M.i. loopt u wel op wat zaken vooruit. TS gaf aan het voertuig gehuurd te hebben ivm een verhuizing. Het ligt voor de hand dat dit zich dus meer in de privésfeer afspeelt dan in de zakelijke sfeer, toegegeven ook dat weten we niet zeker. Dan is er ook niet zozeer sprake van een economisch delict
Dit staat er op de site van het openbaar ministerie:
De bepalingen voor belading van vrachtwagens staan in de Regeling Voertuigen en de Wet Wegvervoer Goederen. Daarin staan ook de strafbaarheid en sancties. De overtredingen van de Wet Wegvervoer Goederenvervoer vallen onder de Wet op de economische delicten. Daarmee is overbelading een economisch delict.
Het is inderdaad niet geheel duidelijk of dit ook geldt als het eigen vervoer is, of dat dit alleen geldt bij beroepsgoederenvervoer door derden.
Tis jammer, dat het voertuig niet gewogen is. Bij de politie bestond het vermoeden van overbelading, dit vermoeden zou best kunnen zijn veroorzaakt door de reeds doorgezakte bladveren.
Ik heb moeite te geloven dat het voertuig niet is gewogen. De politie kan dan namelijk helemaal niet verbaliserend optreden. Enfin, misschien vertelt TS dit nog.
(je kan toch niet alleen op het uiterlijk bepalen of er van overbelading sprake is, laat staan dat het exacte boetebedrag bepaald kan worden)
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 22 dec 2011 20:58, 1 keer totaal gewijzigd.
pima schreef:Tis jammer, dat het voertuig niet gewogen is. Bij de politie bestond het vermoeden van overbelading, dit vermoeden zou best kunnen zijn veroorzaakt door de reeds doorgezakte bladveren.
Overbelading is ook zichtbaar met goede veren, de wagen hangt dan namelijk naar achteren. De veren zouden versleten kunnen zijn maar dat is niet de aanleiding van de aanhouding, dit is de overbelading.
Als ik TS zou zijn zou ik met het bonnetje van olie en getuigen die het hebben gezien laten zien/horen om zo aan te tonen dat de wagen niet onderhouden (zou zijn) is.
Ik vraag me wel af waarom TS geen contact op heeft genomen met de verhuurder op het moment dat de olie werd aangeschaft en bijgevuld, dit heeft zeker 100,00 euro of meer gekost en ik zou wanneer ik zoveel geld uit moest geven voor een gehuurde wagen toch eerst willen weten of dit wel vergoed werd?!
Na onlangs deze post tegen gekomen te zijn, leek het ons goed om even een aantal aanvullende feiten te noemen, om zo onverhoopte misverstanden en wellicht overhaaste conclusies te voorkomen.
De doelstelling van Kilometervrij.nl is om betrouwbare bussen tegen een zeer scherp tarief aan te kunnen bieden aan onze klanten. Kernwoorden hierbij zijn betrouwbaarheid budget, veiligheid en service. Om dit te realiseren maken wij gebruik van Mercedes en Volkswagen bussen, welke zeer goed onderhouden worden.
Wat betreft de klacht van deze klant kunnen wij melden dat betreffende huurder door de politie werd aangehouden, nadat deze visueel hadden geconstateerd dat er teveel geladen was. Hoewel de klant ten tijde van de reservering erop gewezen is wat het maximale gewicht is dat vervoerd mocht worden met dit voertuig, werd bij de weging geconstateerd dat het voertuig maar liefst 2100 kg zwaarder beladen was dan wettelijk toegestaan (toegestaan maximum beladen voertuig was 3500 kg; gemeten gewicht:5600 kg..).
Een dergelijke extreem overgewicht vormt vanzelfsprekend een extra zware belasting op de motor en het olieverbruik en heeft in dit geval zelfs geleid tot een opgeblazen turbo. Wij vinden het dan ook niet opmerkelijk dat het olielampje op dag 4 van dit extreme gebruik van ons voertuig begon te branden. Een overbelading van een paar honderd kilogram meer is echt geen probleem voor onze verhuurvoertuigen, maar tegen een overbelading van 2 ton zijn ook zij helaas niet opgewassen.
Overigens geeft de klant aan een en ander netjes te hebben gemeld. Hierbij moeten wij kanttekenen dat het betreffende telefoontje niet zozeer gericht was op informatievoorziening naar ons toe, als wel als doel had om een ander voertuig op te eisen, aangezien het gehuurde voertuig niet zou voldoen (..). Wij hebben de klant hierop nogmaals gewezen op het maximaal toegestane vrachtgewicht en het gevolg dat deze extreme overbelasting heeft gehad op het olieverbruik.
Na terugkomst van het voertuig is geconstateerd dat de bladveren onherstelbaar beschadigd waren en hebben wij ons genoodzaakt gezien de klant aansprakelijk te stellen voor de veroorzaakte schade. De klant heeft overigens in een later stadium aangegeven de aansprakelijkheid op zich te nemen en er is een meer dan coulante regeling getroffen om een en ander af te wikkelen.
Hoewel wij de betreffende situatie enorm betreuren, hopen wij dat bovenstaande aanvullende informatie een iets ander licht werpt op de geschetste situatie. Mochten er naar aanleiding van bovenstaande verdere vragen zijn, dan zullen wij hier uiteraard graag nader op ingaan.
Een jaar na bovenstaande berichten willen wij deze ervaring graag nog met de wereld delen.
Ons eindrapport: Kilometervrij.nl is een waardeloos bedrijf.
Voor een lange rit door Europa kregen wij onlangs een 15 jaar oude bestelwagen mee van Kilometervrij.nl, die bergop geen 70 km/u haalde! De handrem was ook nog eens stuk. LEVENSGEVAARLIJK.
Bij terugkomst vroegen we ernaar en kregen we als antwoord een technisch verhaal over het type wagen, waaruit wij blijkbaar hadden moeten afleiden dat hij waardeloos rijdt in de bergen. Eigen schuld dus, volgens hen.
Goedkoop? Ja. Maar goedkoop bij Kilometervrij blijkt enorm duurkoop - ronduit gevaarlijk en de service is te belachelijk slecht voor worden. Wat een amateurs...
Dus als je kilometervrij een busje wilt huren, doe het niet bij kilometervrij.nl maar zoek een van de vele andere aanbieders uit.
Allereerst betreuren wij het ongemak dat de klant ervaren heeft. Graag geven wij onze reactie op deze klacht:
Kilometervrij.nl, hanteert een Mercedes Sprinter voertuigenpark van ca. 7 jaar oud. Hierdoor kunnen wij de klant aan de ene kant niet alleen goede kwaliteit bieden, maar vanwege de lagere afschrijvingen, tevens een uiterst scherpe prijs/kwaliteit verhouding. Dit is de reden dat steeds meer klanten ons (herhaaldelijk) weten te vinden.
Hoewel wij ons voertuig voor uw en onze zekerheid in opperste staat van onderhoud houden, kan het voorkomen dat een onderdeel defect raakt, aangezien niet iedereen altijd even netjes omspringt met gehuurd materiaal (overbeladen van voertuig, te ruw aantrekken van handremmen etc).
Eventuele defecten proberen wij zo goed als mogelijk pro-actief te constateren en te verhelpen. In het geval dat er door de klant onverhoopt toch iets gesignaleerd wordt, zullen wij dit uiteraard zo snel mogelijk en zo goed mogelijk laten verhelpen.
Navraag over bovenstaande situatie heeft ons doen begrijpen dat kort na het wegrijden gesignaleerd werd dat de handrem kennelijk niet optimaal functioneerde, maar dat in toch werd besloten door te rijden. Waarom is ons onduidelijk, echter wij vermoeden dat het euvel wellicht iets minder ernstig was dan wordt geschetst.
Wat betreft de snelheid in de bergen moge het helder zijn dat rijden in de bergen is heel wat anders dan rijden over de Nederlandse wegen. In de Alpen dient met rekening te houden met stijgingen van 6% tot 15% en meer. Verwachten dat een wagen (ongeacht de zwaarte van de belading) in de Alpen hetzelfde presteert als op onze wegen zal inderdaad tot teleurstelling leiden.
Wat betreft de technische verhandeling: er zijn TDI bussen en CDI bussen. Het grootste merkbare verschil is dat de TDI over een turbo beschikt en daardoor krachtiger is en sneller kan rijden. Nadeel van de TDI is dat deze meer diesel verbruikt en dat de turbo regelmatig stukgaat doordat er vaak te lang te hard mee gereden wordt (hier komt het stukje huurdersgedrag weer bij kijken). De CDI’s daarentegen zijn weliswaar iets trager, maar wel weer een stuk economischer en gaan simpelweg minder snel stuk. Aangezien men bij ons vooral huurt vanwege een beperkt budget en veelal zuinigheid verkiest, zijn wij overigens inmiddels geheel overgeschakeld op CDI bussen.
Dir_Kilometervrij.nl schreef:
Kilometervrij.nl, hanteert een Mercedes Sprinter voertuigenpark van ca. 7 jaar oud. Hierdoor kunnen wij de klant aan de ene kant niet alleen goede kwaliteit bieden, maar vanwege de lagere afschrijvingen, tevens een uiterst scherpe prijs/kwaliteit verhouding. Dit is de reden dat steeds meer klanten ons (herhaaldelijk) weten te vinden.
7 jaar! Dat is belachelijk lang voor een huurbus, de grote spelers op deze markt ( die uiteraard iets duurder zijn) hanteren 1 jaar of uiterlijk 2 jaar als de bus weinig verhuurd is. 7 jaar komt neer op 300.000 km of meer en dan houd ik het nog erg laag. Een kennis van me heeft een groot verhuurbedrijf en vertelde dat je op die kilometrage nu eenmaal erg hoge onderhoudskosten maakt/krijgt en er vrijwel niets meer af te schrijven is na die periode. Je kunt het natuurlijk best treffen maar wil je rustig en vooral zonder kopzorgen rijden geef dan een paar euro's meer uit.
Nog iets, bij de grotere bekende bedrijven kun je vrijwel altijd het eigen risico afkopen en zijn de bussen All Risk verzekerd, volgens de algemene voorwaarden van kilometervrij.nl zijn hun bussen slechts W.A verzekerd en dat geeft een flink risico want een ongeluk zit in een klein hoekje hoor.Het geld welke je dus uitspaart op de huur enz. kan je vlug kwijtraken als er iets fout gaat.Deurtje verder dus.