LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] kogeldruk
kogeldruk
Wij willen in het voorjaar 2 elektrische fietsen aanschaffen, dus ik denk ga alvast een fietsendrager kopen.
Maar, mijn trekhaak heeft max kogeldruk van 50 KG
Een fietsendrager weegt tussen de 11 en 16 kg. fietsen gemiddeld 25 kg.
Haal ik de accu eraf zijn ze wat lichter.
Welke fiets ik ook uitzoek, met de accu in de kofferbak zit ik toch nog boven de 50 KG (inclusief drager)
De verkopers bagatelliseren dit en zeggen er zijn zoveel die zich hier niks van aantrekken.
Maar mocht ik een ongeluk krijgen doordat er iets met de fietsendrager of fietsen gebeurt, denk ik niet dat de verzekering zo makkelijk is.
Wat is jullie mening en wie weet of er erg lichte fietsen zijn ?
Maar, mijn trekhaak heeft max kogeldruk van 50 KG
Een fietsendrager weegt tussen de 11 en 16 kg. fietsen gemiddeld 25 kg.
Haal ik de accu eraf zijn ze wat lichter.
Welke fiets ik ook uitzoek, met de accu in de kofferbak zit ik toch nog boven de 50 KG (inclusief drager)
De verkopers bagatelliseren dit en zeggen er zijn zoveel die zich hier niks van aantrekken.
Maar mocht ik een ongeluk krijgen doordat er iets met de fietsendrager of fietsen gebeurt, denk ik niet dat de verzekering zo makkelijk is.
Wat is jullie mening en wie weet of er erg lichte fietsen zijn ?
-
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10
Re: kogeldruk
Als je via Google na dit probleem zoekt, kom je altijd op hetzelfde uit.
Andere trekhaak tot 75 kg, dan mag het.
Alternatief:
1 fiets op de trekhaak en een op het dak.
Inderdaad, als je aangehouden wordt door de politie, is het een proces-verbaal en niet meer verder rijden.
Andere trekhaak tot 75 kg, dan mag het.
Alternatief:
1 fiets op de trekhaak en een op het dak.
Inderdaad, als je aangehouden wordt door de politie, is het een proces-verbaal en niet meer verder rijden.
-
- Berichten: 3493
- Lid geworden op: 27 jul 2015 12:20
Re: kogeldruk
Maar wel in een andere richting. Als er zoveel/teveel druk van boven komt is de caravan niet goed beladen.MichielFRL schreef: Een sleurhut achter de auto geeft veel grotere krachten op de trekhaak dan 2 e-bikes.
-
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10
Re: kogeldruk
Wat een reactie.MichielFRL schreef:Niet druk over maken, die trekhaak breekt echt niet af.
Een sleurhut achter de auto geeft veel grotere krachten op de trekhaak dan 2 e-bikes.
Ook bij een caravan, mag de kogeldruk niet hoger zijn, ook is het gewicht van de sleurhut groter.
Re: kogeldruk
50 Kg kogeldruk dus rek + 2 fietsen.
Het gewicht van mijn Giant is 28 Kg maar ik heb accu niet gewogen.
Ik vermoed dat hij dan flink lichter word en de accu achterin de bagage is geen kogel druk meer.
Er zware stalen en licht gewicht aluminium rekken dus welk merk koop je?
De kogeldruk, ja bij del meeste 50 Kg, voor 75 moet je dikke Volvo kopen of zo.
En anders een bestelbus waar tot 100 Kg vaker voor komt.
Dus als je meer als 50 Kg zou willen moet je andere en meestal erg zware auto kopen.
Zelf gebruik ik nu een rek op achterklep en er nergens een klep belasting vermeld!
Dus ik zou daar, hoewel ik het de scharnieren bovenaan niet aan wil doen dus in theorie zelfs 3 fietsen aan kunnen hangen van 28 dus 84 Kg.
Met het rek zelf kom ik dan op 92 Kg maar het past wel en is legaal.
Dus het kogel gewicht is alleen voor trekhaak gebruik dus eigenlijk kromme wettelijke regel.
Maar de accu voor bij de passagier voeten is dus betere verdeling van gewichten en vergeet de fiets tassen niet leeg te halen, ik zag het ooit op de A2 en dat was best leuk voor alle anderen....
Er zat nog maandverband in!
Het gewicht van mijn Giant is 28 Kg maar ik heb accu niet gewogen.
Ik vermoed dat hij dan flink lichter word en de accu achterin de bagage is geen kogel druk meer.
Er zware stalen en licht gewicht aluminium rekken dus welk merk koop je?
De kogeldruk, ja bij del meeste 50 Kg, voor 75 moet je dikke Volvo kopen of zo.
En anders een bestelbus waar tot 100 Kg vaker voor komt.
Dus als je meer als 50 Kg zou willen moet je andere en meestal erg zware auto kopen.
Zelf gebruik ik nu een rek op achterklep en er nergens een klep belasting vermeld!
Dus ik zou daar, hoewel ik het de scharnieren bovenaan niet aan wil doen dus in theorie zelfs 3 fietsen aan kunnen hangen van 28 dus 84 Kg.
Met het rek zelf kom ik dan op 92 Kg maar het past wel en is legaal.
Dus het kogel gewicht is alleen voor trekhaak gebruik dus eigenlijk kromme wettelijke regel.
Maar de accu voor bij de passagier voeten is dus betere verdeling van gewichten en vergeet de fiets tassen niet leeg te halen, ik zag het ooit op de A2 en dat was best leuk voor alle anderen....
Er zat nog maandverband in!
-
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10
Re: kogeldruk
Jij hebt blijkbaar geen caravan, anders wist je het hoe de vork in de steel zit.MichielFRL schreef:De kogeldruk beperking zal volgen uit een berekening van de krachten die erop komen.renewouters schreef:Maar wel in een andere richting. Als er zoveel/teveel druk van boven komt is de caravan niet goed beladen.MichielFRL schreef: Een sleurhut achter de auto geeft veel grotere krachten op de trekhaak dan 2 e-bikes.
De sleurhut heft een lange hefboom, dus de daadwerkelijke kracht op de kogel is vele malen hoger dan 50KG droog gewicht.
De fietsendrager zit recht boven de kogel, dus de daadwerkelijke kracht is veel kleiner.
Hier kan je nalezen, hoeveel kogeldruk op een trekhaak mag, en hoe de caravan moet beladen worden, dat de kogeldruk juist is.
http://www.caravantrekker.nl/algemeen/belading.php
Re: kogeldruk
het gaat niet eens zozeer om het risico dat die trekhaak afbreek, maar als je een te hoge kogeldruk hebt krijg je minder druk op je voorwielen en die heb je natuurlijk nodig om...jawel...te sturen.MichielFRL schreef:Niet druk over maken, die trekhaak breekt echt niet af.
Een sleurhut achter de auto geeft veel grotere krachten op de trekhaak dan 2 e-bikes.
bij een flinke caravan heb je ook nog eens het probleem dat als je flink in de ankers moet, het gewicht van de caravan voor een draaiend moment over zijn wielen zorgt. hierdoor krijg je nog meer druk op je
trekhaak.
Re: kogeldruk
Ik denk dat de trekhaak het beetje overgewicht ook makkelijk aan kan.
Maar het probleem is, als de fietsendrager of de fietsen losgaan en een ongeluk of schade veroorzaken, de verzekeringsmaatschappij onder uitbetaling uit kan komen, omdat de regels zijn overtreden.
En dan mag je alles zelf betalen en ben je failliet.
En dan heb ik het nog niet eens over veroorzaakte letsel of erger, dan kan je dus worden veroordeeld voor nalatigheid.
Maar het probleem is, als de fietsendrager of de fietsen losgaan en een ongeluk of schade veroorzaken, de verzekeringsmaatschappij onder uitbetaling uit kan komen, omdat de regels zijn overtreden.
En dan mag je alles zelf betalen en ben je failliet.
En dan heb ik het nog niet eens over veroorzaakte letsel of erger, dan kan je dus worden veroordeeld voor nalatigheid.
Re: kogeldruk
Fietsdragers op de trekhaak kogel zijn nu eenmaal niet ontworpen voor de relatief zware elektrische fietsen. Dakdragers mogen over het algemeen ook maar 50 Kilo hebben.
Google anders eens op "Fietstrailer"
Google anders eens op "Fietstrailer"
Waarbij een grote caravan natuurlijk eigen remmen heeft en die druk dan weer wordt weggenomen.bij een flinke caravan heb je ook nog eens het probleem dat als je flink in de ankers moet, het gewicht van de caravan voor een draaiend moment over zijn wielen zorgt. hierdoor krijg je nog meer druk op je
trekhaak.
Re: kogeldruk
Die druk is in de andere richting... De kogeldruk is naar beneden gericht en de invloed van het gewicht van de caravan is, als die goed beladen is, juist in de rijrichting.
Vergelijk het met een stoelpoot. Sommige stoelen hebben hele ranke poten, die je redelijk eenvoudig kunt doorbuigen als je er van de zijkant tegenaan duwt. Maar een druk van boven kunnen ze heel goed hebben. Je kunt immers met je volle gewicht zonder problemen er op zitten. Net zo bij een ladder, daar kan een groot gewicht op staan als je er normaal op staat, maar als de ladder plaat ligt om iets te overbruggen en je gaat er dan op staan, dan is het uitkijken.
Als de kogeldruk begrenst is, dan zou ik daar niet te gauw te veel overheen gaan. Er zal allicht een veiligheidsmarge zijn en in de praktijk zul je er waarschijnlijk vaak wel goed mee wegkomen, maar je loopt toch een reëel risico.
Vergelijk het met een stoelpoot. Sommige stoelen hebben hele ranke poten, die je redelijk eenvoudig kunt doorbuigen als je er van de zijkant tegenaan duwt. Maar een druk van boven kunnen ze heel goed hebben. Je kunt immers met je volle gewicht zonder problemen er op zitten. Net zo bij een ladder, daar kan een groot gewicht op staan als je er normaal op staat, maar als de ladder plaat ligt om iets te overbruggen en je gaat er dan op staan, dan is het uitkijken.
Als de kogeldruk begrenst is, dan zou ik daar niet te gauw te veel overheen gaan. Er zal allicht een veiligheidsmarge zijn en in de praktijk zul je er waarschijnlijk vaak wel goed mee wegkomen, maar je loopt toch een reëel risico.
-
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10
Re: kogeldruk
Inderdaad, door het beladen van de caravan, kan je de kogeldruk beïnvloeden, d.w.z. meer of minder, net zoveel je aan kogeldruk mag hebben.kweenie schreef:Die druk is in de andere richting... De kogeldruk is naar beneden gericht en de invloed van het gewicht van de caravan is, als die goed beladen is, juist in de rijrichting.
.
Bij een fietsdrager is er dit niet mogelijk, ofwel door het verwijderen van de accu's, het gewicht verminderd kan worden.
Re: kogeldruk
Dat is niet helemaal waar. Als je heel rustig optrekt en remt, heb je inderdaad vooral voorwaartse en achterwaartse krachten, gelijk aan de rijrichting. Doordat de wielen in het midden zitten, heb je daarnaast echter ook nog het kanteleffect. En dat neemt toe bij verkeerde belading en harder remmen/ optrekken. Als je hard remt, duikt de caravan naar voren (kantel als het ware over de wielen), en drukt dan des te harder op de kogel. Bij hard optrekken gebeurt hetzelfde, dan trekt de dissel de kogel omhoog. Alleen treedt dat effect minder snel op natuurlijk.kweenie schreef:Die druk is in de andere richting... De kogeldruk is naar beneden gericht en de invloed van het gewicht van de caravan is, als die goed beladen is, juist in de rijrichting.
Helemaal mee eens. Niet alleen met het oog op de verzekering, maar vooral ook met het oog op de veiligheid.kweenie schreef:Als de kogeldruk begrenst is, dan zou ik daar niet te gauw te veel overheen gaan. Er zal allicht een veiligheidsmarge zijn en in de praktijk zul je er waarschijnlijk vaak wel goed mee wegkomen, maar je loopt toch een reëel risico.
Nee, niet helemaal. Je houdt het "kanteleffect" zoals hierboven omschreven.bprosman schreef:Waarbij een grote caravan natuurlijk eigen remmen heeft en die druk dan weer wordt weggenomen.bij een flinke caravan heb je ook nog eens het probleem dat als je flink in de ankers moet, het gewicht van de caravan voor een draaiend moment over zijn wielen zorgt. hierdoor krijg je nog meer druk op je
trekhaak.
-
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10
Re: kogeldruk
Als dit verhaal juist was, dan wordt bij het remmen de trekauto aan de voorkant uit de veren getild, dus omhoog geduwd.Als je hard remt, duikt de caravan naar voren (kantel als het ware over de wielen), en drukt dan des te harder op de kogel. Bij hard optrekken gebeurt hetzelfde, dan trekt de dissel de kogel omhoog. Alleen treedt dat effect minder snel op natuurlijk.
Bij het optrekken, hetzelfde, dan zou de trekauto aan de achterkant omhoog getild worden.
Dit verhaal klopt bij ongeremde aanhangers.
Bij het remmen word de reminstallatie van de caravan in werking gesteld en het ontstaat alleen een kracht in de rijrichting.
Er wordt helemaal niet meer kracht op de kogel van boven gegeven en ook kanteld een caravan niet naar voren, mits de belading goed is.
Re: kogeldruk
Het klopt wel dat je bij een caravan een 'kanteleffect' hebt, ook bij een geremde caravan. De remmen van de caravan zorgen er voornamelijk voor dat er geen druk naar voren op de trekhaak komt, maar het heeft nauwelijks invloed op de hefboom en de kogeldruk. Maar omdat het zwaartepunt van de caravan veel lager ligt dan de afastand van de as tot de trekhaak, zorgt de hefboom ook voor relatief veel minder kracht dan de massa van de caravan.
Overigens zal de kracht die bij op de trekhaak komt als je er een fietsenrek op monteert in de praktijk ook veel hoger zijn. Je hebt tijdens het rijden immers behoorlijk veel wind en turbulentie achter je auto, die ook voor flink wat extra kracht op de trekhaak zorgen. Is alleen heel wat moeilijker te bepalen, natuurlijk.
In beide gevallen zal de kracht op de trekhaak dus veel hoger zijn dan het gewicht op de trekhaak bij stilstand. Het is alleen moeilijk te zeggen hoeveel hoger en welk van beide meer neerwaartse kracht zal opleveren.
Overigens zal de kracht die bij op de trekhaak komt als je er een fietsenrek op monteert in de praktijk ook veel hoger zijn. Je hebt tijdens het rijden immers behoorlijk veel wind en turbulentie achter je auto, die ook voor flink wat extra kracht op de trekhaak zorgen. Is alleen heel wat moeilijker te bepalen, natuurlijk.
In beide gevallen zal de kracht op de trekhaak dus veel hoger zijn dan het gewicht op de trekhaak bij stilstand. Het is alleen moeilijk te zeggen hoeveel hoger en welk van beide meer neerwaartse kracht zal opleveren.
Re: kogeldruk
Antwoord van Thule en Movanext,
Beste,
Wij hebben uw onderstaande vraag goed ontvangen en danken u voor uw interesse in onze Thule producten.
Wij raden ten strengste af om een zwaardere lading te vervoeren, zowel op onze dragers of de trekhaak. Zoals u zelf aangeeft kan dit problemen geven bij verzekering of garanties als er iets gebeurt. In Frankrijk durft de politie zelfs in de zomerperiode u aan de kant zetten en het gewicht nagaan, we hebben al dergelijke gevallen binnengekregen. Als u maar 50 kg kunt dragen dan zal met om het even welk fietsendrager dit een probleem zijn om zware fietsen te vervoeren, meestal hou je maar een 36 kg over. I
Aarzel niet ons te contacteren mocht u nog verdere vragen of opmerkingen hebben.
Met vriendelijke groeten
Mathieu Velghe
Technical Service
BA Outdoor
BU Sport & Cargo
Thule nv
Kortrijkstraat 343
8930 Menen
Belgium
http://www.thulegroup.com
Goede morgen,
Heel verstandig van u dat u zich op tijd oriënteert qua fietsendragers, er zijn er vele in alle soorten en maten.
Het voordeel van de MovaNext Lux voor u is inderdaad het gewicht.
Voor het vervoer van twee E-Bikes is hij de lichtste in zijn klasse en u kunt deze drager tot 60 kg belasten.
De kogeldruk van uw trekhaak is een ander verhaal.
Het zal in het geval van een maximale kogeldruk van 50 kg altijd een probleem zijn om de combinatie van fietsen en drager onder dit gewicht te krijgen.
Voor advies over uw trekhaakbelasting moeten we u echter naar uw garage of trekhaakmontage bedrijf verwijzen, zij hebben daar het meeste verstand van.
Ook voor fietsen met een licht gewicht willen we graag verwijzen naar fietsenhandelaren, zij weten alle details van fietsen.
Het spijt ons dat we u niet specifieker kunnen adviseren, maar onze expertise ligt bij het vervoeren van fietsen d.m.v. een fietsendrager en niet bij trekhaken en/of gewichten van fietsen.
Met vriendelijke groeten,
Multanational Sales
Ellen Bollemeijer
logo klein
Beste,
Wij hebben uw onderstaande vraag goed ontvangen en danken u voor uw interesse in onze Thule producten.
Wij raden ten strengste af om een zwaardere lading te vervoeren, zowel op onze dragers of de trekhaak. Zoals u zelf aangeeft kan dit problemen geven bij verzekering of garanties als er iets gebeurt. In Frankrijk durft de politie zelfs in de zomerperiode u aan de kant zetten en het gewicht nagaan, we hebben al dergelijke gevallen binnengekregen. Als u maar 50 kg kunt dragen dan zal met om het even welk fietsendrager dit een probleem zijn om zware fietsen te vervoeren, meestal hou je maar een 36 kg over. I
Aarzel niet ons te contacteren mocht u nog verdere vragen of opmerkingen hebben.
Met vriendelijke groeten
Mathieu Velghe
Technical Service
BA Outdoor
BU Sport & Cargo
Thule nv
Kortrijkstraat 343
8930 Menen
Belgium
http://www.thulegroup.com
Goede morgen,
Heel verstandig van u dat u zich op tijd oriënteert qua fietsendragers, er zijn er vele in alle soorten en maten.
Het voordeel van de MovaNext Lux voor u is inderdaad het gewicht.
Voor het vervoer van twee E-Bikes is hij de lichtste in zijn klasse en u kunt deze drager tot 60 kg belasten.
De kogeldruk van uw trekhaak is een ander verhaal.
Het zal in het geval van een maximale kogeldruk van 50 kg altijd een probleem zijn om de combinatie van fietsen en drager onder dit gewicht te krijgen.
Voor advies over uw trekhaakbelasting moeten we u echter naar uw garage of trekhaakmontage bedrijf verwijzen, zij hebben daar het meeste verstand van.
Ook voor fietsen met een licht gewicht willen we graag verwijzen naar fietsenhandelaren, zij weten alle details van fietsen.
Het spijt ons dat we u niet specifieker kunnen adviseren, maar onze expertise ligt bij het vervoeren van fietsen d.m.v. een fietsendrager en niet bij trekhaken en/of gewichten van fietsen.
Met vriendelijke groeten,
Multanational Sales
Ellen Bollemeijer
logo klein
Laatst gewijzigd door Quark op 27 nov 2015 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: kogeldruk
Het zou mooi zijn als je gelijk had, maar dat is helaas niet het geval. Ook bij geremde aanhangers/ caravans treedt het kanteleffect op. Denk je maar even in wat er gebeurt met een auto die remt: die duikt ook voor in de veren. Het is dus pertinent onjuist dat er uitsluitend een kracht in de rijrichting ontstaat.stefanhouterman schreef:Als dit verhaal juist was, dan wordt bij het remmen de trekauto aan de voorkant uit de veren getild, dus omhoog geduwd.Als je hard remt, duikt de caravan naar voren (kantel als het ware over de wielen), en drukt dan des te harder op de kogel. Bij hard optrekken gebeurt hetzelfde, dan trekt de dissel de kogel omhoog. Alleen treedt dat effect minder snel op natuurlijk.
Bij het optrekken, hetzelfde, dan zou de trekauto aan de achterkant omhoog getild worden.
Dit verhaal klopt bij ongeremde aanhangers.
Bij het remmen word de reminstallatie van de caravan in werking gesteld en het ontstaat alleen een kracht in de rijrichting.
Er wordt helemaal niet meer kracht op de kogel van boven gegeven en ook kanteld een caravan niet naar voren, mits de belading goed is.
De grootste factor van belang is inderdaad wel de belading: hoe beter die is, hoe minder het effect optreedt. Want -zoals kweenie ook zegt- hoe lager het zwaartepunt, hoe minder sterk het effect.
Eens. Ik zou daarom ook zeker niet de gegeven grenzen overschrijden. Je moet je afvragen of je twee zware elektrische fietsen überhaupt zo wilt vervoeren, als er prima alternatieven zijn. Zie bijvoorbeeld de hiervoor al genoemde trailer. Maar je kunt ook een klein aanhangertje heel makkelijk ombouwen tot fietsenkar.kweenie schreef:Overigens zal de kracht die bij op de trekhaak komt als je er een fietsenrek op monteert in de praktijk ook veel hoger zijn. Je hebt tijdens het rijden immers behoorlijk veel wind en turbulentie achter je auto, die ook voor flink wat extra kracht op de trekhaak zorgen. Is alleen heel wat moeilijker te bepalen, natuurlijk.
In beide gevallen zal de kracht op de trekhaak dus veel hoger zijn dan het gewicht op de trekhaak bij stilstand. Het is alleen moeilijk te zeggen hoeveel hoger en welk van beide meer neerwaartse kracht zal opleveren.
Re: kogeldruk
Kijk het helpt toch om hier vragen te stellen, zo'n fietstrailer had ik nog nooit aan gedacht.
Maar die kan je ook kopen als inklapbare variant.
Dit ga ik kopen :d bedankt voor de tip bprosman
Maar die kan je ook kopen als inklapbare variant.
Dit ga ik kopen :d bedankt voor de tip bprosman
Re: kogeldruk
ik vraag me af wat een groter kantelmoment geeft: een geremde of ongeremde aanhanger
als je op de enige as remt, zal hij direct over die as willen gaan draaien.
terwijl je een ongeremde aanhanger horizontaal tegen de dissel drukt om hem af te remmen.
hij zal door de massa-traagheid nog steeds willen draaien over die as natuurlijk.
als je op de enige as remt, zal hij direct over die as willen gaan draaien.
terwijl je een ongeremde aanhanger horizontaal tegen de dissel drukt om hem af te remmen.
hij zal door de massa-traagheid nog steeds willen draaien over die as natuurlijk.
-
- Berichten: 509
- Lid geworden op: 20 aug 2015 20:10
Re: kogeldruk
Moneyman schreef:Het zou mooi zijn als je gelijk had, maar dat is helaas niet het geval. Ook bij geremde aanhangers/ caravans treedt het kanteleffect op. Denk je maar even in wat er gebeurt met een auto die remt: die duikt ook voor in de veren. Het is dus pertinent onjuist dat er uitsluitend een kracht in de rijrichting ontstaat.
De vergelijking van auto en caravan loopt mank.
Dat een auto in de veren duikt, heb je goed gezien, maar wat is met de caravan, die heeft geen veren, die heeft asrubbers en schokbrekers, die de verticale beweging opvangen?
Moneyman schreef:De grootste factor van belang is inderdaad wel de belading: hoe beter die is, hoe minder het effect optreedt. Want -zoals kweenie ook zegt- hoe lager het zwaartepunt, hoe minder sterk het effect.
Inderdaad, zoals ik al eerder heb geschreven, kan je de juiste kogeldruk met de belading instellen.
Maar terug komend op de remwerking van de caravan.
Als je met de auto remt, dan loopt de caravan tegen de trekhaak op en de oplooprem treed in werking, dus een horizontale kracht.
Dit heeft niets met de kogeldruk te doen.
Trouwens Moneyman, ben je een ervaringsdeskundige wat een caravan betreft?
Re: kogeldruk
stefanhouterman schreef:Moneyman schreef:Het zou mooi zijn als je gelijk had, maar dat is helaas niet het geval. Ook bij geremde aanhangers/ caravans treedt het kanteleffect op. Denk je maar even in wat er gebeurt met een auto die remt: die duikt ook voor in de veren. Het is dus pertinent onjuist dat er uitsluitend een kracht in de rijrichting ontstaat.
De vergelijking van auto en caravan loopt mank.
Dat een auto in de veren duikt, heb je goed gezien, maar wat is met de caravan, die heeft geen veren, die heeft asrubbers en schokbrekers, die de verticale beweging opvangen?
Moneyman schreef:De grootste factor van belang is inderdaad wel de belading: hoe beter die is, hoe minder het effect optreedt. Want -zoals kweenie ook zegt- hoe lager het zwaartepunt, hoe minder sterk het effect.
Inderdaad, zoals ik al eerder heb geschreven, kan je de juiste kogeldruk met de belading instellen.
Maar terug komend op de remwerking van de caravan.
Als je met de auto remt, dan loopt de caravan tegen de trekhaak op en de oplooprem treed in werking, dus een horizontale kracht.
Dit heeft niets met de kogeldruk te doen.
Trouwens Moneyman, ben je een ervaringsdeskundige wat een caravan betreft?
De vergelijking tussen een auto en een caravan gaat helemaal niet mank. Bij beiden ontstaan dezelfde natuurkundige krachten. Er zijn vervolgens alleen een heleboel factoren die bepalen hoe de krachten opgevangen worden, zoals:
- welk type vering er wordt gebruikt;
- is de aanhanger geremd of ongeremd;
- is de aanhanger correct beladen;
- hoe hard wordt er geremd;
- enz.
Het is nogal logisch dat bijvoorbeeld een geremde aanhanger de krachten beter neutraliseert dan een ongeremde. Maar dat wil niet zeggen dat die krachten er daarom niet zijn, en afhankelijk van de mate waarin de overige factoren meespelen is er zeker wel een effect op de kogeldruk.
Daarom blijft het advies in dit topic: let op je belading en vooral: houdt je aan de gebruiksaanwijzing en aangegeven grenzen.