het evenzogoed gebeurd zijn tijdens die wedstrijd van 12 km die jij er op gefietst hebt natuurlijk, als het je van te voren niet opgevallen was, en je eigen fietsenmaker het meteen opviel. Of heb je na die wedstrijd de wielen zelf nogmaals geïnspecteerd?

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Duidelijk, sjohie... hiermee kunnen we dit topic dus afronden en naar het volgende fietsen. :wink:

bazo

Wederom dank voor de reacties. Ik beweer ook niet dat ik een expert ben op wielen-gebied.

Ik ben het helemaal eens met "Gelijk hebben is een ding, gelijk krijgen is heel anders".

Deze mislukte aankoop is goed geweest om mij te doen beseffen om deze dingen niet meer via marktplaats te kopen.

ciske

Ongelezen bericht door ciske »

Deze mislukte aankoop is goed geweest om mij te doen beseffen om deze dingen niet meer via marktplaats te kopen.
Dat kan best wel hoor , via marktplaats. Alleen moet je altijd goed opletten. Niet ieder mens op markplaats flest de boel.

Gesloten