LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Klacht CBR regio oost

Andere onderwerpen over auto en vervoer
fiat500

Klacht CBR regio oost

Ongelezen bericht door fiat500 »

Graag wil ik een klacht uiten over de gang van zaken bij het CBR en dan voornamelijk het regiokantoor oost te Arnhem.

Omdat mijn vrouw in 2003 eenmalig een epileptische aanval heeft gehad moet zij om de zoveel jaar haar rijbewijs opnieuw laten verlengen. Om in aanmerking te komen voor een verlenging dient ze een eigen verklaring te laten invullen door een neuroloog, deze stuurt de ingevulde verklaring, na goedkeuring, door naar het CBR. Het CBR geeft dan een verklaring van geschiktheid af en hiermee ga je naar het gemeentehuis om een nieuw rijbewijs aan te vragen.

Afgelopen december kreeg mijn vrouw een brief van de RDW waarin stond dat haar rijbewijs voor 27 februari 2009 moest worden verlengd. Ze heeft toen direct het ziekenhuis gebeld om een afspraak te maken bij een neuroloog voor een medische keuring. Op 13 januari 2009 kon ze hier terecht. Na 3 minuten stond ze "goedgekeurd" en € 100,- lichter weer buiten de deur. Hiep, hiep, hoera, goedgekeurd en nu even wachten op de verklaring van het CBR en het rijbewijs kan worden aangevraagd.

Op 17 februari j.l. kregen wij een brief van het CBR (regio oost) met de mededeling dat de eigen verklaring was binnengekomen. In deze brief stond tevens dat het gemiddeld een maand duurt voordat er nader bericht volgt over de beoordeling. Tevens stond erin dat het CBR vaak direct een verklaring van geschiktheid afgeeft.

Omdat het rijbewijs van mijn vrouw geldig was tot 27 februari 2009 kregen wij het vermoeden dat het wel eens zo kon wezen dat de verklaring van het CBR wel eens te laat binnen zou kunnen komen met als gevolg dat zij vanaf 27 februari niet meer in het bezit van een geldig rijbewijs zou zijn.

Vanaf 17 februari zijn wij daarom maar eens gaan bellen met het CBR. Wat bleek? De eigen verklaring was bij het CBR binnengekomen op 27 januari 2009, 14 dagen na goedkeuring door de neuroloog. Of het ziekenhuis geeft de verklaring te laat opgestuurd, of het is bij het CBR op de grote stapel blijven liggen. Dus als het vanaf 27 januari bij het CBR in behandeling is genomen en je gaat uit van gemiddeld een maand, zoals genoemd in de brief van het CBR, zou het misschien net allemaal op tijd lukken om het rijbewijs weer te verlengen.

Echter gemiddeld een maand is bij het CBR 2 tot 6 weken! (dit werd door een medewerkster verteld) Dit betekende dat mijn vrouw dus vanaf 27 februari niet meer mocht autorijden. Ze heeft vanaf dat moment veel met de fiets moeten doen en vaak een beroep op andere gedaan omdat ze regelmatig afspraken had waar ze niet per fiets kon komen.

Na exact 6 weken had ze nog steeds geen bericht van het CBR gehad dus maar weer eens bellen. De ene "smoes" na de andere "smoes" werd van stal gehaald om een verklaring te geven over het waarom wij nog steeds geen bericht hadden ontvangen. Het zou liggen aan de vele aanvragen die binnen komen bij het CBR en dat er daardoor een achterstand was ontstaan. Ook werd er N.a.V. een ander telefoongesprek gezegd dat het te maken had met een nieuw computersysteem etc., etc..

Op 13 maart weer eens gebeld werd er gezegd dat het nog wel eens 2 weken langer kon gaan duren. Toen heb ik een boos telefoontje gepleegd en kwam er eindelijk schot in de zaak. De medewerkster beloofde om het dossier met voorrang te gaan behandelen en uiteindelijk kwam op dinsdag 17 maart j.l. eindelijk de verlossende brief (verklaring van geschiktheid).

Mijn vrouw is toe dezelfde dag naar het gemeentehuis gegaan om de aanvraag daar in werking te laten stellen, echter in het computersysteem bij het gemeentehuis stonden haar gegevens nog op ongeldig en konden ze niets beginnen. Weer een boos telefoontje naar het CBR. De ene medewerkerster vertelde dat het CBR de brief te vroeg had verstuurd en dat eigenlijk eerst de gemeente op de hoogte had moeten worden gesteld en dat het de volgende dag zou moeten lukken. De volgende dag weer het zelfde verhaal, nog steeds ongeldig. Toch maar weer eens bellen met CBR. Nu werd de schuld aan de RDW gegeven deze zouden een computerstoring hebben gehad??? Ik zou binnen één uur worden teruggebeld. Na vier uur zelf maar weer eens bellen. De mevrouw die ik dit aan de lijn kreeg vertelde weer wat anders. Er was inderdaad iets mis gegaan en nu kon mijn vrouw op donderdag 19 maart j.l. naar het gemeentehuis gaan om het opnieuw te proberen (3 maal is scheepsrecht).

Donderdag 19 maart j.l. is het dan eindelijk gelukt om de aanvraag in te dienen en mijn vrouw heeft vandaag (25 maart) haar rijbewijs kunnen ophalen! Hiep, hiep, hoera!

Wat ik eigenlijk wil aangeven is dat mochten er mensen zijn die op eenzelfde manier hun rijbewijs moeten verlengen: Begin ruim op tijd met de aanvraag zodat je op tijd het rijbewijs verlengd krijgt. En mocht je het na jouw mening toch te lang duren, zoveel mogelijk bellen en aangeven dat je het niet accepteert dat alles zolang duurt.
Over 5 jaar moet mijn vrouw weer haar rijbewijs opnieuw verlengen, wij beginnen in ieder geval op tijd.

Alias ghostrider

Re: Klacht CBR regio oost

Ongelezen bericht door Alias ghostrider »

Ook ik ben helaas in de molen van het ambtenarenapparaat genaamd CBR gekomen. Moet ook hand in eigen boezem steken want ik was inderdaad laat met het insturen van mijn eigen verklaring echter voor dit feit wordt je dan, gevoelsmatig, rijkelijk bestraft. Heb namelijk na het insturen van mijn verklaring na ongeveer twee weken een kopie terug gekregen met de mededeling dat men een vragenformulier omtrent Diabetes hadden verstuurd naar mijn huisarts. Dit is ingevuld en vervolgens door mijzelf verstuurd naar het CBR. Tot op heden, en dat is nu reeds zes weken, na versturing van vragenformulier, zit ik te wachten op de verklaring van geschiktheid. Diverse telefoontjes om te vragen hoe wat de status is levert dus ook niets op.

Een versnelde procedure o.i.d. kent men niet en het feit dat dit je dagen en loon gaat kosten met misschien wel ontslag tot gevolg heeft het CBR totaal geen boodschap aan.

Ook de politiek verantwoordelijk, minister Eurlings, is op geen enkele wijze hiervoor te benaderen, postbus 51 verwijst je door naar het CBR en het CBR zegt dat je het wel laat hebt ingestuurd.

Laat de marktwerking, waar deze regering zo voor staat, ook eens los op het CBR, als er meerdere organisaties deze registratie mogen doen moet het CBR wel klantvriendelijker worden.

Als je dus diabeet bent geworden en je rijbewijs moet vernieuwd worden begin daar dan zeer vroeg mee, eigenlijk gelijk al wanneer je het schrijven van de RDW hebt ontvangen.

Waarom een alias, omdat ik vermoed dat het CBR je gewoon straft wanneer je omtrent het systeem klaagt.

Hoop dat anderen, met dezelfde ervaring, reageren.

Gesloten