LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] keuzevrijheid schadeherstelbedrijf?

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Anne-Panne

keuzevrijheid schadeherstelbedrijf?

Ongelezen bericht door Anne-Panne »

Mijn auto is door onbekenden helemaal bekrast!

Ik heb een all riks autoverzekering (met no claim garantie) en nu wil ik deze schade laten repareren door een schadeherstelbedrijf waarmee ik in het verleden goede ervaringen heb gehad. Mijn auto heb ik daar inmiddels gebracht om de schade te taxeren.

Mijn verzekering geeft mij nu aan dat ik dit niet bij dit bedrijf mag laten doen maar alleen bij de bedrijven die zij adviseren. Volgens mijn schadebedrijf mogen ze dit helemaal niet doen.

Wie heeft hiermee ervaring?

vladja

Re: keuzevrijheid schadeherstelbedrijf?

Ongelezen bericht door vladja »

Kijk eens in de verzekeringsvoorwaarden.

Met een vaste groep reparateurs hebben verzekeringsmaatschappijen vaak een overeenkomst. Dat betekent dat de verz.mij de schade richting die reparateur stuurt. Deze is dan verzekerd van een bepaalde hoeveelheid werk. Dat wordt richting de verz.mij vertaald in een lager uurtarief. Daardoor hoeft de verz.mij minder te betalen voor het schadeherstel en dat betekent een lagere premie.

U bent vrij om uw auto ergens anders te laten repareren, maar dan krijgt u niet meer vergoed dan wat de reparatie bij de aanbevolen reparateur had gekost. Ook kunnen bijkomende voordelen vervallen zoals het gratis ter beschikking stellen van een leenauto gedurende de reparatie en bijv. een lager eigen risico.

Ook kan het zijn dat er bij de aanbevolen reparateur geen expert heen hoeft om de schade vast te stellen. Zij werken dan met gemailde foto's en wederzijds vertrouwen. Dit scheelt ook weer in de kosten. (Er wordt dan steekproeven gedaan ter controle).

Overleg met de maatschappij wat het u aan extra geld gaat kosten en maak dan een afweging of het de moeite waard is. De aangewezen reparateurs leveren ook vakwerk, anders gaat een verzekeringsmij hier niet mee in zee, want dan lopen hun klanten weg.

Vladja

Anne-Panne

Ongelezen bericht door Anne-Panne »

Bedankt voor de duidelijke uitleg!

Mijn eigen schadeherstelbedrijf had dan toch gelijk (ze zeiden mij dat ze niet iemand konden dwingen naar een bepaald bedrijf te gaan.). Mijn verzekeringsbedrijf gaf een onduidelijke uitleg, zij stonden me zelfs zeer onbeleefd te woord hierover.

Ik vraag me wel af of de prijsafspraken die verzekeraars kunnen maken met schadeherstelbedrijven een gunstig effect hebben op mijn premie. Ook maak je de concurentie binnen deze branche zo niet reeël.

vladja

Ongelezen bericht door vladja »

Of het een gunstig effect heeft op de premie is het verkoop verhaal achter deze werkwijze. Waar het geld blijft is een andere vraag.

Het is simpel een kwestie van uitrekenen. Hoeveel schade krijg je vergoed. Zijn er nog dingen als korting op eigen risico, leenauto etc. Voor een schadebehandelaar is het meer werk. Hij/zij moet er bij nadenken, terwijl het bij een aangewezen reparateur een appeltje eitje afhandeling is.

Vladja

Maarten1234

Ongelezen bericht door Maarten1234 »

Zo heeft mijn verzekering, Orion, ook met glashandels voor autoruiten overeenkomsten. Zo "moet" ik bijvoorbeeld naar Carglass toe. Als ik het niet doe, is het geen probleem alleen het verschil moet ik zelf bij betalen. Het eigen risico komt bij mij hiermee niet in het geding.

Gesloten