LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Hogere BTW ook bij trage levering Ford
Hogere BTW ook bij trage levering Ford
Ik heb op 14 juni een Ford grand C max besteld. Volgens de dealer zou de auto begin september geleverd worden. Echter de auto is door Ford niet eerder dan 21 september gemaakt in Valencia. Daarna nog naar Keulen voor eindcontrole. Ik verwacht de auto tussen 13 en 20 oktober geleverd te krijgen. Ik heb contact gezocht met Ford Nederland en hen aangeven dat ik de levering traag vind en vind dat zij de hogere BTW voor hun rekening moeten nemen. dat weigeren zij zonder ook maar een klein beetje aan mij tegemoet te komen. Heeft iemand een idee hoe ik dit verder kan aan pakken?
John G
John G
Re: Hogere BTW ook bij trage levering Ford
Er zal vast wel iets in je koopcontract staan over vertraagde levering.
http://www.anwb.nl/rechtshulp,/koop-en- ... rmijn.html
Je zou de koop misschien kunnen ontbinden.
Over schadevergoeding lees ik niets.
Volgens mij kun je er weinig aan doen. De koop ontbinden heeft niet zoveel zin, want er moet toch een andere auto komen, dus die extra BTW moet toch betaald worden.
bprosman schreef:Er zal vast wel iets in je koopcontract staan over vertraagde levering.
In een koopcontract voor het kopen van een auto staat dit allemaal vermeld.
Dus er wordt zoals het ook in de meubelbranche gangbaar is, met +/- levertijden geschermd.
Zelf met de btw val je buiten het boekje.
Je mag blij zijn, dat er niet ook nog een prijsverhoging voor de auto is, want deze betaal je dan ook.
Lees jouw contract aandachtig, dan vallen deze punten pas op.
Weinig aan te doen. Ford is bij wet verplicht het hogere tarief in rekening te brengen. Doen ze dat niet dan plegen ze een economisch delict. Alleen als er een deel levering heeft plaatsgevonden (zoals bij de oplevering van een huis) is het (in sommige) gevallen mogleijk om de btw met terugwerkende kracht naar 19% te brengen. Bedenk: dit geld gaat niet naar Ford maar naar de NL staat die er allerlei nuttige dingen mee doet . Dus weest gerust die 1,68% die u extra betaald is in goede handen.John G schreef:Ik heb op 14 juni een Ford grand C max besteld. Volgens de dealer zou de auto begin september geleverd worden. Echter de auto is door Ford niet eerder dan 21 september gemaakt in Valencia. Daarna nog naar Keulen voor eindcontrole. Ik verwacht de auto tussen 13 en 20 oktober geleverd te krijgen. Ik heb contact gezocht met Ford Nederland en hen aangeven dat ik de levering traag vind en vind dat zij de hogere BTW voor hun rekening moeten nemen. dat weigeren zij zonder ook maar een klein beetje aan mij tegemoet te komen. Heeft iemand een idee hoe ik dit verder kan aan pakken?
John G
Ja, helaas geld de afleveringsdatum voor alles, niet de aankoopdatum. Sommige leveranciers doen er (nog) niet aan mee en geven voor de belasting in box 1 op die dan later weer wordt verrekend in box 3. Heel verhaal bij de belastingdienst te lezen. Geldt voor alle non food artikelen. Maar u heeft al diverse verwijzingen (niet gelezen, sorry).
Dit slaat nergens op. Verkopers plegen geen economisch delict wanneer ze er voor kiezen om het hogere tarief niet in rekening te brengen bij de klant.olaf79 schreef:Ford is bij wet verplicht het hogere tarief in rekening te brengen. Doen ze dat niet dan plegen ze een economisch delict.
Als de verkoper niet op tijd heeft geleverd hoor je in beginsel eerst een ingebrekestelling te versturen en daarna kun je de koop ontbinden. Op basis van deze verhoging kan dat niet, wat dat staat zo in de wet.bprosman schreef:Je zou de koop misschien kunnen ontbinden.
Verkopers plegen belastingfraude als ze niet het juiste btw bedrag over hun verkopen afdragen, er staat iets over het wel of niet doorberekenen van de verhoging van btw aan de klant.alfatrion schreef:Dit slaat nergens op. Verkopers plegen geen economisch delict wanneer ze er voor kiezen om het hogere tarief niet in rekening te brengen bij de klant.olaf79 schreef:Ford is bij wet verplicht het hogere tarief in rekening te brengen. Doen ze dat niet dan plegen ze een economisch delict.
Dus ze moeten 21% afdragen over de verkoop, hoe ze dit met de netto prijs van de auto doen is hun eigen keus.
Wat als er geen leverdatum is aangegeven in het contract?Als de verkoper niet op tijd heeft geleverd hoor je in beginsel eerst een ingebrekestelling te versturen en daarna kun je de koop ontbinden. Op basis van deze verhoging kan dat niet, wat dat staat zo in de wet.
Blijkbaar heb je nog nooit een nieuwe auto gekocht.
Inderdaad zo staat het ook op de door mij gegeven link. Ik doelde ook op ontbinden agv een (te late) levering van de auto. Niet dat TS er iets mee opschiet want als hij dan weer een auto koopt zal hij zeker na 1 Okt. geleverd worden.Als de verkoper niet op tijd heeft geleverd hoor je in beginsel eerst een ingebrekestelling te versturen en daarna kun je de koop ontbinden