LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] lease auto

Andere onderwerpen over auto en vervoer
Rorufrtima

lease auto

Ongelezen bericht door Rorufrtima »

In april 2011 hebben wij een auto geleased (kale operational lease) voor de duur van 36 maanden. Er is een aanbetaling gedaan en na afloop van die 36 maanden zouden wij de auto kunnen kopen voor E 6000 all in. Echter de lease werd in 2014 niet beeindigd, maar is stilzwijgend doorgelopen. Zowel
door de leasemaatschappij als door ons is het contract niet opgezegd. Inmiddels zitten we in 2017 (!) en nu wil men dat wij alsnog de auto hetzij kopen
voor een bedrag ad E 5450 (!) of inleveren. Het contract, zo zeggen zij, loopt nog. Wij hebben ook steeds alle maandelijkse termijnen betaald.
Ik heb toen gezegd dat ik het niet meer dan billijk zou vinden, als dat zij een hercalculatie van het contract zouden maken, maar dan met een looptijd van
72 maanden en een overname som van die E 5.450. Daar zou volgens kenner uitkomen, dat wij 72 maanden lang te veel betaald hebben., hetgeen dan
verrekend zou kunnen worden met die E 5.450. Daar willen zij niet aan beginnen. Ergo, zij willen het contract overdoen aan een ander en zo proberen
onder een en ander uit te komen. Ik heb hun ook gewezen op hun zorgplicht e.d., maar daar gaan ze aan voorbij.

Mijn vraag: welke rechten heb ik nog ?? Ik realiseer me, dat wijzelf al veel eerder aktie hadden kunnen ondernemen, maar dat had de leasemaatschappij ook kunnen doen. Nu hebben zij inmiddels al E 24.414 betaald voor een auto van toen ca. E 16.000 en nu willen zij nog eens E 5.450 !

sjohie

Re: lease auto

Ongelezen bericht door sjohie »

Rorufrtima schreef:In april 2011 hebben wij een auto geleased (kale operational lease) voor de duur van 36 maanden. Er is een aanbetaling gedaan en na afloop van die 36 maanden zouden wij de auto kunnen kopen voor E 6000 all in. Echter de lease werd in 2014 niet beeindigd, maar is stilzwijgend doorgelopen. Zowel
door de leasemaatschappij als door ons is het contract niet opgezegd. Inmiddels zitten we in 2017 (!) en nu wil men dat wij alsnog de auto hetzij kopen
voor een bedrag ad E 5450 (!) of inleveren. Het contract, zo zeggen zij, loopt nog. Wij hebben ook steeds alle maandelijkse termijnen betaald.
Ik heb toen gezegd dat ik het niet meer dan billijk zou vinden, als dat zij een hercalculatie van het contract zouden maken, maar dan met een looptijd van
72 maanden en een overname som van die E 5.450. Daar zou volgens kenner uitkomen, dat wij 72 maanden lang te veel betaald hebben., hetgeen dan
verrekend zou kunnen worden met die E 5.450. Daar willen zij niet aan beginnen. Ergo, zij willen het contract overdoen aan een ander en zo proberen
onder een en ander uit te komen. Ik heb hun ook gewezen op hun zorgplicht e.d., maar daar gaan ze aan voorbij.

Mijn vraag: welke rechten heb ik nog ?? Ik realiseer me, dat wijzelf al veel eerder aktie hadden kunnen ondernemen, maar dat had de leasemaatschappij ook kunnen doen. Nu hebben zij inmiddels al E 24.414 betaald voor een auto van toen ca. E 16.000 en nu willen zij nog eens E 5.450 !
Ik zou even bellen het juridisch loket, een eerste telefonisch consult is gratis.

Mijn boerenverstand zegt dat als jullie inderdaad alle maandelijkse termijnen zijn blijven voldoen, en ook de auto nog tot jullie beschikking hadden, ze wel een punt hebben als ze stellen dat het contract door is gelopen.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Rorufrtima schreef:Nu hebben zij inmiddels al E 24.414 betaald voor een auto van toen ca. E 16.000 en nu willen zij nog eens E 5.450 !
Die 24.414 is ook gebruikt om verzekering, wegenbelasting en onderhoud uit te betalen.

Klopt het in ANWB koerslijsten dat een 3 jaar oude auto van nieuw 16k nog 6k waard is....en na 6 jaar 5450 ? Dat gaat wel erg langzaam die laatste 3 jaar.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

16again schreef:
Rorufrtima schreef:Nu hebben zij inmiddels al E 24.414 betaald voor een auto van toen ca. E 16.000 en nu willen zij nog eens E 5.450 !
Die 24.414 is ook gebruikt om verzekering, wegenbelasting en onderhoud uit te betalen.

Klopt het in ANWB koerslijsten dat een 3 jaar oude auto van nieuw 16k nog 6k waard is....en na 6 jaar 5450 ? Dat gaat wel erg langzaam die laatste 3 jaar.
In de eerste jaren is de afschrijving van een auto het grootst en mogelijk is de auto na 6 jaar nog steeds zoveel waard op de 2e handse markt.

Nijogeth

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En even een rekensommetje. Maandelijkse kosten aan onderhoud, verzekering en belasting zullen wel iets van 100 euro zijn. Dat is 1200 euro per jaar maal 6. Dan kom ik op 7200 euro uit. Dan kom ik er op uit dat het bedrijf nu in 6 jaar tijd zo'n 1000 euro aan u heeft verdiend. Dat is redelijk weinig voor een operational lease.

Waarom zou de maatschappij overigens niet stilzwijgend de lease door mogen laten lopen met een maandelijkse opzegtermijn? Als u het er niet mee eens bent, dan kunt u de lease toch beeindigen en ergens anders een auto leasen. Ik snap niet dat u pas na 6 jaar denkt 'hmm, wanneer moet ik eigenlijk die 6000€ betalen, zodat ik zelf eigenaar wordt van de auto?'. Kon u die 6000€ toen misschien niet ophoesten en dacht u dat dit mogelijk over een paar jaar een stuk minder zou worden?

GJS

Ongelezen bericht door GJS »

Het is kale operationele lease, dan mag je blij zijn als de wegenbelasting en misschien de verzekering in die prijs zit, maar de rest zoals regulier onderhoud, banden etc. is meestal voor de berijder.
Dat kan per leasecontract verschillend zijn, moet TS zelf maar aangeven wat er wel en niet in zat.

Rorufrtima

Ongelezen bericht door Rorufrtima »

sjohie schreef:
Rorufrtima schreef:In april 2011 hebben wij een auto geleased (kale operational lease) voor de duur van 36 maanden. Er is een aanbetaling gedaan en na afloop van die 36 maanden zouden wij de auto kunnen kopen voor E 6000 all in. Echter de lease werd in 2014 niet beeindigd, maar is stilzwijgend doorgelopen. Zowel

Ik zou even bellen het juridisch loket, een eerste telefonisch consult is gratis.

Mijn boerenverstand zegt dat als jullie inderdaad alle maandelijkse termijnen zijn blijven voldoen, en ook de auto nog tot jullie beschikking hadden, ze wel een punt hebben als ze stellen dat het contract door is gelopen.

renewouters

Ongelezen bericht door renewouters »

GJS schreef:Het is kale operationele lease, dan mag je blij zijn als de wegenbelasting en misschien de verzekering in die prijs zit, maar de rest zoals regulier onderhoud, banden etc. is meestal voor de berijder.
Dat kan per leasecontract verschillend zijn, moet TS zelf maar aangeven wat er wel en niet in zat.
Kale operationele lease is dus gewoon financial lease wat weer een duur woord is voor ordinaire lening (met wat specifieke voorwaarden).

Een kenmerk van operational lease is immers dat de lessee geen kopzorgen heeft en slechts z'n maandelijkse fee betaalt.

Gesloten